Tweeënhalf jaar geleden
kocht ik een Amerikaanse Transalp uit 1989. Maar voor de lange ritten die ik reed naar het zuiden van Duitsland, vond ik hem eigenlijk niet prettig. Er kwam een goed bod en ik nam afscheid van de TA en kocht een paar maanden later een Triumph Tiger uit '93. Een heerlijke machine. Maar toen ik een tijdje terug als een hooligan over de Zeeuwse wegen reed, kwam ik erachter dat de Tiger heel veel power heeft die ik nooit gebruik. Ik ben een schakelluie rijder en zeker geen scheurder, dus veel van de potentie van de Tiger laat ik liggen. Dat zette mij aan het denken wat ik nou eigenlijk wil met een motor. Mijn conclusie was dat mijn Yamaha XJ550 naked in ieder geval niet mijn ding was, dus die moest eruit. Ook aan de Tiger begon ik te twijfelen. Hij is nou eenmaal veel zwaarder dan mijn oude 89er TA en is daardoor ook minder lichtvoetig. (Ik zou hem nog wel eens met een AT willen vergelijken.) Aan de andere kant biedt de Tiger mij wel alles wat ik zoek in snelheid, stabiliteit en comfort dat ik op mijn oude alpje een beetje miste voor mijn tripjes naar Amsterdam en Heidelberg etc. Maar na een jaar Tiger miste ik de Alp eigenlijk wel.
Toen ik de XJ550 afgelopen weekend verkocht besloot ik om op zoek te gaan naar wat lichters, maar wel met die hoge rechtop zit. Die vind ik namelijk heerlijk. Dus keek ik naar een XR600/XT600?DRZ650, dacht terug aan wat off road motoren die ik had gereden en bladerde Speurders, Marktplaats etc. over. Ik kwam op het idee om gevraagd topics te posten op forums, want daar staat soms nog wel eens wat bij iemand in de schuur. Dat deed ik hier ook, toen ik hier een interessante advertentie tegen kwam. Een beetje vaag, maar het triggerde me wel om een mailtje te sturen. Na een leuk contact had ik mijn nieuwe project gevonden. Toch weer aan de Transalp. Maar dan nu een 87er, het eerste jaar.
Ik heb hem gekocht met in ieder geval de overschrijvingen tot 1995 erbij. En hij heeft heel lang stilgestaan. Schorsingspapieren heb ik tot 2012 in het hoesje zitten, maar de vorige eigenaar vertelde dat hij veel langer heeft stilgestaan. Hoewel hij wel nieuwe olie en filters heeft gekregen, was dat wel te merken.
Even wat plaatjes
Koude handen en foto's met je telefoon nemen is geen goede combi, heb ik gemerkt.
Ik wist natuurlijk van te voren dat ik een projectje kocht. Maar, eigenwijs als ik ben, besloot ik toch om een poging te wagen om er in een keer mee naar huis te rijden. Een van de cilinders vond dat leuk, de andere niet. Die viel dan ook uit.
Op een cilinder loopt een Alp toch beduidend minder, dus maar aan de kant gezet en de jongens in het geel erbij gehaald. Mijn vingers waren op dat moment te koud om een sleutel vast te houden. De man van de ANWB dacht er niet eens over, dus die belde meteen een berger.
En zo kwam mijn nieuwe projectje toch nog op een trailer thuis.
Hij staat nu in de garage. Nu weer gewoon aan het werk. Moet ook gebeuren. Er zijn genoeg plannen:
- In ieder geval wat onderhoud.
Sticker van het voorspatbord halen- Dashboardlampjes vervangen
- Knipperlichten maken
- Zoeken naar een origineel blauw zadel met die band er overheen of huidig zadel opnieuw vullen en bekleden
- Kappen en tank netjes maken
- Meer grondspeling. Opties: XR600 of NX650 vork en veer achter verhogen of Africa Twin RD04 achterbrug
- Misschien een aanpassing naar een rallykuip.
- Valbeugels vinden en monteren
- Hepco & Becker kofferrek vinden en monteren
- Givi topkoffer montageplaat vinden en monteren
Genoeg om te klussen in ieder geval.