Auteur Topic: De trieste aanblik van een Transalp PD10  (gelezen 28609 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline gert

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #30 Gepost op: 26 april 2016, 17:29 »
Zit volgende week weer in mijn tweede vaderland dus als ik een Fles RO  (zo ken ik het)mee moet nemen dan hoor ik het wel.
daar gewoon te koop in de verfhandel en soms ook in de supermarkt.
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Oldtimer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #31 Gepost op: 26 april 2016, 17:35 »
Toppie Gert.

Kost geen drol daar heb ik begrepen.
Misschien kunnen we Pimmie dan ook blij maken.
Heeft ook een hekel aan roest begrijp ik  :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline gert

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #32 Gepost op: 26 april 2016, 17:40 »
Ik neem een fles mee.

heb even op een Hongaarse site gekeken hoe het spul heet RO 55 (hieronder de vrije vertaling van de werking Google translate.)

RO-55 roestoplosser roestomvormer en heeft een eigenschap van fosforzuur op basis van samenstelling die kationische oppervlakteactieve stoffen. Metalen oppervlakken ontvetten, schalen, het schoonmaken, fosfateren en passief op. Staal en gietijzer oppervlakken verwijdert effectief roest. het behandelde oppervlak maakt het geschikt voor verschillende beschermende lagen, zoals harsen, verven coaten van Application: Effectief product voor staal en gietijzer oppervlakken, verwijderen van roest.
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline PimW

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #33 Gepost op: 26 april 2016, 17:43 »
Als het de roest wegmaakt en niet door het staal heen vreet wil ik het wel een keertje proberen hoor :)

Ik heb de balans opgemaakt en ik geloof niet dat stralen en coaten er financieel in zit momenteel dus het word staalborstel en knikkerbus ;D

Offline gert

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #34 Gepost op: 26 april 2016, 17:47 »
Wees niet bang je hebt niet spontaan gaten in je frame of tank. Ik neem een flesje mee Pim. komt goed.
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Mirko

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #35 Gepost op: 26 april 2016, 20:31 »
Hier een tip voor goedkoop ontroesten:

Meeste ontroestingsbaden bevatten fosforzuur. Nadeel is dat je thuis niet zon groot bad fosforzuur hebt.
Je kan het erop smeren, maar het loopt er direct weer af.

Daar heb ik ooit het volgende op gevonden:
Je mengt de fosforzuur (ca. 10%) met behanglijm. Dan heb je een smeerbare ontroester.
Yamaha XJR 1300

Offline xrvtuur

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #36 Gepost op: 26 april 2016, 21:21 »
Ervaring met roestoplossers zoals Fertan?

ik ben met een RD04 frame bezig waar nogal roest op zit, ben ook met een staalborstel bezig geweest en daarna een roestoplosser,
Rust buster, dat spul werkt als een speer, en het is heel dun dus loopt overal makkelijk tussen.
Varadero SD02  2004

Offline arne

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #37 Gepost op: 26 april 2016, 23:05 »
@Gert Ik heb ook wel interesse in een flesje. ;)

Offline xrvtuur

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #38 Gepost op: 26 april 2016, 23:25 »
ik heb dit spul gekocht,  http://www.ranexrustbuster.nl/
Varadero SD02  2004

Offline Rob de Bob

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #39 Gepost op: 26 april 2016, 23:52 »
Daar heb ik ooit het volgende op gevonden:
Je mengt de fosforzuur (ca. 10%) met behanglijm. Dan heb je een smeerbare ontroester.

Nice, neem aan dat je wel voorzichtig moet zijn met fosforzuur?

Offline Robin66

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #40 Gepost op: 27 april 2016, 08:49 »
Bij de automaterialenhandel heb ik een pot rustyco (http://www.rustyco.nl/) gekocht. Een soort grote pot snot (gel) die ik met een tandenborstel op moeilijke roestplekjes (lasnaat uitlaat etc) smeer... Het werkt echt beter dan ik verwachtte. Omdat het een chemische reactie is die bij warmte beter verloopt doe ik het in een warme douche.

Ja het is geen toveren, het duurt wel even, maar beter resultaat dan verwacht!!!

Offline Waffie

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #41 Gepost op: 27 april 2016, 09:08 »
wat te denken van gewoon stralen met een grit dat niet te grof is.

roest dat echt ingevreten zit zul je altijd zien dus dat moet je accepteren tenzij je er alles uit wilt slijpen
hamerite heeft ook niet mijn voorkeur

er kan nooit iets anders over heen gezet worden(nat lak ) of je moet alles weer kaal maken

zojuist een frame laten stralen en nat spuiten

echt netjes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #42 Gepost op: 27 april 2016, 09:57 »
wat te denken van gewoon stralen met een grit dat niet te grof is.

roest dat echt ingevreten zit zul je altijd zien dus dat moet je accepteren tenzij je er alles uit wilt slijpen
hamerite heeft ook niet mijn voorkeur

er kan nooit iets anders over heen gezet worden(nat lak ) of je moet alles weer kaal maken

zojuist een frame laten stralen en nat spuiten

echt netjes

+1


Maar ik ben zelf ook erg vertrouwd met het hebben van onvoldoende middelen, waardoor je tevredenheid moet vinden in een compromis.

Iemand bekend met Rustol van Owatrol? Komt uit de scheepvaart, te verkrijgen bij de botenwinkel. Het is een olieproduct dat uithardt en daarna overschilderbaar is. Het spul is waterdun en volgt zelfs de roestbanen in het metaal. Werkt op basis van afsluiting van het oppervlak waardoor het diffusiedicht word en de factoren die het roestproces op gang houden, worden gescheiden. Simpel aan te brengen met een kwast of spuit. Maar, het blijft een lapmiddel.

In 2006 was mijn bike 10 jaar oud en toen heb ik enkel de plekken ontroest met staalborstel en behandeld met zinkspray. In 2014 bleek het frame echt zwaar aangetast. Oke, het is een zomer/winterbeest!

Ik heb het frame laten stralen en schoperen, ofwel metaliseren. Kostte me inderdaad 225 euro. Ik heb het uit kostenoverweging daarna zelf gespoten, maar dat was achteraf zo duur dat ik het beter had kunnen laten coaten. Ook gekeken naar de tijd en moeite die het spuiten me gekost heeft.


Maar, mijn frame roest voorlopig niet meer  :)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2016, 10:00 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline OM Frank

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #43 Gepost op: 27 april 2016, 11:18 »
+1


Maar ik ben zelf ook erg vertrouwd met het hebben van onvoldoende middelen, waardoor je tevredenheid moet vinden in een compromis.

Iemand bekend met Rustol van Owatrol? Komt uit de scheepvaart, te verkrijgen bij de botenwinkel. Het is een olieproduct dat uithardt en daarna overschilderbaar is. Het spul is waterdun en volgt zelfs de roestbanen in het metaal. Werkt op basis van afsluiting van het oppervlak waardoor het diffusiedicht word en de factoren die het roestproces op gang houden, worden gescheiden. Simpel aan te brengen met een kwast of spuit. Maar, het blijft een lapmiddel.

In 2006 was mijn bike 10 jaar oud en toen heb ik enkel de plekken ontroest met staalborstel en behandeld met zinkspray. In 2014 bleek het frame echt zwaar aangetast. Oke, het is een zomer/winterbeest!

Ik heb het frame laten stralen en schoperen, ofwel metaliseren. Kostte me inderdaad 225 euro. Ik heb het uit kostenoverweging daarna zelf gespoten, maar dat was achteraf zo duur dat ik het beter had kunnen laten coaten. Ook gekeken naar de tijd en moeite die het spuiten me gekost heeft.


Maar, mijn frame roest voorlopig niet meer  :)
Ik gebruik owatrol op mijn stalen bootje. Als je zorgt dat de (twee componeten ) lak welke je er overheen zet niet beschadigd is het prima spul. Doet gewoon wat het zegt te doen.

Groeten Frank
  Let life surprise you

Offline PimW

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #44 Gepost op: 27 april 2016, 12:02 »
Stralen en coaten zit hier op ~200 euro en eigenlijk zou ik er dan ook een verzink laagje onder willen hebben.
Gewoon borstelen ben ik inderdaad bang dat het over een paar jaar onder de lak doorvreet.

Bij rustbuster verkopen ze een aantal verschillende ontroesters. Van vloeibaar tot gel maar allemaal redelijk betaalbaar, dat zou voor nu een optie kunnen zijn maar ik hoef nog niet te besluiten gelukkig :)

Offline Mirko

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #45 Gepost op: 27 april 2016, 12:04 »
Nice, neem aan dat je wel voorzichtig moet zijn met fosforzuur?

Ja wel oppassen, vooral als je met hoge concentratie begint. Voor het ontroesten is tussen 10% -20% voldoende.
Yamaha XJR 1300

Offline Mirko

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #46 Gepost op: 27 april 2016, 12:08 »
Stralen en coaten zit hier op ~200 euro en eigenlijk zou ik er dan ook een verzink laagje onder willen hebben.
Gewoon borstelen ben ik inderdaad bang dat het over een paar jaar onder de lak doorvreet.

Bij rustbuster verkopen ze een aantal verschillende ontroesters. Van vloeibaar tot gel maar allemaal redelijk betaalbaar, dat zou voor nu een optie kunnen zijn maar ik hoef nog niet te besluiten gelukkig :)

Mijn frame is gestraald, daarna KTL en tot slot poedercoat. Roest nooit meer. Ik zit in deze industrie dus voor mij makkelijk om te laten doen.

KTL is de grondlaag waar elke auto ook van is voorzien. Minimaal zo goed als een zinklaag Pim.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2016, 12:10 door Mirko »
Yamaha XJR 1300

Offline Sandra

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #47 Gepost op: 27 april 2016, 12:14 »
Ervaring met roestoplossers zoals Fertan?
Herbert gebruikt al vanaf 1987 Fertan op de oldtimers en zweert erbij.
Opbrengen, z'n werk laten doen na poosje afnemen met water en eenmaal droog verder behandelen met primer/lak oid
We hebben pas een auto verkocht waarbij er al roestplekjes onder aan de deur waren onstaan, behandeld met Fertan. Het plekje wordt dan zwart maar het roestproces is gestopt en heeft nog wel een jaar stand gehouden zonder dat het roesten verder ging.
Je moet het niet op je handen krijgen want dan moet het er af slijten.... kleren kun je wegdoen als je hebt geknoeid.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Mirko

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #48 Gepost op: 27 april 2016, 12:21 »
Fertan is inderdaad een goed middel. Bestaat uit fosforzuur, wat oplosmiddelen en een zink component.

Oplosmiddelen lossen vet en olie op, fosforzuur lost het ijzeroxide (roest) op en de zink component geeft bescherming tegen verder roesten.
Yamaha XJR 1300

Offline gert

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #49 Gepost op: 27 april 2016, 19:29 »
Citaat
@Gert Ik heb ook wel interesse in een flesje.

Dan neem ik er twee mee. Als ik terug ben kijken we wel even hoe we ze op plaats van bestemming krijgen.
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Oldtimer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #50 Gepost op: 29 april 2016, 12:45 »
Intussen het blokje maar eens op de pijnbank gelegd.
Jeetje wat een zooi.

Zuiger ziet er niet uit.
Gelukkig heeft het drijfwerk minder schade.



overige foto's staan hier :
http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #51 Gepost op: 29 april 2016, 15:28 »
Mooie fotos Marien. Niet in al te beste staat van onderhoud zo te zien. Maar daar ga jij vast wel weer een mooi fietsje van maken.
Yamaha XJR 1300

Offline Arjen

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #52 Gepost op: 29 april 2016, 16:50 »
Wow wat een prut tussen die zuigerveren  :o
Heeft dat ding op de bodem van een rivier gelegen ofzo?
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #53 Gepost op: 29 april 2016, 20:13 »
Citaat
Maar daar ga jij vast wel weer een mooi fietsje van maken.
En jij weet wel welke cilindertjes hier op gaan komen toch  :-*

Citaat
Heeft dat ding op de bodem van een rivier gelegen ofzo?

Nog net niet. Maar op de foto's in het album kun je zien dat de uitlaat opzij een gat heeft.
Daar is water ingelopen omdat deze motor op z'n zijkant heeft gelegen in de stromende regen.
Toen ik hem startte, moest ik ook meteen droge kleren aan, zoveel water spoot eruit.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #54 Gepost op: 07 mei 2016, 11:40 »
Intussen heeft ook deze rode dame weer een gezicht gekregen.



Het motorblokje gaat het helaas niet meer redden.
De zuigers waren vastgelopen en ook de krukaslagers zijn aan gort.
1 cm opwaartse speling leek me wat teveel.
Maar geen probleem. We gaan gewoon door en binnenkort maakt ook deze Alp weer zijn rentree.
De voortgang is te volgen via dit album

http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2016, 16:02 »
Blokje gescoord en maar even de ingewanden bekeken.
met 46K op de klok geen verkeerde keuze.
Nokkenas kettingspanners op 4,5 mm en mooi schoon van binnen.


Fotootjes toegevoegd aan het album.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline eerde jan

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #56 Gepost op: 18 mei 2016, 21:25 »
Marien, wat maak je er weer wat moois van.

Offline swilting

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #57 Gepost op: 22 mei 2016, 12:00 »
Marien, je zou een lintje moeten krijgen van Honda.
 ;) ;)
Motorcycling is not a crime

Offline wimj

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #58 Gepost op: 22 mei 2016, 15:26 »
Ongelooflijk wat jij met zo'n wrak doet, respect! Ik ben nieuwsgierig wat zo'n operatie al met al gekost heeft wanneer ie weer als nieuw op de weg staat. Hou je dat bij? Nogmaals respect, Wim
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Oldtimer

Re: De trieste aanblik van een Transalp PD10
« Reactie #59 Gepost op: 12 juni 2016, 11:55 »
De status van deze week.
Er komt binnenkort weer leven in dit Alpje.





De carburateur gemonteerd nadat die eerst volledig door de ultrasoon is gehaald.




Ketting en tandwieltjes vervangen, en ook meteen een nieuwe koppelingskabel.

Schijven voor zijn besteld en verwacht ik volgende week.
Ben nog wel zoekende naar een mooi setje zijkappen voor deze pd10 in rood.

Tja, en wat kost zo'n revisie.
Als hij klaar is zal ik de werkelijke kosten die ik bijhoud eens plaatsen.
Daarbij worden geen uren geteld, maar alleen de materialen die gebruikt zijn.
Op dit moment kost de aanschaf en de nieuwe/gebruikte onderdelen zo rond de 1300 euro.
Daar moeten dan nog banden en schijven voor bij worden geteld.

Het is ook de bedoeling dat ik hier weer zelf mee ga rijden.
Eigenlijk rij je dan op een zgan motor waar alles aan is gerestaureerd of vervangen.

De voortgang is te volgen hier : http://myalbum.com/album/omiKwep3uAix




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.