Auteur Topic: Kleine probleempjes AT RD07  (gelezen 10880 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gustlock

Re: Kleine probleempjes AT RD07
« Reactie #30 Gepost op: 31 maart 2016, 21:44 »
Om even terug te komen op het plastic tandwiel wat kapot gelopen is;
Bij mijn AT is dit ook gebeurd, maar ik ben eens gaan uitpuzzelen waarom het tandwiel eigenlijk kapot gelopen is en kwam tot de ontdekking dat het asje van het metalen wormwiel zich axiaal een weg in het huis had gevreten.
Het gevolg daarvan is dat de tanden van het metalen wormwiel in de behuizing kunnen blijven haken (door de ontstane speling). Eén keer raden welk tandwiel het begeeft als het metalen tandwiel plots besluit om stil te gaan staan ::)
Het plastic tandwiel vervangen lost de oorzaak (ik mijn geval) dus niet op. Als bij jou het asje ook ik het huis heeft ingevreten is de kans groot dat je tandwiel binnenkort weer kapot is.
Je kunt het oplossen door een nieuw huisje te kopen of door de speling van het asje terug te brengen. Ik heb het laatste gedaan door kops op het asje een gat in het huis te boren, draad tappen en er een stelschroef in te draaien.
Houdt het al 10000km vol 8)

Offline Brombeer

Re: Kleine probleempjes AT RD07
« Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2016, 22:40 »
Prima oplossing!

Wat ook een part kan spelen, in de opnemerbehuizing zit tussen de behuizing en het kunststof wormwiel een dun nylon ringetje om slijtage van de alu behuizing te voorkomen.

Als die te dun is geworden, komt er teveel speling waardoor de tandjes tussen beide wormwielen niet over de hele breedte meer in elkaar grijpen. Als het dan even zwaar loopt poetst-ie ook een rondje tandjes.

Mijn opnemer is 243.000 km oud. Ik heb wel een keer of 4-5 dat platieken prul vervangen, maar dat kwam steeds door een stroeve kabel (dik vet,winter), of hij had klem gezeten tussen valbeugel en spatbord bij over-enthousiast inveren.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ChristianG

Re: Kleine probleempjes AT RD07
« Reactie #32 Gepost op: 01 april 2016, 03:30 »
Ik heb het metalen wormwiel getest op werking, en zat naar mijn idee nog strak in de behuizing.

Ik heb iig nog een reserve, aangezien 1 bestelling dik 2 weken op zich liet wachten. >:( Mocht het dus (binnenkort) weer gebeuren, dan zal ik jullie tips zeker opvolgen. :)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/