Techniek > Honda Transalp

Start Problemen TA650

(1/3) > >>

Pla:
Goedemiddag allemaal!

Zoals aangegeven op het introductieforum, ik ben sinds kort eigenaar van een Transalp 650.

Ik heb de motor reeds een paar weken in mijn bezit en ben deze even een "face-lift" aan het geven (USB oplader, handvat verwarming, waarschuwingslampen (work in progress) ect.)

Toen ik de motor kocht starten deze soms wat lastig, echter, na de nodige acties, start deze nog steeds lastig. Met lastig bedoel ik: de startmotor gaat rond, maar na een aantal seconden neemt deze aan intensiteit af en weer wat seconde later gaat het startrelais "zoemen". Soms lukt het om de motor elektrisch te starten (als de motor warm is), maar meestal wordt het eerst een stukje rennen en de motor in zn 2 starten (prima workout).

Het volgende heb ik ondertussen al gedaan (mede dankzij de tips die op dit forum staan):
- nieuwe accu (Motobatt MBTX9U)
- Alle aansluiting op en rondom de accu los gemaakt en gecheckt op corrosie (geen), schoon gemaakt en weer vast gemaakt
- Startmotor los gemaakt, ook hier alle aansluitingen gecheckt. Starter motor nog niet opengemaakt en alles intern gecontroleerd
- Accu spanning: netjes 12,6v, na wat langer door gaan met proberen te starten zakt deze naar de 12,2/12,1v, lager niet, dan gaat het start relais z'n ding doen
- Spanning bij stationair toerental: 14,5v. Met veel vermogen (lampen, groot licht, handvat verwarming) zakt deze naar de 13,5v bij stationair toerental

Motor loopt verder dus prima na het aanduwen! Volgende "probleem" kom ik later mee, na eerst nog even wat onderzoek te hebben gedaan: het stuur staat scheef. Als ik rechtdoor rij en ik zit in het midden op de motor kan ik het stuur niet echt los laten. Voor nu heb ik daar nog geen last van, maar dat komt vast nog wel :P

Iemand ideeën voor mijn startprobleem?

Mvg,

Pla

Cas:
Nieuwe accu dus daar zal het probleem niet zitten. (of mss toch wel?)
Wat ik zelf zou doen is eerst kijken of er geen corrosie is op de stekkers en aansluitingen tussen dynamo, spanningsregelaar en accu, maar dat heb je al gedaan. Dan zou ik de dynamo of de spanningsregelaar verdenken.

PimW:
Een goede accu moet veel langer dan een paar seconden de startmotor rond jengelen. Klikken van het relais duid op te weinig prik in de batterij.
Ik heb twee weken terug nog met mijn oude Motobatt een paar minuten staan doorstarten, ik heb geen klik gehoord (ik rijd met een pomp en had de carburateurs schoongemaakt => vlotterbakken leeg) maar de motor sloeg uiteindelijk wel aan.

Nieuwe accu is niet per definitie een goede accu, maar de waarden die je opgeeft schreeuwen niet om problemen.

Het lijkt of de accu sneller dan normaal spanning verliest, heb je de extra electrische foefjes correct aangesloten? Heb je dezelfde problemen met het starten als je ze afkoppeld?

Jan F.:
Eens met Pim, op een goede (volle) accu moet je best wel een paar minuten kunnen door starten.
Eerst de accu eens helemaal goed door laden en dan tijdens starten ook de spanning meten.
Als de accu spanning tijdens starten naar 8-9 Volt valt heeft deze waarschijnlijk een defecte cel.


Overigens is er ook nog wat anders aan de hand want bij een goede TA hoef je geen paar seconden te starten. Die lopen normaal na één of twee omwentelingen van de krukas.


Groet, Jan

Waffie:
je omschrijft een vaag probleem,

maar  even uit ervaring

Het is bij de 650 het beste om de originele accu te plaatsen ( YTZ 12 S)
 gewoon de duurste maar iedere cent waard (sommige rijden al 10 jaar met  nog steeds de orginele
in vergelijk:  de motobatt levert een CCA van 160 terwijl de originele accu er CCA 210 uit trekt

en dat maakt een heel verschil !!!

ik persoonlijk monteer uitsluitend nog een originele omdat het alternatief me te vaak heeft teleur gesteld  en daarmee  ook de eigenaar

nu kan het zijn dat  je motobatt niet goed is maar dat kun je meten

maar nogmaals: probeer eens een goede auto accu en kijk wat er gebeurt met het starten
overigens  is het onjuist om de laadspanning te meten bij stationair toerental
bij 5000 rpm zou je tussen de 13,4-14.5 moeten meten incl verlichting aan
als dit alles geen goed beeld geeft kun je nog een ampère meter gebruiken om vast te stellen of je dynamo goed werkt


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View