Auteur Topic: Haarspeldbochten  (gelezen 32476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Waffie

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #60 Gepost op: 11 maart 2016, 13:39 »
ik persoonlijk vind dit een fijn boek omdat er veel duidelijke voorbeelden in staan

https://www.bruna.nl/boeken/motorfietstraining-iedere-dag-9789060133491
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Janoe

Re: Haarspeltbochten
« Reactie #61 Gepost op: 11 maart 2016, 14:10 »
Een KNMV cursus?? Ik heb tijdens een vrouwenweekend dames de gekste dingen zien doen omdat ze het op de 'cursus' zo geleerd hadden.
In de eifel een onoverzichtelijke bocht naar rechts, de 'cursus dames' gingen steevast heel dicht tegen de as v/d weg rijden om wat te kunnen zien, er viel niks te zien. (als je overzicht hebt , doe je dit natuuurlijk wel) Gewoon het midden van jouw baan houden, of iets links v/h midden! Voor de veiligheid....
Voor het zelfde geld komt er een scheurneus met een R1 ofzo van de andere kant die flink overhelt en je hebt de poppen aan het dansen, gebeurd best vaak, zulke aanrijdingen in druk bereden motor gebieden. Zelf een beetje gezond verstand gebruiken.

Haha! Ik ga volgende week zondag weer eens opfrissen bij de VRO. Laatste deed ik twee jaar geleden. Veel geleerd, veel vertrouwen gekregen. De cursus is heel nuttig; basisbeginselen worden opgefrist, theorie wordt kort herhaald en onder begeleiding worden allerlei nuttige oefeningen gedaan. Bochtenwerk, obstakels (autoband/balk), remmen (normaal/op zand) etc.etc. Verschillende cursussen leggen verschillende nadruk. Het gaat echt om het rijden, het type motor is ondergeschikt.. (zo zie je harley's, racers en allroads dezelfde dingen doen).

Sandra is misschien wat kort door de bocht  ;D; of een cursist de juiste dingen of überhaupt leert is niet geheel aan de cursus te wijten - ik heb bij de KNMV dagen ook een vader en zoon (beide motorinstructeur) vol bravoure gevaarlijke handelingen zien blijven doen. Niet luisteren en niet leren is ook een mogelijkheid. Zelfs met alle kwalificaties is het helaas niet te voorkomen dat sommigen idioot blijven.

Kortom de KNMV heeft een goed cursusaanbod. Zeker voor de heropstapper of de beginnende motorrijder. Het is misschien relatief prijzig maar naar mijn ervaring steekt het goed in elkaar, hebben de instructeurs verstand van hun vak - én proberen ze je 'gezond verstand' mee te geven bij het rijden. Wat je daar vervolgens mee doet is aan jezelf! Maar ik denk dat de meeste cursisten er beter en veiliger van gaan rijden.

On topic: dit helpt je misschien niet bij haarspeldbochten specifiek, maar wel met het bochtenwerk in brede zin.
Honda Transalp XL650V6

Offline xrvtuur

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #62 Gepost op: 11 maart 2016, 14:44 »
Beetje jammer dat bij zo'n cursus het type motor ondergeschikt is, je kan dan niet uit je motor halen wat er in zit of aan de andere kant rij je op je tandvlees. Op een leuke bochtige weg verveel ik me achter een harley electra glide te pletter en achter een ktm duke ben je lekker actief bezig.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #63 Gepost op: 11 maart 2016, 14:50 »
Idd, aanrader! De rest zoek ik ff op ;)
Ijsseldijk als onderdeel van een heel groot rondje Nederland (Veluwe Afsluitdijk Groene Hart) geen haarspeldbochten wel heel erg mooi, ga ik nog een keer doen ;D
https://www.youtube.com/watch?v=jjPaCowK__4
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Peter M

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #64 Gepost op: 11 maart 2016, 15:03 »
We zien wel vaker Dero's bij Moto Gymkhana.
Noem het maar Dero Gymkhana  ;) .


Gymkhana vanuit de cockpit van een TA700.  >:D
https://www.youtube.com/watch?v=qZnJ5DFis44

Verschillende motoren tijdens Gymkhana, waaronder 1 TA600
https://www.youtube.com/watch?v=acIgC3rF_po


Als je dit gewoon in Nederland doet, zijn haarspeldbochten geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 15:07 door Peter M »

Offline TransAlpGhost

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #65 Gepost op: 11 maart 2016, 17:48 »
deze engelse instructeur heeft wel leuke filmpjes
https://www.youtube.com/channel/UC7cTUIwR1FuvMplHdHNDGug
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline bart mallee

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #66 Gepost op: 11 maart 2016, 19:13 »
ik wil toch iets opmerken over een verschil tussen een bocht maken en een haarspeldbocht. Ze zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken of het moet zijn dat je iets met je stuur moet doen. Een beetje haarspeldbocht kent een hoogteverschil van makkelijk 5 meter tussen begin en einde van de bocht. Dat rijdt heel anders dan bijv. een rotonde. Dat maakt ook dat als je je voetrem gebruikt je heel geleidelijk het vermogen van de motor naar de wielen kunt aanpassen aan hellingspercentages in de bocht. Bij te veel gas vlieg je uit de bocht en bij te weinig val je naar binnen/beneden.
Transalp 1992

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #67 Gepost op: 11 maart 2016, 19:44 »
Het gebruik van de voetrem komt in dit topic heel vaak voorbij.
Er is momenteel sprake van een enorme toename 50+ motorrijders en een deel daarvan heeft kortgeleden het motorrijbewijs gehaald met alle voordelen van bijzondere verrichtingen.
Er is echter ook een groot gedeelte heropstappers zoals ik.
Toen ik in 1974 mijn motorrijbewijs haalde met 2 of 3 lessen (weet ik niet meer) vertelde mijn instructeur (die helemaal geen instructeur was maar monteur bij de plaatselijke dealer) dat ik op 3 dingen moest letten: op mijn eigen rijstrook blijven, geen voorrangsfouten maken en nergens tegenaan rijden, dan zou ik slagen. En dat klopte ook, want ook de examinatoren wisten in die tijd niet wat ze met die motorrijders aan moesten. En dan mocht je dus gaan rijden, van voetremmen had je nooit gehoord want je haalde in die tijd een oefenvergunning op het politiebureau en dan mocht je een paar straten in je eigen woonomgeving rijden. Ging je rijlessen nemen dan werd minstens verwacht dat je al kon rijden want de "instructeur" zat achterop.
De plaats op de rijbaan was gewoon rechts en over de ideale lijn werd al helemaal niet gesproken. De enige ideale lijn die ik in die tijd kende was die van mijn vriendin dus, strakke lijnen rijden met op het juiste moment een mooie ronde bocht.
Gelukkig is een motorrijder tegenwoordig geen loslopend (rijdend) wild meer maar iemand met een goede opleiding en die de juiste vaardigheden heeft aangeleerd waaronder dus het juiste gebruik van de voetrem.
Nu heb ik het gebruik van die voetrem hier al heel vaak voorbij zien komen, ik heb die voetrem in de praktijk dus nooit gebruikt in die bochten (die ik ook nooit heb genomen) dus dat zit ook helemaal niet tussen mijn oren, is geen automatisme, en niet alleen bij mij maar bij heel veel heropstappers die vroeger hun rijbewijs hebben gehaald.
Kort gezegd: of ik geef te veel gas en vlieg uit de bocht of ik geef te weinig gas en sodemieter naar beneden of ik ga een cursus volgen ;D ;D
Ik betwijfel of alle nuttige theorie hier in dit topic mij straks in het heetst van de strijd met zwetende handjes en parelende druppeltjes op het voorhoofd gaat redden.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline TransAlpGhost

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #68 Gepost op: 11 maart 2016, 19:51 »
De lijnen van je vriendin ;D

Ik zou gewoon eens een les boeken bij een knmv instructeur ik denk dat je met 2 uur begeleiding opeens de schwung te pakken krijgt. En denkt had ik dit maar eerder gedaan. Evt niet op je eigen motor, dan is het minder erg dat je hem laat vallen  ::)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #69 Gepost op: 11 maart 2016, 19:58 »
De lijnen van je vriendin ;D
Evt niet op je eigen motor, dan is het minder erg dat je hem laat vallen  ::)
Daar zit ik dus ook aan te denken maar durfde ik dus niet te zeggen.
Op de rijschool oefen je die manoeuvres op een geschikte lesmotor met goede valbescherming en de Dero heeft nogal eens de eigenschap om op ongeschikte momenten af te slaan.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #70 Gepost op: 11 maart 2016, 19:59 »
Vergeten we niet als je op de Dero de achterrem erbij pakt dat ook de voorrem geactiveerd wordt. DCBS.
Die opmerking heb ik al eerder in dit topic gemaakt maar daar kwam geen antwoord op.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #71 Gepost op: 11 maart 2016, 20:10 »
misschien helpt deze je beter

https://www.youtube.com/watch?v=5ZwyOCdUup8

helemaal afkijken al is het alleen maar voor de duidelijkheid hoe het ook zou kunnen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bart mallee

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #72 Gepost op: 11 maart 2016, 20:22 »
Hoi Cas, Ik ben van ongeveer dezelfde categorie, examen in 1966 en geen rijschool gezien, alleen het oefenrijbewijs gedurende twee maanden (wel eerste keer gezakt voor de theorie, want ik ging er vanuit dat ik dat wel wist). Dat verhaal over voetrem heb ik van deze site of van de "luie motorrijder/fiets". Heb ik geprobeerd, is nuttig, maar niet noodzakelijk.
Transalp 1992

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #73 Gepost op: 11 maart 2016, 20:33 »
Gaat goed komen Bart, ik volg gewoon op enige afstand een andere motorrijder ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #74 Gepost op: 11 maart 2016, 21:25 »
dat mee remmen van de dero aan de voorkant valt wel mee hoor, alleen linksvoor remt er 1 zuiger mee als je de achterrem gebruikt
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #75 Gepost op: 11 maart 2016, 21:32 »
en over dat uitvallen van de Dero Cas, ik heb jou powercommandermap nog eens bekeken maar ik denk dat hij onderin wat te rijk staat, je zou eens kunnen proberen om van 1000 tot 2500 toeren en dan van 0 tot 15% gas eens drie of vier af te halen, kijken hoe het dan rijdt. met kleine stapjes beetje proberen, je kan altijd zo weer terug naar wat het nu is als dit eerst opslaat.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #76 Gepost op: 11 maart 2016, 21:39 »
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #77 Gepost op: 11 maart 2016, 21:49 »
en over dat uitvallen van de Dero Cas, ik heb jou powercommandermap nog eens bekeken maar ik denk dat hij onderin wat te rijk staat, je zou eens kunnen proberen om van 1000 tot 2500 toeren en dan van 0 tot 15% gas eens drie of vier af te halen, kijken hoe het dan rijdt. met kleine stapjes beetje proberen, je kan altijd zo weer terug naar wat het nu is als dit eerst opslaat.
Momenteel rijd ik met deze, gehalveerd. Hij valt maar zeer zelden uit maar kortgeleden toch weer. Altijd op lage snelheid bij het terugschakelen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #78 Gepost op: 11 maart 2016, 21:49 »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline EelkoL

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #79 Gepost op: 11 maart 2016, 22:40 »
Slecht bochtenwerk maar mooie streep rubber op 1'45
'99 TA

Offline Cas

Re: Haarspeldbochten
« Reactie #80 Gepost op: 12 maart 2016, 16:41 »
Hier dan nog een filmpje van een ouder model Varadero, verkeerde camera positie maar netjes in de folie en wat loopt dat ding mooi zeg :P
https://www.youtube.com/watch?v=uO08_xxgL7s
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2016, 17:03 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.