Techniek > Honda Transalp

Electrisch Start probleem TA 650

(1/3) > >>

life030:
Beste TA'ers,

Ik heb sinds oktober 2014 een TA 650 uit 2005, en ik heb hier al 18.000 km op zitten waarvan 2 vakanties. Heel erg tevreden, maar heb nu voor het eerst een echt probleem. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Ik kan hem uiteindelijk gewoon naar een Garage brengen, maar ik vermoed dat ik dit gewoon kan oplossen, en ik wil het gewoon zelf doen :)

Nadat ik 2 maanden niet gereden had in de winter wilde mijn TA niet meer starten. Eerst vermoedde ik het brandstof systeem want de startmotor draaide, maar de motor sloeg niet aan. Maar nadat ik de bougies tegen het blok aan ging starten zag ik geen enkele vonk, niks. Dus ik vermoedde het elektrisch systeem. Dus ik chek de tweede boegie, die deed het ook niet. Dus het moest iets zijn daarvoor concludeerde ik.

- Toen alle zekeringen gechekt, die waren allemaal goed. Ook die van het Startrelais.
- Accu opgeladen, voltage op 12,8 zo ongeveer. Een Gel accu van 1,5 jaar oud. Helemaal opgeladen. Heb nog een tweede liggen, nog niet mee getest.
- Ik heb de bedrading bekeken en ik kan op het oog geen beschadigingen vinden. Behalve, een draad wat van het startrelais loopt, na een splitsing, richting een soort draad-veer dat verticaal naar beneden loopt, wat ik vermoed functioneert als een soort aarde. Dit electrische kabeltje hiernaartoe was iets gesmolten, maar bij inspectie niet beschadigd.

Ik concludeer dat het niet de zij-standaardschakelaar is, de koppelingsschakelaar, of het contact is, omdat de startmotor wel aangaat en het hele zaakje in beweging komt. Als die schakelaars het systeem onderbreneken dan doet hij dat niet de starmotor starten, toch?

Met de dodemansknop doet het systeem wel die startmotor gebruiken, dus ik dacht ik chek die. Hoe moet dat? Ik moet eerst die hele gashandel losmaken voordat ik hem eraf krijg. Dus, ik heb een draad wat eruit komt, naar een soort zekering/relais/oid doorgemeten op beide pooltjes, en beide pooltjes staat spanning a 11v. (zie foto) Echter weet ik niet of ik de dodemansknop hiermee goed heb doorgemeten.

Daarnaast is het zo dat het startrelais, die dikke kabel die eruit loopt, dat daarvan de rechter/bovenste pin sterk ge-corrodeerd is (zie foto). Deze foto is na het schoonpoetsen ervan.

Dus ja, ik kom dan tot de conclusie dat het wellicht het CDI is. Maargoed, er zijn wellicht nog veel andere zaken die ik kan chekken.

PS: Als je aangeeft dat ik de een bepaalde schakelaar zou moeten controleren, zou je dan ook aan willen geven Hoe ik die schakelaar moet controleren. Ben redelijk een beginner op het gebied van electra.

Groeten, Marius

robgoesdakar:
Kan nog niet zo 1-2-3 zeggen wat het zou zijn, maar:

= kan met je HISS te maken hebben.

= Gecorrodeerde stekkers sowieso goed schoonmaken !!


life030:
Thanks! ik ga dan sws vanmiddag met mn andere sleutel proberen te starten. Wat ik lastig vind van die gecorrodeerde stekker is nl: het mannetje is makkelijk schoon te poetsen/schrapen etc. Maar het vrouwtje, ja daar krijg je niks in. haha. Maargoed, ik ga dat nog eens goed uitpulken.

Ohja, en PS: de accu is een orginele Yuasu 125 oid. Maar ik zal die oude ook nog eens proberen vanavond.

Brombeer:
Je cdi heeft een plus nodig, een constante min, een extra min en helaasss heb je HISS.

Stekker cdi:
- de plus krijgt hij via de 'run'-knop (zwart-wit). [deze 'run'-plus komt van zekering E (zwart-rood)]
- de vaste min krijgt hij via het frame (groen).
- in vrijstand, extra min via de neutraalschakelaar (lichtgroen)(die via diode dan ook de min voor het startrelais is (groen-rood)
- in versnelling, extra min via zijstandaard (ingeklapt) (groen-wit)

op startrelais:
- plus via 'start'-knop (ingedrukt)(geel-rood)
- min, in vrijstand, via neutraalschakelaar (groen-rood)
- indien in versnelling, min via zijstandaard, dan langs koppelingswitch (bij koppeling in)(groen-rood)


Hieruit moet je in principe alle tests kunnen halen om de voorwaarden om de cdi te laten werken, te controleren. Als enige nog daarnaast, het HISS.  Daar weet ik niets van, helaas.


Succes!

Arjen:
Wanneer je de sleutel in het contact steekt en in de "on" stand draait, dan moet het HISS lampje op het dashboard (die groene met het sleuteltje) ongeveer 2 sec. branden en vervolgens uit gaan. (Het lampje gaat uit als de sleutelcode correct is ontvangen).

Als het lampje blijft branden en niet uitgaat, heb je een probleem met HISS.

Wat (soms) helpt, is gewoon op het contact zetten, wachten tot lampje uit gaat en weer van het contact af als dat niet gebeurt en opnieuw proberen. Ik heb het na het wassen eens gehad, dat wel 5x-10x nodig was. Daarna ging het weer prima.


--- Citaat van: life030 op 06 april 2016, 09:04 ---Ik concludeer dat het niet de zij-standaardschakelaar is, de koppelingsschakelaar, of het contact is, omdat de startmotor wel aangaat en het hele zaakje in beweging komt. Als die schakelaars het systeem onderbreneken dan doet hij dat niet de starmotor starten, toch?

--- Einde van citaat ---

Dit hoef je niet te vragen, want kan je natuurlijk zelf heel eenvoudig testen  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View