Algemeen > Algemene discussie

Haarspeldbochten

<< < (6/17) > >>

Cas:

--- Citaat van: Brombeer op 10 maart 2016, 00:46 ---Cas, die bochten die je net laat zien, eitje. Omhoog dan wel omlaag. Je hebt het helaas nooit juist aangeleerd. 

Sandra is geslaagd, met de voetnoot dat je niet naar de middenstreep meer moet willen om te kijken. Op die manier kijken doe je in die situaties uit onzekerheid en angst is een slechte raadgever. Levensgevaarlijk! Blijf op je eigen weghelft. Ook als je het kan overzien. Doe altijd hetzelfde. Dan doe je het in een noodsituatie automatisch goed.

Waffie en Len_tour zijn wat mij betreft gezakt. Dat zijn de mannen die ik tegenkom als ze 'aan het kijken zijn' of de weg wel vrij is. Donder op van mijn weghelft!

Op een rechte tweebaansweg heb jij je eigen weghelft. Op die weghelft heb je 2 denkbeeldige sporen, die de (vracht)auto's volgen. En er is een denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft. Je rijdt in principe tussen het linkerspoor en de middenlijn.

Overigens is het een misvatting dat de hele weghelft 'van jou' is. Zo mag je niet naar de zijlijn, tenzij je in nood wilt parkeren. Je mag ook niet naar de middenstreep bewegen, tenzij je wilt gaan inhalen. 

In een bocht moet je er rekening mee houden dat je profiel breder wordt. Visualiseer hierbij dat je profiel als geheel over de weghelft beweegt. Aangezien je niet zonder reden naar de middenstreep of zijlijn mag bewegen, zul je in een bocht naar links, met de wielen rechts van de denkbeeldige middenlijn op jouw weghelft moeten rijden. Dat betekent bij het insturen van de bocht (je rijdt op dat moment nog links van het midden) dat je een fractie LATER instuurt om naar de rechterkant van de denkbeeldige middenlijn te komen.

Bij een bocht naar rechts, juist zit weer links van de denkbeeldige middenlijn. Je kunt dan de normale lijn volgen, want je reed al links van het midden.

Hoe scherper de bocht (of, hoe sneller je gaat in die bocht) zul je steeds platter moeten. Je profiel wordt steeds breder en zul je steeds meer links dan wel rechts van de denkbeeldige middenlijn moeten zitten om over het midden van 'jouw' weghelft te blijven.

Dat je afwijkt hiervan voor bijv. een korte, opgaande steile haarspeld bij vrij zicht en vooraf naar de middenstreep gaat om zo kort mogelijk in te draaien en rechts uit te komen is wel verstandig. Je verslikken in een haarspeld bij het uitkomen van de bocht kan levensgevaarlijk uitpakken. Hou er rekening mee dat dalend verkeer een zetje mee heeft van de zwaartekracht en ook minder snel kan afremmen voor je.

Maar goed ik heb alweer spijt dat ik er wat van gezegd heb. Ieder zijn stijl, ider zijn ding en ieder daarmee ook zijn gelijk. Ik ken de Stelvio en de gang waarmee ik een Alpenpas neem laat geen ruimte om 'even te kijken'. Mijn eigen weghelft is dan de veiligste plek.

De middenstreep kom ik wel se tegen hoor. Als ik inhaal  :)


@Cas: Parkeerplaats, niet de rotonde. Je plan is gevaarlijk. Als je zo lang niet meer gereden hebt, wat let je om naar een rijschool te gaan en vragen of je je bijzondere verrichting weer mag oppoetsen? In plaats van dat hier te posten. Hier ga je niks leren, ben ik bang... ;D

--- Einde van citaat ---
Ik zoek die denkbeeldige lijnen maar ze zijn wel lastig te vinden ;D ;D
https://www.youtube.com/watch?v=xKcRBvsMeQ8&ebc=ANyPxKr8ovYFJI2WjPlYQ-wE_mUxUH_Xli45ruPPyYvP0MBj5ZYVA2dl8L5eXkzznk4yXA-5hvl_pCKNaiPgXiZYjkfUpr-URg

TransAlpGhost:
Brombeer schrijft wel zoals ik het een paar jaar geleden heb moeten leren.  Ik moest wel zicht halen waar het kon maar blijf ook met je hoofd op je eigen weghelft.

Soms wordt er een topic gestart en dan ga ik mij langzaam zorgen maken. De tip om de bijzondere verrichtingen eens bij een instructeur te oefenen  is best een goed. Zo fijn  om met gas en voetrem motor opzij duwen  en je hebt straatje gekeerd. Bij langzaam verkeer is het druk houden op het achterwiel als de motor trekt valt die niet om. Dus voetrem en gas geeft je de controle.

Knmv heeft ook bochten reisjes naar de eifel. Misschien gewoon leuk. Hoe meer je kunt Hoe meer je kunt genieten..

len_tour:
Op de Stelvio heb je een redelijk overzicht wanneer je naar beneden gaat dus je kan wanneer je idd als een gek rijdt andere weghelften meepakken.

Wbt tegen de middellijn rijden, daar kun je idd fel op tegen zijn maar toch lees ik het overal. Er zijn haarspelden waarbij het niet hoeft maar daar hebben we het niet over, daar komt iedereen prima doorheen. Echt krappe haarspelden kunnen volgens mij niet anders. Er zijn veel haarspelden waar je in de binnenbocht niet een mooie vloeiende kom hebt maar een soort bultje naar de weg in de andere richting. Op foto 2 en 3 van Cas zie je dat het inneens steil wordt. Kantel je aan het begin van de bocht netjes in, bij het bultje is de relatieve kanteling inneens een stuk minder en waaier je dus uit naar de verkeerde weghelft. Daarrrrrrrr heb ik dus een @###$@!!! hekel aan. Liever dus buiten beginnen en binnen uitkomen. Je hebt dan minder last van de overgang en hou je je lijn.

Je moet de bochten leren lezen! Het kan zijn dat in Frankrijk de bochten een prachtige komvorm hebben maar aan de andere kant in Italie zit je met die gekke overgangen in de binnenbocht. Geen haarspeld route is gelijk.

Op de Stelvio ga je regelmatig rechtop door de bocht omdat het er wemelt van Goldwings, auto's en andere niet sportieve voertuigen. Er is een korte periode in de avond dat je kan raggen, voordat je er met de moto niet meer op mag en wanneer de touries aan de wijn zitten  >:D

http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip43.html

En Brom misschiem moeten we samen eens een instructievideo maken  ;D ik wil wel leren en wie weet doen we in de praktijk hetzelfde  ::)

robgoesdakar:
Gewoon weer eens een lesje pakken, en oefenen, oefenen, oefenen.....

xrvtuur:
Idd oefenen, maar eerlijk gezegd denk ik dat Cas zich beter gaat thuis voelen op een lichtere motor, alp 700 of v strom 650 oid.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie
Mobile View