Auteur Topic: Nieuwe aanwinst AT  (gelezen 4237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timmert

Nieuwe aanwinst AT
« Gepost op: 21 maart 2016, 12:20 »
Hoi,

Ik zal mij even kort voorstellen. Tim 27 jaar, altijd supersports gehad en op circuit gereden (momenteel geen motor op kenteken). Afgelopen donderdag had ik een idee om met de motor op vakantie te gaan (hoe, wat, waar geen idee)-> twee vrienden gevraagd, die zeiden direct "JA!" -> Vrijdagavond "vergadering" -> En sinds gisteren hebben 2 van de 3 (waaronder ik) al een Africa Twin gekocht  ;D tja...gaat snel.

Mijn AT had een kentekenplaat van de transalpclub, dus vandaar dat ik even een kijkje ben komen nemen. En er is veel info te vinden over de AT.

Maar afijn...ik ben bezig om de motoren klaar te maken.
Mijn AT ligt momenteel al ver uit elkaar. Wat sleutelt dat makkelijk zeg t.o.v. supersports.

Mijn AT is in aardig goede staat. Kuipjes zijn netjes, geen deuken of krassen. Geen pekelschade, afgebladerde verf. Top eigenlijk! De bouten waren ook ingevet met kopervet dus alles ging redelijk goed los. Motor loopt en start goed. Maar voor de vakantie wil ik alles in orde maken/checken. En zo leer ik de motor ook kennen.

Brandstofpomp is vervangen door een elektrische door de vorige eigenaar. I.v.m. het benzinepomp kwaaltje. Iemand ervaring met deze ombouw? Betrouwbaar?

Wat ik ga doen
Alle vloeistoffen en filters vervangen
Vorkolie en seals vervangen
Shock laten servicen
Kleppen stellen
Carbs ultrasoon reinigen en synchroniseren
Bougies vervangen
Wiellagers vervangen
Kettingset vervangen
Lagers checken/opnieuw invetten
Accu is redelijk recent
Koppelingsplaten checken

Daarnaast ga ik een voltmeter monteren. Ik kwam hier een topic tegen zodat je ongeveer kunt zien wanneer de spanningsregelaar de geest gaat geven.

Volgens mij zit ik redelijk goed m.b.t. onderhoud aan mijn fiets? Zijn er verder nog AT specifieke zaken om te checken?

Nog advies m.b.t. banden? Voor sportief rijden en voornamelijk asfalt.


AT van mijn vriend is in iets mindere staat. Start prima. Maar tijdens de proefrit viel de motor uit. Vorige eigenaar was al op reserve aan het rijden. Kortom...tank helemaal leeg. Toch motor gekocht want liep verder prima.
Eenmaal thuis aangekomen verse benzine erin. Na wat moeite sloeg hij aan en heeft tijdje prima stationair gelopen. Na een tijdje begint hij steeds ruwer te lopen. Loopt vervolgens nog alleen met choke erop -> choke eraf of iets lager -> valt uit (idem voor iets gas erbij). Nog iets later krijgen wij hem niet eens meer aan. Ik vermoed dat de carbs aardig vervuild zijn?




Offline ddw

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2016, 12:59 »
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier ermee! Ben benieuwd waar de reis naartoe gaat, ben zelf van plan van de zomer richting de vulkaaneifel te gaan met AT.

Bij het compleet leeg rijden van de tank wordt vaak ook de laatste ''rommel'' uit de tank mee genomen en zou het dus goed kunnen dat de carbarateurs vervuild zijn.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Timmert

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2016, 15:38 »
Thanks :)

Reis gaat richting Italië.


Zo'n vermoeden had ik al m.b.t. het vuil in de carb.
Iemand die een adres weet waar ik de carbs kan laten reinigen? (de-)montage kan ik zelf.

Offline Rob de Bob

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2016, 12:15 »
Zo te zien verveel je je komende tijd nog even niet ;).

Inhoudelijk heb ik geen verstand van brandstofpompen, maar mijn zwager heeft zijn brandstofpomp van zijn AT ook vervangen door een elektrische, en dat bevalt tot op heden volgens mij prima!

Welkom btw!

Offline Rob de Bob

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2016, 12:21 »

Iemand die een adres weet waar ik de carbs kan laten reinigen? (de-)montage kan ik zelf.

Weet niet waar je vandaan komt, maar ik denk dat één van onze clubgarages je wel verder kan helpen (Ad aka waffie in Sprundel, Hans Schaap in Elburg en Rob aka robgoesdakar in Alphen aan de Rijn)

Offline Timmert

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2016, 23:01 »
Fiets ligt al ver uit elkaar

Ben aan het wachten op onderdelen.
Dan kan de boel weer in elkaar :)
O.a. kleppen gesteld (was nodig, 3 stuks)

Heb zelf maar een ultrasoon gekocht.
Altijd handig :)

Offline James Bond

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2016, 07:29 »
Vergeet het pro-link systeem niet te controleren / demonteren invetten en weer monteren. Honda levert die standaard met 1 druppel vet.... Er staan hier meerdere topics over. Zelf heb ik dit gedaan bij mijn transalp uit 1987. Zie ergens het topic 'AT en TA rijder' , met fotos. Volgens mij is dit systeem op een AT nagenoeg hetzelfde.
Succes en plaats een foto. 😀
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline V-Twin

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2016, 22:04 »
Extra aandacht voor de stekkers aan de spanningsregelaar. Desnoods de stekker tussen Dynamo en Sr vervangen via Ad/Hans/Rob zijn deze te koop. SR zelf direct aansluiten op de accu.
Succes!

Offline Mirko

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2016, 11:16 »
Ik lees dat je de wiellagers gaat vervangen, dan heb ik een Tip voor je.

 Wiellagers niet bij Honda of motorzaak kopen, maar gewoon bij een lagerboer. Houd je wat geld in je zak. Nummers staan gewoon op de lagers. Ook de keeringen zijn meestal gewoon elders te koop.
Yamaha XJR 1300

Offline Timmert

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2016, 09:42 »
Vergeet het pro-link systeem niet te controleren / demonteren invetten en weer monteren. Honda levert die standaard met 1 druppel vet.... Er staan hier meerdere topics over. Zelf heb ik dit gedaan bij mijn transalp uit 1987. Zie ergens het topic 'AT en TA rijder' , met fotos. Volgens mij is dit systeem op een AT nagenoeg hetzelfde.
Succes en plaats een foto. 😀

Goeie tip, zal het even loshalen

Extra aandacht voor de stekkers aan de spanningsregelaar. Desnoods de stekker tussen Dynamo en Sr vervangen via Ad/Hans/Rob zijn deze te koop. SR zelf direct aansluiten op de accu.
Succes!
Stekker van de spanningsregelaar was al aangepast. Zoals op veel modellen branden deze inderdaad een keer door.




Inmiddels zit de AT weer ver in elkaar, morgen test ritje.



- nieuwe banden
- voorvork nieuwe olie en seals (zat volgens mij nog het originele spul in :X )
- alle stekker verbinding schoon gemaakt en ingespoten
- alle lagers checked en opnieuw ingevet (behalve prolink moet ik nog doen)
- nieuw JT voortandwiel (rest van de set was nog prima in orde), ingevet met Mos2, gelukkig geen ingesleten as
- alle kabels gesmeerd (gas-koppeling etc)
- nieuwe bougies
- kleppen gesteld
- carbs gesynced
- nieuw luchtfilter
- brandstoffilter
- nieuwe remschijven
- nieuwe remblokken
- remklauwen gereviseerd met nieuwe stofkappen en keerringen
- carbs ultrasoon gereinigd
- koppelingsplaten en veren gecontroleerd (als nieuw), nieuwe pakking en borgmoer
- radiateurs schoon gemaakt en zijn in prima staat
- nieuwe kvs
- nieuwe olie/filter
- nieuwe remvloeistof

Volgens mij heb ik het aardig compleet nu :)

Offline jan1966

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2016, 11:12 »
Excuses voor mijn onwetendheid, maar wat is een KVS?

Heb het bericht aangepast; na enig nadenken bedacht ik mij dat dit wel koelvloeistof moet zijn ;)

Succes verder.

Gr.Jan
« Laatst bewerkt op: 02 april 2016, 18:20 door jan1966 »
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline V-Twin

Re: Nieuwe aanwinst AT
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2016, 12:27 »
En dan nu, op naar de Dolomieten  :P ;)