Auteur Topic: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)  (gelezen 7348 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zenfox

Hola,

Ik heb onlangs mijn middenbok van heavy duties binnen gehad. Fijn spul hoor [emoji1]. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de veer van de standaard naar het frame, of andersom. Doe ik iets verkeerd, moet ik soms meer spinazie eten of is er gewoon een handig trucje voor? Ik heb heavy duties zelf ook al een mailtje gestuurd, maar misschien krijg ik hier wel sneller een reactie.

Toen ik v/d week mn motor op z'n vertrouwde plekje terug zette lag daar opeens dit onderdeel (zie foto) Weet iemand wat dit is en of dit van mijn motor afkomstig is?

Thanks,
Jc


Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline EDxrv

Dit is de truc:

Offline varaderohuibje


Toen ik v/d week mn motor op z'n vertrouwde plekje terug zette lag daar opeens dit onderdeel (zie foto) Weet iemand wat dit is en of dit van mijn motor afkomstig is?

Thanks,
Jc

Als er uit die TA Euro's komen mag je hem wel ff paar dagen bij mij voor deur zetten  C:-)  >:D

Offline zenfox

Dit is de truc:
Kijk, hier kan ik iets mee. Eigenlijk heel logisch.
Als er uit die TA Euro's komen mag je hem wel ff paar dagen bij mij voor deur zetten  C:-)  >:D
Haha, ja was het maar zo'n feest. [emoji1]

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Brombeer

Die truuk van Eduard zo doe ik het vaak ook.

Meet even de afstand tussen de twee punten in- en uitgeklapt. Een van de twee is de kortere en kost minder kracht.


Die euro zou ik in me zak steken en dat rubberstukkie in de kliko  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline zenfox

Duidelijk verhaal. Dank voor de reacties 😁

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Arjen

Dat stuk rubber lijkt op:

- demper van de motor ophanging (onderaan, achter de keienvanger, rechterzijde)
Nummer 7: http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997-h-germany-kph_model6596/partslist/F__2800.html#results

- rubber waar je radiateur aan het gewei hangt
Nummer 4: http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997-h-germany-kph_model6596/partslist/F__3100.html#results
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Er is nog een truukje die eigenlijk voor alle veren werkt en waarbij je niet de kans loopt dat de veer door het vel van je vingers schiet.

Ik maak van een dunne ijzerdraad een dichte ring met 2 lussen  en steek daar aan het ene eind een schroevendraaier door.
Dit gebruik je als handvat.
Het andere lusje maak je aan de veer.
Je trekt de veer ver genoeg uit en haakt hem over het lipje waar hij thuis hoort. ijzer draadje eraf en de veer zit.

Het gaat uiteraard ook met een stukje ketting of gewoon touw. Maar moet wel sterk genoeg zijn.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Zoiets doe ik ook maar ipv draad heb ik een T gemaakt van staal met een haakje.

Kun je ook gewoon kopen in de winkel (maar je moet toch wat in je pauze).

Offline alain

Mijn methode lijkt op deze van Pim en Marien, maar ik doe het met minder kracht, want die veren zijn zeer hard.

De motor staat op de zijpikkel, de middenbok leg ik horizontaal naar achter vast met een koordje.

Ik gebruik een langere ijzerdraad (bijna tot aan de achterkant van de achterband) en een stuk hout van een halve meter als hefboom. Een kleine lus aan de ijzerdraad haak ik aan de veer. Een grote lus aan het andere uiteinde van de ijzerdraad schuif ik over de stevige houten lat. Die gebruik ik dus als hefboom met het achterwiel als steunpunt. Het hout en de rubber grijpen goed in op elkaar. De ijzerdraad bijt zich vast in het hout, verschuift dus niet, en ik kan zeer zacht en progressief met 1 hand het hout en dus de veer opspannen en met mijn andere hand schuif ik rustig de veer op zijn plaats zonder risico mij te kwetsen.

Ik kocht ook een middenbok van Heavy Duties, maar vind hem eigenlijk iets te hoog. Het vergt heel veel kracht om hem op de bok te zetten. Ik ben altijd bang mijn bicepspees er af te trekken. Ik los dat dan op door hulp te vragen aan iemand anders, of eerst het achterwiel op een plankje van 3cm dik te rijden.

« Laatst bewerkt op: 28 april 2016, 19:29 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline zenfox

Nou, de middenbok zit erop hoor. Was even een paar keer proberen, maar met behulp van jullie reacties is het gelukt  ;D
Ik heb de motor op de jiffy gezet, daarna in de 1e versnelling. Ben op de grond gaan zitten en een snelbinder aan de veer gehaakt.
En met m'n voet tegen de voetsteun aan, kon ik redelijk eenvoudig kracht zetten en de veer vastzetten.

Dat stuk rubber lijkt op:

- demper van de motor ophanging (onderaan, achter de keienvanger, rechterzijde)
Nummer 7: http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997-h-germany-kph_model6596/partslist/F__2800.html#results

- rubber waar je radiateur aan het gewei hangt
Nummer 4: http://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1997-h-germany-kph_model6596/partslist/F__3100.html#results

Inderdaad, maar het is hem toch niet helemaal. Tis ook geen rubber, dat had ik misschien even moeten vermelden  ;). Maar hard plastic.


Ik kocht ook een middenbok van Heavy Duties, maar vind hem eigenlijk iets te hoog. Het vergt heel veel kracht om hem op de bok te zetten. Ik ben altijd bang mijn bicepspees er af te trekken. Ik los dat dan op door hulp te vragen aan iemand anders, of eerst het achterwiel op een plankje van 3cm dik te rijden.

Het gaat inderdaad wat zwaar om de motor op de middenbok te zetten. Zeker met m'n sneakers aan, dat doet best zeer. Gelukkig gebruik ik de bok alleen voor onderhoud

NB. Zonder veer ging het trouwens een stuk makkelijker om de motor overeind te krijgen. Dus wellicht ga ik in de toekomst een langere veer aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2016, 15:33 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline alain


NB. Zonder veer ging het trouwens een stuk makkelijker om de motor overeind te krijgen. Dus wellicht ga ik in de toekomst een langere veer aanschaffen.

Ik zou daar toch mee opletten: als de veer niet strak genoeg is gaat de middenbok deinen bij oneffenheden.

Gebruik een plankje van 2a 3 cm; rij het achterwiel daar op (gaat gemakkelijk); trek de motor op de bok.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2016, 17:54 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Arjen

Inderdaad, maar het is hem toch niet helemaal. Tis ook geen rubber, dat had ik misschien even moeten vermelden  ;). Maar hard plastic.

Nummer 7 (bij motorblok ophanging) is érg hard. Heb je die al gecontroleerd?
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Nr 7 is van metaal
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Nr 7 is van metaal

Heb er niet op gebeten, maar betwijfel dat. Verder: boeiend. Snelle inspectie geeft uitsluitsel.
“Never Stop Exploring”

Offline Wmkuipers

Hebben jullie ook een foto van waar de veer van de middenbok op de motor zit?

Offline Oldtimer

Hierbij een foto.  hij zit aan der rechterkant, onder op het rondje van het frame.
Een klein uitstulpje op het onderste rondje . Net voor het ringetje waar de rem veer op hoort te zitten.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline zenfox

Nummer 7 (bij motorblok ophanging) is érg hard. Heb je die al gecontroleerd?

Ahh, nee. Ik zie nu pas dat je twee verschillende linkjes hebt gepost :o
Zo maar eens even kijken, dit zou 'm goed kunnen zijn. Ik heb kort daarvoor de keienvanger vervangen door een exemplaar van Pim
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Liefhebber

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2016, 17:55 »
Ook ik heb een middenbok van HeavyDuties gekocht en er separaat een handgreep bij aangeschaft (via Marktplaats). Ik weet alleen niet hoe deze handgreep aan de framebuis moet worden bevestigdd want er zit op mijn TA van 1998 geen bevestigingspunt op de framebuis. Misschien moet dit via een losse klamp worden opgelost ? Het linkerdeel van de handgreep moet wel op het bovenste deel van de voetsteunschetsplaat komen, kon ik zien op diverse fotoos op het internet. Het betreft dus alleen het rechter gedeelte van de handgreep.

Offline Oldtimer

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2016, 18:03 »
Een kant zit inderdaad  aan de schetsplaat en de andere kant hoort een vierkant busje wat uit 2 delen bestaat die je om het frame klemt.
Het hoort er gewoon bij te  zitten.
Misschien als ik goed zoek ligt er nog ergens eentje


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Liefhebber

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2016, 20:43 »
Dat zou mooi zijn!

Offline xrvtuur

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #21 Gepost op: 20 november 2016, 22:20 »
ik heb er ook nog eentje liggen, komt van een africa twin, maar is denk ik zelfde maat.
Varadero SD02  2004

Offline Liefhebber

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #22 Gepost op: 21 november 2016, 12:39 »
Dat is ook mooi. Ik woon in het midden van het land , in Scherpenzeel, duas afhankelijk van jouw woonplaats kan ik langskomen. Graag een PB.


Offline xrvtuur

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #23 Gepost op: 21 november 2016, 12:59 »
Ik woon in Vlissingen, das voor jou heen en weer bijna 300km, dan wordt het een duur beugeltje. stuur me je adres en het gaat voor drie euro in een bubbeltjes envelop  door je brievenbus.
Varadero SD02  2004

Offline Liefhebber

Re: Veer installeren v middenbok (heavy duties) En wat is dit? (foto)
« Reactie #24 Gepost op: 21 november 2016, 15:45 »
Je hebt een PB.