Techniek > Honda Transalp

Start probleem Honda transalp xlv 600 87'

(1/3) > >>

Jan Eppe:
Beste lezers,


Vorige jaar heb ik mijn eerste Transalp gekocht en uiteraard nog nooit zo tevreden gereden.
Mijn vader leek het ook wel wat en heeft besloten ook één te kopen! Dat is natuurlijk fantastisch.

Via een collega kon ik zeer goedkoop een Transalp kopen. De motor heeft 32.000 gelopen en is van de derde eigenaar. Prachtig in de lak en allerlei accessoires erbij, nieuwe banden en van een vrouw op middelbare leeftijd. Top dus. Nadeel was dat de motor 3 jaar stil stond.

Bij thuis komst wou mijn vader de motor starten met nieuwe olie en benzine. Ik gaf aan dat de accu ook droog was en dus gevuld moest worden. Na de accu gevuld te hebben draaide wij de knop om (met de dode mans knop aan). Zodat we eerst konden horen of de motor ook ''rond ging''. Dit deed de motor niet maar de accu maakte een hard brommend geluid. Oftewel de accu was dood. Mijn vader had geen accu liggen en dacht de motor eerst even te starten met de accu van de caravan. Die veel meer AH heeft uiteraard... Eerst hebben wij op motorforum gekeken en gelezen dat het in principe voor de motor geen kwaad kan als de motor op deze accu wordt aangesloten.

Toen hij de zwarte kabel van de motor tegen de accu deed was het vonk, en toen deed de motor helemaal niks meer. Ook de lampjes van het dashboard branden zelfs niet meer.

Wij denken aaah! het kon dus niet. Toen hebben wij alle zekeringen gecheckt maar geen één zekering is doorgebrand..?

Wie o wie weet wat het probleem kan zijn?


Bij voorbaat dank!


Met vriendelijke groet,


Jan Eppe

The Headless Horseman:
Hoofdzekering ook gecheckt? Die zit bij het startrelais, achter de rechter kap onder het zadel, een 30amp zekering  :)

Robin66:
Wilde ik met posten, headless!!!

Hoi Jan, leuk dat je op het forum verschijnt!! Moet eigenlijk wel he met al een tweed Alp in de familie....

Iedereen is erg behulpzaam en aardig hier dus blijf vooral posten...

En is het de hoofdzekering??

Arjen:
...en meteen een les voor de volgende keer:

De massa (zwart) wordt altijd als éérste laatste aangesloten en bij het weghalen als láátste eerste eraf.
(Net zoals bij startkabels).

chaos:
dacht dat het juist andersom was.
bij plaatsen accu eerst de + en als laatste de - (massa)
bij het verwijderen van de accu, eerst de - (massa) en als laatste de +

dit om kortsluiting te voorkomen bij het sleutelen en je gereedschap tegen het frame aan komt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View