Auteur Topic: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.  (gelezen 42882 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

(Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Gepost op: 08 april 2016, 21:12 »
Inmiddels zijn de eerste twee series voetsteunen een feit! Een versie op originele hoogte en een versie 35mm verlaagd voor dat beetje extra rijcomfort  8) Uiteindelijke kosten zijn gekomen op 60 euro per set inclusief bevestigingsmateriaal.

De voetsteunen zijn passend voor de Transalp 600 modellen en alle Africa Twin XRV modellen. Vermoedelijk passen de steunen ook op de CRF1000L maar om dat zeker te weten moet er even iemand langs komen met zo'n apparaat  :D

Helaas passen de steunen niet op de 650 en 700 Transalp en ook de Varader heeft andere voetsteunen. Op dit moment heb ik nog geen concrete plannen verlaagde voetsteunen voor deze modellen te maken maar bij voldoende interesse en een voorbeeld om vanaf te meten kan het eventueel wel.

Bijgevoegd een montage- en afstelhandleiding in PDF format.

Citaat
Ik rijdt zelf al jaren met extra brede voetsteunen rond. Eerste setje verbreed met een gebogen strip staal, het tweede setje heb ik MX steunen overheen gelast om ze breder en langer te maken.
Nu heb ik inmiddels alweer een nieuw setje heavy-duty voetsteunen gemaakt van RVS, omdat ik binnen no-time de lak van de steunen geschuurd heb en ze weer gaan roesten (dat vind ik lelijk).

Mijn eerste setje heb ik weer verslepen en voor een forumlid als test verlaagd, voor we evt iets voor zijn pivotpegz verzinnen.
Eerste indruk is goed, hoewel er nog wat uitlijnissues zijn.

Nu heb ik dus een stapel schetsen en een hoop maten op papier staan en denk dat dit zich erg goed leent voor een kleine serie.
Dus eigenlijk de vraag of iemand zit te wachten op:

Extra brede voetsteunen (100mm lang en ~50mm breed), uit RVS en eventueel verlaagd.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 17:50 door PimW »

Offline Arjen

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2016, 21:30 »
Voor mijn herbouw project ben ik wel op zoek. Maar de hamvraag: quanta-kostda?
Kan je een indicatie geven?
“Never Stop Exploring”

Offline luwe

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2016, 21:34 »
een stel op de 700 interessant :) 

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2016, 22:19 »
Ik mik een beetje op 60-80 euro,maar is een beetje koffiedik kijken op dit moment :)
Uiteindelijk drukt het aantal de grootste stempel op de prijs.

Als ik een setje tekeningen klaar heb kan ik even navraag doen voor een offerte, zal in de loop van het weekend ook wel even iets visueels genereren.

Ik hoor ook graag hoeveel eventueel verlaagde steunen verlaagd zouden moeten worden, ik ga nu uit van max 40mm.

Offline downunder

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2016, 23:32 »
Wat is het voordeel van verlagen van de steps?

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2016, 00:05 »
Een comfortabeler kniehoek als je wat langer bent (je hoeft niet heel lang te zijn om niet goed op een japanse motor te passen) ;D

Alternatief is het zadel verhogen.

Offline voorstad

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #6 Gepost op: 09 april 2016, 00:09 »
Hoi Pim, zet mij maar op de lijst voor een setje verlaagde rvs voetsteunen!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline TransAlpGhost

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #7 Gepost op: 09 april 2016, 09:18 »
Als de afstand zadel-stapjes te klein is maar de afstand zadel tot de grond fijn(omdat je nooit omvalt bij een stoplicht) zou je dus met verlaagde stepjes je benen iets beter kunnen neer zetten.

Het verlagen vind ik wel interresant maar de grote ga ik even vergelijken met wat ik nu van touratech heb.

Wat is het voordeel van verlagen van de steps?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline robbing

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2016, 10:12 »
Je mag mij ook wel op de lijst zetten Pim. Heb wel interesse in brede RVS voetsteunen.
Honda Africa Twin CRF1000L CRF Rally

Offline Arjen

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2016, 12:24 »
Zet mij ook maar op de lijst, normale hoogte.
“Never Stop Exploring”

Offline Floris

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2016, 10:37 »
Verlaagde steppies (in combinatie met verhoogd stuur) zorgen ervoor dat je makkelijker staand kunt rijden. Voor allroad rijders een hele interessante optie.

Pim, als je ze 30/40 mm kunt verlagen ben ik ook geïnteresseerd. Ik moet nog wel even puzzelen hoe de hoogte van de steppies dan uitpakt t.o.v. de schakelpook en het rempedaal.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2016, 11:22 »
Ik heb niet bijster veel tijd gehad dit weekend om er lang en breed voor te gaan zitten maar zal even een screenshot van de voorlopige constructie plaatsen.





Deze versie is momenteel ~16mm verlaagd. Door de onderdelen aan te passen kan ik dat nog een eind omlaag brengen en ook kan het spul nog omhoog tot originele hoogte.

Ik ben nu bezig om uit te vinden in hoeverre ik gelijke onderdelen kan maken voor verschillende uitvoeringen. Het liefst heb ikeen minimale hoeveelheid verschillende onderdelen zodat het een beetje betaalbaar blijft.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 11:28 door PimW »

Offline Arjen

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2016, 12:51 »
16mm lager is voor mij geen probleem. Maar liever niet meer dan 20mm omlaag...
“Never Stop Exploring”

Offline Joost

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2016, 15:04 »
Ik heb zeker interesse, maar liever niet al te veel lager.
XL600V PD10 1999

Offline Freutel

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2016, 15:52 »
Heb ook interesse in een set verlaagde set. Inschatting hoeveel lager, ook mbt impact op schakelen en remmen vindt ik ff lastig.
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline robbing

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2016, 18:16 »
16mm lager is voor mij geen probleem. Maar liever niet meer dan 20mm omlaag...

Hier sluit ik mij bij aan
Honda Africa Twin CRF1000L CRF Rally

Offline Cas

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2016, 18:21 »
Heb ook interesse in een set verlaagde set. Inschatting hoeveel lager, ook mbt impact op schakelen en remmen vindt ik ff lastig.
Je kunt zowel je schakel- als je rempedaal verlagen, tenminste, dat kan wel bij de Varadero.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline zenfox

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2016, 18:47 »
Ik heb ook wel interesse  ;D
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2016, 20:08 »
Ik heb nu een ontwerpje gemaakt op originele hoogte en verlaagd met iets meer dan 30mm.
Beiden langer en breder dan origineel.
Vrijdagmiddag moet ik weer aluminium ophalen en tegen die tijd heb ik hopelijk de details ook in de tekening zitten, ik wil da even gaan informeren over kosten.

Mijn voorstel is voorlopig om het bij deze twee varianten te houden.

Offline voorstad

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #19 Gepost op: 22 april 2016, 11:47 »
Hoi Pim, ben benieuwd hoe ver je met je ontwerp bent. En vroeg me af in hoeverre je rekening hebt kunnen houden met valbeugels... Ik heb de RVS Midi valbeugel:


PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #20 Gepost op: 22 april 2016, 13:20 »
Ik heb inderdaad nog wat zitten tekenen, maar moet er binnenkort weer even mee verder. Laatste twee weken erg druk met studie.

Om de kosten laag te houden probeer ik het aantal delen van de voetsteunen te beperken, maar dat is een beetje een puzzel. Want het moet ook sterk worden naturlijk.

Wat ook meespeelt is het buigen van de getande strip, ik wil daar ook nog even een paar proeven mee doen.

Volgens mij is de montage van de voetsteunen icm valbeugels geen probleem. Ik houd de originele bouwmaten aan het frame aan.

Offline Mirko

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #21 Gepost op: 22 april 2016, 20:54 »
Wat studeer je Pim?
Yamaha XJR 1300

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #22 Gepost op: 22 april 2016, 21:15 »
Een mix van werktuigbouwkunde, scheikundige technology, toegepaste wiskunde en ook wat electrical engineering die "advanced technology" heet.
Na de zomer ga ik verder met een master werktuigbouw.

Offline Mirko

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #23 Gepost op: 23 april 2016, 19:59 »
Een mix van werktuigbouwkunde, scheikundige technology, toegepaste wiskunde en ook wat electrical engineering die "advanced technology" heet.
Na de zomer ga ik verder met een master werktuigbouw.

Heel goed Pim.
Yamaha XJR 1300

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #24 Gepost op: 27 april 2016, 14:01 »
De standaard hoogte denk ik zo ongeveer te willen maken.

Uiteraard met tandjes rondom, het is in dit geval een stuk makkelijker die toe te voegen in een later stadium van het tekenproces.
Deze versie is ongveer 100mm lang en 60mm breed. Dat zal staand in elk geval een hoop extra steun bieden en ook het sturen met de voetjes offroad een stuk makkelijker maken :D


Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #25 Gepost op: 01 mei 2016, 22:32 »
Nog even zitten tekenen en bij deze mijn voorstel voor de verlaagde versie, ongeveer 35mm lager dan origineel.
Ik kan het niet verder verenvoudigen/goedkoper tekenen. Zal van de week even informeren naar de kosten.

Op of aanmerkingen hoor ik graag!



Offline stijnstijn

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #26 Gepost op: 01 mei 2016, 23:16 »
Ik ben ook geïnteresseerd, standaard hoogte of iets verlaagd maakt voor mij niet veel uit denk ik
Honda XL600V Transalp '96

Offline William480

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2016, 23:29 »
Ik heb ook interesse in de verlaagde uitvoering

Offline joop_XL

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #28 Gepost op: 02 mei 2016, 13:31 »
Hallo,

Ik ben pas nieuw op dit forum en heb sinds een aantal maanden een alp 650. Met mijn 1.98 lengte loop ik toch wel tegen een aantal beperkingen aan op de alp, scherm te laag enz.

Een setje verlaagde voetsteunen zouden geweldig zijn, zet mij maar op de lijst !

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #29 Gepost op: 02 mei 2016, 15:49 »
Ik heb nog wat afgewerkt en gecontroleerd aan de tekeningen en ben nog even aan het kijken wat de consequenties zijn voor het afstellen van de schakelpook en rempedaal.

Die kun je omlaag draaien maar ik moet even kijken hoe dat met een origineel schakelpookje uitkomt. Ik rijd zelf namelijk met een aangepast exemplaar.