Auteur Topic: Welke Sportuitlaat  (gelezen 15431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline STA

Welke Sportuitlaat
« Gepost op: 01 december 2015, 10:29 »
Hallo allemaal,

Welke Sportuitlaat adviseren jullie voor de Varadero?
Ik zat zelf te denken aan Superpole, iemand bekend met dit systeem?


Mvg Stephan
Groet STA

Offline delange33

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2015, 11:27 »
Heb zelf Leo Vince slip-ons in combinatie met k&n luchtfilter op mijn Vara van bouwjaar 2005/2006.
Ademt lekker en brult als een leeuw!  ;)
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline ErBoDero

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2015, 13:30 »
Deze Varadero eigenaar laat het verschil tussen originele en Leovince uitlaat mooi horen.

https://youtu.be/3ARjbsUuoUg
Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Offline ron overkleeft

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2015, 15:20 »
Heb diezelfde Leovince uitlaten op de Dero zitten ,is echt een aanrader, als je weinig gas geeft
is er een bescheiden maar mooie roffel maar voorbij halfgas brullen de uitlaatjes als een leeuw.
Daarbij zijn ze niet eens zo duur maar wel erg mooi om te zien.    ( ik heb de titanium versie)
Ik heb ze er nu ruim 80.000 km onder zitten en klinken nog hetzelfde (met eerste dempings gaas )
Terwijl bij m,n AT met Laser uitlaat was het doek er bij 30.000 km volledig uitgeblazen.

Van Carbon wordt wel eens gezegd dat dat voor een zware V Twin te zwak materiaal is en dat het
kapot kan scheuren?   (Maar heb daar geen ervaring mee?)
« Laatst bewerkt op: 01 december 2015, 15:39 door ron overkleeft »

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2015, 16:39 »
De vraag is: waarom wil je vervangingsdempers? Omdat ze mooier zijn, vanwege het geluid of omdat er geen Katalysator in zit?
Het laatste was voor mij de reden en geen enkele vervangingsdemper heeft een katalysator en ze hebben allemaal een mooi geluid dus zou ik zeggen: kies de dempers die je het mooist vindt.
Mijn eerste dempers waren MIVV's en die hadden een heel mooi donkerbruin geluid maar die pasten niet met de originele beugels van de kofferset. Nu is er geen enkele vervangingsdemper die vlekkeloos past met de originele kofferbeugels op de Varadero maar de beste keuze voor mij waren de Scorpions die er nu opzitten. Ook deze hebben een mooi geluid maar wel een iets scherpere note dan de MIVV's omdat er een plaatje in de db killers is gelast. Helaas zijn deze uitlaten veel te duur.
De Varadero loopt op beide uitlaten als een zonnetje.   
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 01 december 2015, 16:45 »
Van Carbon wordt wel eens gezegd dat dat voor een zware V Twin te zwak materiaal is en dat het
kapot kan scheuren?   (Maar heb daar geen ervaring mee?)

Ik heb op internet wel eens een verhaal gelezen dat het carbon van een Scorpion demper, gemonteerd op een Varadero (dezelfde als die van mij) gedeeltelijk was gesmolten en als reden werd opgegeven dat het blok te arm stond en de uitlaten te heet werden. Ik heb er zelf nog geen last van gehad en voor zover ik weet Arthur (heeft dezelfde dempers) ook niet.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2015, 20:26 »
ik heb nu zo'n 25000km met carbon Scorpion dempers gereden, zien er nog uit als nieuw. Scorpion geeft ook levenslang garantie dacht ik dus zal wel los lopen. zijn ook niet echt de goedkoopste dempers  :o
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2015, 20:27 »
maar wel een op de Scorpions afgestelde powercommander erop
Varadero SD02  2004

Offline Bertus

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2015, 20:52 »
Rij al jaren met Bos uitlaten, prachtig geluid.. en dan zonder killers
Zo"n dikke V-Twin moet je horen.

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2015, 20:58 »
Bos en Marchall dempers waren volgens mij de eerste vervangingsdempers die op de markt kwamen, die waren er 45 jaar geleden al.
Wel of geen db killers is een kwestie van smaak, niet iedereen houdt van die herrie.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Simonshavenaar

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2015, 21:30 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=A4O9SuMWLgk" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=A4O9SuMWLgk</a>

Heb er zelf Leovince onder, geen dag spijt van gehad, wel het oude type, nog zonder het schuine kapje op de demper.
DB killers blijven er bij mij in, is hard zat zo.

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2015, 04:51 »
Mijn eerste dempers waren MIVV's en die hadden een heel mooi donkerbruin geluid maar die pasten niet met de originele beugels van de kofferset. Nu is er geen enkele vervangingsdemper die vlekkeloos past met de originele kofferbeugels op de Varadero maar de beste keuze voor mij waren de Scorpions die er nu opzitten.

Dit is wel een goed puntje om in de gaten te houden, ik heb namelijk ook een orgineel kofferset eronder zitten.

Waarom past het niet dan, waren de dempers te breed?
Groet STA

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2015, 04:58 »
Deze Varadero eigenaar laat het verschil tussen originele en Leovince uitlaat mooi horen.

https://youtu.be/3ARjbsUuoUg

Dat klinkt ook wel heel goed, een maat van heeft me heeft ook leovince onder zn 1000 v strom dat geluid is niet normaal zo hard
Groet STA

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2015, 05:02 »
Ik ga maar eens op zoek naar wat prijzen van de Bos en Leovince.

Heb zelf bij mn 3 vorige motoren (2 Honda, 1 Suzuki) Superpole eronder gehad dat geluid was ook erg bijzonder! Maar om door Superpole een set opmaat te laten maken voor de Varadero kost 750eu  :o :o
Groet STA

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2015, 05:05 »
De vraag is: waarom wil je vervangingsdempers? Omdat ze mooier zijn, vanwege het geluid of omdat er geen Katalysator in zit?
Het laatste was voor mij de reden en geen enkele vervangingsdemper heeft een katalysator en ze hebben allemaal een mooi geluid dus zou ik zeggen: kies de dempers die je het mooist vindt.
Mijn eerste dempers waren MIVV's en die hadden een heel mooi donkerbruin geluid maar die pasten niet met de originele beugels van de kofferset. Nu is er geen enkele vervangingsdemper die vlekkeloos past met de originele kofferbeugels op de Varadero maar de beste keuze voor mij waren de Scorpions die er nu opzitten. Ook deze hebben een mooi geluid maar wel een iets scherpere note dan de MIVV's omdat er een plaatje in de db killers is gelast. Helaas zijn deze uitlaten veel te duur.
De Varadero loopt op beide uitlaten als een zonnetje.

Het gaat mij om het geluid ;) wat  is het verschil dan met of zonder kat?
« Laatst bewerkt op: 02 december 2015, 05:08 door STA »
Groet STA

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #15 Gepost op: 02 december 2015, 12:01 »

Bij de originele dempers zit het ophangoog aan de binnenzijde gelast, de aftermarket dempers hangen in een beugel met het ophangoog in het hart van de demper, deze zitten dus veel dichter tegen het frame. Verder moet er ruimte blijven tussen de demper en de ophangbeugel (foto).
De Scorpions zijn erg smal en hebben ruimte genoeg maar de MIVV's hingen 1 cm te laag.
Ook de verstevigingssteunen van het subframe zijn bij veel aftermarket dempers lastig te monteren omdat er weinig (lees geen) ruimte is tussen demper en frame en vaak zit de linkpijp in de weg. Ik heb ze er niet opzitten. Het eigen gewicht van de koffers is 4.3 kg en als je iedere koffer vult met 10 kg bagage kom je op 28.6 kg en dat kan het subframe van de Varadero wel hebben ;D
Als je echter het verhaal van PimW en Headless Horseman leest in onderstaand topic lijkt het me verstandig om deze beugels wel te monteren als je de koffers gaat overbeladen en ook nog een zware topkoffer en passagier meeneemt.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13247.msg128793#msg128793
« Laatst bewerkt op: 02 december 2015, 13:29 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #16 Gepost op: 02 december 2015, 12:03 »
Het gaat mij om het geluid ;) wat  is het verschil dan met of zonder kat?

Zonder kat zou je Dero soepeler moeten lopen en minder benzine moeten gebruiken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2015, 17:45 »
ik dacht altijd dat een uitlaat bedoeld was om uitlaat gassen naar achter af te voeren en dat op constructieve wijze de ademhaling van de motor zo positief mogelijk beďnvloed werd.
een mooi geluid.. strikt persoonlijk

de herrie gaat langs achteren weg  dus veel krijg ik er toch niet van mee
tenzij  we de uitlaat andersom monteren
om zo lekker te genieten van de heerlijke diepe roffel ;D en flink  gassen om de lokale mensheid lekker mee te laten genieten
fantastisch
functionaliteit en design vind ik dan net een beter argument
dan een pijporgel
 en dan de prijs.. wat is duur
persoonlijk vind ik dan 750 euri wel mee vallen
ik vrees dat het weer verkeerde zuinigheid gaat worden.. zo iets van

 :-X het is het net niet
« Laatst bewerkt op: 02 december 2015, 17:47 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2015, 18:00 »
een mooi geluid.. strikt persoonlijk

Inderdaad.
En de meeste filmpjes op YouTube worden tegenwoordig gemaakt met een mobiele telefoon, daar zit wel enige mogelijk op tot het maken van zoiets dat lijkt op een foto en het kan ook iets opnemen dat op geluid lijkt maar hier gaat het wat geluid betreft dus al fout. En dan gaat het nog een keer fout als het geluid wordt afgespeeld op de laptop of tablet.
Je moet het geluid in werkelijkheid horen en je moet zelf aan de gaskraan draaien om echt te kunnen ervaren hoe het klinkt.
Maar wat mij betreft klinken ze allemaal mooi zolang de db killers erin zitten.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2015, 18:06 »
om zo lekker te genieten van de heerlijke diepe roffel ;D en flink  gassen om de lokale mensheid lekker mee te laten genieten
fantastisch

Inderdaad.
Zit ik in de zomer in mijn tuin te genieten van een heerlijk glas Jupiler en dan komt er weer zo'n racemonster met 130 km/u en 9000 toeren en open pijpen door de straat scheuren, gevolgd door die Harley die dan wel 30 km/u rijdt maar waarvan de open pijpen zoveel luchtverplaatsing veroorzaken dat mijn inmiddels neergeslagen glas Jupiler weer een mooie schuimkraag heeft.
Allemaal niet bevorderlijk voor het imago van motorrijdend Nederland.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2015, 19:40 »

kijk Cas begrijpt  hoe het spelletje werkt :))

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ron overkleeft

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2015, 22:21 »
Dat klinkt ook wel heel goed, een maat van heeft me heeft ook leovince onder zn 1000 v strom dat geluid is niet normaal zo hard
De DB killers moet je er wel in laten zitten anders is de herrie niet normaal meer .

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #22 Gepost op: 03 december 2015, 11:21 »
thnx voor de reactie's allemaal.

Na de feestdagen ga ik een afspraak maken bij Superpole in Kaatsheuvel om een set opmaat te laten maken bij de Varadero en zal een aantal punten meenemen zodat hij er rekening mee kan houden tijdens de montage.
Groet STA

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #23 Gepost op: 03 december 2015, 11:23 »
Bij de originele dempers zit het ophangoog aan de binnenzijde gelast, de aftermarket dempers hangen in een beugel met het ophangoog in het hart van de demper, deze zitten dus veel dichter tegen het frame. Verder moet er ruimte blijven tussen de demper en de ophangbeugel (foto).
De Scorpions zijn erg smal en hebben ruimte genoeg maar de MIVV's hingen 1 cm te laag.
Ook de verstevigingssteunen van het subframe zijn bij veel aftermarket dempers lastig te monteren omdat er weinig (lees geen) ruimte is tussen demper en frame en vaak zit de linkpijp in de weg. Ik heb ze er niet opzitten. Het eigen gewicht van de koffers is 4.3 kg en als je iedere koffer vult met 10 kg bagage kom je op 28.6 kg en dat kan het subframe van de Varadero wel hebben ;D
Als je echter het verhaal van PimW en Headless Horseman leest in onderstaand topic lijkt het me verstandig om deze beugels wel te monteren als je de koffers gaat overbeladen en ook nog een zware topkoffer en passagier meeneemt.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13247.msg128793#msg128793

Thnx voor je uitleg! ;D
Groet STA

Offline Bertus

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2015, 21:10 »
Zoals ik al vermeld heb, ik rij al jaren met Bos uitlaten zonder killers, en wat die herrie betreft,
valt allemaal wel mee, ben er half Europa mee door gekomen, en nooit last gehad Politie controles
of wat dan ook .
Rij 'n Travel uitvoering met originele ophangbeugels voor de koffers, past allemaal keurig.


Offline Cas

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #25 Gepost op: 03 december 2015, 22:13 »
Zoals ik al vermeld heb, ik rij al jaren met Bos uitlaten. Rij 'n Travel uitvoering met originele ophangbeugels voor de koffers, past allemaal keurig.

Dit is inderdaad een innovatief ontwerp. Je kunt de beugel afzonderlijk vastzetten op de demper waardoor het ophangoog aan de binnenzijde zit. Dat moet inderdaad feilloos passen, mooi spul.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2015, 18:16 »
Als iemand(of iemand weet die) een leuk setje te koop heeft ook goed! ;D
Groet STA

Offline ron overkleeft

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #27 Gepost op: 07 december 2015, 19:12 »
Als iemand(of iemand weet die) een leuk setje te koop heeft ook goed! ;D
Op Marktplaats staat een Laser uitlaatset voor de Varadero te koop voor 199 eurie.

Offline STA

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #28 Gepost op: 07 december 2015, 21:56 »
Op Marktplaats staat een Laser uitlaatset voor de Varadero te koop voor 199 eurie.

Klopt die had ik zien staan maar is voor bj 1999
Groet STA

Offline xrvtuur

Re: Welke Sportuitlaat
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2015, 06:29 »
Er staat bij dat ze van een 1999 af komen, maar die passen volgens mij ook op een SD02, de beugels aan de dempers zijn verschuifbaar, en de beugel die bij de voetsteun vast zit is dacht ik zelfde plek. Wat bij die laser wel belangrijk is of de dB killer erbij zit. Ik heb ook lasers gehad maar zonder dB killers en dat is niet te doen zo hard.
Varadero SD02  2004