Auteur Topic: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?  (gelezen 4925 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zenfox

Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Gepost op: 15 januari 2016, 01:14 »


[edit] http://www.heed.com.pl/index.php/en/crash-bars-heed-xl-600-transalp

Deze valbeugels zijn dus iets anders gevormd dan de rest. (H&B, Givi, SW Motech etc.)
En bedekt net even wat beter het knipperlicht. Lijkt mij best handig, of is dat overkill?
Anders gezegd; als je valt met die andere valbeugels heb je dan schade aan of rond je knipperlichten?

NB. deze vorm lijkt mij ook een stuk fijner om een jerrycan aan te hangen
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 21:03 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline PimW

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2016, 09:24 »
Met de beugels van SW-Motech raakte alleen de beugel, puntje van mijn handvat en het achterste hoekje van de achterbrug de grond.

Ik zou zelf geen jerrycan aan de buitenkant van de voorste valbeugels hangen maar dat is je eigen keus natuurlijk.

Offline xrvtuur

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2016, 09:27 »
je vraagt je af of je schade aan je knipperlicht krijgt met die andere valbeugels...... maar je wilt ook met een jerrycan aan je valbeugel gaan rijden ::),  ik weet niet of je benzine in die jerrycan gaat doen maar als je bijvoorbeeld uit een bocht vliegt en je glijd een stuk over het asfalt op je jerrycan, dan zou ik me daar meer druk om gaan maken.
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2016, 10:01 »
Het is ook allemaal maar net hoe hard je valt, en waarop......  :angel:

Rij je alleen op asfalst, dan zal bij de eerste valpartij de beugel naar binnen buigen en afhankelijk van hoe hard de klap is net wel/niet de kuip en/of knipperlicht gaan raken.
Rij je onverhard, loop je nog altijd het risico dat er een steen precies tussen de valbeugelbuizen door je kuip of knipperlicht raakt....  >:D

En voor wat betreft het aanhaken van een jerrycan..... het is een valbeugel, geen bagagebeugel.
Het kan absoluut, maar daarmee moet je heel goed opletten dat je het doel van de valbeugel niet teniet doet.

Maar goed.... beugeltje ziet er wel heel stoer en netjes uit. En zal waarschijnlijk zijn werk goed doen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2016, 15:10 »

Rij je alleen op asfalst, dan zal bij de eerste valpartij de beugel naar binnen buigen en afhankelijk van hoe hard de klap is net wel/niet de kuip en/of knipperlicht gaan raken.
Rij je onverhard, loop je nog altijd het risico dat er een steen precies tussen de valbeugelbuizen door je kuip of knipperlicht raakt....  >:D



Hoeft opzich niet hoor, deze hebben in ieder geval vooraan boven het knippertje een verbinding naar het frame. Ik weet niet waar hij precies aan vast zit maar dat zou best wel stevig kunnen zijn.

Zoals gezegd, ik heb mijn motor best wel een keertje laten vallen en best pittig hard ook (shit happens). De SW beugels hielden dat allemaal netjes bij. Met de SW beugels lag mijn motor als het ware op de beugel en schoof zo over straat/door de bagger.

De voetsteun trekt wel vonken over straat, iets wat mij er tot op heden van weerhoud een jerrycan buiten de beugel te monteren  8)

Offline alain

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2016, 17:57 »
Bij 'onze' West- Europese valbeugels valt mij op dat er vooral aandacht is voor de bescherming van de motor en de kostbare omkleding. In vele 'andere' landen zie je een heel ander type valbeugel, een soort dat je vijftig jaar terug ook bij ons zag, en wat je nu nog wel aantreft op motoren van de rijschool.

Die 'primitieve' valbeugels bieden vaak wel wat meer bescherming thv de voeten en onderbenen. Ik heb dat zelf vorige zomer aan de lijve mogen ondervinden, toen ik bij een banale val aan stapvoetse snelheid mijn enkel verzeerd heb, zonder veel erg, maar wel met veel pijn, terwijl ik nog drie weken te reizen (rijden én stappen) had. Mijn voet raakte bij het vallen gekneld tussen de grond en het onderframe.

Alain
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2016, 18:35 »
Het is maar net wat je wilt, maar ik hoef geen breed uitstekende beugels aan de motor te hebben. Overigens, je kunt natuurlijk ook de pech hebben met je voet/been tussen motor en beugel terecht te komen (dat geldt voor elk type beugel)...

Het is een compromis maar als je jezelf beter wilt beschermen moet je geen beugels hebben maar stevige (cross)laarzen, bodyprotector etc. Scheelt een hoop.

Offline Waffie

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2016, 19:02 »
ik begrijp precies wat alain bedoeld en ben het met hem eens

ik  ben  ook voor meer  bescherming van mijn ledematen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline zenfox

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2016, 20:26 »
Dank voor de reacties!
Was ook niet van plan om heel veel te gaan rijden met jerrycans hoor, maar vroeg het me gewoon af.
Je kan natuurlijk ook gewoon water in een jerrycan doen  :))
En dan heb je ook nog speciale jerrycans die wel een aardig stootje kunnen hebben. Zoals die van RotopaX

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik de valbeugels van HEED ga aanschaffen, of toch de ca €50.- goedkopere valbeugels van Heavy Duties.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 21:02 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Denis

Re: Ervaring met HEED valbeugels voor TA?
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2017, 12:14 »
Hallo Zenfox,

Heb je intussen al gekozen welke valbeugels je wou ? Ik ben zelf ook wel geďnteresseerd in die van Heed maar zou graag ook wat meer info krijgen over personen hun ervaring.

Volgend jaar zou ik voor het eerst wat off-road rijden en valbeugels zijn dan wel een must vooral voor een beginneling.

Groeten

Denis