Algemeen > Algemene discussie
Haarspeldbochten
Cas:
https://www.youtube.com/watch?v=y3vsXdnHUKE
Met haarspeltbochten bedoel ik bochten zoals 42.20 min in het flimpje maar dan komende uit tegenovergestelde richting.
Situaties die ik vaak tegenkom op de binnenwegen van de Belgische Ardennen, steil omhoog, slecht wegdek en een stevige wegverkanting links omhoog. Een zeer scherpe draai en als je te langzaam gaat kun je de rechtervoet nergens meer kwijt en wordt de Dero ineens erg topzwaar. Ga je omver dan ligt ie met de wieltjes omhoog en probeer hem dan maar weer eens recht te zetten.
Ik neem zo'n bocht altijd via de linkerzijde omdat je dan meer snelheid kunt houden.
Hoe doen jullie dat?
STA:
Vorig jaar reed ik oa over de Stelvio pas in Italie met ook zulke haarspeld bochten erin. Ik pak ze van buiten naar binnen om mn snelheid erin te houden dan lukt het prima
xrvtuur:
Als je kunt zien of er een tegenligger komt kun je dat doen, maar als je dat niet kunt zien zou ik de motor toch zo rechts mogelijk in de eerste versnelling er doortrekken, eventueel achterrem erbij en gas erop. Als ik op zulke weggetjes rij is het vaak met de kar erachter, en moet ik in een bocht als in het filmpje zeker wel terug naar de eerste versnelling. Maar met 1 tandje minder op het voortandwiel gaat dat altijd goed.
Timy:
De weg waar je naartoe gaat ligt 'parallel' aan je. Probeer (indien mogelijk) al zicht te halen op verkeer daar. Als je het kan zien en dat er niet rijdt dan: buiten-binnen-buiten en de bocht door kijken (kijk, bij wijze van spreke, al uit naar de volgende bocht). Dit wordt vaak vergeten en mensen kijken in de bocht. Erin kijken maakt het rijden van krappe bochten lastiger. Juiste tempo voor de bocht, rustig achterrem aanzetten en trekkend de bocht in. Maar dat geldt ook op rotondes in ons kikkerlandje ;)
Is er geen zicht te halen dan zo breed mogelijk opzetten en naar binnen gaan. Wederom de bocht doorkijken ipv erin kijken en trekkend d'r door.
chaly-dude:
Rijbewijs gehaald zonder speciale verrichtingen Cas? ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie