Zaterdag 2 april is de keuringsdag in Elburg geweest.
Er zijn 16 motoren gekeurd en er zijn nog eens 12 leden voor de gezelligheid langs gekomen.
Al met al een gezellige dag waar veel mensen niet alleen kennis hebben uitgewisseld maar ook gemaakt.
Wat een energie genereerde dat. Dat bleek ook wel tijdens de lunch waar 60 frikandellen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Een aangename verrassing was de komst van een viertal nieuwe ATs, drie keer de DCT en één voetgeschakelde.
Wat een mooie motor is het, hoogtepunt voor mij was het feit dat Erik mij zijn sleutels aanbood. Na ongeloof van mijn kant heb ik zijn motor mogen proberen op een bochtige weg van Elburg naar Oosterwolde.
En het bevestigde wat mij aangaat alle rijdersverslagen, de motor stuurt fijn, een heerlijk motorblok en de DCT is een droom.
Erik bedankt voor het vertrouwen!
Na het ritje snel weer door met keuren. Na de lunch startte Ad snel met zijn workshop banden, want het was veel meer dan alleen het repareren van een band. Ad stond uitgebreid stil bij alle aspecten van banden en binnenbanden. Door zijn manier van presenteren, doorspekt met brabantse humor, was het een boeiend geheel.
En rond 18.00 was de laatste motor gereed.
Hieronder een kort overzicht van de meest in het oog springende bevindingen:
5x Plaatwerk wat niet vast zit
4x Een slechte stekkerverbinding bij de hoofdzekering
2x Koelvloeistof peil te laag
5x Motorolie peil niet goed ( 2 te hoog en 3 te laag)
5x Remlicht voetrem verkeerd afgesteld
1x Remlichtschakelaar handrem defect
2x Richtingaanwijzer niet in orde ( 1 glas weg en 1 LED geplaatst zonder voorschakelweerstand)
3x Koppelingskabel zwaar
2x Gaskabels zwaar
12x Remleiding verouderd
10x Remvloeistof verouderd ( teveel water)
7x Balhoofdlager defect
2x Beschermbalg voorvering gescheurd
3x losse spaken
3x Bandenspanning te laag
5x Remschijf te dun
3x Remblokken versleten
4x Kettingspanning niet goed ( 1 te strak en 3 te los)
6x Zijstandaard klapt niet in
Wat opvalt aan bovenstaande lijst is dat er veel punten tussen staan die te maken hebben met het onderhoud van de motor. Het zijn vaak zaken die je regelmatig controleert vóór je gaat rijden.
Het onderhoudsinterval wordt door veel deelnemers aan de keuring niet aangehouden.
Er staan een paar serieuze punten tussen die een groot risico met zich meebrengen. Denk dan bv. aan de remlichtschakelaars, jij denkt dat de auto achter jou je ziet remmen maar in werkelijkheid wordt degene achter jou compleet verrast.
Kortom het nut van de keuring blijkt weer uit de resultaten.
We hebben nog één keuringsdag gepland, deze is op zaterdag 16 april op de locatie van Ad Mies te Sprundel.
Mocht je inzicht willen krijgen in de actuele staat van jouw motor en een leerzame dag met ontmoetingen met mede-clubleden dan kun jeje via de site aanmelden.
Als afsluiting wil ik namens Rob, Ad en mijzelf alle mensen bedanken die langs zijn geweest, met zijn allen hebben we er een mooie dag van gemaakt.
Groet Hans