Auteur Topic: problemen na olie en koelvlst verversen  (gelezen 8568 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline denniserens

problemen na olie en koelvlst verversen
« Gepost op: 13 maart 2016, 20:25 »
ik heb vandaag de olie ververst en koelvloeistof vernieuwd van mijn transalp 700 van 2008. Maar nu maakt de motor een ratelend geluid bij het blok en tevens slaat hij af bij in de versnelling zetten ook brand opeens het lampje van de abs en loopt de temperatuur op tot over de 100 graden bij stationair draaiende motor . Iemand een idee wat er aan de hand is met mijn motortje

Offline Cas

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2016, 20:29 »
Koelsysteem goed ontlucht?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline denniserens

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2016, 20:36 »
ik denk het wel gevuld aan de radiateur en stationair laten draaien met de doppen eraf.Er kwamen geen luchtbellen meer.Is dit de goede manier of had ik het toch anders moeten doen?

Offline Cas

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2016, 20:38 »
Als de temperatuur bij een Alp zo hoog oploopt denk ik toch aan lucht in het koelsysteem.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline denniserens

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2016, 20:42 »
Hoe kan ik dit oplossen dan? het systeem opnieuw verversen,en heeft mijn waterpomp geen schade opgelopen dan?

Offline Waffie

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2016, 20:50 »
ik begin bij het begin,

olie verversen... welke dikte heb je genomen(volg beslist het advies = 10 w 30)
olie filter ook verwisseld
(Ik hoor somes signalen dat er mogelijk  een  luchtbel in het oliefilter kan blijven zitten  en de oliepomp hier slecht  mee om kan gaan, ik he het echter nog nooit meegemaakt)

koelvloeistof. juiste middel zie WPH expensievat ook leeg gemaakt en opnieuw gevuld

De problemen die je omschrijft kunnen misschien een gevolg zijn al kan ik ze niet direct in relatie brengen met je uitgevoerde werkzaamheden.
abs is een ander systeem dat niet van doen heeft met koel vloeistof of olie

misschien zie je iets over het hoofd, iets gedaan hoe klein dan ook
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2016, 21:10 »

Dag Dennis,


Ik ga mee met Waffie.


Voorts, normaal gesproken moet via de radiator vullen en de motor warm laten draaien tot de thermostaat open gaat, voldoende zijn. Hij ontlucht zichzelf. Wel moet je naderhand de radiator aftoppen tot de rand.

Het abs-systeem is onderdeel van het remsysteem en daar heb je niks aan gedaan. Misschien tegen een stekkertje gestoten..?

Verder zitten er een aantal start- en wegrij beveiligingen op je Alp. In versnelling zetten met de zijstandaard uit kan bijvoorbeeld niet. In de versnelling starten kan alleen met de koppelingshendel in. Dat soort dingen. Maar die staan allemaal in je boekje.


Heb je nog wat aanvullende info? Als,

- heb je ook het oliefilter vervangen?
- hoeveel olie is er na de wissel weer in gegaan?
- of, hoe hoog is het oliepeil als je nu meet?
- hoeveel koelvloeistof is er na de wissel weer in gegaan?
- hoe hoog staat het peil in de radiator nu?
- heb je het juiste boutje weer terug gezet in het aftapgat voor de koelvloeistof op de pomp?


Groet,

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2016, 22:43 »
Temperatuur van de 700 is sowieso heel anders als van de andere transalp varianten. Die loopt zeer snel op bij stationair draaien en/of stads verkeer.

Aanvullend op wat hiervoor al geschreven is...

- Lampje van de ABS brandt altijd zolang je nog niet sneller dan 15 kmph gereden hebt. En als hij af slaat als je hem in de versnelling zet, vermoed ik dat je nog niets gereden hebt ;)
- Afslaan als je hem in de versnelling zet houdt in dat je nog 1 van de andere beveiligingen geactiveerd is. (Zijstandaard ?)
- check opnieuw even olie en koelvloeistofpeil.
- waar heb je de koelvloeistof afgetapt ? Wel juiste aftappunt (is even lastig soms) en heb je een ringetje terug gezet ?  (Weet zo even niet of daar direct de vloeistofpomp achter zit, en je met een te lang boutje (lees geen ringetje) de pomp zou kunnen raken....)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline denniserens

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2016, 21:36 »
hallo allemaal,
bedankt voor de tips.
Bijna alle problemen zijn weg alleen  ik krijg het koelvloeistof systeem niet goed ontlucht denk ik want stationair blijft de temp oplopen tot 110 graden en dan slaat de ven in.
Ik heb nu voor de 2de keer het systeem geheel leeg gemaakt en opnieuw gevuld via de radiator met draaiende motor met 2.3 liter koelvloeistof blauwe.
Dit kan toch niet goed zijn misschien de waterpomp stuk of is dit toch normaal?
Ik heb de olie ververst met 2.3 10w 40 4 takt olie gehaald bij cycleshop zij hebben dit uit hun systeem gehaald passende bij de honda transalp xl 700 abs bwj 2008.

Offline robgoesdakar

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2016, 21:55 »
Bijna alle problemen zijn weg alleen  ik krijg het koelvloeistof systeem niet goed ontlucht denk ik want stationair blijft de temp oplopen tot 110 graden en dan slaat de ven in.
Wat heb je gedaan om het op te lossen ?
Anders gevraagd waar lagen de andere problemen ?

Olie is formeel, zoals Ad ook al eerder aan gaf, 10W30.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline xrvtuur

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2016, 22:32 »
de olie die je er nu in hebt is dus te dik bij hoge temperaturen, maar of de smering nou in het gedrang komt ::)
Varadero SD02  2004

Offline denniserens

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2016, 05:23 »
ik heb de sensor schoongemaakt van de zijstandaard nu gaat die weer in de versnelling ,het abs lampje gaat ind. uit bij rijden .
Het ratelende geluid zijn de kleppen deze hebben iets wat speling.
Alleen de temp van de koelvloeistof krijg ik niet opgelost .

Offline Yank

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2016, 07:01 »
de olie die je er nu in hebt is dus te dik bij hoge temperaturen, maar of de smering nou in het gedrang komt ::)

10W 40 kan juist een hogere temperatuur aan, heeft een groter bereik. Dat kun je uitsluiten als een probleem!

Offline xrvtuur

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2016, 09:42 »
10W 40 kan juist een hogere temperatuur aan, heeft een groter bereik. Dat kun je uitsluiten als een probleem!

Dat zou ik niet zo snel uitsluiten...  10W30 wordt voor de alp 700 voorgeschreven door Honda. Een 10w30 is op hogere temperatuur dunner als een W40, en is het ook eerder dun. en heeft daardoor een hogere doorstroom snelheid, en geeft daardoor meer koeling. als een blok geconstrueerd is voor dunne olie zou ik er niet zomaar dikkere olie in gooien. 10W40 heeft misschien een groter bereik maar voordat je daar bent gaat je blok kapot omdat je met een koude start steeds te dikke olie hebt.
Varadero SD02  2004

Offline Arjen

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2016, 12:30 »
Hoeveel tijd duurt het voordat de temp. meter 110 graden aangeeft bij stationair draaien?
De 10W40 olie is niet als voorgeschreven. Welk merk is het? Is het mineraal, half of vol-syntheet (dit scheelt nogal in viscositeit).
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2016, 13:07 »
olie  uitdaging is duidelijk

de koelvloeistof

zaak is om te ontdekken waarom de temp oploopt

3 oorzaken

de ventilator slaat niet tijdig aan
de thermostaat staat gaat niet open waardoor er geen stroming kan zijn
of de waterpomp doet  het niet

dit zijn de enige redenen
maar bedenk ook dat onder normale rij omstandigheden je dus rijwind hebt


mijn eerste gedachte gaat naar de ventilator uit (zekering ?)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2016, 15:50 »
mijn eerste gedachte gaat naar de ventilator uit (zekering ?)

Denk het niet... want:

Bijna alle problemen zijn weg alleen  ik krijg het koelvloeistof systeem niet goed ontlucht denk ik want stationair blijft de temp oplopen tot 110 graden en dan slaat de ven in.
“Never Stop Exploring”

Offline Yank

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2016, 16:56 »
Dat zou ik niet zo snel uitsluiten...  10W30 wordt voor de alp 700 voorgeschreven door Honda. Een 10w30 is op hogere temperatuur dunner als een W40, en is het ook eerder dun. en heeft daardoor een hogere doorstroom snelheid, en geeft daardoor meer koeling. als een blok geconstrueerd is voor dunne olie zou ik er niet zomaar dikkere olie in gooien. 10W40 heeft misschien een groter bereik maar voordat je daar bent gaat je blok kapot omdat je met een koude start steeds te dikke olie hebt.

Het klopt dat een 10w 40 olie op hogere temperatuur dikker is als een 10w 30 maar het is niet zo dat die dan dikker is als hij koud is.
het is namelijk de  w van winter die bepaald hoe dik hij koud is en dat is bij beide 10w. en als Honda voor de 700 10w30 voorschrijft moet je die gebruiken. Maar het is niet zo dat daar direct een motor van stuk gaat.

De trend naar dunnere olie,
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie. Het getal met de letter W (van Winter) geeft namelijk de vloeibaarheid bij lage temperaturen aan Die W-kwalificatie heeft dus meer te maken met eisen als stolpunt en verpompbaarheid bij kou. Het bepaalt hoe goed de smering bij een koude motor op gang komt. Hoe kleiner het getal, hoe beter.

Autofabrikanten doen de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting
5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien. En dit zal wel het geval zijn bij de transalp 700 maar of hij er van stuk gaat als je een 10w 40 gebruikt, ik geloof het niet.

Offline Waffie

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2016, 18:21 »
misschien is het een kwestie van minder lullen en gewoon rijden ;D
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2016, 19:53 »

Mijn AT heeft es de thermostaat vast gehad. Kan wel hoor..

Vooropgesteld dat de waterpomp schoepen heeft lijkt mij dat nog de enige mogelijkheid. Als je dat ding in een pannetje water op het fornuis zet zie je vanzelf of die het nog doet (krimpt).


Wel een hoop sleutelwerk om bij dat ding te komen  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hans Schaap

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2016, 21:23 »
Zoals Arjen denk ik al opmerkt over de temp.

Dit is normaal!

Wanneer je de motor stationair laat draaien loopt de temp op tot het ingestelde max, in dit geval 110 graden dan slaat de Ventilator aan en brengt de temp terug naar de minimum ingestelde waarde enz, enz.

Wanneer je gaat rijden komt er ook de rijwind bij die de ventilator in de meeste gevallen overbodig maakt.

Dus als ik het zo lees denk ik dat bijna alle problemen zijn opgelost.

Wanneer jouw kleppen een dusdanig ratelend geluid maken is het toch zaak om dat eens nader te onderzoeken.

Over de viscositeit van de olie zou ik niet wakker liggen.
Dit zou alleen bij een zeer kritisch ontworpen motor invloed hebben, onze Alpen zijn niet kritisch ontworpen.

Wanneer mensen geïnteresseerd zijn in olie, met alle fabels en feiten eromheen, verwijs ik altijd naar de oliebijbel.
Een zeer diepgaand document wat antwoord geeft op alle vragen die wij als consument maar kunnen bedenken.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2016, 23:02 »

Ik heb nooit een Alp 700 gehad maar als Hans en Rob als kenners zeggen dat de fan pas bij 110 graden ingrijpt dan geloof ik dat.

Als in het geval van Dennis dat ook zo is, en als gevolg van de fan de temperatuur weer daalt (en dit zich blijft herhalen) dan is dat volkomen normaal.

Anders dan andere club-bikes heeft een 700 blijkbaar getalletjes op het metertje staan  :)


Als de temperatuur, ondanks de fan, even hoog blijft of verder oploopt, dan is er iets ongewoons aan de hand.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline denniserens

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2016, 18:22 »
hallo allemaal ,
bedankt voor alle hulp en adviezen heb er veel aan gehad.
Moet de kleppen stellen en dan is het ratelende geluid vast weg en wat de olie aangaat moet de motor er tegen kunnen
volgens honda.
Dus ik ga dit weekend gewoon rijden en dan zal het wel blijken of de temperatuur goed blijft de waterpomp en thermostaat
doen het namelijk prima.
Dus ik ga dit weekend genieten van mijn alp en als alles goed is zal ik het even posten hier. ;)

Offline Waffie

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2016, 22:04 »
Als je de kleppen gaat stelen geef ik je dringend advies het WPH te volgen

je kleppen deksel achter kan enkel eraf naar verwijdering van de je uitlaat en  gaskleppen huis doordat er een hitteschild tussen  het motorblok en frame zit
en dit model heeft geen inspectie deksels
of je moet alle beschadigingen voor lief nemen en geweld willen gebruiken om zo enkele uren sleutelen te  besparen
fuc''king job

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2016, 22:19 »
Wat Ad zegt mbt het verwijderen van de uitlaat klopt formeel.

Maar met enig beleid en finesse kun je het zonder het verwijderen van de uitlaat doen. Hitteschild moet wel los, maar kun je (omdat de uitlaat blijft zitten) niet verwijderen. Als het schild los is, kun je met enig priegel werk de deksel wel ertussenuit krijgen. Maar als je niet geduldig bent kan het uitmonden in het 'geweld' dat Ad beschrijft   :angel:
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline .sven.

Re: problemen na olie en koelvlst verversen
« Reactie #25 Gepost op: 18 maart 2016, 23:30 »
inderdaad fan gaat in actie bij 110°C. Ik gebruik 10w40.