Dat zou ik niet zo snel uitsluiten... 10W30 wordt voor de alp 700 voorgeschreven door Honda. Een 10w30 is op hogere temperatuur dunner als een W40, en is het ook eerder dun. en heeft daardoor een hogere doorstroom snelheid, en geeft daardoor meer koeling. als een blok geconstrueerd is voor dunne olie zou ik er niet zomaar dikkere olie in gooien. 10W40 heeft misschien een groter bereik maar voordat je daar bent gaat je blok kapot omdat je met een koude start steeds te dikke olie hebt.
Het klopt dat een 10w 40 olie op hogere temperatuur dikker is als een 10w 30 maar het is niet zo dat die dan dikker is als hij koud is.
het is namelijk de w van winter die bepaald hoe dik hij koud is en dat is bij beide 10w. en als Honda voor de 700 10w30 voorschrijft moet je die gebruiken. Maar het is niet zo dat daar direct een motor van stuk gaat.
De trend naar dunnere olie,
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie. Het getal met de letter W (van Winter) geeft namelijk de vloeibaarheid bij lage temperaturen aan Die W-kwalificatie heeft dus meer te maken met eisen als stolpunt en verpompbaarheid bij kou. Het bepaalt hoe goed de smering bij een koude motor op gang komt. Hoe kleiner het getal, hoe beter.
Autofabrikanten doen de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting
5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien. En dit zal wel het geval zijn bij de transalp 700 maar of hij er van stuk gaat als je een 10w 40 gebruikt, ik geloof het niet.