Auteur Topic: Geluid/gevoel dat ketting op is  (gelezen 5401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gerritn

Geluid/gevoel dat ketting op is
« Gepost op: 18 februari 2016, 10:16 »
Hallo medestrijders,

Ga één dezer dagen mijn AT weer klaar maken/beurtje geven voor het nieuwe seizoen en ik bedacht me opeens dat ik nog een probleempje heb dat nog niet verholpen is.
Tijdens afremmen op de motor hoor ik steeds vaker een geluid wat mij doet denken aan een kettingset dat zijn langste tijd heeft gehad.
Ketting en tandwielen zijn echter niet op, iemand enig idee wat dat kan zijn??

Navigatie: Ik had in een waterdicht tasje een MIO autonavi, zeer slecht af te lezen bij zonlicht...
Deze is nu (gelukkig) kapot dus zoek op Marktplaats een andere.
Wie heeft ervaring met autonavi (TOMTOM GARMIN oid??) met goed helder scherm?
Echte waterdichte motornavi is me gewoon te duur  ;D
mvg Gerrit.

Offline Oldtimer

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2016, 10:33 »
Citaat
Ketting en tandwielen zijn echter niet op, iemand enig idee wat dat kan zijn??

Hoe heb je dat vastgesteld ???
Hoe is de afstelling van de ketting spanning.


Ik weet niet hoe een ketting klinkt die bijna op is, en ik denk dat je dat gemakkelijker visueel kunt vaststellen.
Pak de ketting beet aan de achterzijde van het achtertandwiel en probeer de ketting hier vanaf te trekken.
Lukt dat mee dan 1 cm dan kun je er vanuit gaan dat je ketting aan zijn einde is.

vwb de navigatie middelen:
De meeste types zijn redelijk tot goed waterdicht, maar niet zo geschikt voor op de motor.
Heeft meer te maken met de schok en trilbestendigheid dan met vochtigheid.
Er zijn goedkope uitvoeringen van motor navigatie die je ook heel goed in de auto kunt gebruiken.
Steek anders je licht eens op bij waypoint. Soms hebben ze heel leuke gebruikte navi's liggen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2016, 10:36 »
Hallo medestrijders,

Ga één dezer dagen mijn AT weer klaar maken/beurtje geven voor het nieuwe seizoen en ik bedacht me opeens dat ik nog een probleempje heb dat nog niet verholpen is.
Tijdens afremmen op de motor hoor ik steeds vaker een geluid wat mij doet denken aan een kettingset dat zijn langste tijd heeft gehad.
Ketting en tandwielen zijn echter niet op, iemand enig idee wat dat kan zijn??

Navigatie: Ik had in een waterdicht tasje een MIO autonavi, zeer slecht af te lezen bij zonlicht...
Deze is nu (gelukkig) kapot dus zoek op Marktplaats een andere.
Wie heeft ervaring met autonavi (TOMTOM GARMIN oid??) met goed helder scherm?
Echte waterdichte motornavi is me gewoon te duur  ;D
Hoi, ik gebruik wel eens een Becker Traffic Assist in een tasje bevestigd aan een flexibel armpje (gekocht bij Halfords, is geloof ik voor fietsen) dit armpje kun je eenvoudig in een andere stand zetten wanneer de zon er op schijnt en is dan goed leesbaar. Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PimW

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2016, 10:49 »

Pak de ketting beet aan de achterzijde van het achtertandwiel en probeer de ketting hier vanaf te trekken.
Lukt dat mee dan 1 cm dan kun je er vanuit gaan dat je ketting aan zijn einde is.



Dan moet je wel de ketting onder spanning zetten: in het midden tussen de tandwielen de onderzijde omhoog drukken.
Anders meet je verkeerd mocht de ketting slap hangen.

Offline len_tour

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2016, 13:29 »
Voor goedkope navi kun je een smartphone gebruiken. Ze zijn er in waterdicht en bij de action kun je ook semi waterdichte hoesjes voor op het stuur kopen.
Dus evt 2e hands telefoon, appje zoals osmand, offline maps, mapfactor of locus er op en gaan.

Autonavi kan vaak geen routes of tracks aan. De apps kunnen meestal wel gpx tracks rijden en dat is wel heel leuk.
Hou er rekening mee dat je de levensduur iets verkort ivm het koken van de batterij in enorme hitte (bv Spanje), gerammel offroad of toch vocht na lange ritten door de regen.
Mijn vorige samsung xcover heeft bijna 2 jaar zwaar misbruik volgehouden en nu heb ik al een jaar een xcover2 die dienst gedaan heeft op de stenen pistes van de Pyreneeën, de modder van Drenthe en diverse ATB rondjes. Ik heb dus altijd mijn navi bij me ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Cas

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2016, 13:37 »

Navigatie: Ik had in een waterdicht tasje een MIO autonavi, zeer slecht af te lezen bij zonlicht...
Deze is nu (gelukkig) kapot dus zoek op Marktplaats een andere.
Wie heeft ervaring met autonavi (TOMTOM GARMIN oid??) met goed helder scherm?
Echte waterdichte motornavi is me gewoon te duur  ;D
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12889.0
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2016, 13:50 »
Citaat
Dan moet je wel de ketting onder spanning zetten:

Met z'n allen weten we het.

tnx Pim voor deze noodzakelijke aanvulling
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2016, 16:05 »
Dan moet je wel de ketting onder spanning zetten: in het midden tussen de tandwielen de onderzijde omhoog drukken.
Anders meet je verkeerd mocht de ketting slap hangen.

Ben ik het niet mee eens. Door de ketting van het tandwiel te trekken, meet je de speling tussen de bussen van de ketting en de vertanding van het tandwiel. Omdat je minstens 4 tanden hebt boven en onder, maakt het weinig uit hoe strak/slap de ketting staat.

Een hele strakke ketting die versleten is, trek je nog steeds uit het tandwiel omdat de ruimte tussen de bussen ten opzichte van de vertanding te groot is geworden.

Anders gezegd, je mag hem er gewoon niet een cm vanaf kunnen trekken, strak of slap. Misschien dat als je hem echt extreem slap hebt hangen dat het iets invloed heeft, maar dan moet je hem ook met gemak tegen de achterbrug kunnen duwen (en dat is ook niet bevorderlijk).

Verder zit ik eerder te denken aan een versleten voortandwiel ofzo, zie het verhaal van Voorstad hier: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13486.0
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2016, 16:09 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline alain

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2016, 16:29 »
in de handleiding van de Honda Transalp (zie bijlage) staat heel precies beschreven wat de maximumlimiet is.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Gerritn

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2016, 16:39 »
Heel vriendelijk dank voor de snelle reacties!
Ik trek volgende week het kapje van het voortandwiel er ff af, kan ik me iets bij voorstellen dat het gaat zingen als het niet in lijn staat. Was meer het geluid van een ketting die te strak staat (herinner me dat nog uit de MT5 tijd ;D)
Vwb de navi, ik koop gewoon weer een dingetje van MP voor 25 euro, welke me twee jaar vooruit helpt...
mvg Gerrit.

Offline EelkoL

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2016, 20:51 »
Mmm... Waypoint, die zaak loop ik met een grote boog omheen. Veels te duur, arrogant....met name die so called Mister GPS.

Das war einmal. Waypoint (gps.nl) is niet duur meer, ik geloof dat ik in de winkel in Leek €20 meer betaalde voor mijn zumo 350LM dan de allerlaagste prijs op internet. En dat was nog flink zoeken.
Mr. GPS is volgens mij al een hele tijd niet meer verbonden aan Waypoint. Maar hij heeft nog steeds nuttige tips en tricks. Hij verkoopt ook toestellen maar is de laatste keer dat ik keek wel aan de prijs.
En het forum van Waypoint (forum.gps.nl) is ook voor niet-klanten van Waypoint erg nuttig.
Arrogant kan ik niets over zeggen, dat zal voor eenieder anders zijn, maar ik ben een tevreden klant.
'99 TA

Offline jaspersFZR

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2016, 11:33 »
Ik heb een autonaviagatie garmin nuvi 200 op mijn motor (ooit 2 toestellen gekocht voor 30 euro tweedehands)

Handig om van a naar b te komen, maar ik mis toch wel dat je er geen routes in kan zetten. plus dat dat ding soms denkt slim te zijn en je dan via plekken stuurt die echt niet handig zijn!

Ik ga of investeren in een echte motornavi, of in een telefoonhouder en een goeie navi app. 

Overigens rijdt ik er al jaren mee rond, ik positioneer die nuvi gewoon achter mijn kuipruitje, dan wordt die helemaal niet nat. Momenteel op mijn transalp zit ie op het stuur, daar valt er soms een druppel op als het regent. Van de zomer een hele dag met harde wind en regen gereden, toen heb ik bij de plaatselijke franse bakker even een plastic zakje gehaald, ging ook prima!
de transalp wordt steeds mooier

Offline len_tour

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2016, 22:14 »


Ik ga of investeren in een echte motornavi, of in een telefoonhouder en een goeie navi app. 

Telefoonhouder bij de Action, kost weinig. Osmand voor Android (gratis of minder dan 8 euro wanneer je veel kaarten wil) voor de tracks (geen gpx route alleen tracks of route in de app maken, how-to's op mijn youtube kanaal) en Offline Maps (niet googlemaps) voor AB navigatie, gratis...

Zo doe ik het al jaren maar navi's maken vaker rare keuzes, dat blijft
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Acy

Re: Geluid/gevoel dat ketting op is
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2016, 12:27 »
Ik heb een Zumo 660 gebruikt die weg mag. Dan heb je wel een serieuze motor navigatie voor een redelijke prijs.
Grace under Persure