Auteur Topic: Matjes op topkoffer, hoe?  (gelezen 13861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Matth

Matjes op topkoffer, hoe?
« Gepost op: 05 maart 2016, 09:14 »
Hoe kan ik twee (dezelfde) matjes op mijn topkoffer vastzetten?
De bagagerek van GIVi vind ik te duur.
Kan ik met spanbanden langs om of gaat dat schuiven?
Oogjes/haakjes in de topkoffer  maken, is dat een idee?

Offline Oldtimer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2016, 09:34 »
Gebruik gewoon klittenband ( bij de Action 2 zijdig ) tegen het schuiven en gewoon een spin eroverheen.
Werkt perfect
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2016, 10:13 »
Een bagagenet, is op die plek ideaal! Je moet er dan wel een spanbandje of spin bij gebruiken. Maar passen ze niet onder de topkoffer aan weerskanten van het rek?
Spanbandjes koop je voor weinig bij de action oid je kan ze gewoon op maat knippen, vlammetje langs het uiteinde tegen het rafelen. Tip, knip scheef, dan gaan ze makkelijker door de gesp.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2016, 14:09 »
Goeije tips lees ik hier  :)

Zélf zou ik het met een paar 'tie down' beugeltjes oplossen. Veel gewicht is het niet die matjes, dus 4 beugeltjes op het deksel schroeven, beetje kit er tussen om het waterdicht te houden natuurlijk. En dan met spanbandjes vast maken. Of nóg beter: met een setje ROK straps. Niet goedkoop, maar erg makkelijk in gebruik en je zet het niet snel té vast. Met spanbanden moet je ook weer oppassen dat je ze niet te strak aansnoert en je beugeltjes door de koffer heen rukt  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2016, 15:02 »
Ik gebruik ook rok straps, heel mooi systeem. Bagage net is ook handig om je handdoek onder te drogen terwijl je rijd.
Varadero SD02  2004

Offline ErBoDero

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2016, 15:05 »
Als je beugeltjes op je (top)koffer schroeft, doe dan aan de binnenkant de boutjes door een stukje platstrip (aluminum). Dan vergroot je het druk oppervlak en verklein je het risico van de moer door de koffer trekken.
Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Offline len_tour

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 05 maart 2016, 15:56 »
Bagage net is ook handig om je handdoek onder te drogen terwijl je rijd.
Idd was het vergeten uit te leggen maar gelukkig zijn er meer ervaren reizigers ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2016, 16:46 »
En wel meer dingen.

Ik heb er ook altijd 1 op de tanktas. Prop je de drinkfles tussen. Of je verse stokbrood. Afval, gaat er ook prima tussen.


Werelddingen, die netjes  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 05 maart 2016, 17:11 »
En wel meer dingen.

Ik heb er ook altijd 1 op de tanktas. Prop je de drinkfles tussen. Of je verse stokbrood.
Ik heb gelezen dat je eten maar beter uit de buurt kan houden van benzinedamp. Ik geloof dat benzeen zich hecht aan vetten in het voedsel. Via de tankontluchting komt nogal wat damp naar buiten door hitte of schudden. Ik stop mijn stokbroodje dus achterop. Maar ja dat ben ik....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2016, 18:39 »
Link goedje idd  :( Maar gelukkig bevat moderne benzine weinig tot geen benzeen  :)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzine
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2016, 18:59 »
Link goedje idd  :( Maar gelukkig bevat moderne benzine weinig tot geen benzeen  :)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzine
Dat is weer een heel mooi verhaal René maar ik heb er even een stukje uitgehaald waar ik niets van begrijp.

Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca. 2,4 kg CO2 vrij. [1]

Dit is uitsluitend de CO2 die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2 die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well-to-wheelmethodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen en daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.

Hoe is het nu mogelijk dat uit 1 liter (1 kg) benzine 2.4 kg CO2 vrijkomt? :-[
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2016, 19:22 »
Ben geen chemicus Cas, maar ik vermoed dat de C uit de brandstof komt en de O uit de lucht die je ook toevoert bij de verbranding  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2016, 19:37 »
Ben geen chemicus Cas, maar ik vermoed dat de C uit de brandstof komt en de O uit de lucht die je ook toevoert bij de verbranding  :)
De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,32 - 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 0,71-0,77 kg/liter. In de benzine zitten er aan elk koolstofatoom gemiddeld 2 waterstofatomen. Deze hebben samen een massa van 2. Bij verbranding worden de waterstof atomen vervangen door zuurstof en hebben gezamenlijk een massa van 32. De koolstofdioxide- uitstoot kan ruwweg berekend worden door de massa van een liter benzine te delen door 14 (koolstof 12 + waterstof 2 x 1) en te vermenigvuldigen met 44 (koolstof 12 + zuurstof 2 x 16).

770 gram benzine / 14 * 44 = 2420 gram CO2

Voor een liter diesel is dit 2,7 kg CO2 en voor een m3 aardgas (1 bar, 0 °C) is dit 1,8 kg CO2.[3]

Deze getallen betreffen uitsluitend de CO2 die aanwezig is in het product (bij de pomp) en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2 die deze brandstof veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van deze brandstoffen toegerekend aan die brandstof. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld. Bij het vervoer en de productie van diesel komt ongeveer 0,6 kg CO2 per liter vrij, wat samen ongeveer 3,2 kg CO2, per liter diesel, is.


Ik begrijp het nog steeds niet maar zal er wel aan denken als ik weer ga tanken :-\
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2016, 19:50 »
Hoe is het nu mogelijk dat uit 1 liter (1 kg) benzine 2.4 kg CO2 vrijkomt? :-[

Misschien was ik niet helemaal duidelijk  :-\

Bij een ideale verbranding heb je voor 1 liter brandstof ongeveer 14,7 liter lucht nodig. Die lucht gaat dus óók het verbrandingsproces in, dus vandaar kun je dus 'méér' overhouden dan je er 'lijkt' in te stoppen  :)

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2016, 20:02 »
Lucht weegt niks en 2.4 kg (vaste stof) CO2 is best wel veel ::)
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline len_tour

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2016, 20:15 »
Lucht weegt niks en 2.4 kg (vaste stof) CO2 is best wel veel ::)
Dat lucht een gas is wil niet betekenen dat het niets weegt... Luchtdruk, ene gas zwaarder als het andere... Ff trug naar je oude natuurkunde docent ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Cas

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2016, 21:24 »
Ff trug naar je oude natuurkunde docent ;)
Goh ja, dat was een non, zuster Bertha ;D, zij gaf natuurkunde, scheikunde, wiskunde, biologie en Latijn, slim mens.
Zij heeft mij geleerd dat een liter lucht 1,293 gram weegt en een liter CO2 1,986 gram.
2.4 kg CO2 komt dus neer op zo'n 48000 liter.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2016, 21:28 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2016, 21:38 »
Lucht is een verzamelnaam van de totaalsom van de verschillende gassen in de atmosfeer. Elk van die gassen heeft een eigen soortelijk gewicht. De zwaartekracht trekt de moleculen naar de aarde en als gevolg daarvan wordt dit gas op zeeniveau enigszins gecomprimeerd. Deze compressie wordt uitgedrukt in bar. In feite heb je het dan over het totaal gewicht van die moleculen, gemeten verticaal op het aardoppervlak, tot het punt dat de aardatmosfeer overgaat in de ledige ruimte (pakweg 60km) :)

Moleculen hebben ook allemaal een eigen specifieke massa. Dus ja als je d.m.v. een chemische reactie moleculaire verbindingen verwisselt, wisselt daarmee ook hun totale massa na die reactie.

Cas haalt enerzijds aan de chemische samenstelling direkt als gevolg van de reactie (verbranding). Daarnaast haalt hij de optelsom erbij die de 'CO2-footprint' wordt genoemd, namelijk de totaal optelsom van CO2-opbrengst om vanaf de ruwe natuurlijke vorm te komen tot de chemische samenstelling nadat het zijn beoogd nut heeft gediend.


Kijk voor de gein eens wat de 'CO2 footprint' van een hamburger is.... :'( :'( :'(
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2016, 23:46 »
Beetje off topic misschien?  8)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2016, 00:18 »
Yup! Happens. Zolang we VaraHuib er niet over horen :)


Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Zacht spul vervormd makkelijk en daarmee verschuiven spinnen of sjorbanden bijna nooit.


Topkoffers  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2016, 10:34 »
Ha
Wel leuk hoor zo een scheikundige uiteenzetting.

En ja die netjes zijn top
Motozoom en haar Duitse zusje hebben een rekje voor tegen de 40 euro. De grote is wel erg groot :angel:

Yup! Happens. Zolang we VaraHuib er niet over horen :)


Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Zacht spul vervormd makkelijk en daarmee verschuiven spinnen of sjorbanden bijna nooit.


Topkoffers  :)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline len_tour

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2016, 11:28 »



Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.

Zacht spul vervormd makkelijk en daarmee verschuiven spinnen of sjorbanden bijna nooit.


Topkoffers  :)

Ja en nee, de topkoffer kan op slot en dat is een prettig idee. Je kan er cameraspul en gps instoppen wanneer je de motor ergens achterlaat. Ok wanneer mensen er in willen kijken lukt dat wel maar dat is meer gedoe.
In dit geval gaan er 2 op de moto dus kun je op je stadswandeling wat meer meenemen dus misschien is dat achterlaten van duur spul minder aan de orde.
Je kan dan wel meer kwijt in een roltas. Ik heb in mijn roltas die op de plek van de duo ligt, alles wat ik voor een overnachting nodig heb. Ik pak dus 1 tas van de motor en hoef verder niet te zoeken. Er zit een warme trui bij maar verder geen kleding of handdoekspul. Wel tandenpoetsmeuk en deo, want zelfs in het woud wil je niet te erg stinken ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline arne

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2016, 17:52 »
Ik zou die topkoffer lozen. Ik zou iedere topkoffer gelijk lozen. Neem een rol of een softpack.
Ik ben wel voor topkoffers. Zoals gezegd, vooral voor het slot en om makkelijk je spullen ergens achter te kunnen laten. Maar ja, ik ben ook haast niet anders gewend dan dat er zo'n zwarte doos bij mij achterop zit. ;)

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2016, 21:18 »

Nee ok, ik was wat kort door de bocht. Ik zelf vind het vooral niet mooi, en omdat het hard is erg onpraktisch. Niet voor niets de topic-vraag.

Die 2 matjes, die kun je natuurlijk ook aan elke valbeugel vastmaken.

Mijn ervaring is, probeer het gewicht hoog op de staart laag te houden. Twee luxematjes wegen ook zomaar 4 extra kilootjes, toch?


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Matth

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2016, 22:02 »
In de topkoffer past de tent en de twee slaapzakken, ong 7 kg samen. Met de twee matjes op de topkoffer samen  rond de 11 kg.  De topkoffer is een blijvertje omdat na het  uitpakken en opzetten van de tent etc deze gebruik kan doen om de helmen in op te bergen.

Heb inmiddels twee spanbanden gekocht en even geprobeerd. Ik twijfel nog over de horizontale vastheid.

Misschien toch maar een bagagenetje proberen?

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #25 Gepost op: 07 maart 2016, 02:02 »
Topkoffers zijn onmogelijke dingen.

Softpack. Helm op de spiegel. ID, beurs en navi in de borstzak.


Ik heb bijna 4 ton gereden over de hele wereld. Ik mis enkel een paar slippers en een zonnebril.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #26 Gepost op: 07 maart 2016, 08:37 »
Als je op reis bent, kan ik me dat nog wel voorstellen. Mijn motor staan voor woon-werk ook regelmatig de hele dag in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht etc. Dan vind ik het lekker dat mijn helm, handschoenen, buff en klein grut in de koffer kan als ik aan het werk ben. ;)

Slaapmatjes heb ik nog niet geprobeerd. ;)

Offline xrvtuur

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #27 Gepost op: 07 maart 2016, 10:15 »
Ik rij nu 15 jaar met dezelfde topkoffer, krauser k5, al een aantal keer mee gevallen, maar is een oersterk ding. Dat je het een lelijk ding vind kan ik begrijpen Brom maar een onmogelijk ding, lijkt me juist niet zo, topkoffer is hartstikke handig voor allerlei grut. En zoals Arne al zegt leg je spullen maar eens los op je motor in de randstad..
Varadero SD02  2004

Offline alain

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #28 Gepost op: 07 maart 2016, 11:20 »
11kg in de topkoffer is heel veel...

Ikzelf kan mijn topkoffer niet missen. Tijdens de rit zit er zo weinig mogelijk in, meestal slechts een rugzak. Als je stopt kun je je helm of kledij en tanktas er in kwijt. De rugzak gaat dan op de rug met eventueel wat kledij er in.

Vooral die tanktas is hinderlijk als ik ga wandelen, want die bevat mijn zwaarste spullen, waaronder het gereedschap.

Ik heb de topkoffer op de Transalp 7 cm meer naar voor geplaatst om de stabiliteit te verbeteren; want alleen reeds de luchtwervelingen zijn een probleem bij hoge snelheid. Het is alsof je met een parachute achter je rijdt: die motor begint dan te zwabberen bij snelheden boven de 110km/u.
Matjes op de topkoffer zullen wervelingen doen toenemen, maar in geval van duorijden zullen dat mogelijk niet zo erg zijn.

(Op mijn GS heb ik zelfs twee topkoffers als ik alleen op reis ga: een tweede op de plaats van de duo)

« Laatst bewerkt op: 07 maart 2016, 11:28 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #29 Gepost op: 07 maart 2016, 12:06 »
Gereedschap heb ik sinds vorig jaar in een toolboxje aan de keienvanger. Gewicht zit laag, het is afgesloten met twee boutjes dus niet 1,2,3 te stelen en je kunt er bij zonder iets te hoeven uitpakken.

Wel zorgen dat het klem zit en waterdichte behuizing maken of een zak erom.

Kun je ook relatief eenvoudig maken van een PVC regenbuis met bijbehorende schroef- en blinddop :)