Bij mijn Busa zit hij ook in het begin van de demper, waar het eigenlijk nog een "uitlaatbuis" is.
Katalysatoren moeten zo snel mogelijk op temperatuur komen en werken het best bij grote hitte, dus worden ze gemonteerd op een plek waar het zo heet mogelijk is, en waar plaats is voor het ding. Dit is vrijwel altijd vóór de demper en liefst zo dicht mogelijk bij de cilinderkop. Bij moderne automotoren zit hij meteen in het spruitstuk, nog vóór de turbo.
Ik denk niet dat het gedurende de bouwjaren van de TA 650 een katalysator is toegevoegd, de uitlaat van één van de eerste 650's ziet er identiek uit dan die van één van de laatste, op de beide "pijpjes" aan het eind na, maar dat is puur optisch verschil.
Het wezenlijke verschil tussen de uitlaat van de laatste TA 600 en al zijn voorgangers, en de TA650 en TA700 uitlaat, is de "vierkante" doos.
Deze "doos" , die tussen de uitlaatpijp en de demper zit, ziet er nagenoeg gelijk uit bij de TA650 en de TA700, Honda heeft het weggemoffeld achter het blok, boven de middenbok. Je zou toch zeggen dat het een katalysator is, maar ik zie regelmatig katalysatoren, maar dit is gewoon een open buis met volle doorlaat, die kan nooit een katalysator-werking hebben lijkt mij !
Ik heb ook even met een zaklamp in de demper gekeken aan de voorkant, je ziet alleen een plaat vol kleine gaatjes, waar alle uitlaatgassen doorheen moeten, er zit hier ook geen metaalkat of iets dergelijks...
'T is mij een raadsel, maar de dik 3 kilo wegende roesvaststalen "doos" is er bij mijn TA650 tussen weg !
Het PAIR heb ik vorig jaar al weg gehaald, en de kleinere sproeiers zitten er ook al een jaar in, dus ik ben heel benieuwd hoe het straks zal rijden, eerst moet de pekel weg !