Auteur Topic: Bougies voor Transalp 600 uit '95.  (gelezen 11995 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline d.francis

Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Gepost op: 01 maart 2016, 00:10 »
Beste liefhebbers, hebben jullie nog goeie tips ivm vervangen van bougies?
Graag ideeën en ervaringen.
Alvast bedankt

Offline Rob de Bob

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2016, 07:17 »
Heb zelf de NGK bougies DPR8EA-9 (van MLM parts). Motortje startte en liep daarna weer als een zonnetje.

Deze dus: http://www.mlmparts.com/nl/ngk-bougie-voor-honda-xl-600-v-transalp-1995.html
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2016, 07:20 door Rob de Bob »

Offline Jeroen

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2016, 07:56 »
De allerbeste tip die ik ooit gehoord heb: er zitten er vier in! Sprak in Utrecht op de beurs weer iemand die er 2 vervangen had en hij liep nog steeds niet optimaal....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline 50thsilver

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2016, 08:50 »
Ik heb ook nog een vraag hierover,

Als ik bij mlm het bouwjaar aanpas naar 1999 krijg ik de keuze pd10a of Pd10b en de bougie is ineens 16,70 per stuk

Iemand kooptips ? Wat is de afstand elektrode voor een transalp 1999 ?
En hoe vaak moeten bougiekabels vervangen worden ?

Offline Oldtimer

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2016, 08:51 »
Ik vermoed dat type A "gewone "bougies zijn en type B de irridium, die vele malen langer meegaan
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline d.francis

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2016, 09:09 »
Beste Jeroen, je bedoelt dat er vier in moeten of heb jij een dikke 1200 cc V- four eronder hangen?
Ik zie op mijn motor en in het handboek alleen mogelijkheid voor 2 bougies.

Offline Jeroen

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2016, 10:04 »
Elke cilinder heeft 2 bougies, 1 in het zicht en de ander een beetje verstopt. Maar het is lang geleden dat ik een alp had, wellicht kan iemand anders even vertellen of laten zien waar ze zitten.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline 50thsilver

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2016, 10:10 »
Ik heb net een set van 4 gehaald ngk , zal  vanavond wel foto's maken

Nog iemand tip en truuks  ;D

Offline PimW

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2016, 10:18 »
Heb je een goede bougiesleutel? Veel plezier met vroeten ;D

Offline Oldtimer

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2016, 10:27 »
Citaat
Nog iemand tip en truuks  ;D

Ja,

Tip 1
Gebruik de originele bougie sleutel van Honda,  anders krijg je de voorste bougie er nagenoeg niet uit.
Het is een heel gepiel om erbij te kunnen.De sleutel houd de bougie vast terwijl je hem eruit haalt.

tip 2.
Draai de bougie er zover mogelijk met de hand ( en bougiesleutel ) in om te voorkomen dat je scheef gaat.
Voorkomt een heleboel ellende achteraf.

tip 3.
Zorg dat je de dopjes die soms boven op de bougie zit er vooraf afhaalt.
Druk de  bougie dop  er dan stevig op zodat hij vast blijft zitten.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline 50thsilver

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2016, 10:45 »
Ik heb het originele sleutelsetje met als het goed is erbij de bougie sleutel  ;D

Bedankt voor de tips , ik maak vanavond foto's voor de anderen.

Offline alain

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2016, 11:49 »
Er zijn twee moeilijk bereikbare en twee minder moeilijk bereikbare bougies. Ik vervang de moeilijk bereikbare elke keer dat de motor voldoende ontmanteld is, ook wanneer de bougies nog niet versleten zijn. De nog niet versleten bougies hou ik dan als vervanging voor de minder moeilijk bereikbare plaatsen.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Arjen

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2016, 12:14 »
Beste Jeroen, je bedoelt dat er vier in moeten of heb jij een dikke 1200 cc V- four eronder hangen?
Ik zie op mijn motor en in het handboek alleen mogelijkheid voor 2 bougies.

Een Transalp uit '95 heeft met 100% zekerheid 4 bougies. Zoals hierboven ook al werd gezegd: 2 bougies per cilinder.

Voorste cilinder: voorkant en rechterkant
Achterste cilinder: achterkant en linkerkant
“Never Stop Exploring”

Offline darthraider

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2016, 14:11 »
Van het weekend alle 4 de bougies vervangen bij mijn Alp. En het zijn er vier. 2 kun je erg makkelijk bij.
Voor de bougie in de achterste cylinder kun je het beste de tank en het luchthuis daaronder verwijderen, dan kun
je er met een gangbare bougiesleutel wel bij.
Bij de voorste cylinder heb je een zelfde probleem, maar daar krijg je heel moeilijk een gangbare bougiesleutel tussen.

Wat ik gedaan heb, verwijder de plastic beschermkap aan de voorzijde, je kan dan met je hand tussen het frame en de koeling.
Draai met een niet te lange bougiesleutel de bougie los, maar niet er helemaal uit. Vervang nu de bougiesleutel voor een accuslang of een
stuk flexibele slang (moet wel strak op een bougie-eind kunnen) en draai dan de bougie er uit. Schuif de slang over 't bougie-eind van de nieuwe bougie, en draai hem in de cylinder tot ie niet meer verder wil. Verwijder de plastic slang en draai de bougie vast met een normale bougiesleutel.


Offline Arjen

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2016, 14:25 »
Wat ik gedaan heb, verwijder de plastic beschermkap aan de voorzijde, je kan dan met je hand tussen het frame en de koeling.
Draai met een niet te lange bougiesleutel de bougie los, maar niet er helemaal uit. Vervang nu de bougiesleutel voor een accuslang of een
stuk flexibele slang (moet wel strak op een bougie-eind kunnen) en draai dan de bougie er uit. Schuif de slang over 't bougie-eind van de nieuwe bougie, en draai hem in de cylinder tot ie niet meer verder wil. Verwijder de plastic slang en draai de bougie vast met een normale bougiesleutel.

Voor het indraaien van een nieuwe bougie raad ik deze techniek héél érg af. De kans dat je scheef gaat, omdat je het niet goed kunt voelen en zien, is zeer groot.

Zoals Oldtimer al aangaf: gebruik de originele bougiesleutel. Veel sneller én veiliger.
“Never Stop Exploring”

Offline darthraider

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2016, 14:37 »
Voor het indraaien van een nieuwe bougie raad ik deze techniek héél érg af. De kans dat je scheef gaat, omdat je het niet goed kunt voelen en zien, is zeer groot.

Zoals Oldtimer al aangaf: gebruik de originele bougiesleutel. Veel sneller én veiliger.

Je kan inderdaad bar weinig zien, maar je kan maar heel weinig kracht zetten, waardoor scheef draaien vrijwel onmogelijk is.
Als je een originele bougiesleutel hebt, dan verdient dat absoluut de voorkeur natuurlijk :-)

Offline jaspersFZR

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2016, 15:46 »
Ik ga het van het weekend doen! Dus een fijn actueel topic! Ik bereid me er vast op voor dat het weer handen in onmogelijk posities wurmen wordt   8)
de transalp wordt steeds mooier

Offline robgoesdakar

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #17 Gepost op: 01 maart 2016, 19:53 »
Valt allemaal reuze mee.
Even de linker radiateur los (gewoon in de slangen laten hangen) en je kunt met een bougiesleutel tussen de radiateur en frame langs.

Citaat
... Schuif de slang over 't bougie-eind van de nieuwe bougie, en draai hem in de cylinder tot ie niet meer verder wil. ...

Dat is DE methode om te voorkomen dat je schroefdraad kapot draait, mits je natuurlijk niet denkt dat na 1 draai de boel goed zit !
Dus wel even zorgen dat je een paar slagen 'met de hand' hebt kunnen draaien. Door dat slangetje krijg je dus bij de bougies die op een moeilijk bereikbare plek zitten het gevoel hoe ze erin gedraaid worden alsof je ze gewoon met de hand in een goed toegankelijk gat draait.

Citaat
Ik vermoed dat type A "gewone "bougies zijn en type B de irridium, die vele malen langer meegaan
DPR8EA-9

D -- diameter 12mm
P -- type : projected insulator type
R -- type : Resistor
8 -- hitte aanduiding : 2 = hot, 10 = cold (is geloof ik geen 1)
E -- Draad 19 mm
A -- 'special design'
9 -- electrode afstand .036"

En Marien... B is ook 'special design' ;)


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Mirko

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2016, 20:41 »
Ik doe altijd een beetje kopervet op de schroefdraad. Dat doe ik al jaren bij al mijn brommers, motoren en autos, omdat de bougie er dan de volgende keer makkelijker uit zou gaan.

Misschien onzin, want je zou denken dat het mopervet verbrand bij hoge temperaturen.

Dat zijn zo van die gewoontes, waarvan ik zelf niet weet waarom ik er ooit aan ben begonnen, maar het indraaien gaat in ieder gevalwel makkelijk.
Yamaha XJR 1300

Offline xrvtuur

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2016, 20:55 »
met kopervet op de schroefdraad kun je ze niet meer met het goede moment vast zetten. bougie krijg je er zonder echt wel uit hoor, en wordt ook niet voorgeschreven door honda
Varadero SD02  2004

Offline Mirko

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #20 Gepost op: 01 maart 2016, 21:21 »
met kopervet op de schroefdraad kun je ze niet meer met het goede moment vast zetten. bougie krijg je er zonder echt wel uit hoor, en wordt ook niet voorgeschreven door honda

Het moment wordt volgens mij niet bepaald door de draad, maar door de indrukking van de ring op de bougie. Als ik me vergis hoor ik het graag.
Yamaha XJR 1300

Offline d.francis

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #21 Gepost op: 01 maart 2016, 21:31 »
Dank voor alle reacties.
Ik weet nu waar ik aan ga beginnen.

Offline PimW

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2016, 21:48 »
Wél beetje vettigheid aan de bougie, maar hoeft niet iedere keer als ze eruit komen (zoals het mij geleerd is door het wandelend naslagwerk achter de kinkerstraat ;D ).
Als de draad in de kop een beetje vettigheid heeft is het voldoende, je wilt niet dat de bougie gaat vastvreten. Het kan wel voorkomen dat er vocht in de kop (de holte waarin de bougie zit) bij de bougie komt en niet iedereen prikt regelmatig het afwateringskanaaltje door :)

Kwartslag voor de vloeigrens vastzetten :)

Honda smeert ook maar schraal vet op bijvoorbeeld de as van de swingarm dus ik vind wel best  C:-)

Offline 50thsilver

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2016, 21:49 »
Drie gedaan , nu de lastigste nog , zonder originele bougiesleutel  >:(
Dacht dat ik hem erbij had , kreeg een tasje vol gereedschap van de oude eigenaar mee.

Offline xrvtuur

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2016, 22:14 »
Wél beetje vettigheid aan de bougie, maar hoeft niet iedere keer als ze eruit komen (zoals het mij geleerd is door het wandelend naslagwerk achter de kinkerstraat ;D ).
Als de draad in de kop een beetje vettigheid heeft is het voldoende, je wilt niet dat de bougie gaat vastvreten. Het kan wel voorkomen dat er vocht in de kop (de holte waarin de bougie zit) bij de bougie komt en niet iedereen prikt regelmatig het afwateringskanaaltje door :)

Kwartslag voor de vloeigrens vastzetten :)

Honda smeert ook maar schraal vet op bijvoorbeeld de as van de swingarm dus ik vind wel best  C:-)

wat voor vettigheid heb je het dan over? door hitte zal het meeste spul verdwijnen en niet helpen je schroefdraad droog te houden. Op internet zijn de meesten het er toch wel over eens geen kopervet op een bougie. Varadero bougies kunnen 48000 km blijven zitten en die draai je na die kilometers zo los. dus bij een alp en twin mag dat toch helemaal geen probleem zijn.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #25 Gepost op: 02 maart 2016, 09:59 »
Citaat
En Marien... B is ook 'special design' ;)

Zit hier dan een strikje of streepje meer op of aan Rob.
Weer iets geleerd, maar wat is dus SD ? en waarom zou die dan 4 keer zo duur zijn

Verder zegt 50th silver 
Citaat
pd10a of Pd10b
 
en PD10 slaat op de motor en niet op de bougie toch ??
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2016, 10:03 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #26 Gepost op: 02 maart 2016, 10:37 »
Citaat
maar wat is dus SD ? en waarom zou die dan 4 keer zo duur zijn

SD = Surface discharge for rotary engines

( Bron http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/NGK.txt, die is het makkelijkste te lezen)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline 50thsilver

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #27 Gepost op: 02 maart 2016, 12:19 »
De site Mlm geeft aan PD10a of PD10b bij motor keuze
Bij google vond ik iets over een 34kw uitvoering maar weet nog steeds niet het verschil.

Edit  ;D bij de keuze voor bougies is er geen verschil in type dus daar zit het A en B verschil niet

Offline Waffie

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #28 Gepost op: 02 maart 2016, 13:27 »
het blijft  me verbazen dat er zo filosofisch  geschreven  kan worden.
als  het monteren net zoveel tijd zou kosten  zou het motorseizoen ergens wel in juli kunnen beginnen

eruit en erin  en vast zitten met 11 Nm met datgene wat er in het boekje staat

life can be simple

we hebben het gewoon over een bougie.. zo'n ding dat vonkjes trekt en waarvan de fabrikant  precies aangeeft welke erin zou moeten en  indien afwijkend er  ook nog genoeg docu is mocht het een ander merk zijn zoals nippon denso, champion,brisk accel bosch  etc etc
 of gaan we nog een partijtje schrijven of het een standaard een V een iridium of ander modelletje moet zijn

en wat te denken van de brandstof verbruiks cijfers tov van de levensduur van de bougie  en de waarde van de bougie dop maw gaan we voor een 5 k ohm of 10 k ohm dopje
overigens  ook nog een verschil in de warmte graad als we korte eindjes rijden ofwel veel snelweg verkeer

kan zomaar  2 cijfertjes uitmaken

ik vind het steeds  moeilijker :-\
 welke moet ik nu nemen
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2016, 13:30 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jeroen

Re: Bougies voor Transalp 600 uit '95.
« Reactie #29 Gepost op: 02 maart 2016, 14:34 »
Als jij het al niet meer weet Waffie, koop ik van ellende maar een scootmobiel..... Maar welke accu moet daar dan in? Gel, of lithium, of unobtanium, of of of............
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."