Techniek > Honda Transalp
Remklauw transalp '96
mrpink:
Ik had bedacht om zelf mijn remblokken te vervangen. Bij demontage kwam ik er achter dat er een remzuiger aardig vast zat en niet bewoog. Revisie setje besteld en besloten om de klauw te reviseren, nieuwe remvloeistof en blokken te monteren. Echter, ik krijg 1 zuiger er niet uit. Er is geen enkele beweging in te krijgen. Perslucht er op zetten, is lastig, want helemaal afsluiten lukt niet.
Hoe krijg ik de zuiger los, zonder dat ik die verniel en een andere zuiger moet kopen?
Andere oplossing is natuurlijk een tweedehands remklauw kopen. Ik zie er 1 online staan, maar weet niet of er een verschil is tussen de 87-93 en mijn motor (1996). https://www.motorparts-online.com/nl/honda/transalp/1987-1993/remklauw/201080122
Arjen:
Als hij echt heel erg vast zit en het met perslucht niet lukt: terug monteren aan de hendel, systeem vullen met olie en pompen maar.
Wel even zorgen dat je er een bakje onder hebt staan en subtiel te werk gaan. Met vier handen is dit prima te doen.
Ter illustratie, luchtdruk is meestal max 10 bar. De druk in jouw remsysteem ongeveer 200 bar.
Manoman12:
Zet een vetspuit op de nippel en druk hem er uit. De spuit kan een paar honderd bar drukken, dan komt ie wel. En heel gecontroleerd. Wel daarna het vet weer uit spoelen. Is even een karweitje. Verschillende keren gedaan, werkt prima.
Waffie:
200 bar
zou arjan willen
nee met de rempomp gaat het echt ophouden bij 15 bar , neemt niet weg dat het wel werkt
je hebt er ook speciale remzuiger trekkers voor
waarschijnlijk zit de stofring er tussen en dat gaat het zeer zwaar
je kunt hem naar me op sturen en dan maak ik deze geheel weer gangbaar mits er geen corrosie heeft plaatsgevonden en je remklauw te veel heeft beschadigd
langs komen mag natuurlijk ook
Arjen:
--- Citaat van: Waffie op 22 december 2015, 20:36 ---200 bar
zou arjan willen
--- Einde van citaat ---
Yep! >:D
Maar je hebt gelijk, de 200 bar komt pas voor bij zo'n kooi op vier wielen met een goede rembekrachtiger. Heb het nagezocht, de gemiddelde motorist trekt met max 12KG aan de remhendel, wat resulteert in gemiddeld 18 bar remdruk.
Grote verschil, olie is (bijna) niet samenpersbaar. Met lucht is dat anders.
Daarnaast, de vetspuit optie kan ook, maar lijkt mij een veel vervelender klusje om weer schoon te maken. Veel vettigheid op een plek waar je eigenlijk alleen remolie wilt hebben. Waarom zou je het dan niet gewoon met remolie doen?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie