Auteur Topic: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen  (gelezen 12213 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kingcoder

Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Gepost op: 25 januari 2016, 09:14 »
Even kort voorstellen voor de juiste beeldvorming; Ik had een RD07a en een ZZR1400. Of eigenlijk die RD07 is van mijn vrouw maar sinds 1,5 jaar reed ik daar voornamelijk mee en niet met de (zakelijke) zzr. We hebben het toch over zeg 25k per jaar. Dus ik besloot de zzr in te ruilen op een nieuwe at

Nou afgelopen zaterdag werd dus mijn nieuwe AT geleverd; mooi thuis gebracht door Arie Molenaar dus ook geen pekel erop. Maar goed, toen stond het ding daar en het had toch geregend dus veel pekel zal wel weg zijn? En het is toch een gebruiksvoorwerp dus lekker wezen rijden. Klein ritje maar hoor, even hier en daar showen. Oh en een stukje bospad... daar zijn de origineel geleverde straatbanden niet zo geschikt voor dus daar moeten we tzt maar eens over nadenken :-)

Vandaag (maandag) moest ik naar Essen voor werk, ritje van 120 km en het was ruim 10 graden dus hup; op de at. Wel saaie route hoor; allemaal snelweg. Kan wel binnendoor maar dat kost onevenredig veel tijd. Leuk voor naar huis, niet voor náár het werk.

Op de snelweg reed de motor erg fijn; ik heb ook een "oude" at en ik weet niet wat die van jullie zegt maar de mijne zegt boven de 120 altijd "nou nou moet dat zo hard" (maar kan best 160 hoor). De nieuwe heeft dat dus niet; het blokje spint er vrolijk op los. Ik ben niet harder gegaan dan 150 want inrijden enzo. Heerlijk gereden. Fijne balans in de machine.
Toen ik Essen naderde kwam ik in de file terecht en dan word het al leuker; laag in de toeren en ertussendoor slingeren; Je voelt dan goed de gewichtsverdeling in de motor. Die zit laag, of in ieder geval lager dan mijn rd07 en dat zorgt voor een lekker licht gevoel in het stuur. Lekker door de file; op het gas, van het gas.... lijkt wel allroaden :) Ook hier werd ik wel gelukkig van; het blok loopt heel mooi onder in z'n toeren, pakt mooi op. In die zin hebben ze de spirit van de "oude" wel te pakken denk ik. Mooi geluid ook. Ik vreesde de "brussel sigaar" maar niks naaimachientje maar mooie donkere broaaap zxit er in.

Nu is het wachten op de touratech spullen; valbeugels en kofferset etc.. Wel bestelbaar maar nog niet leverbaar. Komt in de loop van deze maand.

Ik ben benieuwd wat het verbruik doet; bij rustig rijden (100/120) gaf hij rond de 5 l/100 km aan maar bij constant 150 iets boven de 7. Goed hij moet nog inlopen he; mijn ervaring met zzr1400's is dat die vanaf de 10k pas echt mooi lopen qua vebruik.

Offline arne

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2016, 09:35 »
Klinkt goed! Veel plezier ermee. :)

(Oh, en mij hebben ze altijd verteld dat je in Duitsland netjes aan moet sluiten bij file... Of? ;) )

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2016, 09:37 »
Klinkt goed! Veel plezier ermee. :)

(Oh, en mij hebben ze altijd verteld dat je in Duitsland netjes aan moet sluiten bij file... Of? ;) )

Het grappige is dat ik geen eenduidig antwoord gevonden krijg; hier lees je van wel, daar lees je van niet..... ach boetes zijn in Duitsland niet zo achterlijk hoor als bij ons dus ik heb zoiets van we zien wel. En bovendien; voor een Nederlander gelden wetten en regels alleen als de Politie staat te kijken he :)

Offline arne

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2016, 09:53 »
Hahahaha :) Ik weet het. Maar de Polizei is dan wel weer wat strenger. Maar goed, mijn Duits is ook geen 100%, dus daar heb jij waarschijnlijk ook een voordeel als je de discussie aan moet met Herr Polizist. :) Ik heb een tijdje terug een hele tijd vastgestaan bij Heidelberg. Misschien volgende keer toch rustig doorrollen.

Offline xrvtuur

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2016, 12:29 »
Het mag niet, maar veel duitse motorrijders doen het wel. Ze waren vorig jaar met een petitie bezig om het eens geregeld te krijgen. Ik zelf riskeer de boete, file rijden met een motor is geen doen, wordt allemaal veel te warm
Varadero SD02  2004

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2016, 12:35 »
Het mag niet, maar veel duitse motorrijders doen het wel. Ze waren vorig jaar met een petitie bezig om het eens geregeld te krijgen. Ik zelf riskeer de boete, file rijden met een motor is geen doen, wordt allemaal veel te warm

Ik vind in de file, of erger nog achteráan de file, voor een motorrijder levensgevaarlijk. Alleen daarom kruip ik al naar vorig bij de stoplichten. Je zult maar tussen twee auto's gesandwiched worden. En ja dat gebeurt wel eens.

Gewoon netjes doen dan doet oom agent vaak ook niet moeilijk. Ga je jagen en slingeren en irritant doen dan vraag je er om.

Offline arne

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2016, 14:11 »
Eigenlijk doe ik het overal behalve in Duitsland. ;)

Maar terug on topic... Ga je straks binnendoor terug? En dan met plaatjes... ;)

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2016, 16:18 »
Eigenlijk doe ik het overal behalve in Duitsland. ;)

Maar terug on topic... Ga je straks binnendoor terug? En dan met plaatjes... ;)

Nee dat zit er helaas niet in; ik moet op tijd terug zijn ivm ouderavond op de school van m'n dochter. NEE daar heb ik geen zin in maar dat moet...

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2016, 18:49 »
Bedankt voor het 1e verslag Kingcoder! Klinkt allemaal goed  :). Veel plezier gewenst met je nieuwe Twin  8)
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 20:58 door The Headless Horseman »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline True Adventure

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2016, 20:01 »
Gefeliciteerd met je aankoop! Hele mooie kleur dat mat zwart!


Offline delange33

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2016, 20:31 »
Uhh..wat is dat flesje met die paarse vloeistof????
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline Zeegie

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2016, 20:36 »
Uhh..wat is dat flesje met die paarse vloeistof????

Daar zat ik ook naar te kijken. Wel een prachtige motor trouwens! Super!
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline voorstad

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2016, 21:08 »
Zal wel kettingolie zijn?

Enne, wanneer kan ik 'm komen bekijken? Oss is om de hoek  :angel:
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Brombeer

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2016, 22:45 »
Mooi verslagje,  Kingcoder!  :)

Er ligt nog WEL flink wat pekel, het heeft niet echt veel geregend nog. Mijn voorruit heb ik vanmorgen een keer of tien gesproeid in de spits. Nou ja je zal het vast wel kennen, de witte aanslag.

Verder, wat betreft dat tussen de file door rijden, is in ieder land Verboten. Alleen, in ons chille landje wordt het oogluikend toegestaan mits je je, zoals Kingcoder schetst, netjes, sociaal en veilig gedraagt. En er zijn richtlijnen voor opgesteld bij ons, maar bij een ongeval ben je altijd onverkort aansprakelijk. Want je haalt degene rechts naast je links in, en dat mag, maar degene links naast je haal je rechts in, en dat mag niet. Verder mag je een harder dan stapvoets rijdende file niet meer inhalen, maar moet je aansluiten. Ook moet je, als er meer dan 2 rijstroken zijn, de tussendoorweg nemen van de meest linkse baan.

Of is mijn kennis hiervan, zoals sinds kort mijn RD07-AT, bij deze verouderd..?  ::)

Ik rij overigens in ieder landje tussen de file door. Duidelijk ben ik nog nooit staande gehouden, maar dat is ook bijna onmogelijk als jij rijdt en zij stilstaan met z'n allen. Vrijheid blijheid  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2016, 23:19 »
Citaat
Of is mijn kennis hiervan, zoals sinds kort mijn RD07-AT, bij deze verouderd..?  ::)

Beetje wel Brom  ;)

De verkeersregels in NL zeggen dat je tijdens file óók rechts in mag halen.
Dat houd impliciet in dat het niet verboden is  :) Er is geen sprake van oogluikend toestaan of gedogen oid, het mág gewoon  8)
Veel meer staat er niet over geschreven in de wet.

Gevolg hiervan is wel dat er discussie kan ontstaan over wanneer er nu sprake is van file, maar ook wat dan gevaarstellend en/of hinderlijk (art.5) is  :-\
Om eea wat beter te kanaliseren is er dus een platform opgericht, met vertegenwoordigers vanuit diverse organisaties die wat met verkeer te doen hebben, waaruit een richtlijn opgesteld is met regels waar je je aan dient te houden bij het file rijden  :)

Rechters schijnen deze richtlijn óók als handvat te gebruiken.

Grtz,
René

Ps: als je zóveel pekel op je voorruit terugvind......... Moet je wat meer afstand houden  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2016, 23:21 door The Headless Horseman »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2016, 23:57 »

KNMV-site spreekt van een richtlijn [filegedragscode]. ANWB hanteert iets dergelijks.

Heb je een link naar betreffend artikel WVR?


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2016, 08:30 »
KNMV-site spreekt van een richtlijn [filegedragscode]. ANWB hanteert iets dergelijks.

Heb je een link naar betreffend artikel WVR?

Ik heb wel een ervaringsverhaal; ik reed door de file en werd geschampt door een auto die ineens van rechts naar links ging. Niet ernstig maar toch een beschadigde uitlaatdemper (van de zzr toch bijna 1000 pietermannen). Geen politie erbij geweest, gewoon verzekeringsformulieren en zonder verdere discussie gewoon betaald gekregen. Ik mocht daar rijden en hij mag niet zomaar zonder kijken van rijbaan wisselen.

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2016, 08:31 »
Zal wel kettingolie zijn?

Enne, wanneer kan ik 'm komen bekijken? Oss is om de hoek  :angel:

zaterdag wat te doen? De koffie staat klaar hoor. Wel ff een ongeveer tijd aangeven; wie weet ben ik ff weg. Voor adres ff pm'en

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2016, 08:45 »
Daar zat ik ook naar te kijken. Wel een prachtige motor trouwens! Super!

Ja lelijk he? Ik had Arie Molenaar gevraagd een Pro-oiler te installeren. Ik heb daar goede ervaringen mee (twee nieuwe zzr1400's mee "versleten"; beide met een ton op de teller ingeleverd) dus die wilde ik hier ook. Ze kenden het echter niet en dus belde de monteur op dat hij het geen mooi systeem vind en kwalitatief niks en bla bla ik zeg heee ik ben wel de klant en ik wil dit, is afgesproken dus monteer maar gewoon. Dus dit is het resultaat; oliepotje op de aller slechtste plek denkbaar. En niet goed aangesloten dus het werkt niet eens. zucht. Kijk ik zelf wel ff naar als ik een keer tijd heb. Komt goed. die blijf daar niet.

Ik ga daar nog wel over mopperen bij Arie!

Offline EDxrv

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2016, 09:13 »
Nieuwe AT?  Leuk voor op de transalpclubstand !

Offline Koeno

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2016, 11:05 »

Verder, wat betreft dat tussen de file door rijden, is in ieder land Verboten.

Niet waar dus...

In BE:
Vanaf 1 september 2011 mogen motorrijders de files voorbijrijden aan een snelheid van maximaal 50 km/u en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto’s die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/u. Motorrijders die auto’s die traag rijden of stilstaan willen inhalen, moeten hiervoor gebruik maken van de twee uiterst linkse rijstroken.

Verder is het een prachtige AT,
spijtig van dat extra rempotje, maar kan toch de vreugd niet bederven lijkt mij ;-)


Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2016, 11:14 »
Niet waar dus...

In BE:
Vanaf 1 september 2011 mogen motorrijders de files voorbijrijden aan een snelheid van maximaal 50 km/u en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto’s die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/u. Motorrijders die auto’s die traag rijden of stilstaan willen inhalen, moeten hiervoor gebruik maken van de twee uiterst linkse rijstroken.

Verder is het een prachtige AT,
spijtig van dat extra rempotje, maar kan toch de vreugd niet bederven lijkt mij ;-)

pro-oiler potje!

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2016, 11:39 »
Nieuwe AT?  Leuk voor op de transalpclubstand !

in ruil voor entreekaartje?

Offline Koeno

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2016, 12:21 »
pro-oiler potje!

I know, ik kon er even niet opkomen toen ik het bericht aan het typen was ;)

Offline Timy

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2016, 21:32 »
KNMV-site spreekt van een richtlijn [filegedragscode]. ANWB hanteert iets dergelijks.

Heb je een link naar betreffend artikel WVR?
Tijd geleden uitgezocht en geplozen. Het is niet verboden, nergens geregeld, het is gewoon inhalen. Als je je aan de 'gedragsregels' houd ook geen probleem.
Als je als een malle er tussendoor komt is het inderdaad art.5.

Zie dit:
https://www.youtube.com/watch?v=Hdb9cYy6v7M

Zo, heeft Koeno zijn topic weer terug! Mooie fiets.. jaloers  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2016, 21:36 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2016, 23:08 »
Grappig filmpje van Blik  :)
Sorry, nog effe over de gedragscode filerijden: http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/

Gewéldige motor die AT Kingcoder  8) Prutswerk van de monteur bij Arie met die Pro-oiler idd  >:(
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2016, 23:58 »

Ik ben bijgeschoold, dank jullie wel!  :)

Past op zich wel in de lijn, op een DCT-Twin zal ik ook wat bijgeschoold gaan worden  :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2016, 00:11 »
http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/

KNMV-site spreekt van een richtlijn [filegedragscode]. ANWB hanteert iets dergelijks.

Heb je een link naar betreffend artikel WVR?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline varaderohuibje

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2016, 00:19 »
svp on topic..
anders open een nieuw topic ..file rijden

Offline Kingcoder

Re: Nieuwe AT gekocht; de eerste ervaringen
« Reactie #29 Gepost op: 28 januari 2016, 10:31 »
svp on topic..
anders open een nieuw topic ..file rijden

Jaaa laten we het weer over MIJN motor hebben :-)

De eerste 500 km zit er op. Ik schreef elders al; verbruik bij eerste tankje 1:17. Dat vind ik best goed eigenlijk. Nog geen idee hoe dat bij deze uitpakt maar van eerdere nieuwe zzr'en weet ik dat die pas vanaf zo'n 10k echt in hun definitieve verbruik komen. Kan dus alleen maar beter worden.... hoop ik :-)