Auteur Topic: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.  (gelezen 42878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #90 Gepost op: 16 augustus 2016, 22:49 »
Ja inderdaad, echter ven ik erachter gekomen dat Honda verschillende rempedalen gemonteerd heeft door de jaren heen waarbij juist dat stukkie wat verschilt...

Dus om dat goed te ontwerpen moet ikweer ff beetje tijd in steken.

Als er duidelijk behoefte aan is doe ik dat wel, in elkaar zetten lijkt me vrij weinig werk.

Wbt ergonomie zit ik ook naar een koppelings ontlaster te kijken. Voor als je last hebt van je handen, zwakke spieren etc. Commerciele mechanieken werken dmveen hefboom,waardoor je volgens mij een grotere slag moet maken en dus het ontkoppel punt verschuift. Ik heb wat bedacht waarbij de totale kracht gereduceerd kan worden tot bijna nul zonderaan de slag te komen.

Offline voorstad

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #91 Gepost op: 17 augustus 2016, 15:38 »
Rempedaal is ongeveer hetzelfde verhaal Eelco.

Even de dikke veer eraf halen en ik zou de dunne veer naar boven (naar remschakelaar) voor de zekerheid ook even loswippen, dan hangt het hele spul al bijna los.

Vervolgens sleuteltje 10 gebruiken om het boutje los te draaien en dan trek je het rempedaal zo uit het frame. Paar tandjes naar beneden weer terugduwen en alles weer in omgekeerde volgorde weer vastmaken.

Dat "even" is altijd zo optimistisch bij het afwippen van de veer wanneer je niet dat handige gereedschapskastje van Ad in de buurt hebt. Pfffffff.

Uiteindelijk heb ik alleen de moer losgedraaid (sleuteltje 12 trouwens) en vervolgens de rempedaal er voorzichtig uitgewurmd. Dit ging best heel aardig. Er zit trouwens een rubberen dichting om de as. Na een nieuw likje vet het pedaal zo'n 35mm lager gezet en er weer ingeschoven.

Voelt nu stukken beter. Heb nog wel met een vijl het scherpe bovenkantje (iets onder je enkel) een beetje afgerond, zodat ik daar m'n laars niet aan schuur.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Arjen

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #92 Gepost op: 17 augustus 2016, 20:51 »
Bleef dat ding waar je sleuteltje 12 voor nodig had (je hebt helemaal gelijk) gewoon hangen wanneer je het pedaal eruit trok?

Bij mij hangt dat geloof ik los, dus ik zou verwachten dat hij bij mij meteen naar beneden wegschiet als ik het pedaal eruit trek?
“Never Stop Exploring”

Offline ChristianG

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #93 Gepost op: 18 augustus 2016, 18:29 »
Steun van Pim vergeleken met de standaard steun van een crf1000l ;D
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #94 Gepost op: 18 augustus 2016, 19:54 »
Past hij er ook op?

Offline ChristianG

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #95 Gepost op: 18 augustus 2016, 20:16 »
Wij denken van wel. Echter niet geprobeerd, aangezien de twin gehuurd was.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline The Headless Horseman

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #96 Gepost op: 23 augustus 2016, 22:27 »
Vandaag de steunen binnengekregen  :) Bedankt Pim  8)
Potverdorie, wát een prachtig kunststukje heb je weer geleverd! Ziet er echt héél mooi uit  8)

En wat een giga 'lellen' zijn het in vergelijk met de standaard Stepjes van de Alp  :o
Ik ben benieuwd of ik ze niet veeeeeeel te snel aan de grond ga rijden  ;D

Binnenkort maar eens monteren en een testritje maken, dan meld ik me hier weer  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #97 Gepost op: 24 augustus 2016, 09:14 »
Ze kunnen scharnieren René, ik hoop dat het goed komt ;D

Ben altijd benieuwd naar feedack!

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #98 Gepost op: 27 augustus 2016, 17:44 »
Ik heb een montage- en afstelhandleiding geschreven voor de verlaagde voetsteunen. Als het goed is hangt deze als bijlage aan dit bericht maar ik voeg hem ook toe aan de beginpost.

Voor de steunen op originele hoogte hoef je in principe niets te verstellen, de montage is verder identiek.

Op- of aanmerkingen hoor ik graag en ook als zaken niet duidelijk zijn hoor ik het graag.


Offline voorstad

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #99 Gepost op: 02 september 2016, 09:01 »
Ik rij nu een paar weken met de verlaagde voetsteunen en ben er erg blij mee. Zeker het staand rijden is er heel fijn mee. Ook de verlaging is erg comfortabel.

Ik merk wel dat het remmen met de rechtervoet nog steeds iets "gekunsteld" gaat. Ik moet m'n voet bewust wat meer naar binnen draaien. Wellicht dat het komt omdat het rubber op de originele stepjes ervoor zorgt dat je voet makkelijker draait?  Zo'n vergroting / verbreding van het rempedaal oppervlak zou misschien toch wel een goed idee zijn Pim. Ben je daar nog over na aan het denken?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline The Headless Horseman

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #100 Gepost op: 02 september 2016, 11:02 »
Het rempedaal is van simpel PBS gemaakt en zou je volgens mij ook makkelijk nog wat naar buiten kunnen buigen denk ik?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #101 Gepost op: 02 september 2016, 11:18 »
Hoeveel zou je de rempedaal breder willen? Ik kwam er bij Marien achter dat er verschillende rempedalen op de 600 alpen zitten, het enige verschil zit hem in de vorm van dat stukkie waar je je voet op zet.

Maar misschien kan ik daar een work-around voor vinden. Ga er dit weekend nog even naar kijken.

Offline Brombeer

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #102 Gepost op: 02 september 2016, 14:14 »

Misschien een clamp-on verbredertje die je op de originele legt?

Waarbij een aangelast tapendje/borgmoer verticaal door de ruimte prikt die er nu al is?
« Laatst bewerkt op: 02 september 2016, 14:20 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #103 Gepost op: 02 september 2016, 15:33 »
Citaat
Misschien een clamp-on verbredertje die je op de originele legt?

In dat geval moet je ook je rempedaal verstellen naar beneden.
Het voetstukje wordt wat hoger, maar het is idd gewoon een kwestie van een groter plaatje monteren.
Net zoals de zij standaard, dat voetjeding is ook altijd te klein. mss daar ook een oplossinkje voor ??

Straks bouwt Pim gewoon een hele motor na  8)


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #104 Gepost op: 02 september 2016, 15:45 »
Het hoeft niet veel te zijn, ik denk dat ik iets kan maken dat nagenoeg even hoog is.

Geef me even denktijd, plaats dit weekend wel ff plaatjes.

Offline voorstad

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #105 Gepost op: 02 september 2016, 16:08 »
Ik denk ook dat het niet veel hoeft te zijn. Maar net een slagje meer zou fijn zijn.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Brombeer

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #106 Gepost op: 02 september 2016, 19:23 »
Net zoals de zij standaard, dat voetjeding is ook altijd te klein. mss daar ook een oplossinkje voor ??

Ik meen dat Touratech die al heeft, ook een clamp-on.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #107 Gepost op: 03 september 2016, 20:10 »
Zou 15mm verder naar buiten voldoende zijn? Of is dat teveel denken jullie?

Het ontwerp dat ik nu heb komt ~4mm boven het oppervlak van het pedaal uit.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2016, 20:42 door PimW »

Offline Oldtimer

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #108 Gepost op: 03 september 2016, 20:54 »
Zeker niet teveel. Maar ik denk een hele verbetering op de huidige versie.
Vooral met motorlaarzen met versteviging een uitkomst.

Die 4 mm is geen punt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #109 Gepost op: 03 september 2016, 21:01 »
Ik denk dat het probleem bij de verlaagde steunen hem zit in de verlaging zelf en niet zozeer de extra grip, je kunt daardoor wat minder naar binnen met je voet.

Merk dat ik zelf mijn enkels tegen het frame aan druk zo nu en dan, dat zal wat minder goed lukken met de verlaagde versie. Ik merk wel dat de steunen goede ''bite'' hebben, maar heb er zelf geen last van verder (ik heb een setje op normale/standaard hoogte).

In ieder geval, dit is een onderdeeltje dat op alle rempedalen zou moeten passen. Die van Touratech bijvoorbeeld zal niet op elk bouwjaar mooi gemonteerd kunnen worden.

Die 15mm kan zonder enig probleem meer worden, veel minder gaat lastig worden denk ik. Laat maar horen, dan zal ik er werk van maken.


Offline Oldtimer

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #110 Gepost op: 03 september 2016, 21:16 »
Eerst maar die 15 proberen. Groter kan altijd nog toch
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #111 Gepost op: 03 september 2016, 21:36 »
Liever niet eigenlijk. Gewoon in één keer goed wat mij betreft :)


Offline Freutel

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #112 Gepost op: 03 september 2016, 21:40 »
ik heb de verlaagde voetsteunen gemonteerd. Rechts is even wennen idd vanwege de nieuwe afstelling van je rempedaal. Ik had eerst  nogal eens de neiging mijn voet een niveautje hoger neer te zetten om goed te remmen. Daarna heb ik een gebogen plaatje rond de bestaande kromming van het rempedaal gelast. Hierdoor kwam dit zo'n 2 cm naar boven.....bleef m'n voet ook weer op het goede nivo staan (-/- 35 mm). De pedalen geven trouwens ook echt meer grip. Off road handig.
ohja de splitpennetjes pasten niet op mijn 87-er model. zelf opgelost, geen probleem.
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #113 Gepost op: 03 september 2016, 21:47 »
Ik zie nu dat er 1,6mm én 2,0mm splitpennen gemonteerd zijn door de jaren heen :/

Weten we dat ook weer...

Maar had je je rempedaal niet 20mm hoger af kunnen stellen dan?
« Laatst bewerkt op: 03 september 2016, 21:49 door PimW »

Offline Brombeer

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #114 Gepost op: 04 september 2016, 00:06 »
Maar had je je rempedaal niet 20mm hoger af kunnen stellen dan?

Ik heb de indruk dat maar weinigen weten hoe:

- los contramoer 'A'.
- spuit wat smeermiddel onder het rubber bij 'B' (kleeft vaak aan de stang, draait anders stuk)
- duw het rubber bij 'B' wat op, er word een zeskant #10 op de plunjerstang zichtbaar

- draai stang bij 'B' met de klok mee, pedaal gaat omlaag.
- draai stang bij 'B' tegen de klok in, pedaal komt omhoog.

- zet daarna de contramoer bij 'A' weer vast.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #115 Gepost op: 04 september 2016, 00:11 »
Of je verzet het pedaal tov de remcilinder. Door het frame steekt een spline as die dmv een hevel verbonden is aan de remcilinder. Pedaal los, stukkie draaien en weer terug.

Offline Freutel

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #116 Gepost op: 04 september 2016, 14:35 »
Ik bedoel naar rechts.... hoogte had ik al volgens je aanwijzingen op de juiste hoogte gesteld.

Ik zie nu dat er 1,6mm én 2,0mm splitpennen gemonteerd zijn door de jaren heen :/

Weten we dat ook weer...

Maar had je je rempedaal niet 20mm hoger af kunnen stellen dan?
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #117 Gepost op: 04 september 2016, 17:03 »
Ah ok, duidelijk :)


Offline PimW

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #118 Gepost op: 06 september 2016, 12:33 »
Zojuist een setje verlaagde steunen opgehaald bij de poedercoater. Ziet er ook niet verkeerd uit al zeg ik het zelf  :)

Als het allemaal volgens planning verloopt maak ik dit weekend een prototype rempedaal-extensie.

Offline The Headless Horseman

Re: (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
« Reactie #119 Gepost op: 06 september 2016, 12:55 »
Die Pim joh! Creëert gewoon zijn eigen markt  ;D

Goed bezig jongen  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS