Jan, ik heb inderdaad een DCT (Dual Clutch Transmission), nu niet meer vergeten
Ben er erg tevreden mee, je kunt er lekker ontspannen mee rijden en geen geklak meer van 2 helmen die elkaar raken als je met een duopassagier optrekt.
Terugschakelen doe ik met de schakelflipper wel veel zelf, de rest laat ik aan de DCT over. De normale drive mode gebruik ik nooit, omdat dan veel ter snel wordt opgeschakeld naar een hogere versnelling. Stand S1 werkt voor mij heel prettig, in Luxemburg in de heuvels met af en toe steile klimmetjes of afdalingen, werkte het prettiger om voor stand S2 of S3 te kiezen. De motor draait dan meer toeren en vooral bergafwaarts profiteer je dan van meer motorrem.
Voor woon-werk verkeer is het heerlijk als je moet wachten voor verkeerslichten. Een koppeling hoef je niet in te trekken, terwijl je bij groen wel direct kunt wegrijden. Per ongeluk afslaan is er ook niet meer bij.
Enig nadeel dat ik heb ondervonden is dat je bij ongewild gas geven je niet even snel je koppeling kunt intrekken. Reed bij een rit per ongeluk (zacht en zonder schade) een keer tegen een muur na te hard gas geven vanuit stilstand
Daar van geleerd om bij zacht manoeuvreren 2 vingers op de rem te houden.