Auteur Topic: Oost Europa/Balkan  (gelezen 4544 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gustlock

Oost Europa/Balkan
« Gepost op: 31 maart 2016, 21:03 »
Dit jaar is de planning om samen met 2 maten Oost Europa/Balkan te verkennen. Grove idee is Oostenrijk-Slovenië-Kroatië-Roemenië-Slowakije-Polen-Tsjechië.
Zijn er mensen met tips/ideeën/suggesties? Over routes/wegen die aan te raden zijn, plaatsen en bezienswaardigheden die leuk zijn om mee te pakken, landen die je wel of juist niet moet bezoeken?
Alles is welkom 8)

Offline EelkoL

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2016, 21:43 »
Afgelopen jaar heb ik een week gereden in dat gebied (ongeveer), begonnen in Dresden, door Sudetenland (af en toe Polen, af en toe Tsjechië) naar Slowakije gegaan, paar honderd meter Hongarije, gewoon omdat het kan, toen door Oostenrijk richting Salzburg en omhoog door Duitsland terug.

Qua motorrijden vond ik Tsjechië en Slowakije eerlijk gezegd niet top, veel lange lintbebouwing, waar je continu maar 50 mag en weinig leuke wegen. Wel hele aardige mensen, kamperen in het wild of bij een boer in het weiland. Ook mooie natuur, maar daar kom je met de motor moeilijk.
Wel leuk als je van wandelen houdt, bijv hier

In Oostenrijk daarentegen werd het motorrijden zelf weer leuker, dorpen met een kerk in de kern en verder vrij klein, dan een mooie weg buiten de bebouwde kom naar het volgende dorp. Dat vind ik veel leuker rijden.
Het ligt er maar net aan wat je zoekt!
'99 TA

Offline TransAlpGhost

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2016, 23:10 »
Bosnie is mooi, ik ken het niet van de motor maar wel liftend.
Mostar is dan de stad van "de brug" en dat is wel een leuk touristisch geschiedenis ding

let op de grensen met Servie, die zul je nog steeds met zorg moeten nemen vrees ik.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Janoe

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2016, 23:44 »
Bosnie is mooi, ik ken het niet van de motor maar wel liftend.
Mostar is dan de stad van "de brug" en dat is wel een leuk touristisch geschiedenis ding

let op de grensen met Servie, die zul je nog steeds met zorg moeten nemen vrees ik.

Het woord 'leuk' past niet helemaal bij de recente geschiedenis van Bosnië Herzegovina. Zeker niet bij de 'oude brug' in Mostar. Als je nog nooit oorlogsschade hebt gezien, dan is Bosnië een eye-opener. Bosnië is verder een fantastisch mooi land. Heb in 2010 een studiereis gemaakt. Houdt er wel rekening mee in Bosnië dat de oude wonden nog lang niet geheeld zijn. Zeker als Nederlander kun je tegen onverwachte gevoeligheden aanlopen. Je moet er je verstand gebruiken, want het land is nog altijd cultureel, religieus en politiek verdeeld. Nu zal je er als toerist weinig last van hebben, maar deze onderlinge verdeeldheid kan soms nog wel eens tot protesten en incidenten leiden.

Het land is heel mooi, maar relatief onderontwikkeld. Verwacht niet overal de voorzieningen van de rest van midden-Europa. Je kunt er relatief goedkoop leven; eten en slapen hoeft niet duur te zijn en over het algemeen zijn de mensen buitengewoon gastvrij. Sarajevo is absoluut een must; buitengewoon rijke (en verdrietige) geschiedenis (ga zeker kijken bij het tunnelmuseum naast het vliegveld & de brug waar WOI begon..), een gaaf uitgaansleven (afgezien van de maffia die er rondwaard) en de coolste winkel van de planeet  (Benneton winkel die in 1993 openging..). Vrelo Bune en Tuzla zijn ook een aanrader.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2016, 23:49 door Janoe »
Honda Transalp XL650V6

Offline TransAlpGhost

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2016, 08:19 »
Dit is een beter betoog!

Het woord 'leuk' past niet helemaal bij de recente geschiedenis van Bosnië Herzegovina. Zeker niet bij de 'oude brug' in Mostar. Als je nog nooit oorlogsschade hebt gezien, dan is Bosnië een eye-opener. Bosnië is verder een fantastisch mooi land. Heb in 2010 een studiereis gemaakt. Houdt er wel rekening mee in Bosnië dat de oude wonden nog lang niet geheeld zijn. Zeker als Nederlander kun je tegen onverwachte gevoeligheden aanlopen. Je moet er je verstand gebruiken, want het land is nog altijd cultureel, religieus en politiek verdeeld. Nu zal je er als toerist weinig last van hebben, maar deze onderlinge verdeeldheid kan soms nog wel eens tot protesten en incidenten leiden.

Het land is heel mooi, maar relatief onderontwikkeld. Verwacht niet overal de voorzieningen van de rest van midden-Europa. Je kunt er relatief goedkoop leven; eten en slapen hoeft niet duur te zijn en over het algemeen zijn de mensen buitengewoon gastvrij. Sarajevo is absoluut een must; buitengewoon rijke (en verdrietige) geschiedenis (ga zeker kijken bij het tunnelmuseum naast het vliegveld & de brug waar WOI begon..), een gaaf uitgaansleven (afgezien van de maffia die er rondwaard) en de coolste winkel van de planeet  (Benneton winkel die in 1993 openging..). Vrelo Bune en Tuzla zijn ook een aanrader.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline alain

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2016, 08:59 »
Ik heb de landen die je aanhaalt verschillende malen bezocht.

Hoeveel tijd kun je hiervoor uittrekken?

Het is wel een hele toer. Trek hiervoor minimaal drie weken uit of beperk je tot een deel van die route.


PD06(1994) - PD06(1993)

Offline alain

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Gustlock

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2016, 21:47 »
Top! Hier kan ik wel wat mee :)) Deze week komen we bij elkaar om het één en ander te bekijken.
We gaan twee weken. Alle landen bezoeken gaat niet lukken waarschijnlijk maar het was een indicatie welke hoek we op wilde gaan  8)

Mocht nog iemand iets invallen mag je het altijd laten weten.

Offline TransAlpGhost

Re: Oost Europa/Balkan
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2016, 22:43 »
ben  benieuwd wat het wordt
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer