Auteur Topic: Matjes op topkoffer, hoe?  (gelezen 13860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #30 Gepost op: 07 maart 2016, 12:32 »
als je motor bij 110 al gaat zwabberen van een topkoffer is er iets anders niet in orde, (banden,vering??) maar das niet normaal hoor. en als ik op pad ga weegt de koffer met alles erop en in wel 20 kg, dus die 11 kg is naar mijn idee niet heel veel maar niks mis mee
Varadero SD02  2004

Offline arne

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #31 Gepost op: 07 maart 2016, 13:18 »
Dat is mijn idee ook. Op mijn vorige alp had ik een Nonfango topkoffer waar mijn laptop en wat andere elektronica in ging. Dat woog behoorlijk, maar ik vond het een prettiger idee dan in mijn Givi zijtassen. Mocht ik om gaan...

Maar goed, ik heb met die TA ook rustig 130 gereden met topkoffer, zonder daar direct de invloed van te merken.

Offline alain

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #32 Gepost op: 07 maart 2016, 17:10 »
Het zal wel een combinatie van factoren zijn. Ik heb ondertussen ook bij Ad het balhoofdlager laten vervangen, maar ik moet nog ondervinden wat dit zal betekenen bij volle bepakking.

Ook heb ik brede Givi-zijkoffers die ook niet veel helpen om mij zocht door de lucht te laten glijden.
Maar hoe dan ook: 11kg is heel veel voor de topkoffer.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Matth

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #33 Gepost op: 07 maart 2016, 20:21 »
In een eerder topic al gewag gemaakt van het feit dat ik met m'n meisie als duo op stap ga als experiment een weekend kamperen. Dat betekent dus ook dat ik niet teveel kosten aan eenmalige zaken wil uitgeven. Ja, ik heb een grotere tent gekocht  en een extra slaapmat en slaapzak maar die kunnen en zullen we ook anders nog gebruiken. En 11 kg is wat zwaar en Givi wat onduidelijk of de 10 kg laad gewicht inclusief koffer is of niet.  Op diverse buitenlandse fora lees ik vaker dat ze zonder problemen iets worden overladen. Waar het me met name om gaat is het kwijtraken van de twee slaapmatten, waarvan er een te zien is op de foto in de beginpost. Ik zie maar een optie en dat is op de topkoffer....

Overigens wordt de dero maximaal belast, mede daarom heb ik hem gekocht en benieuwd hoe daat gaat.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2016, 20:26 door Matth »

Offline Cas

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #34 Gepost op: 07 maart 2016, 20:32 »
Achterop mijn Dero zit een gele sticker, max 10 kg, dus incl het gewicht van de koffer.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline marlene

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #35 Gepost op: 07 maart 2016, 20:44 »
Nog een heel andere benadering van dit probleem:
Investeer in opblaasmatjes. Wij hebben allebei een eXped matje. Superdingen! (we zijn ooit beginnen met matjes van de perry sport, die kostten toen een tientje per stuk. inmiddels over gestapt op echt goed outdoormateriaal)
Echt heel erg  klein pakketje, ligt comfortabel, met donsvulling isoleert ook echt goed tegen een koude ondergrond.
Gemakkelijk op te blazen met een luchtzak, (je hoeft dus niet te blazen, maar vult een zak met lucht en perst deze leeg in het matje)
Nadeel: ja, ze kunnen lek.  En Exped is duur. goedkoopste matje is toch al 70 euro. Decathlon €39,95
Ik heb de mijne al drie jaar. Ik gebruik hem alleen in de tent. Nooit buiten op het gras bijvoorbeeld.
Deze kleine matjes passen gemakkelijk in je topkoffer en dan houd je nog heel veel ruimte over voor andere spullen!!
Tip: er bestaan ook Exped opblaaskussentjes en die liggen erg lekker. Superklein pakje.
Als wij met de motor op reis gaan, hebben we 1 rol met de tent ( bij Dimitri achterop de buddyzit) en 1 rol met de slaapzakken en matjes, bij mij achterop de buddyzit)

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #36 Gepost op: 07 maart 2016, 20:50 »
Softpack. Helm op de spiegel. ID, beurs en navi in de borstzak.

Ik heb bijna 4 ton gereden over de hele wereld. Ik mis enkel een paar slippers en een zonnebril.

Als je op reis bent, kan ik me dat nog wel voorstellen. Mijn motor staan voor woon-werk ook regelmatig de hele dag in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht etc. Dan vind ik het lekker dat mijn helm, handschoenen, buff en klein grut in de koffer kan als ik aan het werk ben. ;)

Dat je het een lelijk ding vind kan ik begrijpen Brom maar een onmogelijk ding, lijkt me juist niet zo, topkoffer is hartstikke handig voor allerlei grut. En zoals Arne al zegt leg je spullen maar eens los op je motor in de randstad..

Nee dat klopt ook en dat is ook zo. Hoewel ik al 20 jaar mijn helm en handschoenen voor het grijpen op de motor laat. Dat deed ik ook toen ik nog in de Randstad woonde. Ik rij dan weer altijd met zo'n alu zijkist rond. Daar past dan mijn helm niet in, maar kwa gebruiksnut komt dat overeen met een topkoffer natuurlijk. Daarnaast, ook niet iedereen vind alu kisten mooi. Dus ja. Ik dacht, laat ik eens nuanceren  :)

Het kan trouwens goed dat Alain die wobbel achter krijgt van een balhoofd dat niet helemaal lekker draait. Mijn AT doet het ook, maar alleen bij max. belading en boven de 150. Maar dat mag natuurlijk niet  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #37 Gepost op: 07 maart 2016, 21:18 »
Ik rij dan weer altijd met zo'n alu zijkist rond. Daar past dan mijn helm niet in, maar kwa gebruiksnut komt dat overeen met een topkoffer natuurlijk.
Ah, daar hebben we het al. ;) Ik vind zijkoffers vervelend voor op mijn dagelijkse ritten. Zeker tussen de files door. Van alu of niet. ;) (Ik vind alu er wel stoer uitzien.) Maar als je helm er niet in past, dan vind ik mijn topkoffer toch handiger. ;)

Die opblaasbare matjes zijn wel een goede suggestie, maar als je de matjes al gekocht hebt, dan is dat waarschijnlijk geen optie.
Ik zat vanavond even naar mijn topkoffer te kijken en vroeg me af of je geen kleine beugels aan de montageplaat van je topkoffer vast kunt zetten. Dan kun je daar kleine spanbanden doorheen halen en de matjes vastsnoeren. De montageplaat is er sterk genoeg voor, denk ik.

Offline Brombeer

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #38 Gepost op: 07 maart 2016, 21:26 »

Ja dat kan zeker wel. Kan ook rechtstreeks aan de koffer. Is al eerder geopperd ook. Als je een sjorband op zijn plek wilt houden, kun je ook een paar platte ogen bijzetten in de route van die sjorband.

Tegen uitbreken van de bout/klinknagel wat dan ook, kun je aan de binnenkant een carrosseriering zetten, of zoals gezegd een metalen strip (..tussen meerdere bevestiginspunten..)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #39 Gepost op: 07 maart 2016, 21:34 »
Ja, rechtstreeks aan de koffer was al geopperd. Aan de montageplaat nog niet, dacht ik. En dan zijn ze bij normaal gebruik ook uit de weg. Als je ze op de koffer zelf doet, dan heb je weer meer kans op gefluit en zo. Tenminste, dat lijkt mij. En de montageplaat is wat dikker. Ik zou er ook zeker wel een plaatje achter leggen.

Offline luwe

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #40 Gepost op: 07 maart 2016, 23:33 »
weekeind nog gereden met zij koffers en top koffer autobaan  130 140 gereden was laat voor de toerrit
maar heb er geen last van gehad ook de rit niet alleen eve op de breedte letten 
zij koffers  45 liter topkoffer 30 is wel heel breed  :)
ben nog op zoek voor tassen of iets aan valbeugels alp 700 ;)
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2016, 23:36 door luwe »

Offline len_tour

Re: Matjes op topkoffer, hoe?
« Reactie #41 Gepost op: 08 maart 2016, 00:33 »
Wanneer je beugels aan je koffer schroeft zou ik ff locktight gebruiken. Ik ben er al 1 kwijtgeraakt.  Verder werkt het wel top! Wanneer je de beugels aan het deksel doet kan de boel nl open zonder dat je alle meuk los moet halen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!