Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

afscheid van mijn Varadero

(1/1)

ErBoDero:
Vorige week heb ik afscheid van mijn Honda XL1000VA Varadero (2007) genomen.

In bijna 4 jaar heb ik 56.870 km met de Varadero gereden in totaal 8 landen. Heel veel grote en kleine bergpassen in de Alpen (F, A, I, CH) en de Dolomieten hebben we bedwongen. We hebben gereden in sinderende hitte, dikke mist, stromende regen en tussen metershoge sneeuwmuren. Spannende weggetjes en paden gereden omdat ze héél stijl, erg smal en/of van zeer slechte kwaliteit waren. Van bospaadjes tot snelwegen, vaker 700-800 km of meer op een dag.
Natuurlijk gebeuren en ook onverwachte dingen en kleine ongelukjes (vallen). Maar pech heb ik, buiten een kapotte accu en eens gestrand vanwege een fout gemaakt door de monteur van de motorzaak, nooit gehad en heeft de Varadero me nooit in de steek gelaten. Het was een maatje waar ik blind op vertrouwde en die me enorm veel plezier bezorgde.

Natuurlijk keek ik wel eens naar andere motoren. Ik was en ben daarbij soms zéér uitgesproken in wat ik absoluut niet wilde en heb een sterke voorkeur voor wat ik misschien wel wilde.
De Yamaha XT1200Z Super Ténéré stond altijd hoog op mijn lijstje. En als ik geld zat zou hebben, dan kan ik mijn ideale configuratie zo oplepelen en de motorzaak opdracht geven exact die voor me te bestellen.

Zover is het (nog?) niet, maar een Super Ténéré heb ik inmiddels wel.
Het is een heel andere motor dan de Vardero, in heel veel opzichten. De wendbaarheid, de gasrespons, het vermogen, de schakelmomenten, het aangrijpen van de koppeling, het geluid, de zithouding, ....  ik moet er best aan wennen. We hebben er nu bijna 1.000 km opzitten en ik ga me er steeds meer op thuis voelen.
Over een paar weken de eerste 'beproeving' met een meerdaagse (groeps)rit naar het Sauerland, maar ik heb er alle vertrouwen in. Verder hoop ik dat de Super Ténéré me net zo trouw is en betrouwbaar blijft als de Varadero altijd was.
Natuurlijk hoop ik ook dat de nieuwe eigenaar van de Varadero er net zoveel plezier van zal hebben als ik gehad heb. Aan de Varadero kan het bijna niet liggen zou ik zeggen.
Misschien komen we elkaar nog wel een keertje tegen. Zou leuk zijn.


Voor één keer samen.

Miquel:
Ik had hem al bij je thuis zien staan, zeker een hele mooie motor. :)

Hilko:
Hallo ErboDero,

Ik heb vorig jaar ook de stap gemaakt van een AfricaTwin naar de S10. Ben je ook al op het andere forum tegengekomen ;-)
Voor het vermogen was een grote stap voorwaarts, maar ook het gemak van de cardanaandrijving.

Gr. Hilko

ErBoDero:

--- Citaat van: Miquel op 19 mei 2016, 11:40 ---Ik had hem al bij je thuis zien staan, zeker een hele mooie motor. :)

--- Einde van citaat ---


Hoi Miquel,

Dank je.
De Super Ténéré gaat overigens in principe wel voor onderhoud naar Velp (Roadrunner). Het (achteraf) 1-malige onderhoud van de Varadero bij Reuling in Didam zie ik als een enorme vergissing  :(

Groet, Eric

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View