Gekoppelde gebeurtenissen

  • Proefrijden Nieuwe Africa Twin: 01 april 2016

Auteur Topic: Proefrijden Nieuwe Africa Twin  (gelezen 11561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline luwe

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #30 Gepost op: 31 maart 2016, 22:10 »
ben benieuwd over de bevindingen van de twin
en het weer word goed  :) ;)


Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2016, 22:13 »
dag proefrit mannen en ria, een forum is natuurlijk erg handig alleen in dit geval niet zo: alle info krijgen jullie via de meel; dus ook de route ...; eigen route rijden is ws ook geen probleem alleen als je dan te laat terug bent kun je mij de schuld niet geven (anders natuurlijk ook niet, maar dat terzijde); denk aan de mensen die na jou die rit moeten rijden en ook aan onze gastheren; er zijn een paar motoren waar de gps op moet kunnen dus qua route moeten we dat kunnen redden

tot morgen!
een forum: je schrijft alsof je praat en het leest alsof het gedrukt staat

Offline The Headless Horseman

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2016, 22:59 »
Heb de route er in gezet Jan  :) Tot morgen!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Janoe

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2016, 23:00 »
dag proefrit mannen en ria, een forum is natuurlijk erg handig alleen in dit geval niet zo: alle info krijgen jullie via de meel; dus ook de route ...; eigen route rijden is ws ook geen probleem alleen als je dan te laat terug bent kun je mij de schuld niet geven (anders natuurlijk ook niet, maar dat terzijde); denk aan de mensen die na jou die rit moeten rijden en ook aan onze gastheren; er zijn een paar motoren waar de gps op moet kunnen dus qua route moeten we dat kunnen redden

tot morgen!

Zin an! Ben erg benieuwd.. Om 10 uur bij Goedhart Motoren (voor de late starters)?
Honda Transalp XL650V6

Offline ddw

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #34 Gepost op: 01 april 2016, 15:35 »
Mannen en vrouw bedankt voor de gezelligheid en de leuke rit. Als iemand nog een foto heeft van mij op de twin of andere leuke beelden zie ik die graag!

Mijn eigen A.T. reed op de terugweg toch iets minder fijn als op de heeweg, ach..... blijven dromen.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline The Headless Horseman

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #35 Gepost op: 01 april 2016, 16:05 »
Was erg leuk idd  :)

Wij gingen met 5 m/v op pad, onder aanvoering van Rob die wel een leuk rondje in de omgeving wist. Ik ben begonnen op een DCT uitvoering en later met Dennis gewisseld die op een schakelversie vertrok.

Met de DCT is wmb echt hélemaal niks mis! Heel effies wennen dat je linkerkant weinig te doen heeft, maar dat is maar kort. Het schakelt heel soepeltjes op en gaat er écht goed vandoor. Dat is met zelf schakelen niet bij te houden  8) Het blok wil sowieso graag toeren maken en je zit in no time op hoogst illegale snelheden, alhoewel mijn gevoel zegt dat de snelheidsmeter wel behoorlijk overdrijft.

Beetje aan het spelen geweest met de verschillende schakel-modi. De D(rive) stand moet je maar gauw vergeten, hij schakelt dan wel heel snel op en houd het blok naar mijn gevoel nét wat te laag in toeren. Bij 60km/u zat hij al in de 6.
De S(port) stand met 3 balkjes beviel mij eigenlijk het best. Hij 'luistert' dan ook echt naar je rijstijl. Als je effe flink aan het gassen bent herkent hij dat en wacht dan duidelijk ook nog een paar seconden met schakelen als je al weer op een constante snelheid rijd, alsof hij verwacht dat je direct wéér op het gas wilt  ;D

Zélf op- en terugschakelen in een manuele stand kan ook nog, maar daar had ik eigenlijk niet echt behoefte aan. Hij doet het zelf prima en wil je nog wat dan kun je altijd nog effe 1 versnelling terug tikken met een knop links op het stuur.

De schakelversie doet het overigens ook prima. Een lekker licht te bedienen koppeling en erg soepele bak. Ook zonder koppeling te gebruiken gaat opschakelen uitstekend.

De DCT had een verhoogde ruit, de schakel een standaard ruit. Met mijn lengte van 1,80m merkte ik eigenlijk weinig verschil  :-\

Verder vind ik de zithouding en verhoudingen stuur/zadel/voetsteunen voor mijn lengte prima, het voelt direct vertrouwd aan. Het zadel stond op de hoge stand, maar zou voor mij nét nog wel een tikkie hoger mogen zijn. Het voelt ook best hard aan. Ik denk dat ik daar wel iets aan zou willen veranderen.

Al met al was het een leuk evenement! Dank aan Jan voor het organiseren en aan mijn groepje voor de leuke rit  8)

Grtz,
René



TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline The Headless Horseman

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #36 Gepost op: 01 april 2016, 16:09 »
Doet u deze 2 maar! Inpakken hoeft niet  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline voorstad

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #37 Gepost op: 01 april 2016, 16:20 »
Krijg een enorme grijns maar niet van m'n gezicht.... WOW, wat een heerlijk machientje.

Motome was ook aanwezig, in de volgende aflevering een review van de nieuwe AT. Met bijdrages van de Tranalpclub  :angel:
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Janoe

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #38 Gepost op: 01 april 2016, 16:58 »

Was een briljante ervaring. Veel dank voor de organisatie Jan!
De motor is heel goed: up-to-date, soepel, strak - maar duidelijk met eigen Honda roots. Licht, voldoende power en een genot om te sturen. Over de DCT zijn de mening duidelijk verdeeld. Journalisten zijn voor, gebruikers neigen naar zelf schakelen -zo bleek na een praatje met de Honda mannen. Tja, een computer schakelt beter dan een mens, maar het blijft een kwestie van automatisering. Mind you: aan deze automaat is weinig aan te merken -zowel in de ouwe-lullen drive-stand als in de drie sport-standen schakelt de motor naar verwachting en is er nog altijd zelf input te geven.  Bovendien, met een automaat kun je je inderdaad meer richten op andere zaken dan het motorrijden zelf -en dus is het ook indirect veiliger vermoed ik. Maar het blijft voor mij een gevoelskwestie; zelf schakelen blijf ik prettiger vinden.

Nu nog even het geld bij elkaar sparen..  8)
« Laatst bewerkt op: 01 april 2016, 17:06 door Janoe »
Honda Transalp XL650V6

Offline ddw

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #39 Gepost op: 01 april 2016, 17:53 »
Voor mij had hij idd ook iets hoger mogen zijn (ben ongeveer 1,95) zowel zadel als stuur. Maar dat heb je nu eenmaal met mijn lengte. Wat mijn grootste ''zeikpuntje'' aan de dtc versie is: ik zit met mijn scheenbeen tegen het blok aan, is misschien ook wel opgelost met het hogere zadel.

Beide reden de motoren echter heel fijn. Vooral de voetbak versie vond ik fijn, vooral ook omdat deze iets lichter voelt en is.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline ChristianG

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #40 Gepost op: 01 april 2016, 18:03 »
Ik moest helaas werken, ben best wel een beetje jaloers op jullie. :-X
Deze zomer maar een keer eentje huren denk ik. 8)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline MartinW

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #41 Gepost op: 01 april 2016, 18:05 »
Ik kwam even voor 10 uur aan bij Goedhart Motoren en na een bakkie koffie kregen we een technische uitleg over de nieuwigheden van de motor. Het belangrijkste wat ik heb onthouden is massa centralisatie en een laag zwaartepunt, door een compact motorblok en bijvoorbeeld accu laag bij het motorblok geplaatst.
In de praktijk vertaald dit zich in een makkelijk wendbare motor, die een stuk lichter aanvoelt dan een Varadero.
Het is (gelukkig) ook niet zo'n "dikke" motor geworden als een GS 1200 of zelfs 800.

Voor de proefrit kreeg ik een gloednieuwe cfr1000l africa twin, die net van de trailer was af komen rollen. Het was een versie met DCT automaat. Eenmaal op weg was het even wennen aan het lichtere stuurgedrag en de wat langere veerwegen. Met de DCT in stand "D" vond ik de motor wat traag oppikken na een bocht en doordat je met weinig toeren een bocht doorgaat geeft ook nog eens weinig trekkracht in de bocht. Later overgeschakeld naar stand "S" met 2 streepjes en dit reed merkbaar prettiger. In het begin nog even "gezocht" naar de koppling, maar net als een auto met automaat went dit snel.
Naarmate we meer reden en de motor begon te wennen, werden de bochten steeds lekkerder genomen. Zoals gezegd is de Twin vlot in te sturen en te kantelen, maar is ook op de snelweg bij 130+ koersvast en stabiel.

Al met al een zeer fijne rij ervaring en dank aan Jan voor de organisatie en Goedhart Motoren en Honda voor het mogelijk maken van de proefrit en de lekkere broodjes.  :D

Offline Bill

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #42 Gepost op: 01 april 2016, 20:43 »
Jan, Honda, Goedhart en ieder die dit mede mogelijk heeft gemaakt BEDANKT!
Het was een fantastische dag. Zat in de tweede chift en had de eer de route te bepalen. Nu ken ik de omgeving goed maar het blijkt dat je toch wel heel snel je GPS mist. Desalniettemin hebben we aardig wat gereden met allerlei soorten wegen.
Over de twin kan ik kort zijn want alles is al gezegt. Ik vindt hem geweldig, Maar...
Ook voor mij vindt ik hem erg laag en ondanks de grote bodem vrijheid heb ik toch bijna twee keer mijn voet gebroken omdat ik al aan de grond zat  >:D  Maar er is altijd baas boven baas, toch Jeroen?
Mijn voorkeur gaat in eerste instantie uit naar schakel omdat het vertrouwde is, ik denk dat ik echter wel kan wennen aan het DCT systeem. Echter moet Honda dan wel de basis Drive stand veranderen naar de sport stand met daarnaast de keuze voor nog meer agressie want dat miste ik toch wel wat. Maar van zijn plek komen wil ie wel. Gas helemaal open en gaan...en voordat je het in de gaten hebt rij je hard, veel te hard en ben je de groep achter je kwijt C:-) :))
Zou ik hem kopen als ik het geld had? Nee denk het niet. Toen ik om 15:15 uur weer op mijn alp stapte en weg "scheurde" had ik eindelijk mijn wauw gevoel!
Wat rijdt mijn aangepaste alppie toch eigen lekker, zelfs op de grote noppen die er nog onder zitten :P
En ik hoef er niet zo voorzichtig mee te zijn, want met een motor van 18k in de uitgebreide versie zal ik toch niet zo lekker mee gooien en smijten als met mijn alp.
Al met al een mooie dag, en weer een mooie ervaring rijker.

Offline jeroen emke

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #43 Gepost op: 01 april 2016, 23:53 »
still no angel found who flies at the same speed

Offline MartinW

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #44 Gepost op: 02 april 2016, 20:54 »
https://youtu.be/6ewAirUiVbI  :)
Leuk gefilmd Jeroen. Zelfs je "neutraal" momentje er niet uitgeknipt ;-)

Offline Goobi

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #45 Gepost op: 08 april 2016, 15:29 »
Motome was ook aanwezig, in de volgende aflevering een review van de nieuwe AT. Met bijdrages van de Transalpclub  :angel:

En inderdaad: een mooie review, met een paar bekende gezichten  ;D

http://www.motome.nl/afleveringen/2016/motome-aflevering-30
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline V-Twin

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #46 Gepost op: 09 april 2016, 12:19 »
Het heeft even geduurt maar via deze link kom je bij de foto's die ik 1 april heb gemaakt.

https://goo.gl/photos/qQurDnxM1W3WRY8t5

Foto's zijn te downloaden.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2016, 06:43 door V-Twin »

Offline MartinW

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #47 Gepost op: 09 april 2016, 12:40 »
Mooie foto's V-Twin. De film van Motome ga ik nog ff rustig bekijken.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2016, 13:16 door MartinW »

Offline The Headless Horseman

Re: Proefrijden Nieuwe Africa Twin
« Reactie #48 Gepost op: 09 april 2016, 17:52 »
Leuke foto's en geinig filmpje van Motome  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS