Auteur Topic: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro  (gelezen 4042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Matthijs

Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Gepost op: 23 maart 2016, 11:04 »
Dag allemaal,

Na te hebben gepost in andere delen van dit forum, over Varadero gezocht enzo, en na een uitgebreide zoektocht is het zover!
Afgelopen weekend heb ik een Varadero SD01 gekocht, in België. Komend weekend staat ‘ie bij mij thuis en kan ik de import gaan regelen. Heb al RDW keuringsafspraak gemaakt, kan niet wachten!~

Waarom importeren? Scheelt wat geld, kon deze erg voordeling overnemen en ook na de importkochten blijft het een koopje.

Het is er eentje uit 1999 met 62.000 km, de vorige eigenaar had deze maar liefst 14 jaar in bezit. Altijd binnen gestaan en louter met mooi weer bereden (naast z’n 5 andere motoren, oldtimerverzameling, echt een liefhebber pur sang!), en dat zie je aan alles terug. Ieder boutje en div. kleine zaken zien er uit als nieuw.

Zodra ik ‘m heb zal ik foto’s plaatsen.

Over mezelf: Ben 38 jaar, woon in Breda, rijd motor sinds mijn 18e verjaardag en heb inmiddels vele motoren gehad, van Honda cb’s via Ducati tot BMW RT, van caferacer tot tourbuffel. Vorige zomer had ik een Africa Twin gekocht, echt geweldig ding maar vanwege woon-werk verkeer en de winter op komst deze toch weggedaan en echt een woon-werk motor gekocht, een ST1100 Pan European. Prima om te forenzen, maar verder vrij saai.
Inmiddels een nieuwe baan vlakbij huis dus geen woon-werk motor meer nodig. Dus spijt dat ik  m’n AT heb weggedaan, maar ik mistte daar toch wat vermogen op dus nu een Varadero gekocht!
Echt offroad ga ik toch niet, maar een bos- of zandpaadje af en toe wel.
Sinds ik een Ducati heb gehad ben ik verslaafd aan een V-twin, die heerlijke roffel!!

Op mijn Vara moet dus zeker een andere uitlaat komen, verder wil ik K&N filter erop en een Dynojet kitje.

Het is een grijs-zwarte. Dat grijs gaat heel gauw zwart worden, dus de tank ga ik (evt laten) spuiten, en de velgen ga ik zwart coaten. Black is beautiful!!!

Man, kan momenteel nergens anders aan denken, ik ga ermee naar bed en sta ermee op.

Wordt vervolgd!

Offline Jeroen

Re: Even voorstellen: nieuwe Varadero liefhebber
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2016, 11:29 »
Welkom en gefeliciteerd! Lees de forum policy eens door, en kom maar op met al je vragen!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Rob de Bob

Re: Even voorstellen: nieuwe Varadero liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2016, 12:12 »
Fijn om een stadgenoot erbij te hebben  8), van harte welkom en genietze van je nieuwe aanwinst binnenkort!

Offline Wim66

Re: Even voorstellen: nieuwe Varadero liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2016, 13:22 »
Matthijs,

welgekomen en veel rijplezier met je dero!

Mvg
Wim

Offline Matthijs

Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2016, 10:21 »
Hallo allemaal,

Na te hebben gepost in andere delen van dit forum, over Varadero gezocht enzo, en na een uitgebreide zoektocht is het zover!
Afgelopen weekend heb ik een Varadero SD01 gekocht.

Het is er eentje uit 1999 met 62.000 km, de vorige eigenaar had deze maar liefst 14 jaar in bezit. Altijd binnen gestaan en louter met mooi weer bereden (naast z’n 5 andere motoren, oldtimerverzameling, echt een liefhebber pur sang!), en dat zie je aan alles terug. Ieder boutje en div. kleine zaken zien er uit als nieuw.
zie bijv. de foto's van het blok.

Op mijn Vara zal een andere uitlaat komen (voor de mooie roffel), verder wil ik een K&N filter erop en een Dynojet kitje. Daarmee zal 'ie heerlijk lopen! Daarnaast wil ik de slappe vering aanpassen met een hyperpro set.

Weet iemand of je dan zowel de voorvering als achter moet aanpassen? Of kan ik ook eerst de voorvork doen en dan kijken of ik ook nog de achterkant aanpak? Geen idee of dit kan, of dat de vering voor en achter op elkaar afgestemd moet zijn...

Hierbij een paar foto's. Je zit een kras op het achterstuk boven de uitlaat, die is intussen weg, met dank aan commandant. En de handkappen zijn nu zwart gespoten, evenals het voorspatbord en het rekje achterop. Nieuwe foto's moet ik nog maken.

Heb intussen ook een zwarte Bagster tankhoes, een stuk mooier vind ik. Ik hou van zwart  8).
Op korte termijn gaan de wielen eruit en laat ik de velgen zwart coaten.
Dan zal ik 'm maar omdopen tot ' Black Beauty'.  ;)



« Laatst bewerkt op: 28 maart 2016, 10:32 door Matthijs »

Offline Waffie

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2016, 11:56 »
ik wil je alvast een tip geven

laat de dealer controleren of je distributie ketting spanners  reeds vervangen zijn in het kader van een terug roep actie in 1999

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline jan1966

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2016, 12:00 »
Hoi Matthijs,

Jouw Varadero ziet er inderdaad nog erg netjes uit.
Ik heb precies dezelfde motor, maar de vorige eigenaar (die 1e eigenaar was) was duidelijk een mindere poetser.
Daarentegen heeft hij wel meer gereden dan gepoetst ;)

Veel plezier ermee.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Matthijs

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2016, 12:05 »
@Waffie:

Ik wilde binnenkort bij je langskomen in Sprundel (= vlakbij aangezien ik uit Breda kom), heb vorig jaar bij mijn toenmalige motor (R1100RT) nieuwe banden bij je gekocht.
Inderdaad dat checken en ook de kleppen, heb het nog gevraagd aan de vorige eigenaar en die spanners zijn nog de originele en de kleppen zijn nog nooit gesteld, wel gecheckt maar bleek niet nodig.
Daarnaast heb ik een nieuw voorbandje nodig. Ik bel je van de week wel even, morgen moet ik eerst naar de RDW voor keuring/kenteken, aangezien ik deze in België heb gekocht.
Zodra ik een NL kenteken heb kan ik pas rijden.

Offline Cas

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2016, 12:05 »
Inderdaad een zeer nette Dero die geen pekel heeft gezien.
Je hebt nog de originele rubberen remleidingen, die zijn al behoorlijk op leeftijd en kun je beter vervangen.
Vooral ook nieuwe voorvorkolie in de vorkpoten doen en de poten goed uitspoelen met wasbenzine.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Jan t W

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2016, 12:35 »
Matthijs gefeliciteerd met je nieuwe Varadero
Ik ben sinds een week ook eigenaar van een SD01 zwarte 1999 dero. (geweldige motor met goed veel power en koppel)
De vorige 2e eigenaar had hem 10 jaar in het bezit was en slechts een keer mee op vakantie naar luxemburg geweest verder enkel toerritjes, tip top motor en slechts 19000 (echte) mijl.
De motor had een half jaar in de UK gelopen als demo motor en is toen ingevoerd.
Maar even terug te komen op de vering deze is idd erg slap (achter) ik zit er ook aan te denken om de achterveer ook te vervangen door een  Hyperpro veer.
Ik had bij mijn vorige transalp 650 de voorveerspannig verhoogd door 2 / 3 cm lange bussen boven de veren te plaatsen om het duiken tijdens het remmen te verminderen, dit werkte bij mijn ta prima en wilde dit bij mijn vara ook proberen,
mocht dit niet het gewenste resultaat bieden kan ik alsnog Hyperpro voorveren monteren

Veel plezierige en veilige kilometers met je Varadero,

Jan..


Offline Matthijs

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2016, 13:30 »
Leuk, en erg mooi ook Jan, da's dezelfde als de mijne.
Jij ook veel plezier ermee!

Voor ga ik sowieso Hyperpro erin zetten, zo duur is dat ook weer niet en overal lees ik zeer positieve ervaringen. Achetr is wat duurder en ik twijfel nog een beetje of ik dat doe.
Maar goed, we zien wel.

Ik heb bij de mijne gisteren het voorspatbord, handkappen en achterrekje zwart gespoten, zojuist weer gemonteerd. zie hier, met dank aan de Action voor de fantastische en spotgoedkope spuitbusjes (goede ervaringen mee, ook met eerdere motoren):

Offline Cas

Re: Mijn nieuwe Varadero SD01 - vraagje over hyperpro
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2016, 19:21 »
ik wil je alvast een tip geven

laat de dealer controleren of je distributie ketting spanners  reeds vervangen zijn in het kader van een terug roep actie in 1999

Hoe zit het met de spanners van de latere modellen Ad?
Hoeveel km gaan die gemiddeld mee?
Ik kan er nu goed bij, vervangen of niet vervangen?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.