Auteur Topic: Pair System verwijderen wel of niet doen??  (gelezen 5580 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hewi

Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Gepost op: 22 december 2015, 13:35 »

Een vraag nu ik alles open heb liggen voor mijn Alp 650  bjr. 2006

Kan ik risicoloos het Pair system verwijderen.

Zijn er voordelen als ik dit doe??

Dank alvast voor de reacties.

Offline Cas

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2015, 13:57 »
Om nog even terug te komen op de werking van het PAIR systeem. Alleen brandstof is niet voldoende om hitte te genereren, je zal altijd zuurstof nodig hebben.

Even de precieze werking van het PIAR systeem. Deze injecteert schone lucht achter de uitlaatkleppen in je uitlaattraject. De O2 sensor zal nu denken dat je motor te arm loopt en extra benzine inspuiten. Dit verklaart ook het hogere brandstofverbruik bij een originele injectie Dero. In de uitlaat zit een katalytische buis. Deze zit vol met kleine gaatjes en zorgt voor tegendruk in je uitlaattraject. Deze ophoping van uitlaatgassen zorgt voor extra hitte in deze katalytische buis, de extra ingespoten benzine, wat deels als brandbare gassen je cilinders verlaat (onvolledige verbranding), plus de extra lucht (PAIR) zorgt ervoor dat deze katalytische buis ontzettend heet wordt en zo de schadelijke uitstoot reduceert om aan de emissie-eisen te komen. Soort van naverbranding..

Klinkt tegenstrijdig, meer brandstofverbruik om een schonere emissie te krijgen

Zonder PAIR, O2 sensor, met K&N filter en sportdempers en een goed afgestelde Powercommander zal de fiets zuiniger lopen met hetzelfde rechterhandje en rijstijl.

Hierboven een zeer duidelijke uitleg over de werking van het pair systeem door HotelMike in een eerder topic.
Heb je nog de originele uitlaat met katalysator dan laten zitten, heb je een aftermarket uitlaat zonder katalysator dan eraf halen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline hewi

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2015, 14:30 »

Ik heb aftermarket uitlaat met Katalysator.

Offline Waffie

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2015, 20:40 »
we moeten de werking van de carb gevoede motor zonder o 2 sensors niet 1 op 1  gaan vergelijken maw de carb transalp 650 is geen dero

« Laatst bewerkt op: 23 december 2015, 02:35 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline hewi

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2015, 22:04 »

Wel doen?? dan. ??? ???

Offline TransAlpGhost

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2015, 23:14 »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline wimj

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2015, 10:21 »
Ikzelf ben heel tevreden over de uitkomst van de operatie. Verbruik is 5-10% beter en duidelijk meer vermogen. Als je een proefrit wilt...
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline hewi

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2015, 23:17 »

Wel zelfde originele sproeier  in de carburateur???

Offline wimj

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2015, 10:29 »
Wel zelfde originele sproeier  in de carburateur???

Nee, kleinere, zie bovengenoemd draadje.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Geert Alp 2

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2016, 18:17 »
De "katalysator" is geen katalysator, de vierkante bak in je uitlaat is een soort demper, een geperforeerde open buis, meer zit er niet in die vierkante "doos".
Dus geen metaalkat of keramische kat, niks van dit alles... ???

Ik heb hem weggehaald en opengeslepen om te kijken wat er in zit...
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline xrvtuur

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2016, 20:22 »
Bij een varadero zit de kat net in het voorste gedeelte van het laatste stuk demper, zou dat bij de 650 ook zo zijn? en een 650 heeft een ongeregelde kat, dus zonder lambda sonde. geen idee of zo'n kat er dan anders uitziet. en kan het zijn dat een 650 pas vanaf een bepaald bouwjaar een kat heeft.
Varadero SD02  2004

Offline Geert Alp 2

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2016, 21:26 »
Bij mijn Busa zit hij ook in het begin van de demper, waar het eigenlijk nog een "uitlaatbuis" is.

Katalysatoren moeten zo snel mogelijk op temperatuur komen en werken het best bij grote hitte, dus worden ze gemonteerd op een plek waar het zo heet mogelijk is, en waar plaats is voor het ding.   Dit is vrijwel altijd vóór de demper en liefst zo dicht mogelijk bij de cilinderkop.  Bij moderne automotoren zit hij meteen in het spruitstuk, nog vóór de turbo.

Ik denk niet dat het gedurende de bouwjaren van de TA 650 een katalysator is toegevoegd, de uitlaat van één van de eerste 650's ziet er identiek uit dan die van één van de laatste, op de beide "pijpjes" aan het eind na, maar dat is puur optisch verschil.

Het wezenlijke verschil tussen de uitlaat van de laatste TA 600 en al zijn voorgangers, en de TA650 en TA700 uitlaat, is de "vierkante" doos.
Deze "doos" , die tussen de uitlaatpijp en de demper zit, ziet er nagenoeg gelijk uit bij de TA650 en de TA700, Honda heeft het weggemoffeld achter het blok, boven de middenbok.  Je zou toch zeggen dat het een katalysator is, maar ik zie regelmatig katalysatoren, maar dit is gewoon een open buis met volle doorlaat, die kan nooit een katalysator-werking hebben lijkt mij !

Ik heb ook even met een zaklamp in de demper gekeken aan de voorkant, je ziet alleen een plaat vol kleine gaatjes, waar alle uitlaatgassen doorheen moeten, er zit hier ook geen metaalkat of iets dergelijks... ???

'T is mij een raadsel, maar de dik 3 kilo wegende roesvaststalen "doos" is er bij mijn TA650 tussen weg !  :))
Het PAIR heb ik vorig jaar al weg gehaald, en de kleinere sproeiers zitten er ook al een jaar in, dus ik ben heel benieuwd hoe het straks zal rijden, eerst moet de pekel weg !
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline Geert Alp 2

Re: Pair System verwijderen wel of niet doen??
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2016, 21:37 »
Oh ja, als je de "doos" weghaalt, dan MOET je het pair-systeem weghalen of uitschakelen, anders is de kans groot dat je motor gaat knallen in de uitlaat.  Vooral met de originele (te grote) hoofdsproeiers, die een (te) rijk mengsel leveren.

Het hete rijke mengsel (dus een rest onverbrande benzine in je uitlaatgassen) samen met de verse lucht-injectie (PAIR) veroorzaakt spontane ontstekingen in de demper, knallen dus. :(

Kleinere sproeiers = minder onverbrande benzine in je uitlaat, PAIR uitschakelen = geen verse lucht in je uitlaat = geen knallen  :)
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110