Auteur Topic: 1987 Transalp XL600V  (gelezen 39482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #60 Gepost op: 03 april 2016, 23:29 »
Universele. Scheelt ook de helft.

Vertel ze dat je een plus, een min en een relais-geschakelde draad hebt. En een te bedienen wattage van 2x 21W.

Nadeel kan zijn dat hij niet in je ophangrubbertje past.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #61 Gepost op: 03 april 2016, 23:46 »
Mooi, dan kan ik wel even bij AOC of zoiets langsrijden voor een relaisje. Jij beschrijft nu drie draden, dus dan neem je die groene er ook in mee. Maar een met twee polen zou dus ook moeten kunnen werken, toch? Dat is dan toch alleen plus en relais-geschakelde draad als ik jouw verhaal goed begrijp?

Als het niet past, dan zit er nog een mooi rond gaatje in het stalen plaatje waar het rubber overheen schuift. Daar kan ik wel iets aan vast maken met een tie-wrap of zo. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #62 Gepost op: 03 april 2016, 23:56 »

Mja het is een beetje wat Waffie eerder zei, er zijn verschillende relais-aansluitingen.

Blijkbaar heeft de jouwe naast de plus (die eigenlijk bedoeld is voor de knippers, maar ook het relais van stroom voorziet) ook een min nodig.

Een relais zoals de jouwe, is een electromagnetisch spoeltje dat een contact schakelt. Om dat spoeltje te laten werken heb je dus die massa nodig. Zo staat het ook in het elektrisch diagram in Haynes.

Wat ze moeten weten is: ik heb een plus ingaand (zwart), een min ingaand (groen) en een relais-geschakelde plus uitgaand (grijs). Het te schakelen wattage is 2x 21W (één kant knippers). Dit laatste is van belang bij de keuze van de zwaarte van het relais omdat de knippers anders in een te hoog of te laag tempo knipperen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #63 Gepost op: 04 april 2016, 08:13 »
Ja, ik snap dat er verschillende mogelijkheden zijn. Maar goed, is de min niet optioneel, afhankelijk van het relais dat je kiest? Als je een relais voor 2x 21W kiest dat twee polen heeft, dan zou hij het met de twee draden moeten doen en een met drie polen heeft ook de min nodig. Tenminste, dat denk ik dan, want de min is een gewone min toch? Die wordt verder niet geschakeld, toch?

Maar ik ga zo eens buurten bij de winkel.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #64 Gepost op: 04 april 2016, 16:35 »
Nieuw driepoot relaisje aangesloten en de knipperlichten doen het. Grappig genoeg knipperen de lampjes van zowel links als rechts bij voor en achter, maar doen ze het rechts twee keer zo snel als links. Geen idee waarom.

Oh, en het linker handvat zit redelijk los. Dat heb ik al eerder her en der gelezen. Toch apart.

Offline downunder

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #65 Gepost op: 04 april 2016, 16:40 »
heb je wel 4 lampjes van hetzelfde vermogen? het lijkt dat ze aan de rechterkant dan afwijken. of aan de linkerkant  ;D

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #66 Gepost op: 04 april 2016, 18:32 »
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Nog niet gecontroleerd. Eerst maar eens een paar kappen terugschroeven en een rondje doen om te kijken of alles nu wel naar behoren werkt. Dan kan ik daarna weer met dat soort dingen klungelen. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #67 Gepost op: 04 april 2016, 20:40 »
Ja dan zit er i.d.d. mogelijk één lichter lampje in. Die relais' reageren daar gelijk op.

Ik had gister(nacht) geen puf meer om te reageren, maar een tweepolig relais heeft vlgs mij een metalen bevestigingsbracket. Die ligt dan automagisch aan massa en heeft hij geen massadraad nodig.

Om het relais wat jij hebt te laten werken is er plus en een min nodig. Ik kan er ook niks aan doen  :angel:


Handvatten: afnemen en zowel stuur als handvat grondig reinigen met alcohol. Binnenkant handvat nat maken met alcohol en er nat op schuiven. Alcohol verdampt er tussenuit en zit weer muurvast.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #68 Gepost op: 04 april 2016, 20:47 »
Over die relais. Ik heb zon relais met 2 stekkertjes die haaks op elkaar staan. Hangt in een rubbertje aan het gewei. Maakt iig geen contact aan de massa zover ik weet.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #69 Gepost op: 04 april 2016, 20:48 »
En wat doe je als je knipperlichten hebt? Snel even de belangrijkste stukken van de kuip terugzetten en snel een rondje doen natuurlijk. ;) Net even 5km gereden voor wat verse benzine en met het excuus om even ergens wat op te halen. Maar goed, wel een rondje gereden, op twee cilinders, zonder ANWB. Een hele vooruitgang dus. Misschien morgen wat verder, om te kijken hoe dat gaat. Het ligt er wel even aan hoeveel tijd ik heb.

Voor de knipperlichten denk ik ook dat het aan het contact kan liggen. De rechter houder van de lamp is redelijk gecorrodeerd. Ik heb al wel geprobeerd om er wat aan te doen, maar het contact is ook niet echt lekker. Beide lampjes knipperen wel, maar wel snel. Dus daar zit misschien ook wel wat in. Rustig uitzoeken.

Overigens heb ik gisteren het handvat gereinigd en daarna teruggezet. Het handvat lijkt nu weer steviger te zitten. We zullen zien.

Over die relais. Ik heb zon relais met 2 stekkertjes die haaks op elkaar staan. Hangt in een rubbertje aan het gewei. Maakt iig geen contact aan de massa zover ik weet.
Dat is dan dezelfde als die ik er op had zitten. Nu zit er een universele van Hella op.

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #70 Gepost op: 04 april 2016, 22:24 »
Over die relais. Ik heb zon relais met 2 stekkertjes die haaks op elkaar staan. Hangt in een rubbertje aan het gewei. Maakt iig geen contact aan de massa zover ik weet.

Ja Waffie zei ook al zoiets. Dan weet ik ut ook niet. Mijn AT heeft ook die 3.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #71 Gepost op: 10 april 2016, 16:16 »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #72 Gepost op: 10 april 2016, 21:29 »
Bedankt. Ziet er goed uit. :) Eerst een paar andere dingen regelen, maar die gaat op mijn wish list. Ook even een mailtje naar de fabrikant gedaan om meer uit te vinden.

Overigens, nog mensen die smalle slangklemmen weten te vinden voor op de inlaatbuizen? De meeste standaard slangklemmen zijn te breed en de originele Honda items zijn €7 of €8 per stuk... Dat vind ik nogal stevig. Daar moet toch een algemeen alternatief voor zijn, of?

Offline Oldtimer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #73 Gepost op: 10 april 2016, 21:31 »
Citaat
slangklemmen weten te vinden voor op de inlaatbuizen?

Bedoel je de klemmen voor de inlaat rubbers . ???
Hoeveel wil je er ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #74 Gepost op: 10 april 2016, 21:34 »
Ja, die bedoel ik. :) Er zijn er 6 volgens mij. En dan nog een grote voor de aansluiting van de snorkel op het luchtfilterhuis.

Offline Oldtimer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #75 Gepost op: 10 april 2016, 21:36 »
Nee, nu ben ik de tel kwijt.
Op de carburateurs zitten 2 rubbers met elk 2 klemmen.
Op de snorkel zit een grote en een kleine klem.

Ik mis er dus blijkbaar 2 .
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #76 Gepost op: 10 april 2016, 21:47 »
Ik mis er dus blijkbaar 2 .
Morgen toch weer eens kijken. Ik dacht twee tussen snorkel en carbs, en dan vier op het rubber tussen de carbs en de cilinder. Maar daar kan ik ook naast zitten. en dan een tussen filterhuis en snorkel.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #77 Gepost op: 15 april 2016, 17:57 »

Tijd voor het grovere werk... ;)

Mitas C-02 voor achter en de Michelin T63 voor voor. Overgenomen van iemand in Terneuzen die ze over had. Nieuw. En voor weinig. ;) Daar haal je normaal gesproken de C-02 nog niet voor. Ben benieuwd wat het gaat doen.

Offline PimW

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #78 Gepost op: 15 april 2016, 17:59 »
Zal wel ff schrikken worden op het asalt, in de blub daarna ook.

Maar in positieve zin :)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #79 Gepost op: 15 april 2016, 18:59 »
Ik ben gewoon heel benieuwd. Ik heb nog nooit echt op noppen gereden, dus ik ben benieuwd hoeveel dat wiebelt en hoeveel grip ik verlies. Laten we maar zeggen dat ik er sowieso niet veel op verlies als ik het niets vind.
We hebben hier een heleboel dijkjes met modder en grind en daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar. En op 4 juni ga ik offroad rijden met een aantal allroads, dus ik denk dat ik dan de Transalp maar meeneem in plaats van de Tiger met Anakee III's. Dit grijpt vast wat beter aan. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #80 Gepost op: 15 april 2016, 21:16 »
Cool! Ruige bandjes hoor  :)

Ik las pas ergens hier op 't forum dat je met noppenbanden op asfalt minstens zo hard kan als met straatbanden.


Sleutel je ze er zelf onder?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #81 Gepost op: 15 april 2016, 21:43 »
Sleutel je ze er zelf onder?
Lijkt me leuk om eens te doen, maar ik heb er de spullen niet voor. Ik heb wel een adresje dat dat voor mij doet, inclusief balanceren (dan zijn we van die discussie ook weer af). ;)

Ik ben heel benieuwd hoe het rijdt. Ik ben niet iemand die de krullen van zijn banden afrijdt, dus wat dat betreft verg ik zeker niet het uiterste van mijn banden. Geen idee hoe dat met deze banden gaat, maar dit maakt de Transalp in ieder geval über stoer. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #82 Gepost op: 16 april 2016, 12:00 »

Nou ja tis net zoiets als rijden op zand. Stuur gewoon waar je heen wilt en verder laat je hem lekker z'n gang gaan.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #83 Gepost op: 16 april 2016, 14:13 »

Kijk mamma, zonder wielen...

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #84 Gepost op: 17 april 2016, 18:01 »
Als je de boel uit elkaar haalt, dan kom je nog wel eens iets tegen. Heeft iemand nog zo'n rubber uit het achterwiel voor me over? Mijn wiel bleek er nog maar 5 te hebben in plaats van 6. :(

En zijn er verschillende lengtes kilometertellerkabel die passen? Die van mij is net wat kort en dan gaat hij trekken bij max stuuruitslag. En ik wil hem ook nog net 3 a 4 centimeter hoger zetten voor, dus dan is extra lengte nodig. Zijn er andere kabels die passen?

Oh, en dan heb je ook andere leuke dingen die je tegenkomt...


Is er nog iemand hier met harde remleiding op zijn Transalp? Mijn oude '89er had een stalen remleiding. Duidelijk niet zoals deze.

Offline jeroen emke

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #85 Gepost op: 17 april 2016, 18:36 »
dat stuk  stalen remleiding moet aan de binnenkant lopen van de voorvorkpoot
still no angel found who flies at the same speed

Offline The Headless Horseman

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #86 Gepost op: 17 april 2016, 19:10 »
Die oude remleiding zou ik sowieso vervangen door staalomvlochten Arne! Kan dat stuk harde leiding er ook tussenuit  :)
Vwb de km tellerkabel: zou zomaar kunnen dat die van een Twin ook past, die zal wel iets langer zijn ivm de langere voorvork, Waffie weet dat wel denk ik.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #87 Gepost op: 17 april 2016, 19:30 »
dat stuk  stalen remleiding moet aan de binnenkant lopen van de voorvorkpoot
Maar het hoort er wel dan? Apart.

Offline downunder

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #88 Gepost op: 17 april 2016, 19:55 »
Hoort daar wel ja al zit hij bij jou wat apart gemonteerd denk ik :). Sowieso wil je de leiding vervangen met een staalomvlochten remleiding..

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #89 Gepost op: 17 april 2016, 20:05 »
dat stuk  stalen remleiding moet aan de binnenkant lopen van de voorvorkpoot

*edit: Jeroen heeft gelijk,

Dat doet-ie toch ook? Vlgs mij gaat-ie bij de bovenste kroonplaat voorlangs door een bracket omlaag, dan buitenom de binnenpoot inderdaad via de binnenkant van de poot langs de achterkant van de onderste kroonplaat door een bracket. Bij een Alp met dubbele schijf, zit daar namelijk de splitsing voor de linker en de rechter remklauw.

Bij een AT zit het ook zo. Vanaf de hoofdremcilinder rubbah, dat stukkie staal rond het balhoofd met splitsing, en daarna weer rubbah tot op de 2 klauwen.


Heeft iemand nog zo'n rubber uit het achterwiel voor me over? Mijn wiel bleek er nog maar 5 te hebben in plaats van 6. :(

 :)
« Laatst bewerkt op: 17 april 2016, 22:06 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin