Techniek > Honda Transalp

Banden (alweer)

(1/3) > >>

tigger:
Mijn TA650 moet binnenkort voor een nieuwe kentekenplaat aangezien ik hier in Zwitserland niet permanent met mijn Nederlandse plaat mag blijven rond rijden. Op zich niet zo'n probleem, maar ze kennen hier ook een import-keuring en daarna elk jaar een MFK(APK). Nu is het zo dat juist bij de import-keuring er extra kritisch naar een voertuig gekeken wordt. Om problemen te voorkomen zal ik eerst zelf een controle uitvoeren en di ook bij een garage laten doen, aangezien zij ook weten wat de bekende controlepunten zijn. Ik weet dat er zeker naar de banden gekeken wordt, niet alleen profiel en algehele staat, maar ook de leeftijd is van belang. Aangezien de huidige banden er al 5,5 jaar onderzitten en zeker voor eigenlijk wel langzaam aan vervanging (rond de 3mm) toe is, is dit het moment om daar toch serieus aan te gaan denken.

Er zijn nu Bridgestone Battlax BT45 gemonteerd, maar ik ben er eigenlijk niet heel erg blij mee. Vooral voor is erg hard gesleten in vergelijking met achter. Ik wil dus wat anders, iets wat ook op een beetje gravel niet gelijk begint te zoeken. Een iets meer dual road georienteerde band, ik zal nog steeds het meeste op de weg zitten, af en to een stukje gravel. Een 90%/10% weg/overig band is de richting die ik op wil.

Ik weet dat banden anders kunnen aanvoelen dus ik zoek hier wat ervaringen/advies.
Wie heeft ervaring met een van de onderstaande banden op een Transalp en kan iets zeggen over wegligging, slijtage, etc? Of heeft een goed alternatief.
- Continental TKC70
- Michelin Anakee 3
- Metzeler Tourance
- Heidenau K60 Scout

Helaas zijn de overige banden-topics niet echt recent meer (ervaringen met de eerste versie van de Anakee), vandaar mijn vraag.

TransAlpGhost:
Toch is er wel meer te vinden op het forum  denk ik

Maar honda schrijft de battle wing voor. Ik zou even nagaan of dit het import proces kan versoepelen door die er wel weer onder te leggen.

Ik zelf rij veel en graag op de k60 scout. Maar ga waarschijnlijk nu de k76 monteren zoveel bos en grind ziet mijn motor niet...

Bij haidenau kun je de test rapporten zien waar je keuze wel TUV papieren heeft. Dat is dan wel echt op specifieke banden maat.

Je kunt de k60scout snowtex ook overwegen als je de kans hebt om in winterweer terecht tekomen. Ik weet niet wat daar de regels bij je voor zijn. Dit is een officiële winterband met een zachter rubber. Fantastische grip maar het slijt wel iets sneller

arne:
Ik kan morgen wel de Anakee 2 en 3 vergelijken, maar op een Triumph Tiger en dat is toch anders dan een TA...

Waffie:
ga voor een toegelaten  band.. geeft het minste  gezeik

overigens spreken alle banden fabrikanten over een minimale inzet van 10 jaar voor motorbanden tenzij er dusdanige schade te zien waardoor deze eerder vervangen zou moeten worden

ik zou je van harte de dunlop trailsmart, de tkc 70, de tourance next of zelfs de pirelli scorpion aan bevelen

allemaal toegelaten banden

Brombeer:

Dag tigger,


Er bestaat geen band die het op de weg (waar je het meest zit) uitstekend doet, en dan dat ene onverharde padje dat dan ineens neemt, ook nog wel aardig doet. Hoewel je met een wegband op een stevige, maar onverharde weg nog wel prima kan rijden. Veel hangt af van het soort terrein waar je gaat rijden.

Je kunt dan beter denken aan 60/40 of 50/50 bandenprofiel. In beide situaties rij je dan helemaal met een compromis, maar in beide situaties is er voldoende grip om onder de meeste omstandigheden heel aardig uit de voeten te kunnen. Profielbanden slijten wel sneller. Maar, plezier mag een klein prijskaartje hebben, toch?

90/10 is niet realistisch, 60/40 eerder wel. Er zijn legio merken die je dan wat te bieden hebben. Ik heb ook veel onverhard in de bergen gereden. Als je motor het goed doet daar dan heb je meer tijd om je bewust te zijn van je rijplezier en je omgeving!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View