Auteur Topic: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II  (gelezen 216664 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #720 Gepost op: 06 juni 2017, 16:29 »
Een keer peilen met koude motor en dan je olie aftappen en meten wat er in zit. Dan weet je het voor altijd
Varadero SD02  2004

Offline Yank

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #721 Gepost op: 06 juni 2017, 20:33 »
Na wat onderzoek en een telefoontje naar een Belgische echte Honda dealer is mij meer duidelijk geworden waarom zo gepeild moet worden zoals honda het beschrijft in de handleiding. Het nieuw ontworpen carter schijnt een gedeeltelijk droog sump gedeelte te bevatten dat langzaam leeg loopt als de motor warm weg wordt gezet. Dit i.v.m. het terrein gebruik van de twin. Waardoor deze vaker draaiend op een kant gaat. Als men de motor enkele minuten laat draaien vult zich dat gedeelte en als men dan enkele minuten wacht is de olie die nog van de onderdelen afdruipt in het carter gelekt en het extra sump gedeelte is vol. En op dat moment moet worden gepeild. Ook op het Duits forum wordt hier over gesproken. (Trockensumpftank teilweise wieder herausläuft)  Ook in deze duitse test spreekt men hier over. http://www.motorradonline.de/einzeltest/fahrbericht-honda-crf-1000-l-africa-twin-teil-1.702802.html
Der Motor besitzt eine Trockensumpfschmierung, bunkert seinen Schmierstoff abgeschottet im Motorgehäuse.

Hopelijk is het zo.

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #722 Gepost op: 06 juni 2017, 21:32 »
Ik vroeg me ook al af waarom die procedure om olie te peilen nodig is, maar dit zal de verklaring wel zijn. Dus dank voor het uizoeken  ;D

Offline voorstad

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Yank

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #724 Gepost op: 07 juni 2017, 15:54 »
Ja het is nu echt duidelijk nu ik een doodsneetekening van het blok met smeersysteem heb vanuit het werkplaatshandboek. Bij de geschakelde zitten er twee smeeroliepompen in en bij de DCT 3 .  Bij beiden zit een Scavenge pomp die het  olie reservaat vult vanwaar de smeeroliepomp via het aanzuigzeef zijn olie pompt.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #725 Gepost op: 07 juni 2017, 16:17 »
Ik heb het ook op de Yamahahaha's gehad. Ik vind het maar stom.

Want volgens mij kun je ook met een wet sump een peilstokje plaatsen op een manier dat je koud prima de olie kunt peilen.

Zal wel met de mens (luiheid/onkunde?) te maken hebben.

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #726 Gepost op: 08 juni 2017, 21:10 »
Holan topkoffer binnen gekomen  :) Nu alleen nog "even" monteren, er zit aardig wat "metaal" bij geleverd, maar geen enkele beschrijving  ??? Zal ook zelf gaten in de onderkant moeten boren, want er is niets voorgeboord.
Koffer ziet er best netjes uit, met een op maat gemaakt rugsteuntje. Helaas laat de kit aan de onderzijde al wel los  :o

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #727 Gepost op: 08 juni 2017, 22:04 »
Is dat niet gewoon een randje kit dat tussen het plaatwerk vandaan komt kruipen? Zegmaar dat ze de delen voor het pop-nagelen op de overlap een randje kit geven en dit haartje er tussenuitgedrukt is.

Knap koffertje wel :) Hoeveel kostdatnou?

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #728 Gepost op: 08 juni 2017, 22:17 »
Zie hier voor de koffer, ik heb de large 38 liter koffer.
http://www.nomad-adv.com/pro-top-box-l.html

Dat randje kit zal geen kwaad kunnen, want de binnenzijde is helemaal dicht. Maar het lijkt aangebracht te zijn aan de buitenzijde om de rechte randen wat af te werken.

Offline ChristianG

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #729 Gepost op: 09 juni 2017, 03:17 »
Scheelt nogal wat met de Givi die ik heb. Ziet er goed uit iig!
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline RENO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #730 Gepost op: 09 juni 2017, 19:32 »
Mooie koffer en zeer stevig zo te zien
nu nog aan de binnenkant beplakken met de rubber-plaat werkplaats tegels van ACTION (kost iets van 5 neuronen voor 10 stuks van 40x40cm 5mm dik

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #731 Gepost op: 09 juni 2017, 20:42 »
Ik dacht aan antislip mat voor de binnenkant​, heb ik nog liggen. Maar de Action rubbertegels zijn een goede voorbeeld tip.
Eerst morgen de koffer maar eens netjes op de motor krijgen.

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #732 Gepost op: 10 juni 2017, 11:52 »
Het monteren van de Holan topkoffer roept bij mij toch nog de nodige vragen op  ??? :-[

Het volgende bevestigingsmateriaal trof ik aan:
  • 4 afstandhouders (die komen op de originele bagageplaat op de motor)
  • 4 bouten lang 30 mm (voor de montage van 1?)
  • 4 bouten lang 30 mm (montage grote aluplaat tegen topkoffer?)
  • 6 moeren (volgens mij 2 te weinig?)

Als ik het goed heb wordt de zwarte plaat met de 4 afstandhouders gemonteerd op het originele bagagerek, dus nodig 4 bouten en 4 moeren (welke lengte + sluitringen?).
De grote aluplaat  past op de 4 kleinere gaatjes van de zwarte bagageplaat en zal met wederom 4 bouten en 4 moeren door deze 2 platen heen bevestigd worden aan de topkoffer. Welke lengte bouten en welke sluitringen zouden hierbij horen? Sluitringen tussen beide platen en tussen alu plaat en topkoffer?
Voor de bevestiging lijken er in totaal 8 bouten en 8 moeren nodig, er zijn slechts 6 moeren bijgesloten?
Waarvoor dienen de 2 kortere bouten van 15 mm, of overbodig?

Ik kwam op internet nog een handeleing tegen voor een Tiger, maar lijkt voor de CRF niet veel anders te zijn. Kennelijk heeft Holan toch iets van handleidingen.

Wie kan mij verder op weg helpen?

[edit]
Aan de onderzijde van de zwarte bagageplaat zit al schroefdraad, dus geen moeren nodig voor de bevestiging op de motor!
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2017, 12:07 door MartinW »

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #733 Gepost op: 10 juni 2017, 11:54 »
En dit was de reactie van de leverancier over de kitrand:
"De onderzijde van de koffer is een apart deel wat met overvloedig siliconenkit in elkaar wordt gezet (zodat het goed overal tussen komt te zitten). De rand die er onder uitsteekt is dus niet van belang voor de waterdichtheid. Je kunt de rand weghalen als je wilt."

Niets om druk over te maken dus en precies wat Pim al dacht  ;D

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #734 Gepost op: 10 juni 2017, 12:09 »
Volgens mij is het idee dat je het zwarte rek/plaat dmv de vier busjes en de verzonken kop bouten monteerd aan je originele rek.

Vervolgens schroef je de koffer dan met de bolkop bouten en grote ringen aan de binnenzijde van de koffer aan het zwarte rek. De handleiding van de Triumph kan wel eens anders zijn want daar vind ik ook geen moeren terug op de stuklijst, misschien is daar al voorzien van schroefdraad in het originele rek.

Maar dan nog kan ik geen gaten-bouten combi verzinnen die alle geleverd materiaal gebruikt ;D .

Ik zou het zelf gewoon even aanvullen. Soms is het voor een bedrijf makkelijker om extra onderdelen/bevestigings materiaal mee te sturen dan per kit alles uit te tellen, soms zijn het prutsers, soms is het een foutje. Bij de bouwmarkt kun je in het weekend terecht, bij de industriele groothandel doordeweeks voor een fractie van de kosten.

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #735 Gepost op: 10 juni 2017, 13:16 »
Ik denk dat er inderdaad overtollig materiaal is geleverd Pim.

De lange bouten moeten met de kleine sluitringen op het rek van de motor (zonder sluitringen passen de moeren door de gaten van het rek).
Dan blijven de 4 kortere bouten over voor montage van de topkoffer op de grote alu plaat. Ik neem aan met de grote sluiringen aan de binnenzijde van de koffer.

Gelukkig dat ik geen monteur ben geworden  ;) ::)

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #736 Gepost op: 10 juni 2017, 13:47 »
De topkoffer zit er op!
Ik heb de grote alu plaat die tegen de onderkant van de topkoffer komt even met Ducttape vastgezet, is wat makkelijker uitlijnen op de 4 gaatjes in de zwarte bagageplaat. Misschien is het wel handig deze vast tegen de koffer vast te kitten. Iemand tips daarvoor?

Weer wat geleerd; gaatjes boren in aluminium met een accuboormachine geeft 2 gebroken boortjes als resultaat  :o. Er was een zwaarder boormachien nodig voor meer toeren.

Foto's van het resultaat, zelfs mijn integraalhelm past in de koffer (koffer is 38 liter).

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #737 Gepost op: 10 juni 2017, 13:48 »
De Africa Twin met de Holan topkoffer.

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #738 Gepost op: 10 juni 2017, 14:37 »
Hoeveel kg mag er nou op dat rekje?  Er zijn al een aantal gebroken rekken gesignaleerd.
Varadero SD02  2004

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #739 Gepost op: 10 juni 2017, 14:47 »
Er mag volgens mij officieel maar 10kg achterop het rek, maar dat staat ook op mijn fiets en daar zit regelmatig mijn dochtertje van 30 kg achterop  ;D De netto belading zou 10 - 3 kg voor de koffer = 7 kg zijn. Teveel gewicht zo hoog en ver achterop de motor is sowieso niet fijn rijden.
Er zit een flinke aluplaat onder de koffer die het gewicht over het bagagerek verdeeld, ik denk dat het met breken van het rek wel mee zou vallen  ;)

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #740 Gepost op: 10 juni 2017, 18:16 »
Ik ben de taal niet zo machtig maar de foto's zeggen genoeg hier,

http://www.ridaventure.ca/index.php?/topic/31431-support-arri%C3%A8re-bris%C3%A9/#entry452283
Varadero SD02  2004

Offline ChristianG

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #741 Gepost op: 10 juni 2017, 18:21 »
Het rek zelf breekt niet, maar het plastic frame wat er aan vast zit (loopt onder het zadel door)
Maar wel onder extreme omstandigheden, offroaden met een tas kleding in de koffer ed.

Daarom hebben Robbin en ik deze stangen:


Maargoed, eigenlijk gebruiken we die koffer alleen voor het opbergen van de helm en een flesje drinken.

Verder mooi zwart koffertje hoor 8)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #742 Gepost op: 10 juni 2017, 22:30 »
Zal bij extreem gebruik fout kunnen gaan, maar zal de koffer voornamelijk gebruiken voor gewone toerritten en woon-werk. Bij wat serieuzer offroaden gaat ie eraf.
Zo'n discussie was er ook al eens op het internationale AT forum over zijkoffers. Uiteindelijk kan alles kapot  ???

Offline RENO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #743 Gepost op: 11 juni 2017, 09:03 »
Koffers heb ik beplakt met behulp van dubbelzijdig tapijt tape (ook Action)
De "werkplaats-tegels" heb ik binnenstebuiten tegen de wanden aan geplakt met op strategische plaatsen een strook tapijtkleefband
Door aan de niet zichtzijde de tegels half insnijden met een liniaal en een stanleymes, maakt het dat je de hoeken kunt vouwen.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 09:08 door RENO »

Offline MartinW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #744 Gepost op: 11 juni 2017, 10:22 »
Dat heb je heel netjes gedaan Reno!

Offline Digime

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #745 Gepost op: 12 juni 2017, 10:04 »
Yeee bericht van Heavy Duties.
Koffers enz. zijn klaar voor verzending.

Ik weet dat er hier ook een paar deze koffers hebben dus even de vraag.
Heeft iemand ervaring met de verzend optie naar een adres in Amsterdam?
Volgens mij een bus bedrijf. Scheelt aanzienlijk in de verzend kosten.

hopelijk volgende week lekker schroeven. 8)


Offline ChristianG

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #746 Gepost op: 12 juni 2017, 10:40 »
We komen uit Twente, dus een pakje uit Amsterdam ophalen is niet zo handig ;D

Gewoon thuis bezorgd dus.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Digime

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #747 Gepost op: 12 juni 2017, 10:51 »
Voor mij wel erg interessant.
Scheeld ruim 60 pleuro.
En ams is maar half uurtje rijden voor me.
Dus die optie gekozen :)

Hopelijk snel het spul binnen.

Offline ChristianG

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #748 Gepost op: 12 juni 2017, 18:09 »
Zorg iig dat je zo'n boortje hebt. Die zijn knetterduur in de speciaalzaak, maar op het internet bestellen valt nog mee.

(van iemand lenen is natuurlijk nog beter :p)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Digime

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #749 Gepost op: 14 juni 2017, 08:07 »
Zorg iig dat je zo'n boortje hebt. Die zijn knetterduur in de speciaalzaak, maar op het internet bestellen valt nog mee.

(van iemand lenen is natuurlijk nog beter :p)

 ::) Waar moet ik in gaan boren :-X