Auteur Topic: Daar sta je dan...  (gelezen 5029 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Matth

Daar sta je dan...
« Gepost op: 07 december 2015, 11:23 »
Daar sta je dan op een koude zaterdagmiddag in het winderige noord-hollandse plaatsje Sjbekarspel bij de plaatselijke voetbalclub waar dochterlief met 10-1 is afgedroogd met je eerder in de ochtend gehaalde Varadero die niet wil starten .... Godzijdank pakt ie na de 6e poging wel op en kom ik normaal thuis.

Ik zal me even voorstellen: op mn 35e begonnen met motor rijden op een Honda VF100F. Na twee jaar woon-werk rijden, twee ongelukken en twee dure reparaties (nokkenaskettingspanners) verder gestopt :( . Een paar jaar geleden begon het toch weer te kriebelen, vanwege mistroostige financiële situatie door scheiding een oude en betaalbare Yamaha Div 600  gekocht voor tour gebruik. Prima motortje maar wel te klein voor mijn postuur. Een maand geleden een klein financiëel meevallertje gehad en wedr het tijd voor een upgrade. Na proef gereden te hebben op een Vstrom 1000, een Tiger 955i en de Varadero was ik direct verliefd (voorzover mogelijk op een brommer) op de Honda en heb ik die gekocht.

Zondag vreesde ik al met grote vrees. Ik haalde mijn trotse bezit uit de schuur om te tonen aan mn meisie en na twee "runs" startte hij, sloeg nog even af omdat ik de choke te vroeg terug zette maar startte daarna meteen weer en een paar minuten laten draaien. M'n meissie was enthousiast en wilde later op de middag een ritje samen maken (eerst koopzondag en ziekenhuisbzoek). Ik heb de Varadero dus even achterom laten staan.
Drie uur later terug en wij direct onze motorpakken aan doen. En daar sta je dan .... alweer. Mn Varadero wilde niet starten, grrrr.....

Voor de experts: Het is het nieuwe model uit 2003 met injectie (en choke). Ik heb volgens het boekje gestart: choke aan, 5 sec op de startknop en geen gas. De startmoter slaat aan maar de motor pakt niet op. Ik heb het wel 10 keer of meer geprobeerd op deze manier totdat ik merkte dat de accu het begon op te geven.

Ik heb gelukkig garantie en ga morgen (als ik hem aan de praat krijg) terug. Ik heb al aardig wat gelezen over de problemen met HISS en zo maar volgens mij doet  ie dan helemaal niks. Ik ben geen knutselaar maar ben wel nieuwsgierig na jullie meningen?
 


Offline AJRvH

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2015, 11:51 »
Hoi Matth,

Dat is erg vervelend als je enthousiasme zo wordt gepamperd. Als je startmotor bekrachtigd wordt, zou het raar zijn als het de HISS is want, zoals je als zelf zegt, dan doet tie niets en blijft het FI lampje branden. (Die is trouwens makkelijk te overbruggen door je startknop in te houden en je contactsleutel naar On te draaien, sorry ander topic). Wat betreft die "choke", die kan je beter open laten staan, totdat je drie blokjes op je temperatuurmeter hebt dan pas dichtzetten (De verkoper van mijn motor vertelde dat dat niet nodig was). Het is mij meerdere keren overkomen dat de motor afsloeg, als deze niet op bedrijfstemperatuur is (Vanwege schaarse afstelling voor de milieu eisen). Ik heb dezelfde fiets als jij hebt. Eén van de eerste injectiemodellen. Gelukkig heb je garantie. Als ze het gevonden hebben waarom jou Dero niet wil starten, dan kan je daarna mijn tips toepassen. Ik ben zelf ook geen sleutelaar, maar dit is alvast een deel van mijn gebruikerservaring.(Op het gebied van starten en rijden met koude motor). Er zullen vast wel clubtechneuten gaan reageren. Succes 

Offline Matth

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2015, 11:42 »
Oei oei oei ... shame on me .... dat akelige rode knopje vergeten  :-[ :-[ :-[
Varadero start gewoon (wel iets minder voortvarend dan mijn oude Yamaha Diversion...)   

Offline Oldtimer

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #3 Gepost op: 09 december 2015, 11:54 »
Citaat
(wel iets minder voortvarend dan mijn oude Yamaha Diversion...)

Jaja, iets of iemand moet de schuld weer krijgen.
Maar schaam je niet.
Je bent de eerste niet en zeker ook niet de laatste.

 ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline xrvtuur

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #4 Gepost op: 09 december 2015, 11:58 »
twee dingen die bij injectie dero wel eens verkeerd worden gedaan bij onderhoud en waardoor starten lastiger wordt,

verkeerde accu, 14Ah(carb versie)  ipv 18 Ah en verkeerde bougies, de injectie dero heeft speciale (dure) bougies en er worden wel eens irridium bougies in gedaan die eigenlijk voor de carb versie zijn. dus je zou die dingen eens kunnen checken.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #5 Gepost op: 09 december 2015, 12:10 »
twee dingen die bij injectie dero wel eens verkeerd worden gedaan bij onderhoud en waardoor starten lastiger wordt,

verkeerde accu, 14Ah(carb versie)  ipv 18 Ah en verkeerde bougies, de injectie dero heeft speciale (dure) bougies en er worden wel eens irridium bougies in gedaan die eigenlijk voor de carb versie zijn. dus je zou die dingen eens kunnen checken.

Vergis je je niet Arthur? Die dure bougies die erin moeten zijn toch iridium bougies?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #6 Gepost op: 09 december 2015, 12:38 »
Ik vergis me niet, je hebt een irridium voor de carb versie, de DPR8EiX maar de dure bougie die in de injectie modellen moet is de IJR8B9.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2015, 12:40 »
Dat klopt, die heb ik er ook inzitten, dat is ook een iridium bougie.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2015, 13:14 »
Welke heb jij erin?
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2015, 15:10 »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2015, 19:40 »
helemaal goed cas maar er worden in de injectie dero ook wel eens DPR8EIX gedraaid omdat daar ook irridium op het doosje staat, en je motor rijd er ook mee hoor, maar ik vind starten en oppakken toch mooier gaan met de IJR8B9.
En als je die via Ebay in engeland koopt heb je ze voor ongeveer 20 euro per stuk, koopje voor 48000km  ;)
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2015, 19:50 »
Dan ga ik daar eens kijken, het is weer bijna tijd voor groot onderhoud.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Rob de Bob

Re: Daar sta je dan...
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2015, 21:54 »
Oei oei oei ... shame on me .... dat akelige rode knopje vergeten  :-[ :-[ :-[
Varadero start gewoon

Hahaha held!  ;D

Maar leuke introductie. Van harte welkom!