Op 15 juni 2013 heb ik een (proef)rit van ruim 100 km op deze Crosstourer DCT gemaakt.
Het is de 'Galibier', die standaard met kofferset, tourscherm, valbeugel met lampen en Akropovic uitlaat is uitgevoerd. Bovendien zat er een speciale 'aardbol met kompas' op de tank.
Het is een kwestie van smaak, maar ik vond (en vind) deze uitvoering in het zwart met genoemde extra's er zeker niet verkeerd uit zien. Een witte of grijze vind ik vreselijk lelijk.
Qua rijden valt er niets op aan te merken. Veel power, supersnel (DCT) en inderdaad messcherp door de bochten.
Wat miste is beleving, karakter. Het ding rijdt zo netjes, het is te mooi, te glad, te gelikt, te .... Er zit geen 'avontuur' in.
Over het verbruik kan ik niks zeggen, maar kan me voorstellen en heb begrepen uit diverse reviews en testen dat het wel een drupje extra kost.
De Varadero daar in tegen... dat is motorrijden met beleving. Ik heb de mijne nu 3,5 seizoen en er in die tijd 53.000 probleemloze km's mee gereden. Je kunt er van alles op aanmerken, maar de fun is iedere km groot. Natuurlijk is de Varadero (top)zwaar, een beetje lomp misschien wel en mist er van alles wat moderne motoren wel hebben Maar is dat erg? Mis je dat echt? Ik heb wel ABS, dat vind ik wel fijn.
En de looks... van buiten gaat het wel (MRA scherm, Givi valbeugel), maar het dashbord vind ik niet echt mooi.
Vandaag nog een stukje gereden en weer met enorm rijplezier en big smile.
Beide zijn Honda's dus over betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. Verder is het een kwestie van smaak.
Een Kawasaki Versys 1000
Tja, in mijn ogen ook niet mooi, maar wel ook betrouwbaar.
Als ik nu met een flinke zak geld de motorzaak in kon lopen en vrij kon kiezen, dan zou ik 2 proefritten maken. Als 1e op de nieuwe HondaCRF 1000L Africa Twin en als 2e op de Yamaha XT1200ZE Super Tenere Worldcrosser. Ik zou nu niet weten welke van die 2 het zou worden. Alle andere motoren vallen sowieso af.
Dat is mijn mening en daar kun je het mee doen