Auteur Topic: Olie en stilstand vraagje  (gelezen 3941 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jopie

Olie en stilstand vraagje
« Gepost op: 25 januari 2016, 21:14 »
Ik had laatst ergens gelezen op internet (kan helaas niet meer terugvinden waar) dat minerale motorolie beter hecht / plakt aan metaal dan synthetische olie. Ook zou (semi)synthetische ester olie hygroscopisch zijn en dus vocht opnemen.
De conclusie van het verhaal was, dat als je de motor (of auto) maar weinig gebruikt en vaak langer stilstaat, je dan beter minerale olie kunt gebruiken om inwendige corrosie, met name van de cilinderwanden, te voorkomen.
Synthetische olie zou alleen zinvol zijn voor zwaar belaste racers.
Weet iemand hier of dit waar is?
Ik gebruik mijn motor niet zo vaak en staat regelmatig enkele weken stil, zou ik dan beter minerale olie kunnen gebruiken?

Offline Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Hans Schaap

Re: Olie en stilstand vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2016, 22:19 »
Jopie,

Minerale oliën zijn door de jaren heen voorbijgestreefd door de half-synthetische en vol-synthetische soorten.
Er is op internet veel informatie te vinden over de verschillen.
Zo is er b.v. een speciale boxerolie ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de olie ook aan de bovenzijde tussen cilinder en zuiger blijft zitten.
De koude start van een boxer is het zwaarst belaste moment van de motor.
Deze olie is een vol-syntheet met nano-partikels die de hechting aan het materiaal van de motor optimaliseren.
Zo zijn er nog meer voordelen.
B.v. minder vervuiling van het inwendige van het motorblok.


Ook heb je synthetische long-life versie deze olie gaat tot drie keer langer mee.
Dan wordt het prijsverschil ineens een stuk kleiner.

Juist wanneer je je motor niet zo vaak gebruikt is een goede olie belangrijk.
Dan kun je nog kiezen voor een half-syntheet reden is omdat je weinig kilometers maakt en je de olie toch elke 12 maanden wilt verversen. Dan scheelt dat in de kosten.

En de gezegden dat alleen een zwaarbelaste racemotor baat heeft bij een syntheet is al heel lang niet meer van deze tijd.
De moderne motor is ook in consumentenversie zwaar belast.
Volgens de berekeningen in de oliebijbel wordt de levensduur van een modern motorblok met meer dan 200.000 km verlengd door direct van het begin een goede olie toe te passen.

Er is veel keuze op oliegebied, je maakt allemaal je eigen afweging op basis van feiten, fabels en heel belangrijk je eigen gevoel.

Mijn advies voor onze clubmotoren is een goede half-syntheet.
En wanneer ik persoonlijk op dit moment een nieuwe AT zou kopen zou die gelijk op een goede long-life vol-syntheet gaan en blijven.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Olie en stilstand vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2016, 19:48 »
Ik zou niet gelijk voor een volsyntheet gaan bij een nieuwe motor. De nieuwe motor moet toch nog inlopen?
Dat zou voor mij een reden zijn om zeker niet gelijk die volsyntheet er in te doen, bij een 2e oliewissel misschien..
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Olie en stilstand vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2016, 23:12 »
ik ben er zeker van dat hans zal bedoelen , na de eerste verversing(<1000km)
we moeten overigens ook niet vergeten dat we spreken over Honda modellen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jopie

Re: Olie en stilstand vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2016, 13:09 »
In de wintertijd rij ik niet vaak met de motor en staat vaak meerdere weken stil.
Kan ik dan niet beter zgn. "bovensmering" gaan gebruiken om koude-start-slijtage en roest in de cilinderwanden en inwendige van de motorblok tegen te gaan.
Kun je daarvoor 2-tact olie gebruiken of speciale "bovensmering-toevoeging" van bijv Bardhal.
Of geeft het extra koolvorming?
En heeft iemand hier ervaring mee.

Offline Cas

Re: Olie en stilstand vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2016, 13:33 »
In de wintertijd rij ik niet vaak met de motor en staat vaak meerdere weken stil.
Kan ik dan niet beter zgn. "bovensmering" gaan gebruiken om koude-start-slijtage en roest in de cilinderwanden en inwendige van de motorblok tegen te gaan.
Kun je daarvoor 2-tact olie gebruiken of speciale "bovensmering-toevoeging" van bijv Bardhal.
Of geeft het extra koolvorming?
En heeft iemand hier ervaring mee.

Volgens mij maak je je druk om niets. Mijn Dero staat ook wel eens een maand stil en ik laad de accu zelfs niet bij, nooit problemen. En olie toevoegingen lijkt me allemaal niet nodig, gewoon goede olie erin en dan is het goed.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline robgoesdakar

Re: Olie en stilstand vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2016, 15:39 »
Mijn africa twin wil nog wel eens langer dan een maand stil staan  :-\
En daarna is het gewoon sleutel omdraaien, eventjes doorstarten omdat hij nog ff geen zin heeft om benzine te slurpen, misschien een flinke knal, en dan pruttelt alles weer als vanouds.

Zelfs voor een echte winterstalling doe je geen olie "bovensmering".

Als je de motor rijdend hebt en geen bougies los haalt e.d. is het een relatief goed afgesloten geheel waar niet zomaar roest op de wanden zal verschijnen.

Heb zelfs een keer een blokje staan gehad. Alles dicht gelaten, en na 2 jaar werd het in een andere alp gebouwd. Na gewoon even de standaard onderhoudstaken was het starten lopen....., echt geen centje pijn. Dus echt niet druk om maken.

Ad zei het al... het is een honda !! :)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)