Auteur Topic: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur  (gelezen 11012 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Gepost op: 30 januari 2016, 18:04 »
Nu heb ik de afgelopen week 2 landmark ritten gereden met zonnige koele dagen en mij viel op dat de Dero snorde als een zonnetje, het leek wel een Goldwing.
Dat is ook wel eens anders, op warme zomerdagen en bewolkte dagen merk ik dat de motor de ene dag soepeler draait dan de andere dag. Ik zit te denken aan luchtvochtigheid, hoeveelheid zuurstof en buitentemperatuur.
Is dit een fabeltje of waarheid?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2016, 18:09 »
is geen fabeltje

als de luchtvochtig heid hoog is komt er gewoon meer zuurstof  bij de verbranding
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2016, 18:19 »
Ik heb altijd gedacht dat er bij een hoge luchtvochtigheid juist minder zuurstof in de lucht zat.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2016, 18:30 »
De waterdruppels verdrijven zuurstof, maar kunnen volgens mij voor neven effecten zorgen waar je meer van merkt dan het verlies aan zuurstof.

Koeling van de luchtstroom bijvoorbeeld wardoor de dichtheid realtief gezien hoger word in het inlaat kanaal. Waterdruppels kunnen er misschien ook voor zorgen dat een hogere compressie gerealiseerd word tijdens de verbranding.


Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2016, 18:34 »
De waterdruppels verdrijven zuurstof, maar kunnen volgens mij voor neven effecten zorgen waar je meer van merkt dan het verlies aan zuurstof.

Koeling van de luchtstroom bijvoorbeeld wardoor de dichtheid realtief gezien hoger word in het inlaat kanaal. Waterdruppels kunnen er misschien ook voor zorgen dat een hogere compressie gerealiseerd word tijdens de verbranding.

Een "intercooler" effect dus.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Jopie

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2016, 19:23 »
Vraag maar eens aan iemand die thuis is in propeller vliegtuig 4takt motoren.
Hoe hoger je komt hoe ijler de lucht.
Dus moet je het mengsel armer maken.
En hoe hoger hoe minder vermogen.
Daarom hebben veel van dit type vliegtuigmotoren een turbo om het tekort aan lucht te compenseren.
Luchttemperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid hebben wel degelijk invloed op het vermogen en mooi lopen.
Daarom hebben deze vliegtuigen ook vaak een (handbediende) regeling voor mengsel en carburateur verwarming.
Dat moet je constant in de gaten houden.
Vliegen is harder werken dan motorrijden.
Modernere 4 takten zoals Rotax hebben echter ook al elektronische injectie.
Maakt het weer een stuk makkelijker dan Continental/ Lycoming met carburator.

Offline Brombeer

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2016, 12:35 »
Alfa heeft in de jaren 50 of 60 ook al ge-experimenteerd met water inspuiting.

Bij mistig weer bijvoorbeeld, draaien sommige motoren beter. Hoe dat precies zit weet ik eerlijk gezegd ook niet.


Maar nee, is geen broodje aap!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2016, 13:07 »
Ok, het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze factoren invloed hebben op de motorloop.
Toen ik de Dero pas had was het rijden door 30 km zones met zijn gaten en kuilen en drempels een dusdanig drama (horten en stoten, constant spannen en ontspannen van de ketting en klappen uit het blok) dat ik meestal met ingetrokken koppeling reed.
Dat behoort inmiddels na alle investeringen tot het verleden maar iedere keer als ik door zo'n 30 km zone rijd ben ik er toch alert op. De ene dag rolt ie met dezelfde gasstand overal soepel overheen en een andere dag is het gewoon "iets" minder en mij valt op dat het dan totaal ander weer is. Nu heb ik nog een Dero uit het Geert Alp 2 tijdperk en de nieuwere Dero's zijn in het injectie systeem verder doorontwikkeld maar als deze factoren een rol spelen moeten bezitters van de latere modellen dit toch ook merken?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2016, 13:28 »
Hmzz..

Dat kan ook gewoon mechanisch gezien carb-gerelateerd zijn?

Zijn je statiosproeiers schoon? Synchroon moet ook spot-on staan, anders kan de ene cilinder de ander 'trekken'.  Dat zul je juist in lage toerentallen merken.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2016, 15:37 »
Is een injectie Dero maar synchroon daar kun je een punt hebben. De dero is volledig gedemonteerd geweest en ook de injectie units zijn losgekoppeld geweest omdat de hevel met het veertje waar de chokekabel aan vast zit volledig vast zat. Ook zijn de chokeplunjers eruit geweest. Maar de boel laten synchroniseren is een hele klus bij de Dero, je kunt nergens bij.
Maar als dit de oorzaak zou zijn dan is het mechanisch en heeft het niets met weersinvloeden te maken.
Overigens loopt hij prima hoor, ben alleen benieuwd waarom het de ene dag iets minder soepel is dan de andere dag, weersinvloeden dus.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2016, 15:58 »
Cas troost je met de gedacht dat als het een italiaan was geweest ze het karakter zouden noemen
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2016, 16:04 »
Cas troost je met de gedacht dat als het een italiaan was geweest ze het karakter zouden noemen

Volgens mij noemen ze het bij elke twin karakter Arthur ;D
Maar ik troost me wel met de gedachte dat ik zelf ook wat soepeler ben met bepaalde weersomstandigheden.
Trouwens, jij hebt ook een Dero dus eigenlijk zou jij het ook moeten merken (als je er op let tenminste).
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline delange33

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2016, 23:32 »
Karakter genoeg in een Varadero ja, die van mij loopt nu na een k&n luchtfilter en Leo Vince eind dempers zonder db killers op z'n mooist. Maar idd heeft het weer invloed op de loop, mistig weer is het best, daarom ga ik morgen ook ff flink wat landmarks bij elkaar sprokkelen! >:D
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline daandus

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #13 Gepost op: 01 februari 2016, 19:55 »
is geen fabeltje

als de luchtvochtig heid hoog is komt er gewoon meer zuurstof  bij de verbranding

Uhm... precies andersom.

En dus heb je een pietsje minder vermogen bij hoge luchtvochtigheid.

Zie ook hier:
http://wahiduddin.net/calc/calc_hp.htm
... was ooit lid ...

Offline Jeroen

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2016, 08:27 »
Daandus, ik heb de ballen verstand van dit soort berekeningen, maar wel had ik vroegah op mn puch maxi een spons in mn luchtfilter gepropt die ik nat hield met een druppelende fles water. leverde een 5 km hogere top op! En nog meer onzin als benzine voorverwarming enzo, maar daar gaat t nu niet om. De theorie is mooi maar in de praktijk werkte dit toen voor mij dus.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Waffie

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2016, 10:17 »
met vochtige lucht hebben atmosferische motoren een betere cilinder vulling
 (vraag  me niet om  het uit te leggen maar in de praktijk loopt het net wat beter en die ervaring is voor mij genoeg)



ze hebben in vroegere jaren  motoren ontwikkeld die op dit principe(dus met water erbij) brandstofmengsel maakten
 nadeel was roest vorming bij stilstand
maar ze hebben zo veel zaken uitgeprobeerd maar de belangrijkste ontdekkingen werden gedaan door error and try



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2016, 11:07 »
Daar waar zich een stof bevindt kan zich geen andere stof bevinden.
In de lucht zit ongeveer 20% zuurstof.
In vochtige lucht zit behalve zuurstof ook waterdamp en bevat dus minder zuurstof.
Conclusie: droge lucht bevat meer zuurstof dan vochtige lucht.

In warme lucht bewegen de moleculen sneller dan in koude lucht en warme lucht neemt dus een groter volume aan.
Dit is het principe van een intercooler, deze koelt de lucht af voordat deze de motor ingaat waardoor er meer zuurstof de motor ingaat voor een betere verbranding.
Conclusie: in een kubieke meter koude lucht zit meer zuurstof dan in een kubieke meter warme lucht.

Echter, waterdamp in de lucht koelt de lucht af waardoor deze weer een kleiner volume aanneemt en dus weer meer zuurstof bevat.

Waarom loopt een motor na een warme zomerdag in de late avonduurtjes mooier dan overdag? Volgens mij omdat de temperatuur dan lager is en misschien de luchtvochtigheid hoger, dus meer zuurstof en een betere verbranding.

En misschien spelen luchtdruk en ozon ook nog wel een rol.

Hoe dan ook, uit alle antwoorden hier blijkt dat luchtvochtigheid e.d. wel degelijk invloed hebben op de motorloop en dat zul je bij onze twins (in ieder geval wel de mijne) beter merken dan bij een vierpitter.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #17 Gepost op: 02 februari 2016, 13:20 »
Daarnaast, de invloed van het toegevoegde brandstofaandeel van het mengsel.

De hoeveelheid bruikbare zuurstof (variabele) relatief afgezet tegen de toegevoegde brandstof (constante).

Armer dan wel rijker..


Maar ja, daarom hebben moderne high-performance motorblokken al die sensoren. Alleen al de temperatuur meten aan het spruitstuk geeft een indicatie van het beschikbare volume waarmee de boordcomputer die brandstof toevoeging variabel maakt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #18 Gepost op: 02 februari 2016, 15:05 »
al die sensoren.

Aha, dus daar dienen al die stekkertjes voor die ik van het luchtfilter heb afgesloopt :o

De nieuwe AT zal dusdanig geavanceerd zijn dat weersinvloeden daarop geen invloed meer zullen hebben. Helaas zit er voor mij geen nieuwe AT in en ik zal het voorlopig met mijn Deertje moeten doen, overigens een hele fijne motor voor de lange afstanden en sinds de Pivot Peggs er op zitten ook geen last meer van verkrampte benen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline daandus

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #19 Gepost op: 02 februari 2016, 16:04 »
met vochtige lucht hebben atmosferische motoren een betere cilinder vulling
 (vraag  me niet om  het uit te leggen maar in de praktijk loopt het net wat beter en die ervaring is voor mij genoeg)



ze hebben in vroegere jaren  motoren ontwikkeld die op dit principe(dus met water erbij) brandstofmengsel maakten
 nadeel was roest vorming bij stilstand
maar ze hebben zo veel zaken uitgeprobeerd maar de belangrijkste ontdekkingen werden gedaan door error and try

Als jouw ervaring ingaat tegen de wetenschap en straffe formules - wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan?

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er deugdelijke technische informatie gedeeld wordt.
Mensen 'leren' ook op een forum als deze.
Laten we proberen juiste informatie na te streven; dat is in ieders belang.

=====================================================
P.s. het klopt dat je motor beter lijkt te lopen met slecht weer. Dan stap je sjacherijniger op en is het contrast met het 'ik-zit-lekker-op-m'n-motor-gevoel' sterker en dus beter merkbaar.  8)
=====================================================
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2016, 16:12 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2016, 07:15 »

ach daan
je weet toch ook wel dat er nog vele geheimen zijn waar de wetenschap geen antwoord op  kan geven
zo had ik gisteren een déjavu waarbij ik zou zweren dat jesus christus voorbij kwam op een motorfiets (hij had een wit pak en lange baard)
Bij het stoplicht sprak ik hem aan met de  de vraag of geloof en wetenschap elkaar ooit gaan ontmoeten

motorrijden is wetenschapelijk heel gevaarlijk en toch doen we het graag





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2016, 10:10 »
Ik denk dat het verhaal van Waffie wel hout snijdt en wetenschappelijk misschien wel iets te maken heeft met (verzadigde)-adiabatische druk en het feit dat een luchtje met hogere luchtvochtigheid minder zuurstof bevat, maar ook minder goed samenpersbaar is. Dat laatste levert dus een (iets hogere) compressie op en omdat het zo snel gaat is de arbeidsslag praktisch adiabatisch.

Maar heren, vliegen we niet een klein beetje uit de bocht met onze analyses omdat het slechts gaat om een Varadero die niet loopt als een 6-cilinder? Dat wisten we toch allang?!
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2016, 10:25 »

Jamaar, 6-cilinder of simpele Vara, Honda zet geen motor in de markt die merkbaar reageert op zulke minieme verschillen die in iedere normale gebruiksomgeving voorkomen en waar elke fabrikant op anticipeert. Ieder Honda-blok loopt als een naaimachine!

Dan denk ik eerder dat er iets mis is met Cas (overgevoelig) of zijn motor (afstelling)  :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2016, 11:37 »
omdat het slechts gaat om een Varadero
simpele Vara,
Dan denk ik eerder dat er iets mis is met Cas (overgevoelig) of zijn motor (afstelling)  :angel:


Met mij is nog niets mis Brombeer maar als je nog niet overgevoelig bent zul je het na zulke uitspraken over je trouwe Dero wel worden ;D
Maar ik dacht in het begin ook dat het maar een gedachte was, dat is het niet en nieuwsgierig als ik ben wil ik graag de mening hier op het forum weten.
Ik weet nu inmiddels dat weersinvloeden wel degelijk een rol kunnen spelen en dat was eigenlijk mijn vraag.
Overigens is het op mijn Dero merkbaar maar niet echt storend, ik ga er verder ook niets mee doen maar nog wel een keer de synchroon laten controleren.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2016, 12:32 »
de een of de andere dag/rit heb je ook wel eens verschillende benzine en daar is de dero wel gevoelig voor, misschien had je op het moment dat het je opviel net de juiste prut in de tank
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Over zuurstof, luchtvochtigheid en buitentemperatuur
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2016, 12:41 »
Ik tank altijd Esso 98 hier net over de grens in Essen, spotgoedkoop.
Maar tijdens wat langere tochten, vooral in Belgie, kun je niet overal 98 krijgen dus dan 95 erin. Dat merk je inderdaad goed bij de Dero, het blok loopt ook iets rauwer. Maar ja, het is dan ook geen Alp of Africa Twin :angel:
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.