Auteur Topic: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II  (gelezen 216456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J-P

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #960 Gepost op: 03 februari 2018, 21:48 »
Is dat de remedie?
Die van mij is gelukkig al 2 x vervangen, 1 x bij de switch naar hyperpro en 1 x bij de binnenpootgarantie.
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline RENO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #961 Gepost op: 03 februari 2018, 22:01 »
periodic maintenance: elk jaar , 12k, 24k, 36k enz. "inspectie" er staan niets bij dat de olie elk jaar vervangen moet worden

Fork Spring free length 433.7 (17.07) 425.0 (16.73)
Recommended fork fluid Honda Ultra Cushion Oil 10W (SS-47)

Fluid level 95.0 (3.74)

Fluid capacity 721 ± 2.5 cm3 (24.4 ± 0.1 US oz, 25.4 ± 0.1 Imp oz)

Pre-load adjuster standard position CRF1000/A 5 turns from the full soft position

CRF1000D 8.5 turns from the full soft position

Rebound adjuster standard position 2 1/4 turns from maximum position

Compression adjuster standard position 8 clicks from maximum position
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2018, 22:03 door RENO »

Offline RENO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #962 Gepost op: 03 februari 2018, 22:32 »
Ik zie op dit plaatje de positie van de bussen en vraag me af hoe je aan de voorvork binnenpoten vroegtijdig kan zien of ze vervangen moeten worden zonder dat de buitenpoten vervangen moeten worden.


op ADV wordt al driftig geëxperimenteerd met nieuwe bussen, vulplaatjes en binnenpoot coatings.


Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #963 Gepost op: 04 februari 2018, 10:53 »
Misschien ten overvloede, maar,

- de buitenpoot is van (zacht) aluminium en zit in de kroonplaten geklemd.
- de binnenpoot is van (hard) staal en herbergt het voorwiel en spatbord.

Of het nu een telescopische vork betreft (ouwe AT, Transalp, Vara) of een USD (AT1000, enduro/crossers), de oplossing om slijtage tussen binnen- en buitenpoot te verminderen is dezelfde, namelijk met de teflon gevoerde glijbussen, ongeacht de fabrikant.

Ik heb een paar eerdere foto's wat ge-edit:
Op foto A zitten onderdelen 2-3-4-5-6 aan het einde van de buitenpoot op een kluitje bij elkaar vast. Onderdeel 1 zit helemaal aan de andere kant op een vaste plek onderaan de binnenpoot.

Onderdeel 3-4-5-6 zijn een olie-keerring en een stofhoes en wat onderdeeltjes om dat op zijn plek te houden. Het gaat in dit geval om (de werking van) nrs. 1 en 2.



Dit zijn, aan één zijde, teflon gevoerde koperen bussen met een zaagsnede overdwars. De teflonvoering zit dan bij 1 naar de buitenpoot toe gericht, bij 2 naar de binnenpoot. Ze zorgen, i.c.m. de olie, voor een zo minimaal mogelijke frictie tussen de harde binnenpoot en de zachtere buitenpoot. De gevoerde glijbussen zitten enigszins onder spanning gemonteerd en de zaagsnede zit er om zo slijtage tussen de binnen- en buitenpoot te kunnen compenseren en de voorvork (min of meer) spelingsvrij te houden.

Ik herken de verkleuring. Hij is denk ik afkomstig van het koper van de glijbus in de buitenpoot, mogelijk de rand van de bus. Ik vind hem niet alarmerend, al zou hij er normaal gesproken niet mogen zitten. Soms gaat dat verkleuren zelfs gepaard met krassen in de binnenpoot. Ik kan me alleen maar voorstellen dat, in een normale staat van onderhoud, dit alleen maar kan optreden door overbelasting. Denk aan: onverhard rijden, verkeersdrempels, hard remmen.

Die eerdere foto van de buitenpoot op ADV, ik zie daar niks dan goeds aan: de hoonsporen zijn prachtig zichtbaar en er is een verkleuring (geen kras) zichtbaar op de plek waar de zaagsnede van de glijbus zit. Bij montage van de glijbussen is het wel zaak om de zaagsnede van de glijbus juist te richten (nooit naar de te belasten richting).

De olie in voorvorken is qua onderhoud echt een ondergeschoven kindje. Ook zij moet, ongeacht kilometers, tenminste ieder jaar vervangen worden (statische veroudering). Alsmede als de door de fabrikant vastgestelde kilometrages eerder zijn behaald. Daarnaast, en de meeste fabrikanten specificeren dat niet, in extremere omstandigheden of sportief rijden.


Ik geloof niet dat er met de voorvorken van de 1000's iets aan de hand zou zijn. Het is een normale constructie van een gerenommeerde fabrikant. Ik zou eerder een gebruiker gerelateerd symptoom hieruit verwachten.


Brom

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2018, 10:58 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline JanO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #964 Gepost op: 04 februari 2018, 21:08 »
Kompleet helder verhaal van  Brombeer
Dus als uiterlijk niets bijzonders is te zien : gewoon gemonteerd laten zitten ,niet de probleempjes gaan opzoeken!!!

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #965 Gepost op: 04 februari 2018, 22:48 »

Nou ja.. ik kan nog wel nuanceren.

De vraag is wat die verkleuring triggert. De binnen- en buitenpoot zelf raken elkaar nergens: ze hebben contact via dat 2-tal teflon gevoerde bussen.

Dus als de binnenpoot een verkleuring, of de buitenpoot een abnormaal slijtagepatroon vertoont, is dat overgebracht door de ander zijn glijbus.

Het enige wat ik me dan kan bedenken is druk. Als eerder geopperd, mogelijk door rijdergedrag. Maar, het betreft hier een adventure bike dus mag je, binnen redelijke grenzen, een tolerantie tegen zwaardere belasting dan normaal best verwachten.

USD-voorvorken zijn delicater van ontwerp en je vind ze eigenlijk alleen op de 100-140kg cross- en enduro motoren. Ze zijn, naast betere dempings-eigenschappen en minder on-afgeveerd gewicht, ook lichter. Want dat zoek je op zo'n crossert.

De CRF1000 is qua gewicht op een dergelijke vork dan wel van een heel andere orde. Maar, en nu vloek ik zachtjes in de kerk, KTM heeft met de 950 en omhoog, ook USD's gemonteerd. Maar, dat zijn ophangingen van WP en dat is dan in kwaliteit ook weer van een heel andere orde. We (ik) weten ook niet of WP voor die zwaardere motoren een speciale vork heeft ontworpen. WP en KTM hebben natuurlijk een erg dik huwelijk.

Dus de hamvraag, in een notedop: is het een gevolg van rijdergedrag of een te licht gekozen voorwiel ophanging...?


Het zal ooit blijken...  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline JanO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #966 Gepost op: 05 februari 2018, 11:51 »
Mijn ervaringen met Honda :,s
Konstructief weinig zwake punten ondervonden
Een bekend Duits merk,daar had je in het verleden veel terugroep aktie,s, veel kleinigheden soms stil vallen onderweg.
Voorvork ervaringen met  mijn Honda XL 700
Heb hiermede trippen gemaakt 2 x Z O Azie,Rusland Ijsland ,preventief vorkkeeringen vernieuwd en uiteraard de olie  ververst na spoelen. Bij de tweede keer Azie een dagdeel wasbord gereden,begon de voorkeeringen te zweten.Thuis in Ned. geen zweten meer,maar toch de keeringen en schone olie gedaan.Aan de bussen en de poten niets te zien . De km stand is inmiddels 150dkm

Heb de volste vertrouwen mijn A T ( 30dkm) ???
Voorvork verhalen: storm in een glas water?

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #967 Gepost op: 05 februari 2018, 12:40 »
Ik heb eens een stukje van de discussie gelezen op ADV rider, volgens mij gaat het erom dat de geanodiseerde laag aan de binnenzijde van de buitenpoot doorslijt met als gevolg een toename in sticktie en versnelde slijtage van de geleiderbussen.

Vind die fotos van zaklampjes in buitenpoten wat lastig te beoordelen, zal in het eggie wel beter te zien zijn maar lijkt inderdaad of er vorken bijzitten die bij 30k al best ingesleten uit zien. Is schijnbaar een vork door Honda gemeten en die constateerden een paar micron slijtage en vonden dat meer dan ok. Echter een dunne anodisering is ook maar een paar micron (en om nou te zeggen dat Honda alles met de beste opervlakte banhandeling de fabriek uit stuurt  :-* ).
Als de anodisering door is gaat het rap natuurlijk en is het dwijlen met de kraan open.

Maar het blijft allemaal wat subjectief tot je een goede meting doet (gebruik+slijtage).
Sprak jaren geleden ook eens iemand die vol lof zei dat hij 1000km met te weinig olie in zn twin had gereden en hij deed t nog ergo twin heeft geen olie nodig en dat oliepeil is allemaal maar overdreven.
Als vervolgens die motor olie gaat gebruiken of een vastloper krijgt is het onverklaarbaar hoe dat nou gekomen is, zal wel een fabrieksfout geweest zijn.  8)

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #968 Gepost op: 05 februari 2018, 17:05 »
Als de anodisering door is gaat het rap natuurlijk en is het dwijlen met de kraan open.

Is dat wel zo Pim? Volgens mij rijden er heul veul motorfietsen rond die niet eens een geannodiseerde laag hebben op de buitenpoten (onder meer álle andere clubmotoren denk ik  ;)) dus daar glijden de teflon bussen ook gewoon in het kale alu  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #969 Gepost op: 05 februari 2018, 17:15 »
Hmmm, daar heb je een punt wellicht. Die USDs zijn allemaal gedraaid en omdat er op geklemd word volgens mij wel altijd geanodiseerd.

Conventionele voorvorken zijn volgens mij bijna altijd bewerkte gietdelen en hangt er maar een beetje bij daar onder (;D). Minder uitwendige bewerkingen en minder noodzaak voor die coating. Intern is het wel allemaal vergelijkbaar dus dan weet ik ook niet waar deze slijtage vandaan kan komen.

Maakt het eigenlijk nog frappanter dat die USD zou slijten toch?  ??? Vind het maar een vreemd verhaal.

(Maar eerlijk is eerlijk, hoelang wordden er nou al wielen met spaken in motoren toegepast en ook daar was iets mee toch? Of is de gemiddelde motorrijder gewoon een trut met een smartphone aan het worden  :-X  :-* )

Offline Driver

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #970 Gepost op: 05 februari 2018, 20:44 »
Zijn er behalve J-P nog meer mensen die de Alpina velgen hebben aangeschaft?

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, bijvoorbeeld of de banden goed op spanning blijven en de velgen er goed blijven uitzien.
Ik rij voor 99% verharde wegen, dus de voordelen van een binnenband bij off road gebruik zijn voor mij minder van belang.

Offline Pronto

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #971 Gepost op: 05 februari 2018, 20:51 »
Pim ik ben het wel eens met je mbt dat we trutten worden met een smartphone. Wat ik raar vind aan het hele verhaal dat niemand die olie met die zwart vlokken niet er af gehaald heeft een in een lab laten testen om te zien wat het is. Zelf denk ik dat van de zuiger af komt net of van de teflon in combinatie met wrijving. Ik zag dit vroeger ook bij koelcompressoren en daar kwam het van de zuiger veren af. Het zou hier de koperen glijbus af kunnen komen. Ik heb honda een mail gestuurd of ze een reactie willen geven op dit verhaal. Ik wacht gewoon af wat ze zeggen en daarbij mocht het toch fout zijn dan kun je als consument je beroepen op het consumenten recht en dat staat los van de garantie.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #972 Gepost op: 05 februari 2018, 21:07 »
Ik las dat Honda wel een setje poten gemeten had en inderdaad een paar micron slijtage vond maar dat was volgens hun binnen de perken.

Ik snap heel goed dat men zich zorgen maakt en als je daadwerkelijk merkt dat de vering achteruit gaat dan is dat wel aandacht waard. Maar zoals je zegt heb ik weinig harde info kunnen vinden (eerlijk is eerlijk, ik heb geen twin dus ik heb er recentelijk ook niet meer naar gezocht ).

Nu denk ik niet dat ze er bij Honda iets over kwijt willen maar ben wel benieuwd.

Meten is weten maar als het internet je vermoedens bevestigd, al is het gebaseerd op niks, dan is dat vaak de uiteindelijke conclusie die getrokken word. Arme Ingenieurtjes moeten heel goed van huis komen willen ze daar nog wat aan veranderen ;D
Ben wel benieuwd of je wat terug krijgt.

Offline JanO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #973 Gepost op: 05 februari 2018, 23:55 »
Honda kennende:
Je krijgt niets terug of een weinig betekende verhaal

Offline Pronto

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #974 Gepost op: 06 februari 2018, 18:33 »
JanO je hebt gelijk krijg een niets zegende reactie van Honda. Ik had ook gevraag waarom in UK en Duitsland garantieverlening beschikbaar is (24m) zie hier onder de reactie van Honda:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wij willen u verzoeken voor uw vraag een Honda dealer te benaderen daar garantie en verlengde garantie  door de dealers wordt aangeboden.

Zij kunnen u informeren of er in Nederland ook een mogelijkheid is voor verlengde garantie, zij beschikken over de voorwaarden hiervan.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Ik ga het morgen bij MP in Breda voorleggen kijken wat die zegt. In bijlage de verlengde garantie in Duitsland


Offline JanO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #975 Gepost op: 06 februari 2018, 19:58 »
Zoals ik het lees  Ponto

Verlengde garantie,die koopt men ofwel een verzekering voor reparatie,s ,als deze via Honda loopt,heb je waarschijnlijk te maken ,dat je
de  ondershoudsbeurten bij de dealer uit moeten laten uitvoeren,anders vervalt de garantie.
Op de Duitse side kom ik de naam Allianz(verzekering) tegen

Bij huishoudelijke app. wordt dit ook gebruikt. Heb het bij kennis gezien verlengde garantie vekocht tot 5 jaar, bij 4,5 jaar een dure rep. Wordt niet gerep. Mevrouw, het rep.bedrag is hoger als de dagwaarde( heb de voorwaarden niet gezien.


Maar ik wel benieuwd naar de reaktie  MP Breda

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #976 Gepost op: 06 februari 2018, 22:12 »
Jongens, ik hoop dat jullie beter motorrijden dan schrijven.

Offline Pronto

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #977 Gepost op: 06 februari 2018, 23:24 »
De verlengde garantie is in Duitsland via Allianz maar in de UK direct bij Honda. Kost daar £495 voor 2 jaar.
Waarom Honda dit verschillend in europa zo verkoopt is mij een raadsel.
We zullen zien wat eruit komt als ik Honda zou ik duidelijkheid verschaffen naar de markt dan ben je in een keer van dat geouwe neel af. Of het is een gevalletje harakiri.

Offline J-P

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #978 Gepost op: 07 februari 2018, 08:15 »
Zijn er behalve J-P nog meer mensen die de Alpina velgen hebben aangeschaft?

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, bijvoorbeeld of de banden goed op spanning blijven en de velgen er goed blijven uitzien.
Ik rij voor 99% verharde wegen, dus de voordelen van een binnenband bij off road gebruik zijn voor mij minder van belang.

Betekent dit dat je mijn ervaring niet vraagt?
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Driver

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #979 Gepost op: 07 februari 2018, 22:22 »
Betekent dit dat je mijn ervaring niet vraagt?

Nee, die hoor ik natuurlijk ook graag, maar ik ben ook benieuwd of er nog meer AT rijders zijn die tot aanschaf van de Alpina's zijn overgegaan.

Offline J-P

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #980 Gepost op: 08 februari 2018, 10:06 »
Na dik 30.000 km:

Blijven super op spanning, erg goed schoon te houden, en staan ook offroad erg goed hun mannetje.
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Driver

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #981 Gepost op: 08 februari 2018, 21:23 »
Na dik 30.000 km:

Blijven super op spanning, erg goed schoon te houden, en staan ook offroad erg goed hun mannetje.

Dank je, kan ik vast gaan sparen...........

Offline Pronto

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #982 Gepost op: 10 februari 2018, 18:07 »
De honda was wel bereid om antwoord te geven wat schijnbaar voor Honda Nederland moeilijk is.
De reactie van MP

Het is helaas niet mogelijk om verlengde garantie voor de Honda af te sluiten.
Echter op dit moment pas 2 stuurschakelaars vervangen, nog geen problemen met voorvork gehad.
Je mag langs komen voor controle.
 
Met vriendelijke groet,
 
MP Breda

Als de dealers er zo in staan ( zie ook reacties van JP over BenJan ) heb ik er wel vertrouwen in en denk ik dat het voor een groot gedeelte inderdaad een storm in een glas water is.

Nu nog een beetje beter weer eeen gaan met die Afrikaan ;D ;D


Offline V-Twin

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #983 Gepost op: 12 februari 2018, 13:43 »
Was mij opvalt in bovenstaande reacties is dat niemand rept over het aanhaalmoment van de onderste kroonplaat als mogelijke oorzaak. Op de ADV site wordt hier ook aan gerefereerd en die zou mogelijk door Honda als te hoog zijn gebruikt en afwijken van het advies van Showa.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #984 Gepost op: 12 februari 2018, 14:12 »
Heb jij het aanhaalmoment van die bouten paraat?

Offline V-Twin

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #985 Gepost op: 12 februari 2018, 16:14 »
Heb jij het aanhaalmoment van die bouten paraat?

Honda schrijft voor in het werkplaatshandboek 25Nm en Showa schijnt een montagevoorschrift voor soortgelijke voorvorken te hebben van 18Nm. Dat kleine beetje meer koppel op die bouten zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #986 Gepost op: 12 februari 2018, 17:34 »

Ja denk je?

Dat ding is rond he. Best sterk.

Kayaba zegt voor hun usd boven en onder 20Nm.

Ik zet mijn kroonplaatbouten met minder vast. Maar die verkleuring heb ik gezien op zowel de Showa binnenpoten van een RD07 als op die van een Kayaba usd.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline JanO

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #987 Gepost op: 12 februari 2018, 18:45 »
Honda schrijft voor in het werkplaatshandboek 25Nm en Showa schijnt een montagevoorschrift voor soortgelijke voorvorken te hebben van 18Nm. Dat kleine beetje meer koppel op die bouten zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Storm in een glas water?

Offline V-Twin

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #988 Gepost op: 12 februari 2018, 21:50 »
Storm in een glas water?

Tijd zal het leren  ;)

Offline Wingnut

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II
« Reactie #989 Gepost op: 13 februari 2018, 19:38 »
De honda was wel bereid om antwoord te geven wat schijnbaar voor Honda Nederland moeilijk is.

Verwacht niet teveel van Honda Nederland. Ik rij al 42 Honda en heb al de nodige nieuwe gekocht en door de jaren heen de service en communicatie van Honda Nederland drastisch af zien nemen.

Honda Nederland valt tegenwoordig onder Honda Benelux en wordt aangestuurd vanuit Belgie. De Nederlandse organisatie voor motoren bestaat uit nog slechts 2 personen, 1 account manager voor de dealers en 1 persoon administratieve ondersteuning. Dit heeft de laatste jaren gevolgen gehad voor de verkoop van Honda en het gedaalde marktaandeel (Honda was jarenlang nummer 1). Honda verliest jaar na jaar marktaandeel in Nederland en zal waarschijnlijk dit jaar ingehaald worden door KTM die pas de laatste jaren vol inzet op wegmotoren.

De ondersteuning voor de dealers in minimaal, ook wat betreft garantieaanspraken, wat niet acceptabel is. Een dealer die andere merken verkoopt naast Honda (er zijn maar enkele exclusief dealers) zal bij een klant die geen specifieke voorkeur heeft, tegenwoordig Honda niet zo snel aanbevelen gezien de slechte ordersteuning en commerciele condities.