Auteur Topic: 1987 Transalp XL600V  (gelezen 39486 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2016, 14:41 »

Net weer eens even bezig geweest. Intussen is gebleken dat van de voorste cilinder een bougie los zat en ik vermoed dat de bougiekabel van de andere bougie niet eens contact maakte. Dat zou wel wat verklaren. ;)


Goed, inmiddels is de alp er wel weer kaler op geworden. De tank is eraf en de radiateur linksvoor is los. Het lijkt er inmiddels wel op dat er al lange tijd niets meer is gedaan aan het blok, behalve een oliewissel en nieuwe bougies. De klemmen waarmee de 'snorkel' op het luchtfilterhuis vast zit, is volledig vastgeroest en de aansluiting op de rechter carburateur ook. De linker heb ik wel los kunnen krijgen met wat geweld. Als iemand nog tips heeft om ze los te krijgen... WD40 al geprobeerd. Met een dremel oid kom je er in ieder geval niet bij. Het zit allemaal goed verstopt.

Dit is nu een van mijn uitdagingen:

De groene draden aan de rechterkant komen naar het zekeringenhuis en zijn daar op een weerstand vastgesoldeerd.


Ik zou denken dat zo'n weerstand daar niet thuishoort...

Geen flauw idee waar die draden van zijn, maar ze lopen terug richting de motor. Daar zitten ze weer vast in een connector:

Aangezien de kleuren van de bedrading nogal random gekozen lijken door meneer Honda, zal dit wel weer een poosje puzzelen worden. De kleuren lijken weinig met de Haynes te maken te hebben in ieder geval...

En dan is er nog dit ding:

Het enige dat ik uit heb kunnen vinden, is dat als de schakelaar in de ene positie staat er niets lijkt te gebeuren. Als je de schakelaar in de andere positie zet, dan gaat de toeter aan zodra het contact aangaat. Maar goed, het lijkt een ingewikkelder systeem dan dat ik zou denken. Het lijkt op een soort motor-alarmsysteem van 30 jaar terug of zo... Iemand ideeën?


Er lijkt ook wel een soort kwik-schakelaar in te zitten.

Nou ja, die bedrading moet ik in ieder geval uit het systeem gaan vissen, want daar schiet ik niets mee op.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2016, 15:06 door arne »

Offline Oldtimer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #31 Gepost op: 06 februari 2016, 16:14 »
Joh, haal al die kabel rommel er af en kijk op de sloop naar een kabelboom.
Er worden er genoeg aangeboden.
Het scheelt je in elk geval een hele hoop ellende en puzzelen.
Zekeringhuisje heb ik nog wel liggen en mss een kabelboom ook nog wel.
Is alleen van een 93 ér vermoed ik, maar ook voor 2 cdi's

Bougie los ??  Kijk even of de draad niet beschadigd is. Soms worden ze daar nogal eens scheef ingedraaid omdat je er zo lekker goed bij kunt.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2016, 16:42 »
Die weerstand is een diode en hoort daar wel zeker te zitten. Al ik het mij goed herinner maakt die deel uit van de startonderbreking.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2016, 16:52 »
Ja Pim, iemand op MF vertelde me net ook dat die daar hoort. :) Alleen nog niet waar hij voor diende. Dan laat ik die vooral maar zitten. ;)

Die toeteractivator gaat er wel uit. Dat moet ook niet zo moeilijk zijn. Alleen even goed volgen waar de draden precies lopen.

Offline Oldtimer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #34 Gepost op: 06 februari 2016, 17:12 »
Citaat
maakt die deel uit van de startonderbreking.

Klopt helemaal Pim.
Samen met de zijstandaard, dodemansknop enz..
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #35 Gepost op: 06 februari 2016, 19:19 »
Arne,

"De groene draden aan de rechterkant komen naar het zekeringenhuis en zijn daar op een weerstand vastgesoldeerd.
Ik zou denken dat zo'n weerstand daar niet thuishoort..."


Die groenrode/lichtgroenrode draden zijn niet op een weerstand gesoldeerd maar op een diode: die laat de stroom in 1 richting door maar niet in de tegenovergestelde richting. Je herkent de diode aan het streepje aan 1 zijde (kathode geloof ik).

Die hoort daar te zitten en heeft (geloof ik) te maken met de neutraalstand van je versnellingsbak. Om dat precies uit te vissen moet je eens het ganse elektrisch schema bekijken. Heeft wellicht te maken met ongeoorloofde handelingen als de versnellingsbak niet in neutraal staat.

Afblijven dus.

Alain

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #36 Gepost op: 06 februari 2016, 20:51 »
Bedankt voor de hele uitleg Alain. :)

Daar blijf ik inderdaad vanaf. Nou alleen nog uitzoeken hoe dat met dat alarmsysteem zit. :)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2016, 21:57 »
Klopt-klopt-klopt.

Er lopen verschillende massadraden door het circuit. Via de microswitch koppelingshendel naar startrelais. En een via de dodemansknop en nog een een via de neutraalschakelaar naar cdi. Uit mijn hoofd heeft de cdi 2 massa's nodig om te werken. Als één van de massa's onderbroken word doet-ie het niet. Dit is een wegrij-beveiliging.

Om te voorkomen dat als een massa onderbroken is en die vrolijk via een andere wel gesloten onderbreking gaat lopen, zit die diode ertussen. Ook massa kan maar één kant op gemaakt worden m.b.v. die diode. Zoiets.


Verder, de functie van alle verschillend gekleurde draadjes in jouw kabelboom staan wel degelijk beschreven in Haynes en zijn niet random. Elke kleur heeft een eigen functie  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2016, 21:59 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2016, 22:17 »
Dus als je problemen hebt met de electra (kuch) en je denkt dat het een massa-probleem is, direct vanaf de accu een kabel naar je frame trekken en dan weet je zeker dat het niet zit in een van die microswitchen :)

Scheelt een hoop snoertjes ook (gewichtsbesparing ftw)!

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #39 Gepost op: 06 februari 2016, 22:40 »
Verder, de functie van alle verschillend gekleurde draadjes in jouw kabelboom staan wel degelijk beschreven in Haynes en zijn niet random. Elke kleur heeft een eigen functie  ;)
Hahahaha, ja, dat bedoelde ik ook niet. Maar de Haynes die ik heb, heeft hele andere kleurtjes beschreven staan bij de CDI's. Dat zorgde in eerste instantie dus ook voor heel veel verwarring bij mij. Hier zitten kleuren in, die in de hele Haynes niet voor lijken te komen. Maar goed, in vergelijking met de kleuren die in de Haynes staan, lijkt er wel een overeenkomst te zijn. Dus kan ik dan ruwweg wel bij elkaar puzzelen dat de CDI's nu goed zijn aangesloten, zodat ik daar straks connectors van kan maken. Vandaar mijn opmerking over kleurtjes en Haynes. ;)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #40 Gepost op: 06 februari 2016, 22:42 »
Scheelt een hoop snoertjes ook (gewichtsbesparing ftw)!
LOL, even een nieuwe kabelboom bouwen die al dat grut er niet in heeft dan. :) Zo ver wilde ik eigenlijk niet gaan.



Maar ik heb vandaag wel een paar zijplaten en een licht met kap van een crosser binnengekregen. Gewoon, alles opties bekijken. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #41 Gepost op: 07 februari 2016, 00:56 »
Dus als je problemen hebt met de electra (kuch) en je denkt dat het een massa-probleem is, direct vanaf de accu een kabel naar je frame trekken en dan weet je zeker dat het niet zit in een van die microswitchen :)

Jamaar.. het frame heeft toch al massa van de accu via de min van de startmotor en daarna via het blok aan het frame? Als je welke onderbreker dan ook (koppeling-standaard-killswitch-vrijstand) verdenkt of wilt testen, verbind je enkel de 2 contacten in de stekker of de losse stekkers door [overbruggen] of je legt het uitgaande contact direkt aan massa (frame) .
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #42 Gepost op: 07 februari 2016, 16:49 »
Ik heb ze in de nieuwe kabelboom helemaal weggelaten. Het spook dat bij mij rondzwierf liet zich niet vangen.

Offline Jan F.

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2016, 19:06 »
Edit.mod: in strijd met de policy!
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2016, 21:07 door Jeroen »

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #44 Gepost op: 13 februari 2016, 21:31 »
Er zijn inmiddels een schijfremcover en een setje valbeugels aan de collectie toegevoegd en een reserve CDI is onderweg.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2016, 20:12 »
Deze week gebeurt er waarschijnlijk niets meer aan de TA. Ook omdat ik zaterdag met de Tiger naar de motorbeurs ga. HK Suspensions had een actie en die heb ik gewonnen. Dat betekent dat de Tiger een voorvorkrevisie krijgt op zaterdag tijdens de motorbeurs. :)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #46 Gepost op: 01 maart 2016, 22:05 »
Het is hier druk... Dus nog geen tijd gehad om eindelijk de nieuwe stekkers aan de TA te maken. Maar goed... Inmiddels wel ervaren dat alle slangklemmen op de carburateurs en de lucht"slurf" zo vast zitten als een huis. Iemand nog tips om die los te maken zonder er meteen de slijptol in te zetten?

Offline alain

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #47 Gepost op: 02 maart 2016, 07:39 »
Cola maakt heel wat zaken los, zowel roest als organisch materiaal.

Met borsteltje aanbrengen en vochtige doek eromheen zodat het niet te snel opdroogt.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #48 Gepost op: 07 maart 2016, 19:56 »
Zo, vanavond weer eens wat aan de Transalp gedaan. Ik had al een poosje een setje nieuwe connectoren voor de CDI's liggen, maar het kwam er niet van om ze er op te zetten. Vanavond de schuifsluitingen die de vorige eigenaar er op gezet heeft, er afgehaald en vervangen door de goede stekkers. Nu klik je de CDI's er zo weer op. Gelukkig.

Ik zat ook nog met het alarm dat de vorige eigenaar op de Transalp had gemonteerd. Het zat nogal apart gemonteerd, maar ik heb het helemaal uit elkaar getrokken en het van de kabelboom gescheiden.

Weer twee dingen van de lijst af. :)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #49 Gepost op: 29 maart 2016, 21:51 »
Ok, prioriteiten zijn nooit zo aan mij besteed... Dus ben ik niet aan de kilometertellerkabel van de Tiger begonnen, maar ben ik heb ik even aan de Transalp lopen rommelen. Nu ik weet dat de rubber moertjes van de kuip gewoon te koop zijn, heb ik de rubbertjes maar gesloopt en eindelijk de boutjes uit de kappen gekregen.

Met een beetje geweld kon ik ook de snorkel loskrijgen van de carburateurs. De slangklemmen die er omheen zaten waren op z'n zachtst gezegd verrot. Ik kreeg ze ook met kruipolie niet meer in beweging, dus voorzichtig slopen was de enige optie. De rubbers zijn in ieder geval allemaal heel gebleven. Ik denk dat ik de carbs er even af trek en eerst even in een sonisch bad mik, zodat ze weer netjes terug op de Alp kunnen. Het wordt wel steeds duidelijker dat de vorige eigenaar in ieder geval ook in weer, wind en pekel reed. Er is wel een hoop geroest en geoxideerd aan de TA. Ik weet niet of ik daar veel aan wil doen. Misschien ook wel niet. Zolang het allemaal werkt is het goed. En het moet een lekker gooi, smijt en speelding worden waarbij ik me niet druk moet hoeven maken over beschadigingetjes. Dan is roest op een anders verchroomd pijpje niet zo erg. ;)

Tenminste, dat denk ik nu. Ik kan halverwege nog van gedachten veranderen. ;)

Oh, en ook even de liggende houder voor de CDI's gemonteerd en de CDI's weer op hun plaats opgeborgen.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #50 Gepost op: 03 april 2016, 08:52 »
Alle ratio weer even terzijde gelegd. Dat sleutelen is leuk, maar het moet vooral rijden. Ik heb allerlei grote plannen ervoor, maar misschien wordt het toch gewoon meer een cross-rat-bike.

https://vimeo.com/161285735
Hij loopt in ieder geval weer. Bij het puzzelen bleek ook een CDI stuk.

Offline arne

1987 Transalp XL600V
« Reactie #51 Gepost op: 03 april 2016, 15:43 »
Iemand nog tips over het doormeten van knipperlichten? Ze doen het niet op de TransAlp. Ik heb het idee dat de schakelaar het wel doet (de rest op de schakelaar doet het allemaal wel), maar de knipperlichten doen niets. :(


Volgens mij is dit het relais en daar hangt ook een los draadje bij. Ik snap 'm niet meer...

Nog een leuke uitdaging:

Blijkbaar heeft Honda de montagepunten na 87 veranderd... Tips hoe dit op te lossen is, zijn zeer welkom.

Offline Waffie

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #52 Gepost op: 03 april 2016, 18:17 »
je hebt knippelicht automaten die  met 2 draden werken en met 3 draden
als je het groene overgebleven draadje  aan massa legt verwacht ik dat ze het doen
 en de hart afstand van de motorophangpunten(brackets)zoals jij op de foto laat zien zijninderdaad afwijkend
sommige  fabrikanten geven dit aan bij de keuze voor  oa valbeugels die op deze punten vast gezet worden
zelf deze aanpassen op valbeugels is  de enige oplossing of andere valbeugels kopen
je hebt overigens wel  wat bussen en een draadeind nodig incl moeren om de beugels aan de voor zijde vast te gaan zetten

die bussen kun je maken van dikwandige pijpjes waardoor het draadeind gestoken kan worden

mvg ad


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #53 Gepost op: 03 april 2016, 20:13 »
Bedankt Ad. Ik zal de groene eens aan de massa hangen en kijken of dat het probleem oplost. Zit er ergens een handig massapunt dat ik kan gebruiken op het gewei?

Ik heb zitten kijken voor de valbeugels, maar die waren voor mij ongeveer onvindbaar voor een 87'er. Deze kwam ik tegen en zouden volgens het boekje voor '87 tot '00 moeten passen. Nou ja, daar moeten we dan maar wat aan gaan klussen. ;) Ik had al zitten denken aan lang draadeind met pijpjes. Dat heb ik eerder ook al gebruikt om op mijn vorige 89'er afstandshouders te maken voor mijn zijtassen. Komt goed. :)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #54 Gepost op: 03 april 2016, 20:27 »
Ik heb net even een draadje tussen de groene schuifstekker en de - van de accu gelegd, maar toen deed hij in ieder geval nog niets. :(

Offline The Headless Horseman

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #55 Gepost op: 03 april 2016, 22:15 »
Voor die valbeugels idd een stuk draadeind en pijpjes op maat gebruiken Arne, Btdt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline bart mallee

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #56 Gepost op: 03 april 2016, 22:29 »
Een shotje WD40 in de schakelaar proberen? 
Transalp 1992

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #57 Gepost op: 03 april 2016, 22:30 »
Een shotje WD40 in de schakelaar proberen?
Dat heb ik al gedaan. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #58 Gepost op: 03 april 2016, 22:47 »
Iemand nog tips over het doormeten van knipperlichten? Ze doen het niet op de TransAlp. Ik heb het idee dat de schakelaar het wel doet (de rest op de schakelaar doet het allemaal wel), maar de knipperlichten doen niets. :(

Dag Arne,


Testen van je knippers doe je met contact aan.

Mijn Haynes geeft prima de draadkleurtjes weer:

zwart >> contact geschakelde plus aan relais
grijs (was zwart) >> plus, door relais geschakeld, gaat naar stuurcombi
groen >> massa aan relais (anders doet die spoel binnenin 't nie)

Je relais heeft dus minimaal 3 pinnetjes nodig.


Visualiseer het stroomverloop als volgt:

Zwart is de plus van je elektrisch circuit. Het relais gaat werken als je het knipperlicht aanzet (zwart stuurt via het relais stroom over grijs naar stuurcombi). Met de stuurcombi bepaal je naar welke knipperdraad blauw [R] of oranje [L] je de grijze doorverbind. Deze laatste 2 kleuren vind je per kant zowel vóór als achter als knipperlichtdraad.

Je kunt eenvoudig je knipperlichten en stuurcombi testen: verbind i.p.v. het relais, zwart direkt met grijs (je zet dan constante plus op de knipperschakelaar in de combi). Als je de stuurcombi bedient, moet de gekozen zijde gaan branden. Omdat er geen relais tussen zit, knipperen ze alleen niet. Druk je de op de knipperknop, moeten ze uiteraard uitgaan. Bij deze test heeft de groene draad even vakantie.

Mocht er nog niks gebeuren, controleer a) je lampen en b) of de stekkers met blauw en oranje (tussen combi en knipper) wel aangesloten zijn. Voor vóór zitten ze in het gewei, voor achter onder het zadel of achter een zijkap.

Heb je dan nog niks (lijkt me sterk), controleer de knipperschakelaar op doorgifte. Ga als volgt te werk:

- verbind bij relais zwart met grijs.
- zet contact aan.
- trek vóór of achter de knipperstekker vóór de lamp (blauw of oranje, welke je wilt meten) los.
- zet de knipper van betreffende kant aan.
- meet met een multimeter in DCV de gekozen draad aan massa. Daar moet spanning op staan.

Het komt voor dat het smeervet in de schakelaar zich verhardt en geen contact meer maakt. Schoonmaken en smeren geeft het beste resultaat.

Succes  :)


Bromz
« Laatst bewerkt op: 03 april 2016, 23:09 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #59 Gepost op: 03 april 2016, 23:11 »
Super Bromz, daar zat ik op te wachten. Simpel testje. Even doorverbonden en inderdaad branden de lampen nu wel. Dus dat was het einde van het relais dan. :) Moet ik dan een Honda relais scoren, of zijn er universele waar ik wat mee kan? (Morgen zijn alle motorzaken dicht, maar automaterialenzaken zijn wel open.)