Auteur Topic: Haarspeldbochten  (gelezen 32473 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Haarspeldbochten
« Gepost op: 09 maart 2016, 14:06 »
https://www.youtube.com/watch?v=y3vsXdnHUKE
Met haarspeltbochten bedoel ik bochten zoals 42.20 min in het flimpje maar dan komende uit tegenovergestelde richting.
Situaties die ik vaak tegenkom op de binnenwegen van de Belgische Ardennen, steil omhoog, slecht wegdek en een stevige wegverkanting links omhoog. Een zeer scherpe draai en als je te langzaam gaat kun je de rechtervoet nergens meer kwijt en wordt de Dero ineens erg topzwaar. Ga je omver dan ligt ie met de wieltjes omhoog en probeer hem dan maar weer eens recht te zetten.
Ik neem zo'n bocht altijd via de linkerzijde omdat je dan meer snelheid kunt houden.
Hoe doen jullie dat?
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2016, 23:54 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline STA

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2016, 15:02 »
Vorig jaar reed ik oa over de Stelvio pas in Italie met ook zulke haarspeld bochten erin. Ik pak ze van buiten naar binnen om mn snelheid erin te houden dan lukt het prima
Groet STA

Offline xrvtuur

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2016, 15:04 »
Als je kunt zien of er een tegenligger komt kun je dat doen, maar als je dat niet kunt zien zou ik de motor toch zo rechts mogelijk in de eerste versnelling er doortrekken, eventueel achterrem erbij en gas erop. Als ik op zulke weggetjes rij is het vaak met de kar erachter, en moet ik in een bocht als in het filmpje zeker wel terug naar de eerste versnelling. Maar met 1 tandje minder op het voortandwiel gaat dat altijd goed.
Varadero SD02  2004

Offline Timy

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2016, 19:43 »
De weg waar je naartoe gaat ligt 'parallel' aan je. Probeer (indien mogelijk) al zicht te halen op verkeer daar. Als je het kan zien en dat er niet rijdt dan: buiten-binnen-buiten en de bocht door kijken (kijk, bij wijze van spreke, al uit naar de volgende bocht). Dit wordt vaak vergeten en mensen kijken in de bocht. Erin kijken maakt het rijden van krappe bochten lastiger. Juiste tempo voor de bocht, rustig achterrem aanzetten en trekkend de bocht in. Maar dat geldt ook op rotondes in ons kikkerlandje  ;)
 
Is er geen zicht te halen dan zo breed mogelijk opzetten en naar binnen gaan. Wederom de bocht doorkijken ipv erin kijken en trekkend d'r door.

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2016, 19:47 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline chaly-dude

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2016, 20:02 »
Rijbewijs gehaald zonder speciale verrichtingen Cas?  ;)
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Cas

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2016, 20:21 »
Rijbewijs gehaald zonder speciale verrichtingen Cas?  ;)

1974, toen bestond dat woord nog niet, haarspeltbochten ook niet trouwens ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2016, 20:31 »
De weg waar je naartoe gaat ligt 'parallel' aan je. Probeer (indien mogelijk) al zicht te halen op verkeer daar. Als je het kan zien en dat er niet rijdt dan: buiten-binnen-buiten en de bocht door kijken (kijk, bij wijze van spreke, al uit naar de volgende bocht). Dit wordt vaak vergeten en mensen kijken in de bocht. Erin kijken maakt het rijden van krappe bochten lastiger. Juiste tempo voor de bocht, rustig achterrem aanzetten en trekkend de bocht in. Maar dat geldt ook op rotondes in ons kikkerlandje  ;)
 
Is er geen zicht te halen dan zo breed mogelijk opzetten en naar binnen gaan. Wederom de bocht doorkijken ipv erin kijken en trekkend d'r door.
We gaan morgen maar eens rotondes rijden met de voetrem erbij, kijken wat het doet. Mijn Dero remt met de voetrem overigens zowel achter als voor dus zou zich enigszins kunnen oprichten.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2016, 20:55 »

Hoi Cas,


De bijzondere verrichting waarbij je dat aanleert, is 'achtjes rijden'. Tijdens die verrichting oefen je het trekkend bochten rijden op de voetrem, en het 'door de bocht heen kijken' tegelijkertijd.

Een grote lege parkeerplaats is een betere plek om dit veilig te oefenen.

Je Varadero heeft hier niks mee van doen. Met jou zijn er legio auto- en motorrijders die hun bijzondere verrichtingen slecht beheersen, maar schaam je er niet voor. Iedereen die dat wel goed kan, heeft gewoon meer geoefend.

En er valt enorm veel te halen. Niks mooier dan welke haarspeld met of zonder camber, plat, strak en vlot doorheen te gaan. Zó gaaf om te doen!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2016, 21:19 »
bochten naar rechts hou ik zo kort mogelijk  en bochten naar links  eigenlijk ook maar ik hou altijd controle met de achterrem en het gas erop
gaat vanzelf en wat tim ook al zij de bocht doorkijken en niet kijken naar daar waar je juist niet wilt gaan
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #9 Gepost op: 09 maart 2016, 21:38 »

Nou ga ik even de schoolmeester spelen, maar werkelijk geen enkele motorrijder (behalve ik) heeft blijkbaar aangeleerd gekregen wat je plaats op de weg is in verschillende situaties. Ik zie dat elke dag op de weg, en ik lees het ook in iedere post hierboven.

- Waar is je plaats op een rechte weg?

- Waar is je plaats op de weg in een bocht?


Tjonge-jonge zeg!  :'(

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #10 Gepost op: 09 maart 2016, 21:56 »
Allemaal dank voor uw reacties ;D
Uiteraard kijk ik de bocht door en kijk ik waar ik heen wil, ik kijk zelfs nog naar veel meer dingen tussen mijn positie en het punt waar ik heen wil, steentjes, zand, putdeksels, witte strepen, reparatiestrepen etc.
Ik schaam me niet, hoeft ook niet want ik heb er 275.000 motorkilometers opzitten zonder aanrijding of glijpartij ;D
Maar in een vroeger motorleven reed ik dus Goldwings en die zijn zo laag en hebben zo'n laag zwaartepunt dat je in zo'n 90 graden bocht de motor gewoon lean out tegen het wegdek kon drukken, niet onderuit te krijgen die beesten. Ik kon er rondjes meer draaien tussen de stoepranden en bij gebrek aan een auto reed ik er dagelijks mee door de sneeuw. Ik moet er nu niet meer aan denken en ben ook een paar jaartjes ouder.
Die alpes d'huez bochten (ook niet leuk) zijn voor mij geen probleem maar de 180 graden bochten >:( >:( >:(
Not amused.
Ik zie hier van iedereen de voetrem voorbij komen, ik moet morgen naar Ad en ga rotondes pakken met gebruik van de voetrem.

@Ad, als ik er morgen om 13.30 uur niet ben hoef je niet meer op mij te wachten :angel:
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2016, 16:16 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline chaly-dude

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2016, 22:10 »
Ondanks je vele rijervaring misschien toch een idee een cursus van KNMV te doen? Ze hebben tal van cursussen en schijnt erg leerzaam te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan maar overweeg om dit jaar wel eraan mee te doen.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline bart mallee

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2016, 22:12 »
Als aanvulling op de eerdere adviezen over het nemen van een haarspeldbocht: Zorg voor voldoende afstand tot je voorganger, kun je zelf je snelheid regelen en kom je niet in de problemen als de auto voor je, voor het einde van de bocht afremt.
Transalp 1992

Offline Cas

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2016, 22:13 »
Ondanks je vele rijervaring misschien toch een idee een cursus van KNMV te doen? Ze hebben tal van cursussen en schijnt erg leerzaam te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan maar overweeg om dit jaar wel eraan mee te doen.
Ik ben in 2011 weer gaan motorrijden en zit er sindsdien dagelijks aan te denken, heb het nog niet gedaan wil het wel gaan doen ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2016, 22:19 »
Als aanvulling op de eerdere adviezen over het nemen van een haarspeldbocht: Zorg voor voldoende afstand tot je voorganger, kun je zelf je snelheid regelen en kom je niet in de problemen als de auto voor je, voor het einde van de bocht afremt.
De afstand tot mijn voorligger is altijd ongeveer 10 seconden Bart en op de weggetjes in mooie Ardennen waar ik deze bochten tegenkom is praktisch geen verkeer te zien. Het is, zoals Arthur zegt, puur de angst om door te lage snelheid of verkeerde versnelling om te vallen.
Ik heb echter al veel filmpjes bekeken van de Pyreneeën en zolang ik de optie spannende routes van mijn Tomtom niet gebruik hoef ik me geen zorgen te maken ;D ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Sandra

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2016, 22:37 »
Ondanks je vele rijervaring misschien toch een idee een cursus van KNMV te doen? Ze hebben tal van cursussen en schijnt erg leerzaam te zijn. Ik heb het zelf nooit gedaan maar overweeg om dit jaar wel eraan mee te doen.
Een KNMV cursus?? Ik heb tijdens een vrouwenweekend dames de gekste dingen zien doen omdat ze het op de 'cursus' zo geleerd hadden.
In de eifel een onoverzichtelijke bocht naar rechts, de 'cursus dames' gingen steevast heel dicht tegen de as v/d weg rijden om wat te kunnen zien, er viel niks te zien. (als je overzicht hebt , doe je dit natuuurlijk wel) Gewoon het midden van jouw baan houden, of iets links v/h midden! Voor de veiligheid....
Voor het zelfde geld komt er een scheurneus met een R1 ofzo van de andere kant die flink overhelt en je hebt de poppen aan het dansen, gebeurd best vaak, zulke aanrijdingen in druk bereden motor gebieden. Zelf een beetje gezond verstand gebruiken.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline len_tour

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #16 Gepost op: 09 maart 2016, 22:38 »
Voetrem is een beetje een lapmiddel. Wel goed om te oefenen omdat je het soms kunt gebruiken wanneer je de bocht verkeerd ingeschat hebt.

Bocht naar rechts, de berg op volgens mij...

1 juiste snelheid voor de bocht. En dus ruim voor de bocht de juiste versnelling (liever hoog dan laag in toeren mocht je langzamer willen smoor je de boel niet) en niet meer hoeven remmen. Remmen zorgt voor duiken en dat geeft het gevoel dat je te hard gaat of slechte controle hebt.

2 Kijk naar de weg na de bocht, wanneer mogelijk. Vaak zie je dan ook hoe scherp de bocht zal zijn. Das een beetje ervaring ook.

3 Zo ver links als mogelijk beginnen, hou rekening met tegenliggers dus blijf in de buurt van je eigen helft. Liefst op je eigen helft.

4 Door de bocht kijken. Vergeet het wegdek want in een echt steile haarspeld kun je zelden goed uitwijken. Of je gaat wel erg traag ;)

5 Zo rechts mogelijk uitkomen/mikken. Tegenliggers snijden nl de bocht nogal eens af en je hebt nog wat speling als je te hard gaat.

Het kost mij meestal een dag om lekker in de haarspelden te komen al lijkt het steeds sneller goed te voelen ;) Het scheelt wanneer je eens een weekje niks anders doet.

Brom, kom er maar in.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2016, 23:40 »
de voetrem een lapmiddel ?...... misschien wel maar daarom niet onbelangrijk
de voetrem is het enige dat er nog  staat tussen overeind  blijven bij zeer lage snelheid of vallen
onder alle omstandigheden moet het voertuig trekkend door een bocht en als je te snel gaat (wat eerder is dan je denkt) is dat je laatste redmiddel om de motorfiets terug op de veilige lijn te krijgen.
en als we spreken over hair pins kom je meestal toch echt niet verder dan de 1e of met geluk de 2e versnelling
maw relatief langzaam
Nu zal vast wel ieder zijn eigen rijstijl hebben en daar ook aan vast willen houden.
en nee sandra  alle ruimte gebruiken om zover mogelijk in de bocht te kijken (desnoods zelfs de andere baan) dit kan namelijk pas echt je leven redden
het is namelijk simpel.. als jij  de tegenligger niet ziet ,ziet hij jou ook niet en dat zijn juist de momenten dat het fout kan gaan
want bijna alle automobilisten gaan bij een bocht over de middenstreep
Nu ben ik gelukkig in de positie dat ik aardig wat banden zie en dan moet ik toch echt vast stellen dat  de meeste slijtage altijd in het midden te vinden is dus mooi al die theorie maar in de praktijk

er zijn mooie boeken over geschreven en nog mooiere dvd te koop

op verzoek

te leen


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2016, 23:58 »
Ik lees overal snelheid houden, gas geven............................in zo'n bocht gasgeven?? :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Ik probeer ze te mijden ;D ;D ;D ;D Geen Stelvio voor mij!
Linksom geen probleem, rechtsom wel.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2016, 00:01 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline STA

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2016, 00:21 »
Prachtig gebied daarbij de Stelvio,  deze zomer richting de Dolomieten.
Groet STA

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2016, 00:43 »
Nou ja zeg, dat moet ik toch ook kunnen??
https://www.youtube.com/watch?v=nArAepvdeI0
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2016, 00:46 »
Cas, die bochten die je net laat zien, eitje. Omhoog dan wel omlaag. Je hebt het helaas nooit juist aangeleerd. 

Sandra is geslaagd, met de voetnoot dat je niet naar de middenstreep meer moet willen om te kijken. Op die manier kijken doe je in die situaties uit onzekerheid en angst is een slechte raadgever. Levensgevaarlijk! Blijf op je eigen weghelft. Ook als je het kan overzien. Doe altijd hetzelfde. Dan doe je het in een noodsituatie automatisch goed.

Waffie en Len_tour zijn wat mij betreft gezakt. Dat zijn de mannen die ik tegenkom als ze 'aan het kijken zijn' of de weg wel vrij is. Donder op van mijn weghelft!

Op een rechte tweebaansweg heb jij je eigen weghelft. Op die weghelft heb je 2 denkbeeldige sporen, die de (vracht)auto's volgen. En er is een denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft. Je rijdt in principe tussen het linkerspoor en de middenlijn.

Overigens is het een misvatting dat de hele weghelft 'van jou' is. Zo mag je niet naar de zijlijn, tenzij je in nood wilt parkeren. Je mag ook niet naar de middenstreep bewegen, tenzij je wilt gaan inhalen. 

In een bocht moet je er rekening mee houden dat je profiel breder wordt. Visualiseer hierbij dat je profiel als geheel over de weghelft beweegt. Aangezien je niet zonder reden naar de middenstreep of zijlijn mag bewegen, zul je in een bocht naar links, met de wielen rechts van de denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft moeten rijden. Dat betekent bij het insturen van de bocht (je rijdt op dat moment nog links van het midden) dat je een fractie LATER instuurt om naar de rechterkant van de denkbeeldige middenlijn te komen.

Bij een bocht naar rechts, juist zit weer links van de denkbeeldige middenlijn. Je kunt dan de normale lijn volgen, want je reed al links van het midden.

Hoe scherper de bocht (of, hoe sneller je gaat in die bocht) zul je steeds platter moeten. Je profiel wordt steeds breder en zul je steeds meer links dan wel rechts van de denkbeeldige middenlijn moeten zitten om over het midden van 'jouw' weghelft te blijven.

Dat je afwijkt hiervan voor bijv. een korte, opgaande steile haarspeld bij vrij zicht en vooraf naar de middenstreep gaat om zo kort mogelijk in te draaien en rechts uit te komen is wel verstandig. Je verslikken in een haarspeld bij het uitkomen van de bocht kan levensgevaarlijk uitpakken. Hou er rekening mee dat dalend verkeer een zetje mee heeft van de zwaartekracht en ook minder snel kan afremmen voor je.

Maar goed ik heb alweer spijt dat ik er wat van gezegd heb. Ieder zijn stijl, ider zijn ding en ieder daarmee ook zijn gelijk. Ik ken de Stelvio en de gang waarmee ik een Alpenpas neem laat geen ruimte om 'even te kijken'. Mijn eigen weghelft is dan de veiligste plek.

De middenstreep kom ik wel se tegen hoor. Als ik inhaal  :)


@Cas: Parkeerplaats, niet de rotonde. Je plan is gevaarlijk. Als je zo lang niet meer gereden hebt, wat let je om naar een rijschool te gaan en vragen of je je bijzondere verrichting weer mag oppoetsen? In plaats van dat hier te posten. Hier ga je niks leren, ben ik bang... ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2016, 01:39 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2016, 01:18 »
Die gasten rijden allebei slordig. Er word wat afgeslingerd in de wereld  ???

Kijk nou die filmpjes nog een keer, en hou dan de denkbeeldige middenlijn van hun EIGEN weghelft in de gaten die ze zouden moeten rijden.  En ten opzichte waarvan ze die bochten moeten rijden. Ongeacht of er een tegenligger is. We gingen altijd het zelfde doen, zodat in een noodsituatie je automatisch al jet enig juiste deed.


Ik was mijn instructeur echt spuug- en spuugzat. Autist. Maar wat heb ik gáááf leren rijden  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2016, 01:24 »
Die gasten rijden allebei slordig. Er word wat afgeslingerd in de wereld  ???

Kijk nou die filmpjes nog een keer, en hou dan de denkbeeldige middenlijn van hun EIGEN weghelft in de gaten die ze zouden moeten rijden.  En ten opzichte waarvan ze die bochten moeten rijden. Ongeacht of er een tegenligger is. We gingen altijd het zelfde doen, zodat in een noodsituatie je automatisch al jet enig juiste deed.


Ik was mijn instructeur echt spuug- en spuugzat. Autist. Maar wat heb ik gáááf leren rijden  :)
En omlaag rijden is een stuk makkelijker dan omhoog rijden.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2016, 01:52 »
Cas, die bochten die je net laat zien, eitje. Omhoog dan wel omlaag. Je hebt het helaas nooit juist aangeleerd. 

Sandra is geslaagd, met de voetnoot dat je niet naar de middenstreep meer moet willen om te kijken. Op die manier kijken doe je in die situaties uit onzekerheid en angst is een slechte raadgever. Levensgevaarlijk! Blijf op je eigen weghelft. Ook als je het kan overzien. Doe altijd hetzelfde. Dan doe je het in een noodsituatie automatisch goed.

Waffie en Len_tour zijn wat mij betreft gezakt. Dat zijn de mannen die ik tegenkom als ze 'aan het kijken zijn' of de weg wel vrij is. Donder op van mijn weghelft!

Op een rechte tweebaansweg heb jij je eigen weghelft. Op die weghelft heb je 2 denkbeeldige sporen, die de (vracht)auto's volgen. En er is een denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft. Je rijdt in principe tussen het linkerspoor en de middenlijn.

Overigens is het een misvatting dat de hele weghelft 'van jou' is. Zo mag je niet naar de zijlijn, tenzij je in nood wilt parkeren. Je mag ook niet naar de middenstreep bewegen, tenzij je wilt gaan inhalen. 

In een bocht moet je er rekening mee houden dat je profiel breder wordt. Visualiseer hierbij dat je profiel als geheel over de weghelft beweegt. Aangezien je niet zonder reden naar de middenstreep of zijlijn mag bewegen, zul je in een bocht naar links, met de wielen rechts van de denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft moeten rijden. Dat betekent bij het insturen van de bocht (je rijdt op dat moment nog links van het midden) dat je een fractie LATER instuurt om naar de rechterkant van de denkbeeldige middenlijn te komen.

Bij een bocht naar rechts, juist zit weer links van de denkbeeldige middenlijn. Je kunt dan de normale lijn volgen, want je reed al links van het midden.

Hoe scherper de bocht (of, hoe sneller je gaat in die bocht) zul je steeds platter moeten. Je profiel wordt steeds breder en zul je steeds meer links dan wel rechts van de denkbeeldige middenlijn moeten zitten om over het midden van 'jouw' weghelft te blijven.

Dat je afwijkt hiervan voor bijv. een korte, opgaande steile haarspeld bij vrij zicht en vooraf naar de middenstreep gaat om zo kort mogelijk in te draaien en rechts uit te komen is wel verstandig. Je verslikken in een haarspeld bij het uitkomen van de bocht kan levensgevaarlijk uitpakken. Hou er rekening mee dat dalend verkeer een zetje mee heeft van de zwaartekracht en ook minder snel kan afremmen voor je.

Maar goed ik heb alweer spijt dat ik er wat van gezegd heb. Ieder zijn stijl, ider zijn ding en ieder daarmee ook zijn gelijk. Ik ken de Stelvio en de gang waarmee ik een Alpenpas neem laat geen ruimte om 'even te kijken'. Mijn eigen weghelft is dan de veiligste plek.

De middenstreep kom ik wel se tegen hoor. Als ik inhaal  :)


@Cas: Parkeerplaats, niet de rotonde. Je plan is gevaarlijk. Als je zo lang niet meer gereden hebt, wat let je om naar een rijschool te gaan en vragen of je je bijzondere verrichting weer mag oppoetsen? In plaats van dat hier te posten. Hier ga je niks leren, ben ik bang... ;D
Ik zoek die denkbeeldige lijnen maar ze zijn wel lastig te vinden ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=xKcRBvsMeQ8&ebc=ANyPxKr8ovYFJI2WjPlYQ-wE_mUxUH_Xli45ruPPyYvP0MBj5ZYVA2dl8L5eXkzznk4yXA-5hvl_pCKNaiPgXiZYjkfUpr-URg
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline TransAlpGhost

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2016, 09:38 »
Brombeer schrijft wel zoals ik het een paar jaar geleden heb moeten leren.  Ik moest wel zicht halen waar het kon maar blijf ook met je hoofd op je eigen weghelft.

Soms wordt er een topic gestart en dan ga ik mij langzaam zorgen maken. De tip om de bijzondere verrichtingen eens bij een instructeur te oefenen  is best een goed. Zo fijn  om met gas en voetrem motor opzij duwen  en je hebt straatje gekeerd. Bij langzaam verkeer is het druk houden op het achterwiel als de motor trekt valt die niet om. Dus voetrem en gas geeft je de controle.

Knmv heeft ook bochten reisjes naar de eifel. Misschien gewoon leuk. Hoe meer je kunt Hoe meer je kunt genieten..

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline len_tour

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2016, 10:46 »
Op de Stelvio heb je een redelijk overzicht wanneer je naar beneden gaat dus je kan wanneer je idd als een gek rijdt andere weghelften meepakken.

Wbt tegen de middellijn rijden, daar kun je idd fel op tegen zijn maar toch lees ik het overal. Er zijn haarspelden waarbij het niet hoeft maar daar hebben we het niet over, daar komt iedereen prima doorheen. Echt krappe haarspelden kunnen volgens mij niet anders. Er zijn veel haarspelden waar je in de binnenbocht niet een mooie vloeiende kom hebt maar een soort bultje naar de weg in de andere richting. Op foto 2 en 3 van Cas zie je dat het inneens steil wordt. Kantel je aan het begin van de bocht netjes in, bij het bultje is de relatieve kanteling inneens een stuk minder en waaier je dus uit naar de verkeerde weghelft. Daarrrrrrrr heb ik dus een @###$@!!! hekel aan. Liever dus buiten beginnen en binnen uitkomen. Je hebt dan minder last van de overgang en hou je je lijn.

Je moet de bochten leren lezen! Het kan zijn dat in Frankrijk de bochten een prachtige komvorm hebben maar aan de andere kant in Italie zit je met die gekke overgangen in de binnenbocht. Geen haarspeld route is gelijk.

Op de Stelvio ga je regelmatig rechtop door de bocht omdat het er wemelt van Goldwings, auto's en andere niet sportieve voertuigen. Er is een korte periode in de avond dat je kan raggen, voordat je er met de moto niet meer op mag en wanneer de touries aan de wijn zitten  >:D

http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip43.html

En Brom misschiem moeten we samen eens een instructievideo maken  ;D ik wil wel leren en wie weet doen we in de praktijk hetzelfde  ::)
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2016, 10:50 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline robgoesdakar

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2016, 11:57 »
Gewoon weer eens een lesje pakken, en oefenen, oefenen, oefenen.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline xrvtuur

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2016, 12:41 »
Idd oefenen, maar eerlijk gezegd denk ik dat Cas zich beter gaat thuis voelen op een lichtere motor, alp 700 of v strom 650 oid.
Varadero SD02  2004