DID-ketting met JT tandwielen is een eersteklas set.
Ik neem aan dat je je ketrtring en tandwielen al gereinigd hebt, want ik vind het best wel heul schoon!
Normaal gesproken worden ketting en tandwielen als set vervangen. Daar vanuit gaande, gelet op de vorm van de tanden op je tandwielekes, is dat nog in opperbeste staat.
Je mag je ketting overigens wel wat vetter smeren, zo droog als nu zal de set sneller verslijten.
Tandwielverhouding (achtertandwiel delen door voortandwiel) is redelijk rechttoe-rechtaan verhaal. Hoe groter het getal > hoe vlotter maar minder topsnelheid. Hie kleiner het getal > hoe minder vlot maar meer topsnelheid.
Meestal verkleind men de verhouding om de motor op de snelweg zuiniger en rustiger te maken, vergroten doet men bij onverhard/offroad rijden: dan is meer kracht wel fijn en topsnelheid/verbruik minder belangrijk.
Verhoudings gewijs staat 1 tand groter vóór (ongeveer) gelijk aan 3 tanden groter, achter. En omgekeerd. Achter echter, kun je dus fijner differentieren d.m.v. 1, 2 of 3 tanden verschil.
In jouw geval betekent dat dat de motor een tikje minder vlot accelereert maar bijvoorbeeld de 120km/u haalt bij een iets lager toerental. De motor draait dan rustiger en het verbruik -hopelijk- wat minder.
Maar, één tandje achter is wel minimaal hoor.