Hoi,
Ik zal mij even kort voorstellen. Tim 27 jaar, altijd supersports gehad en op circuit gereden (momenteel geen motor op kenteken). Afgelopen donderdag had ik een idee om met de motor op vakantie te gaan (hoe, wat, waar geen idee)-> twee vrienden gevraagd, die zeiden direct "JA!" -> Vrijdagavond "vergadering" -> En sinds gisteren hebben 2 van de 3 (waaronder ik) al een Africa Twin gekocht
tja...gaat snel.
Mijn AT had een kentekenplaat van de transalpclub, dus vandaar dat ik even een kijkje ben komen nemen. En er is veel info te vinden over de AT.
Maar afijn...ik ben bezig om de motoren klaar te maken.
Mijn AT ligt momenteel al ver uit elkaar. Wat sleutelt dat makkelijk zeg t.o.v. supersports.
Mijn AT is in aardig goede staat. Kuipjes zijn netjes, geen deuken of krassen. Geen pekelschade, afgebladerde verf. Top eigenlijk! De bouten waren ook ingevet met kopervet dus alles ging redelijk goed los. Motor loopt en start goed. Maar voor de vakantie wil ik alles in orde maken/checken. En zo leer ik de motor ook kennen.
Brandstofpomp is vervangen door een elektrische door de vorige eigenaar. I.v.m. het benzinepomp kwaaltje. Iemand ervaring met deze ombouw? Betrouwbaar?
Wat ik ga doen
Alle vloeistoffen en filters vervangen
Vorkolie en seals vervangen
Shock laten servicen
Kleppen stellen
Carbs ultrasoon reinigen en synchroniseren
Bougies vervangen
Wiellagers vervangen
Kettingset vervangen
Lagers checken/opnieuw invetten
Accu is redelijk recent
Koppelingsplaten checken
Daarnaast ga ik een voltmeter monteren. Ik kwam hier een topic tegen zodat je ongeveer kunt zien wanneer de spanningsregelaar de geest gaat geven.
Volgens mij zit ik redelijk goed m.b.t. onderhoud aan mijn fiets? Zijn er verder nog AT specifieke zaken om te checken?
Nog advies m.b.t. banden? Voor sportief rijden en voornamelijk asfalt.
AT van mijn vriend is in iets mindere staat. Start prima. Maar tijdens de proefrit viel de motor uit. Vorige eigenaar was al op reserve aan het rijden. Kortom...tank helemaal leeg. Toch motor gekocht want liep verder prima.
Eenmaal thuis aangekomen verse benzine erin. Na wat moeite sloeg hij aan en heeft tijdje prima stationair gelopen. Na een tijdje begint hij steeds ruwer te lopen. Loopt vervolgens nog alleen met choke erop -> choke eraf of iets lager -> valt uit (idem voor iets gas erbij). Nog iets later krijgen wij hem niet eens meer aan. Ik vermoed dat de carbs aardig vervuild zijn?