Auteur Topic: Inhouden Transalp 1993  (gelezen 6172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jellewiebe

Inhouden Transalp 1993
« Gepost op: 07 maart 2016, 21:48 »
Hallo Allemaal.
Ik zit met mijn Transalp van 1993 (78000km) met het volgende probleem:
Als ik met dit weer op de motor rij en ik rijd ongeveer 80 - 100 km per uur dan moet ik mijn choke een beetje gebruiken om lekker te kunnen rijden. Gebruik ik de choke niet dan begint de motor in te houden en te stotteren. Ik moet erbij zeggen dat ik alleen nog maar met koud weer heb gereden. De afstand die ik rijd is ongeveer 35km en de temp meter van de motor komt niet erg ver omhoog.
Volgende heb ik reeds gedaan aan de motor: (een en ander met behulp van het aangeschafte Haynes werkplaatshandboek)
- Nieuwe inlaatrubbers gemonteerd (Motor zaten 25 kw rubbers op, deze vervangen door originele met grote gat)
- kleppen gesteld
- Carb gereinigd en gecontroleerd (zaten de goede sproeiers in) membranen waren ook goed.
- Carb synchroon gesteld
- Luchtstelschroef 2 1/4 slag uitgedraaid (volgens wph)
- Bougies waren bij aanschaf reeds vervangen ( wel de contactpuntafstand nog gecontroleerd)
- Nieuw luchtfilter
- Filters in de tank gecontroleerd en het benzinekraantje gecontroleerd.

Wat kan dit probleem nu veroorzaken? Kan het te maken hebben met de luchtstelschroef? of heeft het te maken met de koude buitentemperatuur?

Ik hoop dat ik het probleem goed heb omschreven en de acties die ik gedaan heb voldoende zijn om bepaalde dingen uit te sluiten.
De CDI zijn van het liggende type en zijn volgens de verkoper niet lang geleden gemonteerd.

Alvast bedankt voor jullie hulp. 

PS. Ik heb 1 en ander op dit forum al doorgelezen, maar kon hetzelfde probleem niet echt terug vinden, vandaar een nieuw topic.

Offline Waffie

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2016, 22:58 »
 was het probleem er ook voordat je al die wijzigingen hebt aangebracht

en nee heeft niets van doen met  de buiten temp

ik loop het rijtje maar af
ben je zeker dat de choke dicht komt te staan maw gaan de plunjers soepel
(maak de choke kabel eens los uit de hendel aan het stuur en probeer eens opnieuw)
en zit de vacuum slang op het goede tuitje aan de kraan maw aan de voorste aansluiting
mvg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2016, 23:23 »
- vaccumslang checken: juist aangesloten, is er een goed vacuum?
- inlaatrubbers checken met remmenreiniger (zit de carb er zekerweten goed ingedrukt, gaat soms zwaar!)
- mogelijk vocht in de tank, buitenslaper?
- zijn alle 4 de bougies vervangen  (ja, 2 per cilinder), juiste type?
- kwaliteit bougiekabels? doorslaan?
- connector cdi's omwisselen, toerenteller in de gaten houden (mag niet uitvallen tijdens rijden, anders cdi kaduuk)

Mijn eerste gevoel zegt toch iets met de carbs, ondanks dat je die gereinigd hebt.

“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2016, 23:55 »
Dag Jellewiebe,


Ik betwijfel of het snelheid gerelateerd is. Je zegt tussen 80 en 100. Maar, het kan.

Betekent dit dat onder de 80 en boven de 100 het zich niet openbaart?

Je kunt 80-100 rijden in vijf. Maar ook in vier. In drie lukt ook nog wel. Op die manier kun je nagaan of het misschien toerental gerelateerd is. Dan zou hij het in één of twee bij dat bepaald toerental ook moeten doen.

Graag je bevinding  :)


Bromz

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jellewiebe

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2016, 10:14 »
Vacuum op de benzinekraan is goed aangesloten. Wat is een goed vacuüm?
De choke plunjers gaan soepel. Ik moet de choke dus een klein beetje bedienen om goed te rijden.
Als ik een constante snelheid rijd tussen de 4 en 5000 toeren en ik haal de choke eraf begint hij te haperen.
Dus ik ben ervan overtuigd dat het brandstof gerelateerd is. Er zitten 4 nieuwe bougies in.
Heeft het met de luchtmengsel schroef te maken?

Ow ja. Als ik constant rijd en ik laat de gas wat los kan hij ook wat beginnen te stotteren. Met choke erop ook geen probleem. Ik kan inderdaad de inlaatrubbers nog even checken. Hoe het met de 25 kw rubbers was weet ik zo niet. 1 ritje gedaan en toen gauw vervangen.


Offline len_tour

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2016, 10:31 »
Heeft het met de luchtmengsel schroef te maken?

Dat kan. Volgens mij is de 2 huppeldepup slag uit een soort baseline. Je laat vervolgens de motor warm lopen, stelt op een bepaald toerental in en draait aan de schroef tot de moto op zijn snelst draait. Volgens mij is deze methode ergens te vinden in het wph of op het forum dus zoek dat en doe dat.

Of er iets mis is met het vacuum/slangenboel kun je testen door de slangen in te spuiten met remmenreiniger. Loopt het toerental op =lek. Ruim inspuiten dus koop goedkope reiniger bij de action.

Het vlotterkamer niveau is ook een ding wat ik zou checken. En frisse benzine!

Succes!
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2016, 10:36 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Jellewiebe

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2016, 13:13 »
Frisse benZine It wel goed. Heb inmiddels al wel 700 km gereden.
Vlotterkamer niveau zal ik nog kunnen checken. Iemand tips hiervoor hoe te doen?
Ik zal even in de weer met remmenreiniger en kan ook de stelschroef nog ff proberen.

Verbruik met choke erop valt me nog erg mee trouwens. Zit rond 1:19 1:20. 


Offline Waffie

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2016, 14:03 »
je geeft geen antwoord of het problee pas begon na al je acties ?

zo ja dan kun je zeker zijn dat met 1 van die actie er iets niet goed ie gegaan

als  hij met de choke (dus rijker) beter draait zal het zeker met dit feit samenhangen

waarschijnlijk dan zoals arjan ook al aangaf een carb gerelateerd probleem
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jellewiebe

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2016, 17:42 »
je geeft geen antwoord of het problee pas begon na al je acties ?

zo ja dan kun je zeker zijn dat met 1 van die actie er iets niet goed ie gegaan

als  hij met de choke (dus rijker) beter draait zal het zeker met dit feit samenhangen

waarschijnlijk dan zoals arjan ook al aangaf een carb gerelateerd probleem

Na de inlaatrubbers sowieso. Toen om bepaalde dingen uit te sluiten kleppen gesteld, carb gereinigd enz om probleem op te lossen, maar niets hielp.

Offline Jan F.

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2016, 19:45 »
Zit je tankdop goed om?

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2016, 21:15 »
Voor zover ik weet is de sproeierbezetting normaal, ondanks de 25kW inlaatrubbers. Maar, je zou de sproeiermaten kunnen controleren. Het staat er op, in je wph staat welke maat.

De menselschroef is in de toerentallen van 4000 en hoger nauwelijks van invloed. Hij is voor stationair en het oppakken van het toerental net boven stationair. Dan neemt de gasnaald het over.

In de toeren tot 3/4 gas regelt de gasnaald de brandstoftoevoer en boven 3/4 tot vollast, de volle opening van de hoofdsproeier. De naald doet dan niet meer mee.

Je zegt dat als  de choke erbij komt (rijker) dat het beter gaat. Gelet op bovenstaande zou je het kunnen zoeken in (een) deels verstopte hoofdsproeier(s).

Maarr, in het brandstofsysteem zijn er meer dingen die dat kunnen verstoren. Een hangende vlotternaald geeft hetzelfde beeld.

De kleur van de bougies is ook een tell-tale welke cilinder het is, of misschien beide.

Je kunt de carbs ultrasoon laten reinigen. Is zo gebeurd en kost niet veel.

Je kunt ook een CO-meting bij een dealert laten doen, die zegt ook erg veel.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jellewiebe

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2016, 21:41 »
Zit je tankdop goed om?

Groet, Jan

Zit idd goed om, wist ik trouwens niet. Heb hem nu ff "verkeerd" gezet en kijken hoe hij morgenochtend rijdt.

@ brombeer: sproeiermaten gecontroleerd en komen overeen met WPH. 128 en 130.
Denk inderdaad de carburateurs nog es demonteren en dan ultrasoon (laten) reinigen. Het zag er van binnen allemaal wel picobello uit, maar misschien toch ergens klein beetje aanslag oid.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2016, 21:48 »
Heb je goed opgelet bij het terugzetten van de gasschuiven? Voornamelijk dat het membraantje weer goed op zijn plek zit?

Ook geen scheurtjes toevallig?

Offline Jellewiebe

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2016, 21:58 »
Heb je goed opgelet bij het terugzetten van de gasschuiven? Voornamelijk dat het membraantje weer goed op zijn plek zit?

Ook geen scheurtjes toevallig?
Geen scheurtjes en het kleine gaatje zit weer op de goede plaats.

Offline Arjen

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2016, 12:00 »
Hoe heb je de sproeiers en naalden gereinigd?
“Never Stop Exploring”

Offline Jellewiebe

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2016, 20:48 »
Hoe heb je de sproeiers en naalden gereinigd?
Meeste met luchtdruk en remreiniger gereinigd.
Maar zal zodra ik weer tijd heb de boel weer demonteren en dan de Carb op het werk in de ultrasoonbak reinigen. Kunnen alle onderdelen hierin? Muv rubber/kunstof natuurlijk.

Ik vind het trouwens geweldig hoe actief dit forum is en hoe goed iedereen meedenkt! Super!!

Offline Brombeer

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2016, 21:16 »
Da's handig, een ultrasoonbak op je werk  :)

Het gaat om de onderste helft van de carb, zeg vanaf halverwege de venturi (inlaatgat) omlaag. Aan de voorkant van de venturi, onder, zitten bijv. ook een paar luchtsproeiers.

Neem de vlotterbakken af, neem de vlotters en vlotternaalden uit. Ook de hoofd- en statiosproeiers en de luchtmengselschroef. Draai deze laatste eerst dicht en tel daarbij het aantal slagen. Doe dit voorzichtig tot aan de aanslag (eind), want er zit een fragiel puntje aan. Wees heel voorzichtig met de vlotters, ze hoeven niet mee de bak in. Hou alle deeltjes per carb bij elkaar.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2016, 23:46 »
...er zit bij de meeste carbs een klein veertje om de luchtstelschroef.
Even opletten met eruit draaien dus  :-X

Ik heb kort geleden een carb van een CB500 onderhanden genomen. Leek erg mee te vallen, maar toen ik na een weekje benzinebad met perslucht (lees: 8 bar) de naalden/sproeiers ging reinigen schrok ik echt wat er nog af/uit kwam. Vooral de hoofdsproeiers leken helemaal OK (op het eerste oog), maar waren echt nog behoorlijk verstopt.

Nadien alles weer in elkaar gezet, CB500 zoemt weer als een naaimachientje... terwijl hij eerst niet eens meer wilde starten.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 23:49 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2016, 01:10 »
...er zit bij de meeste carbs een klein veertje om de luchtstelschroef.
Even opletten met eruit draaien dus  :-X

Inderdaad, fijn dat je oplet, Arjen. Naast een veertje, zit er ook een piepklein stalen ringetje en een o-ringetje in.

Volgorde (van buiten naar binnen): mengselschroef - veertje - stalen ringetje - o-ringetje.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: Inhouden Transalp 1993
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2016, 08:36 »
schrok ik echt wat er nog af/uit kwam
Zelfde ervaring met de carbs van een XJ550 in een sonisch bad. Ik dacht dat ik ze al best netjes schoon had...