Auteur Topic: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??  (gelezen 11162 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Erzberg

JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Gepost op: 13 januari 2016, 17:56 »
Heeft iemand al ervaring opgedaan met zo'n JWL soda straal pistool ?

Functioneert dat goed ?
Verbruik straalmiddel  - hoeveel ?
Kan je daar ook geanodiseerde velgen mee stralen zodat de velg proper is (maar de anodisatie op de velg blijft...)
Enzovoort

Ik ben met alle info  blij.

Een goede compressor heb ik - 200 liter buffervat en een Shamal K25 kop erop...

Erzberg

Offline Cas

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2016, 19:05 »
Kan je daar ook geanodiseerde velgen mee stralen zodat de velg proper is

https://www.youtube.com/watch?v=0kdYdZPmfGQ

Als je dit filmpje van Oldtimer helemaal afkijkt dan denk ik dat dat moet kunnen.
Ik wil hem ook aanschaffen en denk dat er veel mogelijkheden zijn, denk aan het schoonmaken van remklauwen, uitlaatbochten etc.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Zeegie

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2016, 20:30 »
Ik heb nog geen ervaring maar denk dat ik er wel 1 koop. Weet alleen nog niet welke...
Zakje soda van 25 kg kost ook al snel meer dan 35 euro.... Ik weet niet hoelang je daarmee doet.
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Mirko

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2016, 20:42 »
Los van het feit dat ik via mijn werk gratis kan laten stralen ben ik wel erg geinteresseerd in dit topic.

Ik vraag me werkelijk af of je met soda bijvoorbeeld de lak van een frame er af krijgt. Filmpje van de leverancier overtuigd mij nog niet direct.

Daar waar de lak al een beetje los zit of er corrosie onder zit zal het zeker loskomen, maar daar waar de lak nog goed vast zit?

Hoor het graag van mensen die hier ervaring mee hebben.
Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2016, 20:44 »

Ik lees serieus steeds: Jodastraal  ???


#nattestarwarsdroom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Zeegie

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2016, 20:50 »
Los van het feit dat ik via mijn werk gratis kan laten stralen ben ik wel erg geinteresseerd in dit topic.

Ik vraag me werkelijk af of je met soda bijvoorbeeld de lak van een frame er af krijgt. Filmpje van de leverancier overtuigd mij nog niet direct.

Daar waar de lak al een beetje los zit of er corrosie onder zit zal het zeker loskomen, maar daar waar de lak nog goed vast zit?

Hoor het graag van mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik ben ook benieuwd of de lak (vooral als het meerdere lagen zijn) van staal af gaat. Het gaat er mij juist om dat je ook (met soda) het blok, plastice delen en kleine delen kan stralen zonder schade aan het onderdeel. Mocht het harder moeten kan er zand of glas in.... Klinkt ook wel spannend.

Tevens hobby ik ook graag met hout... Gebruikt hout.. Met soda stralen kun je het hout ook aardig opknappen... Zeggen ze...
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline PimW

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2016, 21:17 »
Het word lastig als je met je hobby compressortje over wilt van soda naar glasparel of zand denk ik. Tevens word het een pleuriszooi dan en kun je volgens mij netzogoed een cabine erbij nemen (verbruik keldert dan ook meteen).

Offline Zeegie

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2016, 21:34 »
Het word lastig als je met je hobby compressortje over wilt van soda naar glasparel of zand denk ik. Tevens word het een pleuriszooi dan en kun je volgens mij netzogoed een cabine erbij nemen (verbruik keldert dan ook meteen).

Dat dacht ik ook. Mijn. Crompressor(s) zijn net sterk genoeg. De druk kunnen ze al snel leveren maar het aantal liters per minuut is belangrijk. T-stuk er tussen en dan sluit ik ze er beide op aan  ;D :P ha ha circus.
Anders moet je steeds wachten tot de druk weer opgebouwd is. Een cabine is zo gemaakt. Ook met soda wordt het een bende als je binnen wilt stralen volgens mij.
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Zeegie

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2016, 21:59 »
Maar gelijk even door gepakt..... Als het goed is wordt deze voor het weekend geleverd.....
Zaterdag testen  8) ben benieuwd!
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Cas

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2016, 22:14 »
Mooi apparaat maar het zal met 8 bar ook wel lukken.
Als je het filmpje van Oldtimer helemaal afkijkt dan zie je dat hout en zelfs karton stralen geen probleem is. Op internet (YouTube) is veel te vinden over sodastralen.
Ik begin met soda uit de supermarkt, in de blender en blenden maar tot het poeder is, lukt het dan lukt het, lukt het niet dan maar 5 kg bestellen op internet. Een beetje experimenteren is ook leuk :))

https://www.youtube.com/watch?v=BRLBECBiFQQ
https://www.youtube.com/watch?v=owRM5AycSF4
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2016, 00:56 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2016, 10:02 »
Het wordt inderdaad een bende als je binnen gaat stralen.
Ik doe het in de buitenlucht en spoel dan met water de stof die er ontstaan is gewoon weg.
Het is niet schadelijk voor milieu, dus geen probleem.
Het straalt echt wel verf af van het frame, alhoewel je dan meer en langer moet stralen.
Maar in principe is het bedoeld om kleinere dingen zoals cilinderkop, subframe werk en ander klein spul mee schoon te maken voordat je het opnieuw in de lak wilt zetten.
Natuurlijk is voor grote oppervlaktes het glasparelen of stralen sneller en beter, maar wie koopt er speciaal daarvoor nou zo'n grote installatie.
We zijn toch hobbyisten, nietwaar  :P

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Freutel

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2016, 11:17 »
sommige you tube filmpjes zijn wat dat betreft ideaal voor wat inspiratie. Sommige collega-prutsers in de US doen dat geweldig eenvoudig.
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Cas

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2016, 18:23 »
Een pak soda gekocht in de supermarkt, 0,99 cent voor een kilo.
In de blender en ik heb nu een heel fijn poeder.
Nadeel is wel dat het poeder heel licht vochtig is, dus goed laten drogen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline martsky

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2016, 18:39 »
Nou
Het is niet schadelijk voor milieu, dus geen probleem.

Ik wil geen spelbreker zijn, want ik heb ook interesse in dat ding, en e.e.a. op internet nagekeken.
Maar waar blijft de verf dan die je afstraalt ? Is dat ook onschadelijk voor het milieu? Dacht het niet.

Ook nog een serieuze vraag, hoe gaat het met het verwijderen van roest ?
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Cas

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2016, 18:47 »
Nou
Ik wil geen spelbreker zijn, want ik heb ook interesse in dat ding, en e.e.a. op internet nagekeken.
Maar waar blijft de verf dan die je afstraalt ? Is dat ook onschadelijk voor het milieu? Dacht het niet.

Ook nog een serieuze vraag, hoe gaat het met het verwijderen van roest ?

Roest is geen probleem https://www.youtube.com/watch?v=FFN9uCU9K_8
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Zeegie

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2016, 19:42 »
Nou
Ik wil geen spelbreker zijn, want ik heb ook interesse in dat ding, en e.e.a. op internet nagekeken.
Maar waar blijft de verf dan die je afstraalt ? Is dat ook onschadelijk voor het milieu? Dacht het niet.

Ook nog een serieuze vraag, hoe gaat het met het verwijderen van roest ?

Dat denk ik dus ook... Ik ga geen verfresten in mijn tuin blazen. Ook vet en olie resten spuit je eraf bij b.v. Je achterbrug. Dus een kap met opvangbak lijkt me wel handig.
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Zeegie

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2016, 12:53 »
 :D :D :D :D hij doet het hoor! Nog beetje doseren en dan komt het helemaal goed!  8)
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Oldtimer

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2016, 13:18 »
Lijkt wel een alien met die kap.

Maar het werkt !!  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: JWL sodastraal pistool - ervaringen ??
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2016, 17:35 »
Leuk filmpje voor de soda straler in spé om zelf een sodablaster te maken.
https://www.youtube.com/watch?v=KULVhW2tw4I
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.