Auteur Topic: 1987 Transalp XL600V  (gelezen 39487 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jeroen emke

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #90 Gepost op: 17 april 2016, 21:26 »
bij een Dominator RD02) loop de rem leiding het zelfde
zie foto het stalen stuk is recht met een haaks bocht wat onder de bovenste kroonplaat loop
still no angel found who flies at the same speed

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #91 Gepost op: 17 april 2016, 21:57 »
:) Een stalen leiding komt er nog wel op hoor. Eerst even wat andere dingen die geregeld moeten worden. Zoals een stom stukje rubber.

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #92 Gepost op: 17 april 2016, 22:00 »
bij een Dominator RD02) loop de rem leiding het zelfde
zie foto het stalen stuk is recht met een haaks bocht wat onder de bovenste kroonplaat loop

Meneer Emke heeft helemaal gelijk, ik las je eerdere post hierover te vlug  :-[

Ik heb mijn eerdere reactie over dit leidinkje aangepast

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #93 Gepost op: 17 april 2016, 23:23 »
Tandwiel Rubbers  set kost rond 30/35 euro beter om ze alle zes te vervangen
still no angel found who flies at the same speed

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #94 Gepost op: 17 april 2016, 23:25 »
Inmiddels een nieuw setje rubbers besteld, plus een nieuwe kilometerkabel. Hopelijk snel binnen...

Offline jeroen emke

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #95 Gepost op: 17 april 2016, 23:30 »
kilometerkabel van een XR 600 ?
is lekker lang  :)
still no angel found who flies at the same speed

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #96 Gepost op: 17 april 2016, 23:51 »
Nog tips (en/of foto's) over het vastzetten van het hitteschild onder je rechtervoet? Hij hangt nu los en een beetje bescherming is toch wel handig. ;)


kilometerkabel van een XR 600 ?
is lekker lang  :)
Ik ga voor de Dominator kabel. Die poten zijn net wat langer dan die van de TA en die poten heb ik liggen voor mijn TA om te kijken of dat net genoeg hoogte erbij geeft voor mij. ;) Ik ben benieuwd.

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #97 Gepost op: 17 april 2016, 23:59 »

Hoe ga je dat aan de achterkant oplossen dan, als de voorkant daardoor omhoog komt?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #98 Gepost op: 18 april 2016, 08:49 »
Het is niet veel. Onbelast scheelt het 2 centimeter, maar ik heb altijd het gevoel dat de Transalp wat naar voren leunt. Dus wil ik eens kijken of het wat uitmaakt. Ik wilde nog niet meteen het hele rijtje met XR600 vork en AT swingarm etc gaan doen. En vorkpoten wisselen is natuurlijk een klusje van niks, dus wilde ik het eens proberen.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #99 Gepost op: 18 april 2016, 20:10 »

Ik ben met de TA naar de orthodontist geweest... Hij moest een beugel. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #100 Gepost op: 18 april 2016, 20:26 »

Heeft dat ding de originele veren, of je weet? Want daar staat-ie dan ook bekant 30 jaar op te leunen.

Meet voor de gein eens de vorklengte van hart as t/m onderkant bovenste kroonplaat met het voorwiel van de grond, en daarna dezelfde meting als die op de wielen staat, na enkele malen inveren.

Benieuwd naar de static sag..  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #101 Gepost op: 18 april 2016, 22:06 »
Goed punt. Ik heb even zitten zoeken, maar de Dominator heeft wel 20mm extra veerweg voor. Dat is precies de twee centimeter die de vork nu langer is in onbelaste toestand. Ik zal even kijken hoe de kilometertellerkabel is als die binnenkomt, maar ik heb toch de TA poten nog maar even laten zitten nu.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #102 Gepost op: 21 april 2016, 23:28 »
Doosje met wat klein grut binnen. Van het weekend wat te doen. ;)

Weet iemand of de carburateurs nog ergens anders vastzitten, of zitten ze alleen in de inlaatrubbers geschoven? (Die heb ik namelijk ook nieuw binnengekregen en het lijkt of de carbs toch nog ergens vastzitten. En ik wilde nog niet meteen heel hard gaan trekken.)

Offline downunder

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #103 Gepost op: 21 april 2016, 23:44 »
Alleen in de rubbers, en dat zit soms vies hard vast :).

En de choke en gaskabels natuurlijk ;)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #104 Gepost op: 21 april 2016, 23:50 »
Ik dacht het al. Had ook niets gezien, maar dan kan ik er wat harder aan gaan sleuren. ;)

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #105 Gepost op: 22 april 2016, 00:58 »
er wat harder aan (..) sleuren. ;)

Kap nauw.

Masseren. Zachtjes wrikken tot er merkbaar ruimte ontstaat. Je moet het rubber even wakker maken.


Geef het rubber de tijd om onder eigen voorwaarden los te komen :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #106 Gepost op: 22 april 2016, 06:53 »
beetje wd40 erbij spuiten doet ook wonderen
Varadero SD02  2004

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #107 Gepost op: 22 april 2016, 09:14 »
Kap nauw.

Masseren. Zachtjes wrikken tot er merkbaar ruimte ontstaat. Je moet het rubber even wakker maken.


Geef het rubber de tijd om onder eigen voorwaarden los te komen :)
Hahaha, ja, dat is ook wel mijn bedoeling. Maar ik wilde even zeker weten dat er niet iets vastgeschroefd zou zijn of zo, want dan kun je wrikken tot je een ons weegt. En aangezien deze rubbers er waarschijnlijk al sinds 1987 op zitten, zit het nogal vast. ;)

Offline downunder

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #108 Gepost op: 22 april 2016, 09:27 »
de klemmen goed losdraaien en misschien met een fohn de rubbers wat verwarmen. Dan worden ze wat zachter, dat helpt vaak ook bij het terug monteren trouwens.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #109 Gepost op: 22 april 2016, 11:26 »
Goed punt. Dat doe ik inderdaad bij andere rubbers ook wel. Klusje voor morgen, denk ik.

Van de week wel even een 12V aansluiting aangelegd en de (te grote) accu in het accuhoesje gepropt.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #110 Gepost op: 23 april 2016, 23:13 »


Voor ik weer op mocht gaan bouwen, wilde ik de inlaatrubbers nog vervangen. Wat een rotkarwei was dat... Allereerst om de carburateurs eruit te krijgen en dan weer om ze er terug in te krijgen. De aansluitingen van de carburateur staan allebei de andere kant op en dan natuurlijk ook nog allebei naar buiten. Pffft... Dan kun je beter een Japanse viercilinder hebben. Dan zitten ze tenminste allemaal op een rijtje. ;) Het heeft wel wat gedoe gekost. Maar goed, het zit erin. Daarna de nieuwe dempers in het achterwiel gezet en de omgedraaide trommelrem gemonteerd. Daarna allebei de wielen gemonteerd en de ketting gespannen. De kappen teruggezet en een 12V aansluiting gemonteerd. Al met al best een productieve dag geweest. ;)

Maar goed, vanavond nog wel even een kort ritje gemaakt. De nieuwe banden zijn wat 'wiebeliger'. Je merkt verschil, zeker in de bochten. Nu nog wat onverhards zoeken om dat eens te proberen. ;)

Meet voor de gein eens de vorklengte van hart as t/m onderkant bovenste kroonplaat met het voorwiel van de grond, en daarna dezelfde meting als die op de wielen staat, na enkele malen inveren.

Benieuwd naar de static sag..  ::)
Oh, verkeerd gemeten... Ik heb van de onderkant van de poot naar de bovenkant van de vorkpoot gemeten. 91cm onbelast, 86,3 belast na wat inveren en zo.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2016, 23:17 door arne »

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #111 Gepost op: 04 mei 2016, 07:43 »
Gisteren maar eens een stukje gereden. Met allebei. :)


Offline Mirko

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #112 Gepost op: 04 mei 2016, 21:07 »
Zelf heb ik naast mn Alp een Triumph Speed triple, maar die kan en mag je niet met elkaar vergelijken

Maar een Alp en een Tiger ..... Dus ben ik wel heel benieuwd hoe jij die 2 met elkaar zou vergelijken
Yamaha XJR 1300

Offline arne

1987 Transalp XL600V
« Reactie #113 Gepost op: 04 mei 2016, 22:24 »
Vergelijken vind ik wel lastig. Aan de ene kant zijn het vrij identieke motoren, aan de andere kant is het een wereld van verschil. Ik had een 89er Transalp en wilde iets met meer power. Iemand bood mij een interessant bedrag en de TA verdween. Ik heb toen wat verschillende motoren gereden toen ik tegen de Tiger aanliep. Het is een heerlijk ding om te rijden. Meer dan genoeg power, maar een heel ander verloop. Wat minder onderin, maar een enorm top end. Als je wilt, kun je dit ding echt als een hooligan rijden. Ik heb zelf al een paar keer ritjes Zuid-Duitsland gedaan met bepakking en dan is een kruissnelheid van 160/170 prima vol te houden. Maar je voelt wel dat de Tiger een stuk zwaarder is dan een TA. De nieuwe Wilbers veren voor maken een flink verschil, maar alsnog merk je het gewichtsverschil wel. De TA gooi je makkelijker rond. Al pak je met beiden net zo makkelijk een onverharde dijk of een grindpad. Al helpen de nieuwe banden en de stuurverhogers om de TA veel meer te laten voelen als een mountainbike. De windbescherming op de Tiger is wel wat minder dan die van de TA. De wielen zijn wel beter en de remmen zijn veel beter.

Een vriend van mij is gisteren meegereden. Hij heeft eerder alleen zijn lesmotor gereden en daarna een sport tour en nu een supersport. Dit was zijn eerste keer op een allroad. Grappig genoeg koos hij eerst de Transalp. Dat koste wel even wat tijd om te wennen met die grove noppen achter. Die wiebelen wel wat op snelheid en in bochten, dus voor hij zich daar wat lekkerder op voelde, waren wij 15 minuten verder. ;) Met de Tiger was het anders. Die pakte hij heel snel op en hij was er erg enthousiast over. Hij had het erover dat het wel in de buurt kwam van zijn eigen motor. Dus dat is wel weer een leuk verschil.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2016, 22:27 door arne »

Offline Mirko

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #114 Gepost op: 04 mei 2016, 22:43 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Wat ik zelf ook ervaar is het gemak, waarmee je op een Alp kan rijden. Betere gooi en smijt werk in de bochten. Op de Speed triple en andere motoren die ik heb gehad is het echt werken, terwijl je op de Alp bijna vanzelf gaat.

Vorig jaar in de eifel met mn Alp moets ik op de rechte stukken er flink aan trekken tegen een FJ 1100, Triumph twin en een Guzzi van vrienden. In het betere bochtenwerk hielden ze me niet bij met die zware bakken. Overigens heb ik wel wegbanden op de Alp.

Volgende week weer naar de eifel en ik kies weer voor de Alp.
Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #115 Gepost op: 04 mei 2016, 23:02 »
..toen ik tegen de Tiger aanliep.. een enorm top end.. kun je dit ding echt als een hooligan rijden.

 :)


..het gemak, waarmee je op een Alp kan rijden.. Betere gooi en smijt werk in de bochten.. In het betere bochtenwerk hielden ze me niet bij..

Ik heb zelf een AT, maar, gewoon die Alpjes. Weergaloze dingetjes  :) :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #116 Gepost op: 05 mei 2016, 07:58 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Graag gedaan. :)

Wat ik zelf ook ervaar is het gemak, waarmee je op een Alp kan rijden. Betere gooi en smijt werk in de bochten. Op de Speed triple en andere motoren die ik heb gehad is het echt werken, terwijl je op de Alp bijna vanzelf gaat.

Vorig jaar in de eifel met mn Alp moets ik op de rechte stukken er flink aan trekken tegen een FJ 1100, Triumph twin en een Guzzi van vrienden. In het betere bochtenwerk hielden ze me niet bij met die zware bakken. Overigens heb ik wel wegbanden op de Alp.

Dat gevoel herken ik zeker. Ik ben eens gaan rijden met twee vrienden op een ZX-9 en een ZZR600. Toch machines die flink van wanten weten, maar op de bochtige stukken hield ik ze met mijn 89er aardig bij. (En de 87er trekt beter dan de 89er die ik had.) Maar het gaat inderdaad redelijk makkelijk. Dat is ook wat ik bedoel met het betere gooi- en smijtwerk. De vriend die dinsdag de TA reed, maakte dezelfde opmerking: "ik hoef maar een heel klein beetje te bewegen en dat ding duikt zo de bocht in". Dat was ook wel wat ik miste op de Tiger ten opzichte van de TA. Wat dat betreft vind ik de TA toch wel een ideale motor. Als hij nou net een PK of 20 meer zou hebben... ;)

Ik heb zelf een AT, maar, gewoon die Alpjes. Weergaloze dingetjes  :) :)
Ja, inderdaad. Daarom heb ik er toch ook weer een teruggekocht.

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #117 Gepost op: 09 mei 2016, 13:59 »


Ik heb mijn lunchpauze even aangepast vandaag. Ik wilde toch weer eens met de TA een paar onverharde wegen pakken, dus daar was het nu prima weer voor. Misschien zelfs een beetje warm. ;) Wel heerlijk gereden totdat...


Ze zeggen dat er twee groepen motorrijders zijn... De groep die nog nooit met de motor gevallen is en de groep die al wel eens met de motor gevallen is. Ik ben vandaag op een knullige manier gepromoveerd...
Ik was een klein (verhard) weggetje ingereden dat doodlopend bleek. Omdat het weggetje heel smal was, was het even klungelen voor ik gedraaid was. Tijdens het laatste stukje van mijn draai, bedacht ik me ineens dat de slootkant er wel heel steil uitzag en dat ik niet wist waar de berm precies ophield. Dus kneep ik in mijn rem. Oeps... Evenwicht weg en daar ging de boel. Gelukkig niet richting de sloot, maar de andere kant op. In een combinatie van gracieus wegstappen, struikelen, springen en iets dat niet zou misstaan in een clowns act, dook ik opzij en onder de motor vandaan. Terwijl ik ook nog probeerde om de boel niet te hard neer te laten komen. Daarna meteen omgedraaid en de boel weer rechtop gezet. Gelukkig geen schade, maar wel een ervaring rijker. De Alp alleen rechtop zetten vanuit liggende toestand had ik ook nog niet gedaan. Wel blij dat de valbeugel er al op zat.

Goed, de TA doet het in ieder geval prima, zowel op de weg als ernaast.  :039:

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #118 Gepost op: 09 mei 2016, 21:44 »
Zeker. ;)

Offline arne

Re: 1987 Transalp XL600V
« Reactie #119 Gepost op: 24 mei 2016, 21:22 »

Ik heb het rekje en het zadel van GSAPaul overgenomen. Gestraald, gelast, gespoten en nu uiteindelijk gemonteerd. Dat heeft iets meer voeten in de aarde gehad dan ik had verwacht, maar goed, het zit er nu op. En ook een Givi bodemplaat, want dan kan mijn topkoffer heen en weer tussen de Alp en de Tiger. Gewoon makkelijk.