Misschien ten overvloede, maar,
- de buitenpoot is van (zacht) aluminium en zit in de kroonplaten geklemd.
- de binnenpoot is van (hard) staal en herbergt het voorwiel en spatbord.
Of het nu een telescopische vork betreft (ouwe AT, Transalp, Vara) of een USD (AT1000, enduro/crossers), de oplossing om slijtage tussen binnen- en buitenpoot te verminderen is dezelfde, namelijk met de teflon gevoerde glijbussen, ongeacht de fabrikant.
Ik heb een paar eerdere foto's wat ge-edit:
Op foto A zitten onderdelen 2-3-4-5-6 aan het einde van de buitenpoot op een kluitje bij elkaar vast. Onderdeel 1 zit helemaal aan de andere kant op een vaste plek onderaan de binnenpoot.
Onderdeel 3-4-5-6 zijn een olie-keerring en een stofhoes en wat onderdeeltjes om dat op zijn plek te houden. Het gaat in dit geval om (de werking van) nrs. 1 en 2.
Dit zijn, aan één zijde, teflon gevoerde koperen bussen met een zaagsnede overdwars. De teflonvoering zit dan bij 1 naar de buitenpoot toe gericht, bij 2 naar de binnenpoot. Ze zorgen, i.c.m. de olie, voor een zo minimaal mogelijke frictie tussen de harde binnenpoot en de zachtere buitenpoot. De gevoerde glijbussen zitten enigszins onder spanning gemonteerd en de zaagsnede zit er om zo slijtage tussen de binnen- en buitenpoot te kunnen compenseren en de voorvork (min of meer) spelingsvrij te houden.
Ik herken de verkleuring. Hij is denk ik afkomstig van het koper van de glijbus in de buitenpoot, mogelijk de rand van de bus. Ik vind hem niet alarmerend, al zou hij er normaal gesproken niet mogen zitten. Soms gaat dat verkleuren zelfs gepaard met krassen in de binnenpoot. Ik kan me alleen maar voorstellen dat, in een normale staat van onderhoud, dit alleen maar kan optreden door overbelasting. Denk aan: onverhard rijden, verkeersdrempels, hard remmen.
Die eerdere foto van de buitenpoot op ADV, ik zie daar niks dan goeds aan: de hoonsporen zijn prachtig zichtbaar en er is een verkleuring (geen kras) zichtbaar op de plek waar de zaagsnede van de glijbus zit. Bij montage van de glijbussen is het wel zaak om de zaagsnede van de glijbus juist te richten (nooit naar de te belasten richting).
De olie in voorvorken is qua onderhoud echt een ondergeschoven kindje. Ook zij moet, ongeacht kilometers, tenminste ieder jaar vervangen worden (statische veroudering). Alsmede als de door de fabrikant vastgestelde kilometrages eerder zijn behaald. Daarnaast, en de meeste fabrikanten specificeren dat niet, in extremere omstandigheden of sportief rijden.
Ik geloof niet dat er met de voorvorken van de 1000's iets aan de hand zou zijn. Het is een normale constructie van een gerenommeerde fabrikant. Ik zou eerder een gebruiker gerelateerd symptoom hieruit verwachten.
Brom