Techniek > Honda Transalp

carburateurs afstellen?

(1/2) > >>

Radixr:
Beste allemaal,

Ik heb een transalp xl650v 2002 aangeschaft die ongeveer een jaar (buiten) heeft stilgestaan.
1 van de klachten is onregelmatig stationair lopen en inhouden in de eerste en tweede versnelling bij het op laten komen vd koppeling. Dit duurt een paar seconden, en vervolgens pakt de motor weer op.
Andere manier om dit tegen te gaan is de koppelng weer in te knijpen, meer gast te geven en vervolgens de koppeling op laten komen.
Verder loopt de motor wat 'hortent en stotend' bij stapvoets rijden in eerste versnelling, en laag toerental in tweede versnelling.

Ik heb nu als eerste de carburateurs schoon gemaakt. Dit was blijkbaar nodig want hier zat wat aanslag in. Tevens heb ik de bougies vervangen. Deze waren best zwart, maar niet echt vettig voor mijn gevoel.
Ik heb de luchtfilter vervangen, ik vermoed niet dat dit écht nodig was, deze was nog redelijk schoon.
Olie en filter had ik al vervangen.

De motor loopt nu al een heel stuk beter, in ieder geval veel gelijkmatiger stationair (nog niet helemaal zuiver voor mijn gevoel). Bij stapvoets rijden ervaar ik geen problemen meer.
Echter houd de motor nog steeds af en toe in bij het wegrijden in eerste versnelling, of het op laten komen in tweede versnelling.

Nu is me echter iets opgevallen;
bij toeval heb ik de motor laten lopen met alleen de voorste cilinder, ik had het kabeltje uit de 'rear cylinder coil' (volgens werkplaatshandboek) los getrokken, en de motor liep stationair echt perfect. Volledig 'in de maat'. Ik ben een klein stukje gaan rijden op 1 cilinder (hoop niet dat dit veel kwaad kon, zo'n 100 meter denk ik) en ondanks dat ik logischerwijs vermogen miste liep de motor heel erg mooi en rustig. Met de tweede cilinder erbij weer een stuk minder rustig stationair.

Betekent dit dat ik de carburateurs moet laten afstellen?
Of heet dit een andere oorzaak? Ben ik wellicht iets vergeten of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

robgoesdakar:
Controleer ook even je choke kabel.
Als je de carbs al los gehad hebt, dan heb je ook de plunjers van de choke al los gehad en ik neem aan even schoon gemaakt.

Wat ook wel eens wil gebeuren is dat op de splitsing van de choke kabel (blokje vlak bij je radiateur waar de choke kabel van 1 over gaat in 2) er een kabel niet helemaal meer lekker in zit. Daardoor zit 1 van de plunjers niet meer goed in je carb en dat resulteert ook in onregelmatig lopen.

Daarnaast kun je ook even carbs synchroon stellen.

Echt afstellen is nog wel een gevoelig klusje ;)

Radixr:
Beste Rob,

de choke plunjes heb ik inderdaad gereinigd en via het hendeltje gecheckt, deze lijken nog goed te werken.

Het afstellen van de carburateurs is niet iets wat ik zelf kan, kan dit evt bij jou?
Ik kom zelf uit Gouda, dit is iets waar ik op kan wachten denk ik?

Anders bel ik nog wel even vd week.

Groeten,
Rob

robgoesdakar:
Ja hoor, kunnen we hier gewoon uitvoeren.
Of eventueel verder kijken of er iets bijzonders te zien is...

Brombeer:
Wat Rob zegt, een chokeplunjer.

Maar, benzine die een jaar 'zit' in de vlotterbak, vergomt. Met name de vlotternaald en beide sproeiers raken dan snel (deels) verstopt.

De stationairsproeier is de kleinste, dus het gevoeligst. Hij regelt niet alleen stationair, maar ook het wegrijden met de motor. Precies wat jij beschrijft..

Ook het synchroon kan net ontregelt zijn, maar dan moet degene vóór jou er aan gezeten hebben. Maar, de meeste mensen weten niet eens hoe je dat doet of waar die schroef zit.

Heb je je sproeiers doorgeprikt toen je de carb schoonmaakte?

Een flesje carb-reiniger in je tank kan ook al helpen (soms).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View