Auteur Topic: Varadero (2003) start niet meer  (gelezen 10860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hio

Varadero (2003) start niet meer
« Gepost op: 26 maart 2016, 17:55 »
Mijn account werkte niet meer, dus nieuwe aan (moeten) maken, maar dat terzijde...

Mijn probleem is het volgende: een paar maanden geleden mijn 2003 injectie dero op stalling gezet met een volle tank verse benzine, en aan de druppel lader gezet.
Vandaag de motor uit de stalling gehaald, een beetje choke erop, en startte in 1 keer. Nadat deze een minuut had gelopen, heb ik de choke wat lager gezet, het toerental zakte wat, de motor in de eerste versnelling gezet, en weg gereden. Na 50 meter viel de motor langzaam uit, en wilde niet meer starten.
Wat ik allemaal gedaan heb: tank is vol, alle zekeringen zijn goed, kill-switch staat goed, schakelaars van o.a. standaard gemeten. Accu spanning is ruim voldoende, en is dit ook tijdens het starten. Wanneer ik het contact aan zet, gaat het HISS lampje na korte tijd uit, en gaat de startmotor soepel rond, maar wil echt niet starten, met of zonder choke. De benzinepomp hoor je kort even fluiten, om druk op te bouwen.Een tip van een motormonteur was, om een heel klein beetje gas te geven, en dan te starten, maar werkt ook niet. Veel gas geven tijdens starten zorgt er voor dat de  injectoren geen benzine geven, toch?
Wat zou hier nu toch aan de hand kunnen zijn? Het gekke is dus dat hij de eerste keer prima startte, en normaal liep...
Iemand nog tips wat ik kan controleren?

Offline Cas

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2016, 18:23 »
Da's balen Hio.
Als ie langzaam wegzakte zou je bijna denken dat de brandstoftoevoer wordt geknepen, Toevallig niet de tank eraf gehaald en de slangetjes verwisseld?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2016, 19:12 »
Dank voor je bericht Cas, nee er is niets mee gebeurd, heb nog wel even de benzinedop open gehad, of er daadwerkelijk prut in zit  :)
Brandstoftoevoer zou kunnen, maar hij liep even zo goed...

Offline Cas

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2016, 19:27 »
Ik zit zo te denken dat je Dero eerst wel goed liep en de brandstof gebruikte die in de pomp zat (bij mijn Dero is die pomp heel groot) en daarna wegzakte omdat er geen nieuwe brandstof werd aangevoerd.
Maar goed, de techneuten hier zullen wel met een oplossing komen ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 20:22 »
staan beide brandstof kranen open ?

 
 het klinkt toch echt als een brandstof probleem,

spuit anders een ether (startpilot ) in het inlaat knaal

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 20:36 »
Hio, als je de onderste aansluiting van je brandstofpomp een beetje lost (eerst de bak verwijderen) en je zet je contact aan dan gaat de pomp even druk opbouwen en moet er benzine uitspuiten. Als dat zo is dan gaat er in ieder geval benzine naar de pomp.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2016, 22:09 »
Waffie, de kranen staan open, die staan zo al jaren. Het lijkt idd. dat ik met het korte ritje mijn laatste druppels uit de pomp heb opgereden.
Ik zal de pomp, na pasen controleren. Ik hoor hem wel fluiten zeg maar, zoals altijd, dat geluid stopt dan na enkele seconden druk opbouwen. Ik ben electronica monteur, meten met een Fluke gaat me dus goed af, maar ik zag op het elektrisch schema (haynes) dat er nogal wat sensoren op zitten, alleen om deze te bereiken, is al een avontuur. Misschien moet ik het niet zo diep zoeken, en idd. eerst eens met de basis beginnen: krijgt hij benzine?
Wordt na de paasdagen vervolgd. Ben wel blij met jullie tips, oja en baal er flink van 😊 Fijne dagen alvast.

Offline ron overkleeft

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2016, 18:57 »
De voorste bougie kan je er met weinig moeite uitdraaien, als je dan de startmotor laat rond gaan
moet het naar benzine gaan stinken.    (zo niet dan levert de pomp geen benzine)

En dan kan je ook gelijk kijken of de bougie vonkt .

1 van de twee zou niet moeten werken want als je benzine opbrengst hebt en een vonk
dan moet er toch wat gaan ploffen in het voor onder.

Succes

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2016, 20:08 »
Zojuist weer even bezig geweest. De onderste aansluiting vd pomp los gedraaid, contact aan gezet, er spuit dan idd. enkele sec. brandstopf uit. Dit heb ik voor de zekerheid een paar keer gedaan. Daarna de bougie eruit gehaald, deze was wat vochtig, waarschijnlijk door de vele startpogingen, de bougie was bruinig van kleur, dat klopt toch?
Met de verwijderde bougie de startmotor laten draaien, er komt dan een nevel uit de cylinder, dan werkt de injectie toch ook? Ondanks de brandstof en benzine, geen ontploffing, helaas. Ik weet het niet meer, denk dat ik hem maar weg breng naar een goede kennis, deze bouwt motoren voor Parijs dakar, en rijdt mee als monteur, alleen is deze jongen altijd erg druk, vandaar dat ik het graag zelf op zou willen lossen. Iemand nog tips? Ik begrijp dat dat op afstand nu wel erg moeilijk wordt...

Offline ron overkleeft

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2016, 20:43 »
Hio, heb je ook gekeken of de bougie vonkt?

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2016, 20:55 »
Sorry, vergeten te vermelden, ja deze geeft een mooie vonk. Hoe kan ik nu het beste proberen te starten? Met of zonder choke? Bestaat de kans op verzuipen, of kan dat niet bij injectie?

Offline ron overkleeft

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2016, 21:58 »
Moet niet uitmaken er moet wat gaan rommelen in de motor met of zonder choke, zeker als je
ook benzine uit het bougie gat ruikt. 

De injectie heeft behoorlijk wat druk nodig van de benzinepomp ,dus het feit dat de pomp
benzine oplevert hoeft nog niet te zeggen dat dat genoeg druk is voor de inspuiting.

Wat je zeker weet is dat je een goede vonk hebt, dan zou ik denken dat er te weinig benzine
ingespoten word en dan is de pomp de eerste verdachte.

Misschien is er hier iemand die er eentje te leen heeft om effe te proberen?
Er staat ook een injectie pomp te koop op marktplaats voor 155 euro .


Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2016, 22:11 »
Uit het gat waar de bougie zat, kwam met redelijke kracht een vochtige nevel uit, laat ik het zo maar omschrijven, maarja, of de druk genoeg is? Dat kan ik niet meten. Wat me nog niet duidelijk is, is of ik met al dat starten het ding niet verzopen heb, of geldt dat alleen bij een carb. versie?
Ik probeer na te denken wat er aan de hand kan zijn: na drie maanden komt hij uit de schuur met een volle tank benzine die ik in december gevuld heb, choke half open, start in 1 keer, loopt even op een hoger toerental ivm choke, daarna choke wat minder gezet, toerental zakt iets, maar is nog ruim boven stationair, in de 1ste versnelling weg gereden, waarna de motor 10 seconden na optrekken stil valt...
Zou benzine na drie maanden al "oud" zijn, of ga ik het nu echt te ver zoeken...

Offline Cas

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2016, 22:14 »
Wat in ieder geval erg vreemd is, 3 maanden geleden, toen je hem in de stalling zette, deed hij het nog wel, waarom dan nu niet meer?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Matth

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2016, 13:38 »
Benzine te oud lijkt me niet. Zelfde motor van hetzelfde jaartal met dezelfde situatie (eind dec afgetankt en "weggezet") afgelopen zaterdag weer naar buiten, starten en lopen zonder probleem.

Succes met je speurtocht.

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2016, 19:08 »
Zojuist de kennis gesproken die die motoren voor Dakar bouwt en ook bij de ANWB werkt, hij zegt, die dingen gaan nooit kapot 😊 Het ding is nu gewoon verzopen door al mijn pogingen. Zijn advies is, bougies eruit en vervangen, of proberen te starten zonder choke, maar vol gas. Dat ga ik dus nog maar eens proberen. Zojn er nog andere manieren om deze verzopen kat aan de gang te brengen, zodat dat de bougies eruit hoeven?

Offline Matthijs

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2016, 19:34 »
Hi,

als je motor gisteren verzopen zou zijn, is dat vandaag echt wel weer over, eruit verdampt. Dus ik zou zeggen: bougie schoonmaken, erin draaien, zonder choke starten en doorstarten en kijken of er dan leven in komt.
Anders gewoon ff de wegenwacht bellen  ;) Maar dat zal wel meevallen...

Offline ron overkleeft

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2016, 19:57 »
Als een motor verzopen is dan verdampt de benzine vanzelf weer, het is niet zo dat als hij gisteren
verzopen is hij dat vandaag ook nog blijft.

Heb het net geprobeerd;   eerst het gas vol open gedraaid dan sleutel om en startknop in gedrukt
hij sloeg direct aan en spoot naar 7000 toeren.dit is wel de manier om zo droog mogelijk te starten.
Maar toch moet er iets niet kloppen , een injectie Dero start altijd zelfs bij min 10 graden in 1 keer.

Je hebt vonk en benzine  dan heb je nog zuurstof nodig ,is je luchtfilter heel erg oud en misschien
zo vet geslagen dat er geen lucht meer doorheen wil  ?

Ik zou beginnen met de tank en kappen te demonteren zodat je overal goed bij kan en dan alles
gaan controleren choke/gaskabels,luchtfilter alle stekkers of ze niet door gebrand/geoxideerd zijn
je moet het onmogelijke gaan uitsluiten en meestal kom je wel onderhoud tegen. Kan je gelijk
bougies en luchtfilter vervangen (bougie,s gaan 48.000km mee ) en als je een" K&N filter" monteert
hoeft je tank er een paar jaar niet meer af.(blijft een klote klus)

Succes .





Offline xrvtuur

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2016, 18:58 »
Ik lees niks over het FI lampje, gaat dat aan en uit?
Varadero SD02  2004

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2016, 11:12 »
Het FI lampje gaat na even oplichten normaal uit, zo ook het HISS ledje. Wat ik nog geprobeerd heb, is een andere accu, omdat ik mijn spanning tijdens starten wat aan de lage kant vond. De tip van Ron (met vol gas starten) heeft ook niet geholpen. Voor mijzelf stopt het hier helaas even, ik heb hulptroepen ingeschakeld, zodat we samen de tank etc. kunnen verwijderen, en andere (evt. nieuwe) bougies kunnen testen. Ben toch wel zeer benieuwd wat hier de oorzaak van is, ik laat dit zeker even weten  :)
Een Vara start toch altijd??.....

Offline xrvtuur

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2016, 11:42 »
Wat ook nog wel eens wil gebeuren bij varadero's is dat de krukas sensor er mee stopt, deze zit achter het rechter motordeksel. De draad hiervan loopt in de buurt van de waterpomp naar boven. Wisselen is niet echt moeilijk maar je hebt een nieuwe pakking nodig voor het deksel en uiteraard een nieuwe sensor. Als je het hebt opgelost lees ik het graag hier.
Varadero SD02  2004

Offline ron overkleeft

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2016, 14:49 »
Als we het dan toch in de elektro zoeken dan zou het ook nog het bekende kabelbreukje van de
HISS antenne kunnen zijn (= zwart ding om contactslot)  Het kabelboompje dat van de antenne
langs je balhoofd loopt is eigenlijk iets te kort waardoor er steeds aan word getrokken bij stuur
uitslag zo ontstaat er een breuk in 1 van die draadjes.

Hio, probeer is wat aan die draadjes te rommelen en te buigen zodat het draadje weer contact kan
maken mocht deze een breuk hebben.

Tip: als je straks je tank eraf hebt controleer of dat kabelboompje niet te stak zit en zo ja deze
is anders te geleiden zodat hij wat losser komt te zitten.
 

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2016, 19:26 »
Kan ik die krukas-sensor meten? Is dat een HAL-sensor? Wanneer deze sensor defect zou zijn, klopt het dan dat ik wel een vonk heb? De HISS antenne is het niet, de LED gaat netjes na enkele seconde uit, en de kabel heeft de ruimte, dat euvel kende ik al. Zitten er nu 2 of 4 bougies in?
In het weekend heb ik weer wat tijd om te sleutelen

Offline ron overkleeft

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2016, 21:13 »
1 bougie per cilinder ,alleen zijn het wel erg dure jongens( iridiums ) maar gaan wel 48.000 km mee.

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2016, 19:58 »
Zojuist weer even bezig geweest, en de motor uitgelezen. Mijn huidige bougies waren na plaatsing direct weer veel te nat, daarop de ECU uitgelezen, blijkt dat de inspuiting meer als 12msec duurt, dit zou ongeveer 2 msec moeten zijn. Bougies verwisseld, standaard waarden in ECU geladen en weer geprobeerd. Nog steeds geen leven. Morgen weer een poging in de werkplaats...

Offline chaos

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #25 Gepost op: 06 april 2016, 22:33 »
is de temperatuursensor ook naar de ECU geschakeld? wat als die kapot is?

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #26 Gepost op: 08 april 2016, 14:04 »
En de motor loopt weer  :)   van de oorzaak baal ik echter wel.

Er was een pickup sensor defect, dat kan gebeuren, en er zat een aanzienlijke hoeveelheid water in mijn tank, en dus ook in de rest van het systeem.
Bougies zijn doorgeslagen, dus vervangen, pomp werkt, en hopenlijk blijft dat zo. Tank moet goed gecleand worden.
We hebben hem warm laten draaien, en laten hem nu een paar dagen met rust, om te kijken of de pomp er over een paar dagen nog steeds zin in heeft. Vloeistoffen ga ik ook allemaal verversen, evenals het luchtfilter.
Rest de vraag wat er gebeurd is: ik rijd wel eens in een regenbui, en was mijn motor een paar keer per jaar. Kan het zijn dat er een afdichtring (sealring) in de tankdop defect/ versleten is? Ik gebruik daarvoor een spons en een gieter, niet eens een tuinslang, en zeker geen hoge druk.
Ik ben dus blij dat de motor weer loopt, maar pieker me suf over dat water... >:(

Iedereen dus alvast bedankt voor het meedenken, en voor de tips.

Offline Arjen

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #27 Gepost op: 08 april 2016, 14:13 »
Ik heb met een 650 Transalp een keer gehad dat de drain in de buitenste ring van de tankdop-opening geknikt zat. Hierdoor liep regenwater/waswater niet weg uit die buitenste ring, maar vroeger of later toch de tank in, omdat die afsluitringen op een bepaald moment toch wel slijten.

Kan je zelf eenvoudig testen: Tankdop open, klein beetje water in een kopje in die buitenste ring gieten. Dat moet er direct aan de onderkant weer uitkomen.

Als je vocht/water in de tank hebt, merk je dat meteen. De benzine gaat op het water drijven, dus het water zit altijd onderaan en gaat meest als eerste verder richting verbrandingskamer.

Een goeie truc is een flinke scheut spiritus op een verse volle tank erbij. Je kunt er gerust 10-15cc bijgooien. Spiritus zorgt dat het vermengd en brandbaar blijft. Het inhouden en slecht lopen wordt er heel veel minder van.
“Never Stop Exploring”

Offline xrvtuur

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #28 Gepost op: 08 april 2016, 14:38 »
Pick up sensor? Bedoel je de krukas sensor achter het rechter motordeksel? Dat die kapot is staat toch los van al dat water in je tank... Heb je toevallig dubbel pech. Weet niet of je vaak e10 benzine tankt maar dat trekt ook water aan.
Varadero SD02  2004

Offline hio

Re: Varadero (2003) start niet meer
« Reactie #29 Gepost op: 08 april 2016, 14:58 »
Ik bedoel idd. de krukas-sensor, dit zal idd. los staan van mijn water probleem. Waterafvoer van de tankdop ga ik zeker dubbel controleren, wees maar nier bang. Het waterprobleem had ik ff niet aan zien komen, niet verwacht zeg maar. We lopen het allemaal goed na, maar het loopt gelukkig weer, en dat was een juig-momentje hoor, hoe groot, oud, en wijs ik ook ben ! :)