Auteur Topic: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen  (gelezen 3290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Erzberg

Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Gepost op: 22 januari 2016, 19:52 »
Wat neem ik best voor wiellagers in de Twin : SKF lagers 2RSH of 2RSH/C3 ?

In mijn EXC zitten C3's ...

Ook best nemen voor de Twin ?

Erzberg

Offline eerde jan

Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2016, 20:21 »
C3 lagers zijn eigenlijk voor hoge rotatie snelheden (1000+).
Dus mijn mening is dat dit niet nodig is voor wiellagers.

Offline xrvtuur

Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2016, 20:43 »
ik lees dat C3 een grotere radiale speling heeft, ik zou de lagers gebruiken die Honda voorschrijft, dan zit je altijd goed.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2016, 01:53 »
2RSH of 2RSH/C3 ?       een C 3 lager is prima geschikt





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline eerde jan

Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2016, 23:20 »
Oke, waarom dan Ad?
Omdat de kogels er wat ruimer in liggen?

Offline Waffie

Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2016, 00:47 »
De plaatsing is dan iets iets gemakkelijker

de kogels hebben net iets meer ruimte maar enkel in axiale richting en niet in radiale richting
en in de praktijk speelt axiale speling geen enkel rol omdat het lager met tussen bus van beiden zijden aangezet is( de as met de moer)

(zie correctie hieronder van het gene wat hier beschreven staat)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 19:33 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2016, 17:25 »
maar die bus heeft een vaste afstand, en dus heeft je wiel in theorie iets meer speling met een lager dat meer speling heeft.
Lagers zijn niet gemaakt om zijdelingse druk op te zetten (vandaar de bus)

Waarom zou een lager met meer axiale speling op de rollen gemakkelijker te plaatsen zijn? Enkel de tolerantie op de buitenste ring is kritisch als je 'm in je naaf ramt toch?

Gewoon lekker met de lagertjes gaan die Honda voorschrijft - mijn voorwiellagers van de AT ging aan gort bij 135.000km en de originele Honda lagers zaten er nog in...
... was ooit lid ...

Erik

  • Gast
Re: Wiellagers : 2 RSH of 2RSH/C3 nemen
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2016, 18:19 »
De plaatsing is dan iets iets gemakkelijker

....de kogels hebben net iets meer ruimte maar enkel in axiale richting en niet in radiale richting...


Sorry maar hier moet ik toch ff inspringen..

De C-codering heeft te maken met de RADIALE speling van een lager en NIET met de axiale speling Ad.

De C-codering wordt toegepast om een lager toepasbaar te maken voor verschillende montage- en bedrijfssituaties, dit heeft te maken met de soort (pers)passing van het lager op de as of in het Lagerhuis en de bedrijfcondities waar het in moet werken (temperatuur, toerental). De codes lopen van C2, C0, en C3 t/m C5 waarbij de C2 de minste en een C5 de meeste speling heeft.

Iedereen kan een foutje maken maar aan dit soort topics ontlenen veel mensen hun technische kennis . Het zou jammer zijn als door dit soort "foutjes" een leek op het totaal verkeerde been gezet wordt.

Grtz  Erik