Auteur Topic: Ketting tandwiel vraag  (gelezen 1532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Meloenie

Ketting tandwiel vraag
« Gepost op: 03 december 2017, 11:51 »
Hallo allemaal

Ik heb een Honda Transalp 650 gekocht en deze nu winter beurt aan het geven met een pakket van Ad Mies. Super spullen. De Alp is wel arbeidsintensief qua bougies vervangen zeg :)
Allemaal gelukt en nu richt ik mijn aandacht op de ketting.

Dit is een DTD 525VM en twee JT tandwielen. Voorkant 15 tanden maar achter 47, tenminste dat staat erop gedrukt. Als ik online kijk zou achter 48 tanden moeten zijn.
Klopt dat en wat voor voordeel/nadeel heeft dit. De ketting is ook heel vies vet en smerig. Zeker het kapje om voortandwiel. Dat zat letterlijk vol met zwarte pek leek wel.
Vraag mij af of ketting nog wel goed is.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2017, 11:54 door Meloenie »

Offline robgoesdakar

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2017, 12:39 »
Staan volgens mij al hele discussies over voor/nadelen van andere tandwiel verhouding hier ergens op het forum.

De vuiligheid bij je voortandwiel in dat kapje is normaal. Daar kan het vet niet weg en hoopt zich daar dus samen met het vuil op.

Controleren of je ketting nog wel goed is doe je het beste aan de achterkant van je achtertandwiel. Als je daar aan de ketting trekt en deze komt maar minimaal van het tandwiel, dan is de ketting nog prima in orde. Kun je de ketting echter een halve tand van je tandwiel af trekken dan kun je gevoegelijk stellen dat de ketting aan vervanging toe is.
Zo op de foto zien de tandwielen er in ieder geval nog goed uit...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Meloenie

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2017, 13:15 »
Ik kan de ketting wel iets van tandwiel trekken. Als ik de motor op de bok in 1e versnelling laat lopen vind ik (als onervaren motorrijder:) ) dat de ketting best op en neer slaat. De achteras staat halverwege het gat in de achterbrug zegmaar.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2017, 13:26 door Meloenie »

Offline robgoesdakar

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2017, 13:38 »
Ook even ketting spanning controleren :

Citaat
Het meten van de kettingspanning moet met de motor op de zijstandaard gebeuren.
 
Dan meet je midden tuzzen de tandwielen de kettingspeling op meerdere plaatsen van de ketting.
Dan vind je het strakste punt.
Dit punt moet dan tussen de 35 en 45 mm speling hebben.
Meer speling kan schade aan je achterbrug geven.
Minder dan 30 mm kan het lager van de uitgaande as beschadigen.
 
Bron:Buchelli / Haynes
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2017, 14:10 »

DID-ketting met JT tandwielen is een eersteklas set.

Ik neem aan dat je je ketrtring en tandwielen al gereinigd hebt, want ik vind het best wel heul schoon!

Normaal gesproken worden ketting en tandwielen als set vervangen. Daar vanuit gaande, gelet op de vorm van de tanden op je tandwielekes, is dat nog in opperbeste staat.

Je mag je ketting overigens wel wat vetter smeren, zo droog als nu zal de set sneller verslijten.


Tandwielverhouding (achtertandwiel delen door voortandwiel) is redelijk rechttoe-rechtaan verhaal. Hoe groter het getal > hoe vlotter maar minder topsnelheid. Hie kleiner het getal > hoe minder vlot maar meer topsnelheid.

Meestal verkleind men de verhouding om de motor op de snelweg zuiniger en rustiger te maken, vergroten doet men bij onverhard/offroad rijden: dan is meer kracht wel fijn en topsnelheid/verbruik minder belangrijk.

Verhoudings gewijs staat 1 tand groter vóór (ongeveer) gelijk aan 3 tanden groter, achter. En omgekeerd. Achter echter, kun je dus fijner differentieren d.m.v. 1, 2 of 3 tanden verschil.

In jouw geval betekent dat dat de motor een tikje minder vlot accelereert maar bijvoorbeeld de 120km/u haalt bij een iets lager toerental. De motor draait dan rustiger en het verbruik -hopelijk- wat minder.


Maar, één tandje achter is wel minimaal hoor.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2017, 15:19 »
Samengevat,

ik zou me geen zorgen maken over die 1 tand verschil.

op de 600 versie zit deze set ook 15 versus 47 maar zoals je al had opgemerkt is het achtertandwiel bij de 650 1 tand groter.
dit kan bewust gedaan zijn maar
soms komt het voor dat de set samengesteld is uit losse onderdelen en dat tandwiel 300.48 gewoon even niet op voorraad was.

en je moet toch wat
Als je het niet had gelezen had je er ook nooit bij stil gestaan. ;)




je beeld over het slaan van de ketting is er altijd als je deze onbelast en op de midden bok laat draaien

als ze echter gaat rijden en dus belast is gedraagt deze zich anders.
en zeker als ze in goede staat is zul je er niets aan merken,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arendsoog

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2017, 15:27 »
Als ik de motor op de bok in 1e versnelling laat lopen vind ik (als onervaren motorrijder:) ) dat de ketting best op en neer slaat.

Op de bok is het achterwiel maximaal uitgeveerd en dan staat de ketting losser. Als je dan de motor in de versnelling laat draaien zal de ketting altijd op en neer slaan. Wat relevant is hoe strak die staat als je er op zit. Dan moet er nog net voldoende speling zijn om verder inveren mogelijk te maken.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline Meloenie

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2017, 17:32 »
Mannen

Dank voor de reacties en meedenken. De ketting op de foto's is inderdaad schoongemaakt met een ketting reiniger spray en daarna met doek erlangs gepoetst.
De ketting was helemaal zwart. Leek of deze ingesmeerd was met vaseline of ander vet. Ikzelf heb alleen spuitbus met kettingspray wat mij doet denken aan silicone spray. Erg dun spul.

Op mijn les motor, de bekende honda cb500, smeerde de rijschool de ketting in met een pot vet en een kwast. Maar de ketting was niet zo vies als mijne voor het schoonmaken.

Ik ga de ketting vrije slag nog even nameten overdag met licht om te kijken of deze goed staat. Vond wel dat achteras als redelijk naar achter staat. Er zit een sticker boven met groen en rood en lijkt wel of ie bij mij in rode gebied staat. Dat zou betekeken vervangen volgens diezelfde sticker.....

Offline Brombeer

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2017, 19:14 »
Jaa dat ligt eraan.

Je ketting komt niet op lengte omdat, zoals je zelf al opmerkte, verschillende tandwielmaten en achterbruglengtes worden gebruikt voor tal van motoren. Een bepaalde kettinglengte en schakelmaat (bijv. de 525) wordt dus voor meerdere motoren geleverd. Jouw ketting zal een schakel of 5 of zo langer zijn dan voor jou nodig, dat stuk knip je eraf bij montage.

Of dat zit in die ene schakel omdat je 47 of 48 tandwiel moet hebben, misschien zie je dat, een ketting geknipt op een 48 tand en je hebt er 47 op zitten..?


Want jouw tandwielen doen vermoeden, zoals ik al aangaf, dat ze topcondonditie zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2017, 19:17 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Meloenie

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2017, 19:46 »
Brombeer
Das een goed punt. Die ketting had dan korter moeten zijn. Ik denk dat ik eens schakels ga tellen....wat een klote karwei zal worden omdat ik vast 10x de tel kwijtraak  :))
Ik houd jullie op hoogte

Offline PimW

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2017, 20:16 »
Als je dat echt wilt tellen, begin dan bij de geklonken schakel.

Conditie van een ketting is goed te testen door het wiel vrij van de grond te zetten (op de middenbok bijvoorbeeld), dan de ketting onder de achterbrug omhoog drukken zodat er spanning op staat.
Vervolgens probeer je de ketting aan de achterzijde van het achtertandwiel te trekken.

Een goede ketting zal daar maar een paar mm speling laten zien. Een opgerekte (=versleten) ketting trek je er tot een cm vanaf.

Maar, ik denk niet dat je je daar nu zorgen om moet maken. Dat stickertje op de achterbrug moet je je niets van aantrekken.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2017, 20:19 door PimW »

Offline Brombeer

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2017, 21:29 »
(..) Dat stickertje op de achterbrug moet je je niets van aantrekken.

 ;D


Ik had es voor mijn AT geen geld en de ketting was zo versleten dat ik hem niet meer kon stellen. Toen heb ik een paar schakels afgeknipt en hem weer terug gehangen..


 :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Ketting tandwiel vraag
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2017, 22:38 »
de originele lengte van de ketting is voor de 600 en 650 gelijk (118 links)
en wel goed tellen

1 schakel is 2 links(pennen)
ik denk wel dat de juiste ketting er op zit

en dat nameten van de kettingspelling moet je wel doen als er bijv iemand opzit en de motorfiets flink in de achter veer drukt
dan pas heb je een goed beeld wat de kettingspanning doet onder belasting.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl