Auteur Topic: Monteren SV650 schokdemper op NX250  (gelezen 5389 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timy

Monteren SV650 schokdemper op NX250
« Gepost op: 14 juni 2015, 14:15 »
Een how-to voor de liefhebbers die ook een NX250 hebben. Op de NX250 zit standaard een zachte en lage schokdemper.
Via advrider.com (NX topic ADVrider) kwam ik erachter dat het mogelijk is om een andere schokdemper te monteren. Er zijn verschillende mogelijkheden maar de Suzuki SV650 99-02 schokdemper leek het meeste te voldoen. Hier hadden mensen van het NX250-topic op het Motor-forum NX250-topic ook al ervaringen mee. Zodoende vandaag de stouete schoenen aangetrokken en de boel gemonteerd. Ik had gegokt op ca 3 uur werk en was in 2,5uur klaar.

Hierbij de foto's met beschrijving


Zorg dat je alle moeren/bouten van de schokdemper vast een stukje losmaakt voordat je de NX op de 'heftafel' zet. De NX heeft niet een hele vlakke onderkant, let dus goed op dat de motor wel stevig op de 'heftafel' staat. Daarna kan het achterwiel eruit. Zorg dat je ruim vooraf al begonnen bent met WD-40 of IMAL zodat de moeren/bouten al vast los geweekt zijn. Vaak zitten die al vast sinds de motor uit de fabriek is gekomen.

Achter de rechter zijkap zie je de moer van de bovenste bevestiging (dop 17).


Rechts onder kan je bij de drie moeren van de 'triangel' (dop 19)


Achter de linker zijkap kan je (net aan) bij de bout die schokdemper bovenaan op zijn plek houdt. Moet wel met een dop (dop 14 of 15, ik twijfel even..)!


Links onder kan je bij de bouten die de triangel op zijn plek houden (dop 17)


Alles los? Schokdemper valt er vanzelf uit!


Het verschil van oud en nieuw.... Hierna komt de NX echt een stuk hoger op zijn pootjes!
De bovenkant van de SV schokdemper is wat breder. Ik heb ervoor gekozen om een motorsteun te verwijderen waar door de steuntjes van de schokdemper loskomen.


 Je kan de schokdempersteuntjes na het verwijderen van deze (zie foto) motorsteun lospeuteren. Dit is de lange stang die achter het blok loopt. Zit rechts vast met een driehoekje, 2x moer 13 en 1x moer 14. Links kan je de bout eruit halen.


één van de schokdempersteuntjes in originele staat... Nog wel!


Van elke steuntjes moet er zo'n stukje af om het passend te maken.


Na even slijpen met de dremel is het eraf! Met een vijl de scherpe randen wegwerken en hij is klaar voor gebruik

Hierna is het eigenlijk weer alles in omgekeerde volgorde monteren..

Let wel op:
- De achterbrug valt omlaag na demontage van de schokdemper. Gebruik een spanband (oid) om hem omhoog te houden! Geeft je werkruimte als je de schokdemper weer gaat monteren.
- Nadat ik de schokdemper aan de bovenkant had gemonteerd (na wat priegelen..) bleek dat de steun van de achterbrug naar de triangel niet meer voldoende ruimte kreeg om gemonteerd te worden. Dit kwam doordat de schokdemper langer is en niet makkelijk meer inveert. Ik heb de achterbrug losgehaald om weer de benodigde ruimte te creëren. Met de achterbrug los eerst de schokdemper helemaal vastzetten en daarna (met z'n 2-en) de achterbrug weer op zijn plek.
Door de hefboom werking lukt het wel na wat klooien om de as van de achterbrug door het gat te jagen.

Resultaat:


Hij staat nu net zo'n 5cm hoger als de standaard NX volledig uitgeveerd. Als je gaat zitten blijft hij ongeveer zo hoog als de NX standaard uitgeveerd is zonder enige belasting.



« Laatst bewerkt op: 14 juni 2015, 14:53 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline PimW

Re: Monteren SV650 schokdemper op NX250
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2015, 21:28 »
Merk je iets van de kortere veerweg?

Wilden het hier met de 650 ook doen (die demper past er zo in), maar omdat die op Duits kenteken staat teveel gedoe met TUV.

(Als iemand nog een demper nodig heeft...)

Offline Timy

Re: Monteren SV650 schokdemper op NX250
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2015, 16:22 »
Ik heb geen klachten. Hij is wel vrij stug maar dat is lastig vergelijken omdat de originele zo zacht als boter was.
Als ermee offroad gereden zou worden wordt ie misschien wel wat springerig. Wel kan hij nog een paar standjes zachter gezet worden.

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel