Auteur Topic: 1987 Transalp XL600V  (gelezen 39485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arne

1987 Transalp XL600V
« Gepost op: 20 januari 2016, 10:24 »
Tweeënhalf jaar geleden kocht ik een Amerikaanse Transalp uit 1989. Maar voor de lange ritten die ik reed naar het zuiden van Duitsland, vond ik hem eigenlijk niet prettig. Er kwam een goed bod en ik nam afscheid van de TA en kocht een paar maanden later een Triumph Tiger uit '93. Een heerlijke machine. Maar toen ik een tijdje terug als een hooligan over de Zeeuwse wegen reed, kwam ik erachter dat de Tiger heel veel power heeft die ik nooit gebruik. Ik ben een schakelluie rijder en zeker geen scheurder, dus veel van de potentie van de Tiger laat ik liggen. Dat zette mij aan het denken wat ik nou eigenlijk wil met een motor. Mijn conclusie was dat mijn Yamaha XJ550 naked in ieder geval niet mijn ding was, dus die moest eruit. Ook aan de Tiger begon ik te twijfelen. Hij is nou eenmaal veel zwaarder dan mijn oude 89er TA en is daardoor ook minder lichtvoetig. (Ik zou hem nog wel eens met een AT willen vergelijken.) Aan de andere kant biedt de Tiger mij wel alles wat ik zoek in snelheid, stabiliteit en comfort dat ik op mijn oude alpje een beetje miste voor mijn tripjes naar Amsterdam en Heidelberg etc. Maar na een jaar Tiger miste ik de Alp eigenlijk wel.

Toen ik de XJ550 afgelopen weekend verkocht besloot ik om op zoek te gaan naar wat lichters, maar wel met die hoge rechtop zit. Die vind ik namelijk heerlijk. Dus keek ik naar een XR600/XT600?DRZ650, dacht terug aan wat off road motoren die ik had gereden en bladerde Speurders, Marktplaats etc. over. Ik kwam op het idee om gevraagd topics te posten op forums, want daar staat soms nog wel eens wat bij iemand in de schuur. Dat deed ik hier ook, toen ik hier een interessante advertentie tegen kwam. Een beetje vaag, maar het triggerde me wel om een mailtje te sturen. Na een leuk contact had ik mijn nieuwe project gevonden. Toch weer aan de Transalp. Maar dan nu een 87er, het eerste jaar.

Ik heb hem gekocht met in ieder geval de overschrijvingen tot 1995 erbij. En hij heeft heel lang stilgestaan. Schorsingspapieren heb ik tot 2012 in het hoesje zitten, maar de vorige eigenaar vertelde dat hij veel langer heeft stilgestaan. Hoewel hij wel nieuwe olie en filters heeft gekregen, was dat wel te merken.

Even wat plaatjes


Koude handen en foto's met je telefoon nemen is geen goede combi, heb ik gemerkt.


Ik wist natuurlijk van te voren dat ik een projectje kocht. Maar, eigenwijs als ik ben, besloot ik toch om een poging te wagen om er in een keer mee naar huis te rijden. Een van de cilinders vond dat leuk, de andere niet. Die viel dan ook uit. :( Op een cilinder loopt een Alp toch beduidend minder, dus maar aan de kant gezet en de jongens in het geel erbij gehaald. Mijn vingers waren op dat moment te koud om een sleutel vast te houden. De man van de ANWB dacht er niet eens over, dus die belde meteen een berger.


En zo kwam mijn nieuwe projectje toch nog op een trailer thuis.

Hij staat nu in de garage. Nu weer gewoon aan het werk. Moet ook gebeuren. Er zijn genoeg plannen:
  • In ieder geval wat onderhoud.
  • Sticker van het voorspatbord halen
  • Dashboardlampjes vervangen
  • Knipperlichten maken
  • Zoeken naar een origineel blauw zadel met die band er overheen of huidig zadel opnieuw vullen en bekleden
  • Kappen en tank netjes maken
  • Meer grondspeling. Opties: XR600 of NX650 vork en veer achter verhogen of Africa Twin RD04 achterbrug
  • Misschien een aanpassing naar een rallykuip.
  • Valbeugels vinden en monteren
  • Hepco & Becker kofferrek vinden en monteren
  • Givi topkoffer montageplaat vinden en monteren

Genoeg om te klussen in ieder geval. :)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2016, 11:37 door arne »

Offline xrvtuur

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2016, 12:02 »
veel succes er mee. maar uhh waarom eigenlijk geen africa twin gekocht, lijkt me dat die beter bij je behoeften past, zit net tussen de tiger en de alp in.
Varadero SD02  2004

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2016, 16:21 »
Ik heb even overwogen om de XJ550 en de Tiger te verkopen en dan een Africa Twin op te zoeken, maar het droog gewicht is ongeveer hetzelfde (AT 207kg, Tiger 209) en in power heeft de AT toch wel het nakijken (62 vs 85). Als je nou een TA op zou kunnen bouwen met 65pk, dan zit het volgens mij precies goed. ;)
Maar goed, nu een TA en een Tiger.

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2016, 16:59 »
Motorblok overzetten?

Offline The Headless Horseman

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2016, 17:31 »
Rally 'achtige' voorkant heb ik wellicht nog voor je Arne  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2016, 17:42 »
Misschien wil je proefkonijn zijn met een luchtfilter boven op de carbs ipv onder je zadel icm bijpassende brandstoftank? ;D

Offline richardm

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2016, 17:46 »
En een  complete Xr600 voorkant met wiel en remmen in uitstekende staat is hier ook nog beschikbaar arne!

Offline wil alp

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2016, 18:17 »
heb eventueel wel interesse in de aangepaste tank met luchtfilter,en war voor kuip heb je.
je kunt mij ook bereiken op 0610029010 of maritiem-nagele@hotmail .com.

Groet Wil

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2016, 20:50 »
Motorblok overzetten?
Daar zat ik zo maar eens losjes over na te denken Pim. Weet alleen niet of het past. RD04 zou dicht genoeg bij de Alp moeten liggen, maar dan zou ik de motoren eens naast elkaar moeten zien.

Rally 'achtige' voorkant heb ik wellicht nog voor je Arne  :)
Ik stuur je even PB.

Misschien wil je proefkonijn zijn met een luchtfilter boven op de carbs ipv onder je zadel icm bijpassende brandstoftank? ;D
Ja hoor, dat wil ik wel. :)

En een  complete Xr600 voorkant met wiel en remmen in uitstekende staat is hier ook nog beschikbaar arne!
Ik stuur je even PB


Kijk, dat zijn mooie reacties. :)

Verder zou ik vandaag niets doen, maar heb ik toch de zijkappen en het zadel er afgehaald. Er blijken wat schroeven te ontbreken, maar goed, dat is te vervangen. De stomme supermoto sticker heb ik van het voorspatbord gehaald. Dat scheelt alweer. De lader hangt aan de accu om te kijken of die nog te redden is. En de CDI's staan nog in de oude positie, dus daar moet ik in ieder geval nieuwe houders voor bestellen.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2016, 21:40 »
Ok, ik zit een beetje te kijken en een andere optie zou zijn om een RD03 vork of een NX650 vork te gebruiken. Die zijn iets lager dan de XR600 vork. Ik zat net wat foto's te kijken en vond de AT met een XR600 vork er wel erg hoog uitzien.

Beginlijstje een beetje aangepast, want er ontbraken nog wat zaken.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2016, 22:08 door arne »

Offline Oldtimer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2016, 09:29 »
En heb je de reden van het lopen op 1 cilinder al ontdekt ????
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2016, 10:39 »
En heb je de reden van het lopen op 1 cilinder al ontdekt ????
Nee, nog niet. Ik denk dat dat pas ergens volgende week gaat worden. Ik zit deze week helemaal vol met andere dingen die moeten gebeuren. Ik ben ook ondernemer en de zaak en het gezin vragen ook veel tijd. ;)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2016, 11:23 »
Nog even de belastingdienst gebeld over de overgangsregeling, want daar valt deze Alp nog in, omdat ik wilde weten hoe en wanneer ik dat moet aanvragen. Blijkt dat dat overgaat van de vorige eigenaar, dus de Alp mocht eigenlijk niet eens de weg op dinsdagavond. Hij mag pas weer op 1 maart echt gaan rijden.
Fijn dat ze je dat ook uitleggen bij het overschrijven. :(

Maar goed, dan heb ik wel even tijd om wat dingen na te lopen voor 1 maart. ;)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2016, 16:50 »

Tsja, dit is dus niks doen. ;)

Vanmiddag kwam ik terug en besloot ik mezelf toch even een uurtje vrij te geven. Alleen maar om te kijken of de CDI's nog goed zijn. Nou ja, van het een komt het ander. De accu is inderdaad gewoon dood en starten ging dus sowieso niet. Dan kun je maar beter meteen even kijken hoe het met de zekeringen zit. En of de bougies eigenlijk wel vast zitten. Maar voor dat laatste moeten de kappen er af. Eerste grote probleem, want er zijn schroeven ingedraaid die er niet horen en die draaien wel, maar komen niet los. Grom. Tips om de delen toch -herbruikbaar- los te krijgen zijn heel welkom.


Dus de hele kuip er maar afgehaald in een stuk. Dat was de enige optie. Toen de CDI's nog eens bekeken, maar de draden die daar naartoe liepen hebben helemaal geen stekkers. Dat is allemaal los grut. Dat schiet ook niet op. En dan kom je onder de kap ook nog een schakelaar tegen die de toeter aanzet. Misschien ooit eens als anti-diefstal erop gezet, maar die moet dus wel weg.

Nou ja, het lijstje is wat langer geworden. Maar ook weer wat korter, want ik heb wel de remhendel vervangen voor een nieuwe. :)

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2016, 19:13 »
Die kappen zitten met well-nuts vast. Dat is rubber met ingegoten een moertje. Draai je het boutje vast dan trek je het rubber bol en zitten de kappen vast.

Grote kans dat de boutjes vaster in het moertje zitten dan het rubber wrijving heeft op het plastic.

Even een tangetje op het rubber zetten aan de achterkant van de kuipdelen en dan nog eens proberen.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2016, 22:21 »
Even een tangetje op het rubber zetten aan de achterkant van de kuipdelen en dan nog eens proberen.
Ja, geprobeerd, maar misschien nog te weinig kracht op het rubber gezet...

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2016, 22:26 »
Ok, de accu is binnen -andere aansluitingen dan de vorige, dus eerst nog even passen- en de nieuwe connectors voor de CDI aansluitingen ook. Dus daar kan ik binnenkort mee gaan klussen. (Al moet ik eerst nog even een trekhaak onder de auto frommelen.)

Maar goed, dan denk je dat je lekker aan de gang kunt en dan gaan ineens de raderen draaien. Wat wil ik nou eigenlijk van de Transalp gaan maken. Het begon met het idee van een rallykuip, maar al snel denk je dan over een Africa Twin tank en kuip voor meer actieradius. Misschien een motorwissel en... en... en...

Bottom line: Ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik met de Transalp wil doen.

Dus dan schiet je in <denkmodus>:

  • Ik heb al een Triumph Tiger. Dus ik heb al een goede motor met genoeg power voor lange ritten op asfalt en her en der een onverhard stuk. (Ja, ik weet het, er zijn mensen die daar wild mee offroad gaan.)
  • Ik had een naked om mee te spelen, maar dat was niet mijn ding, dus wilde ik iets waar ik recht op zat en ook mee offroad zou kunnen.
  • De Transalpkoorts sloeg eerder toe dan ik een fatsoenlijke XR600R kon vinden.
  • Dus, nu heb ik een Transalp staan.
  • Ik neig ernaar om er toch een soort reismotor van te maken, een beetje in rtw stijl met wat meer aandacht voor offroad dan onroad. Dus niet ff 1000km over de snelweg wegtikken, maar de kleinere wegen en zo regelmatig ook naast de wegen.
  • De vraag is of ik de kuip en kappen er op wil houden. Ze zien er op de foto toch beter uit dan in het echt. ;)
  • Ik zat te denken om er een AT tank op te zetten. Voordeel: meer capaciteit, dus meer actieradius. Nadeel: meer gewicht hoger op de motor en héél veel aanpassingswerk. Oh, en hogere kosten, want AT onderdelen zijn goud waard. Dus kan ik dan beter ergens anders extra benzine meenemen als dat nodig is
  • Blijft nu de vraag, rallykuip, standaard kuip, of richting cross kuip?
</denkmodus>

Suggesties?
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 22:40 door arne »

Offline Waffie

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2016, 23:21 »
laat ik je helpen met  de 1 million dollar question

Hoeveel centjes wil je in je motorfiets  stoppen

te vaak zie ik dat er forse bedragen zijn geinvesteerd om  op het punt te komen dat het project  het toch net niet haalt en de motorfiets  voor een prikkie half afgebouwd weer de deur uit moet
bezint dus voor je verder gaat
ik persoonlijk zou het ding eerst rijdend maken  tegen de minimale kosten want dan heb je er wat aan
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2016, 23:53 »
Hoewel je niet het antwoord geeft op mijn vragen, Ad, zitten we zeker op een lijn. Hij moet eerst gewoon netjes gaan lopen. Dat staat buiten kijf. Maar daarnaast is het voor mij een tweede motor. Dit mag even duren. Ik wil alles wel tegen een zo laag mogelijk budget doen, dus dat betekent ook dat het extra tijd kost om onderdelen te vinden etc. Maar dat vind ik prima.

Dus de vraag blijft, na het rijdend maken, welke richting zal ik eens met deze alp opgaan?

Offline voorstad

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2016, 09:35 »
Dus de vraag blijft, na het rijdend maken, welke richting zal ik eens met deze alp opgaan?

Aangezien het een van de eerste jaren is, in een hele mooie kleurstelling (vind ik) zou ik er voor kiezen om 'm gewoon weer rijdend en  dan weer origineel te maken. Dan heb je een heerlijke fiets om lekker mee te toeren en af en toe van de weg af te gaan. En een mooi exemplaar om op de motorbeurs 2017 te showen.  :))
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Jeroen

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2016, 10:12 »
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline The Headless Horseman

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2016, 23:13 »
Niet écht een ratbike deze, maar vind 'm best gaaf  8)
Maar goed, ik ben nou eenmaal gék op rood/wit/blauw  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2016, 08:41 »
En een mooi exemplaar om op de motorbeurs 2017 te showen.  :))
Wil je al bespreken? ;) Maar dan wel met spuitbus modder zoals de True Adventure presentatie.  :P


ratbike! Alles eraf slopen en matzwart maken met vieze roestplekken erop!
Ik heb wel zo'n kever gehad, lang geleden. En een XJ600 in matzwart. Maar ik weet niet of ik dat hier dan weer mee zou doen.

Niet écht een ratbike deze, maar vind 'm best gaaf  8)
Maar goed, ik ben nou eenmaal gék op rood/wit/blauw  ;)
Ja, die vind ik ook wel heel gaaf, maar daar zit wel heel veel werk in. :)

Offline Arjen

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2016, 10:49 »
Ik vond lange reizen ook wat minder op de Alp en heb destijds een Corbin zadel gemonteerd. Dat heef het voor mij 95% acceptabeler gemaakt.

Als je wilt "jagen", dan moet je niet met de motor gaan (vind ik). Als je wilt genieten, dan is een Corbin in mijn ogen een prima oplossing.

(Kan je die rammeltiger ook gewoon verkopen ;) )
“Never Stop Exploring”

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2016, 12:51 »
(Kan je die rammeltiger ook gewoon verkopen ;) )
Daar moet ik natuurlijk wel even op happen hè. Aan die Tiger rammelt helemaal niks. En hij loopt als een zonnetje. Heerlijk ding. Maar wat zwaar voor naast de weg. Er komt als het goed is nog wel een Corbin op in de toekomst. ;)

Voor de Alp kan dat zeker een optie zijn. Een ander zadel moet ik toch hebben, of ik moet dit zadel opnieuw vullen en bekleden. En dat kan Corbin dan weer beter. Maar goed, het moet ook een beetje een budget build blijven. ;)

Offline len_tour

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2016, 13:06 »
Ik vond lange reizen ook wat minder op de Alp en heb destijds een Corbin zadel gemonteerd. Dat heef het voor mij 95% acceptabeler gemaakt.

Als je wilt "jagen", dan moet je niet met de motor gaan (vind ik). Als je wilt genieten, dan is een Corbin in mijn ogen een prima oplossing.

(Kan je die rammeltiger ook gewoon verkopen ;)


Hmmm. Prinses op de erwt? Ik vind het prima vol te houden op een alp met origineel zadel.

Jagen is idd niet een ding voor de Alp maar normaal met het verkeer mee, (legale snelheid) Frankrijk doorknallen is geen probleem.

Ik denk dat de Alp mits beter geveerd een prima allroad-reisfiets is. De tiger heeft standaard betere veerring dan de alp maar de zit is minder offroad en voor onverhard istie best zwaar.

Persoonlijk vind ik de Alp wanneer je hem lichter maakt en betere veering plaatst een super allroad. Ik zou eerst op gewichtsbesparing  focussen (dan doet de veerring het ook iets beter) gezien je wens mbt de xr...

Oh ja, zou dus voor een cross kuipje gaan wanneer niet veel snelweg gaat pakken. Kost ook bijna niks, heb er nog 1 maar de lamp is een kaarsje dus 's avonds is het #%&@!
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2016, 13:11 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2016, 13:47 »
Ik zag dat je een NX voorvork aangeschaft hebt, waar zit 'm de winst tov de standaard voorvork Arne?  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Arjen

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #27 Gepost op: 30 januari 2016, 15:52 »
Hmmm. Prinses op de erwt? Ik vind het prima vol te houden op een alp met origineel zadel.

Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig met sprookjes te maken heeft, maar meer met de kwaliteit/ouderdom van het standaard zadel en de anatomische locatie van de zitbotjes. Op een standaard zadel van de 650 houd ik het wel prima meerdere volle dagen achter elkaar vol.
“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2016, 20:18 »
Eerlijk gezegd denk ik dat het weinig met sprookjes te maken heeft, maar meer met de kwaliteit/ouderdom van het standaard zadel en de anatomische locatie van de zitbotjes. Op een standaard zadel van de 650 houd ik het wel prima meerdere volle dagen achter elkaar vol.
Haha altijd serieus ;-) ok ik ben dan ook vederlicht dus tja. Goede raad, probeer eerst ff voor je de boel aanpast want zadel kuip en stuurhoogte zijn erg afhankelijk van de persoonlijke voorkeur....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2016, 20:32 »
Ik zag dat je een NX voorvork aangeschaft hebt, waar zit 'm de winst tov de standaard voorvork Arne?  :-\
Twee dingen eigenlijk. De vorkpoten zijn langer dan de standaard poten, is mij uitgelegd. Als ik ze ernaast hou, dan scheelt het inderdaad wel een stukje. Daarbij past het wiel etc. gewoon direct in de vork en moet er alleen een kleine bracket gemaakt worden voor de onderkant van de remklauw. Het is het proberen waard. Vooral ook, omdat de kosten aanzienlijk lager waren dan een XR vork. Dus het proberen waard voor die paar stuivers. ;)