Auteur Topic: Transalp 1996, inhouden  (gelezen 6867 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stijnstijn

Transalp 1996, inhouden
« Gepost op: 14 mei 2016, 10:31 »
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn nieuwste aanwinst, Transalpje uit 1996.

De vorige eigenaar had er een nogal lawaaiige uitlaat gemonteerd, ik heb hier ondanks alle herrie die eruit kwam zonder problemen mee gereden. Nu heb ik een originele uitlaat gemonteerd, een stuk stiller! Alleen sindsdien kan ik niet meer lekker rijden.

Hij blijft inhouden als ik wat gas geef, het gaat alleen goed als ik constant evenveel gas geef en een vaste snelheid aanhoud. Als ik een beetje gas geef lijkt het alsof hij verzuipt of juist te weinig benzine krijgt, als ik wat gas extra geef dan schiet hij ineens door en gaat hij met wat haperingen vooruit.

In welke richting moet ik nu denken? Zou er voor de andere uitlaat andere sproeiers gemonteerd zijn? Of is het puur toeval dat het bij het wisselen van de uitlaat is geweest?

Wie-Oh-Wie helpt mij vooruit? :)

Honda XL600V Transalp '96

Offline Mirko

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2016, 11:29 »
Zit de uitlaat misschien verstopt?

Met een andere uitlaat kan een motor anders rijden en moeten worden afgesteld, maar zo slecht lopen als jij aangeeft door een andere uitlaat heb ik nog nooit meegemaakt
Yamaha XJR 1300

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2016, 11:32 »
Ik weet niet of hij verstopt zit. Hij slaat verder ook niet af.
Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2016, 12:22 »
Ik zou de luchtfilter en de carb rubbers even nakijken.
Er zijn meerdere  oorzaken te noemen, maar zitten in het brandstof of in het lucht circuit.

Ook choke plunjers die niet helemaal terug komen kunnen  dit veroorzaken.
Bij een open uitlaat heb je daar minder last van.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2016, 17:32 »
Ik zou de luchtfilter en de carb rubbers even nakijken.
Er zijn meerdere  oorzaken te noemen, maar zitten in het brandstof of in het lucht circuit.

Ook choke plunjers die niet helemaal terug komen kunnen  dit veroorzaken.
Bij een open uitlaat heb je daar minder last van.

Luchtfilter is schoon, dat is het probleem niet.
Choke klinkt het meest logisch, zit dit hetzelfde als bij de oude transalpjes??, ik weet nog wel hoe het zat bij mn oeralp
Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2016, 17:45 »
Opzij aan de carb zitten 2 zwarte dopjes met schroefdraad.
Losdraaien ( past ring 10 op ) en checken of er beweging in de busjes zit.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2016, 15:11 »
De chokeplunjes zijn goed, bewegen vrij en de motor reageert er ook goed op. Zonder choke niet starten en als hij loopt en ik doe de choke weer terug dan valt hij uit of heeft veel moeite om te blijven draaien. Niet als hij warm is natuurlijk.

Dus dan de carburateurrubbers? Waar kan ik die op testen? Is dat die deodorant test?
Honda XL600V Transalp '96

Offline Jan F.

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2016, 17:44 »
Met draaiende motor remmenreiniger op spuiten en kijken of het toerental omhoog gaat.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2016, 20:12 »
Met deo moet 't volgens mij ook wel lukken.

Het kan prima dat de carb anders is afgesteld of andere sproeiers heeft ivm die eedere open uitlaat.

In dat geval staat hij w.s. te rijk, ook gezien het gedrag bij gas geven.


Probeer eens een (kort) stukje zonder luchtfilter, of dat uitmaakt. Klein stukje kan geen kwaad. Hij ademt dan makkelijker.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2016, 21:03 »
Met deo moet 't volgens mij ook wel lukken.

Het kan prima dat de carb anders is afgesteld of andere sproeiers heeft ivm die eedere open uitlaat.

In dat geval staat hij w.s. te rijk, ook gezien het gedrag bij gas geven.


Probeer eens een (kort) stukje zonder luchtfilter, of dat uitmaakt. Klein stukje kan geen kwaad. Hij ademt dan makkelijker.

Oke, ja aan de sproeiers zat ik zelf al te denken. Ik zal morgen eens testen zonder luchtfilter eventjes. Lijkt me sterk want er zit een K&N filter in, heb ik pas nog schoongemaakt. En dan met remmenreiniger of deo eens checken.
Honda XL600V Transalp '96

Offline Brombeer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2016, 00:00 »
..er zit een K&N filter in

Oh oké.

Kan zijn dat simpel de luchtsproeier versteld is voor het statio met die open auspuff.

Die dingen zitten onder carb naast de vlotterbak,in de lengterichting van de motor. Stelschroefje. Draai dicht en tel doing so, aantal hele, halve, kwart- en/of achtste slagen tot dicht (precies tellen dus). Dan weet je hoe het stond. Draai de stelschroef datzelfde aantal slagen terug, naar waar die stond.

Start de motor, laat warm draaien. Draai dicht en tel de slagen, tot de motor langzamer gaat draaien. Draai vervolgens verder verder verder open en tel daarbij de slagen, tot de motor weer langzamer gaat draaien. Deel dat aantal slagen door 2, en draai dat aantal slagen terug. In theorie staat het stionair dan op zijn efficientst. Vind je het niks, zet de je luchtsproeiers terug naar de uitgangswaarde voordat je begon.

Simpeler, laat de CO-meting doen bij een dealer. Fluitje van een cent, kan nooit veel kosten!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2016, 15:26 »
Bedankt Brombeer,

Het schroefje zat er 2 en een kwart slag in, ik heb hier mee gedaan wat je uitgelegd hebt maar zodra ik hem ook maar ietsjes indraai valt hij al bijna uit, verder uitdraaien zorgt voor een gezonder geluid haha.

Wat is een beetje de standaard bij een standaard uitlaat? Komt daar die dikke 2 slagen bij in de buurt?
Honda XL600V Transalp '96

Offline Brombeer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2016, 20:16 »
Ja je kunt aan carbs vanalles veranderen. Maar jij weet niet of zoiets ooit is gebeurd. De standaard aantal slagen open staan in je wph. Maar, dit is een afstelling waarmee de motor altijd zal lopen, maar daarna altijd een fijnafstelling behoeft. Dit is namelijk afhankelijk van sproeiermaten, slijtage en algemene atmosferische omstandigheden.

Onderin de venturi, aan de luchtfilterkant van de carb, zit een maat luchtsproeier die correspondeert met de maat brandstofsproeier in de vlotterkamer. De mengselschroef (waar jij aan hebt gedraaid nu net) regelt de hoeveelheid lucht die bij die brandstof wordt gevoegd.

Als je de schroef indraait, wordt hij uiteindelijk te rijk (te weinig lucht erbij) en slaat af. De andere kant op doet hij dat ook, namelijk wanneer te arm (teveel lucht) slaat hij óók af.

Jij geeft aan dat bij meer lucht (uitdraaien) hij beter gaat lopen. Doe dat. Als de sproeiermaten kloppen, zal de motor eerst beter gaan lopen (want blijkbaar beter mengsel) maar zal bij heel veel verder uitdraaien te arm worden en uiteindelijk af slaan.

Als de motor hoger dan 1500 tpm gaat lopen, draai dan de stationair stelschroef (de gasklep dus) terug naar 1100 of zoiets. Bij lagere toerentallen zijn verbetering/verslechtering veel duidelijker merkbaar.


Vind je het niks, zet je het gewoon weer terug. Je hebt de slagen geteld  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2016, 20:21 »
Ja je kunt aan carbs vanalles veranderen. Maar jij weet niet of zoiets ooit is gebeurd. De standaard aantal slagen open staan in je wph. Maar, dit is een afstelling waarmee de motor altijd zal lopen, maar daarna altijd een fijnafstelling behoeft. Dit is namelijk afhankelijk van sproeiermaten, slijtage en algemene atmosferische omstandigheden.

Onderin de venturi, aan de luchtfilterkant van de carb, zit een maat luchtsproeier die correspondeert met de maat brandstofsproeier in de vlotterkamer. De mengselschroef (waar jij aan hebt gedraaid nu net) regelt de hoeveelheid lucht die bij die brandstof wordt gevoegd.

Als je de schroef indraait, wordt hij uiteindelijk te rijk (te weinig lucht erbij) en slaat af. De andere kant op doet hij dat ook, namelijk wanneer te arm (teveel lucht) slaat hij óók af.

Jij geeft aan dat bij meer lucht (uitdraaien) hij beter gaat lopen. Doe dat. Als de sproeiermaten kloppen, zal de motor eerst beter gaan lopen (want blijkbaar beter mengsel) maar zal bij heel veel verder uitdraaien te arm worden en uiteindelijk af slaan.

Als de motor hoger dan 1500 tpm gaat lopen, draai dan de stationair stelschroef (de gasklep dus) terug naar 1100 of zoiets. Bij lagere toerentallen zijn verbetering/verslechtering veel duidelijker merkbaar.


Vind je het niks, zet je het gewoon weer terug. Je hebt de slagen geteld  ;)


Thanks! Aan jou heb ik nog eens wat! Ik ga gewoon even een stuk rijden, kijken hoe het is, kan ik altijd nog wat bijstellen!
Honda XL600V Transalp '96

Offline Brombeer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2016, 20:32 »

Wellicht ten overvloede Stijn, elke carb heeft een eigen mengselschroef, dus iedere verstelling is per carb  :angel:


Succes!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2016, 19:42 »
Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar mijn motor rookt sindsdien erg, en blijft inhouden en blijft zelfs gewoon lopen als ik de luchtschroef helemaal indraai. Ergens gaat er iets fout..... wie helpt me?
Honda XL600V Transalp '96

Offline Arjen

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2016, 00:17 »
Ofwel er wordt (veel) valse lucht gezogen, ofwel je draait niet aan de luchtstelschroef.

Om duidelijkheid te krijgen: maak eens een foto van de schroef waar je aan het draaien bent.
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2016, 00:43 »
Dag Stijn,

Wat voor rook, als ik vragen mag? Witte rook, zwarte rook? Hoe ruikt deze rook?

En, heb je enkel aan de luchtmengselschroeven gedraaid? Of bijvoorbeeld ook aan de stationair afstelschoef (die grote, onder je tank, waarmee je het statio toerental afregelt).

Die laatste bediend de gaskleppen (alsof je gas geeft) en als je die hoog genoeg zet, loopt hij ook met de luchtmengselschroef dicht. Dan loopt hij al (mee) op de hoofdsproeiers en heeft hij de stationairsproeiers niet meer nodig.


Zet anders je luchtmengselschroeven in de positie vóór je begon, en stel opnieuw je stationair toerental af met de grote regelschroef onder je tank. Kijk wat dat doet. En begin wellicht opnieuw.


Wel balen..
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2016, 00:45 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2016, 19:46 »
hey Brombeer,

Bedankt voor je reactie weer. Het is witte rook en ik ruik opzich niets vreemds.

Ik ben bang dat ik aan verkeerde stelschroefjes heb lopen draaien inderdaad.

Is er misschien een foto op het forum of heeft iemand iets waarop ik duidelijk kan zien welk schroefje nou waar van is?

Groetjes!
Honda XL600V Transalp '96

Offline Cas

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2016, 19:57 »
hey Brombeer,

Bedankt voor je reactie weer. Het is witte rook en ik ruik opzich niets vreemds.

Ik ben bang dat ik aan verkeerde stelschroefjes heb lopen draaien inderdaad.

Is er misschien een foto op het forum of heeft iemand iets waarop ik duidelijk kan zien welk schroefje nou waar van is?

Groetjes!
Bij witte rook ga je al snel denken aan een lekke koppakking.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline jeroen emke

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2016, 20:09 »
wat lees voer
still no angel found who flies at the same speed

Offline stijnstijn

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2016, 21:56 »
Bedankt Jeroen, ik ga het eens door 'bladeren' :-)
Honda XL600V Transalp '96

Offline Brombeer

Re: Transalp 1996, inhouden
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2016, 23:14 »

Nou Stijn,


Mijn Domi liep best aardig. Ik vond hem niet heel snel met een nieuwe zuiger en rebore, maar hey. Maar, hij aarzelde steeds even bij wegrijden, en dat is een statio luchtmengsel probleem. Verder deed-ie het prima, ook al vond ik hem niet snel. Maar, ik kreeg dat met dat luchtschroefje toch niet precies goed. Dus ja, carb eraf.

Ik had dat ding al in me handen gehad, maar een mensch wil toch méér. Geen bijzonderheden, maar toch alles weer gedaan daarbinnen. Ding weer in mekaar en terug erop gezet. Ik kan zo grenzeloos vertrouwen in mezelf hebben dat ik verder niet proefdraai. Want, het is gelijk, of béter.

Was al laat, ik moest nog vlug voor sluiting naar de buurtsuper. Helm op, choke. Starten. Stámpen! En rauw lopen, afslaan. Bam-blam-de-bram-bamm. Jeuzzz! Witte rook, stinken. Dus ja, helm weer af. Daar voor de poort lopen sodemieteren met ding. Nee het wou niet. Met de mengselschroef helemaal dicht liep hij nog het beste. Maar het ging nog steeds nergens over.

De buurtsuper heb ik gehaald, morgen maar weer posten in het 'Grote Kleine Klusjes'-topique  ???


Nee Stijn, you're not alone  :)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin